Zapraszam na tradycyjne, statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Singapuru 2017. W statystykach m.in. o najlepszych wyścigach w karierach trójki kierowców, a także o niechlubnym rekordzie Ferrari oraz Nico Hulkenberga.
Lewis Hamilton wygrał wyścig F1 po raz trzeci w Singapurze, siódmy w sezonie oraz 60. w karierze.
Lewis Hamilton wygrał wszystkie (osiem) deszczowe lub częściowo deszczowe wyścigi F1 od GP Japonii 2014.
Hamilton po raz pierwszy wygrał wyścig F1 startując z piątego pola. Na 60 zwycięstw w F1, tylko dwukrotnie startował spoza dwóch pierwszych rzędów. Wcześniej wygrał GP Wielkiej Brytanii 2014 z szóstego pola.
Hamilton po raz 13. w karierze wygrał wyścig F1 prowadząc w nim od startu do mety, czym wyrównał podobne osiągnięcie Sebastiana Vettela i Jima Clarka. Tylko Michael Schumacher (19) więcej razy w podobnym stylu zdominował wyścigi F1.
Lewis Hamilton wygrał po raz 39. w samochodzie zespołu Mercedesa. Wyprzedził Sebastiana Vettela, który zanotował 38. zwycięstw w zespole Red Bulla. Przed tymi dwoma kierowcami jest tylko Michael Schumacher, który wygrał 72 wyścigi w Ferrari.
Hamilton po raz 38. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu, co daje mu czwarte miejsce w tym zestawieniu.
Lewis Hamilton zawsze kwalifikuje się do GP Singapuru na pierwszych pięciu polach startowych
Hamilton zdobywa punkty od 19. kolejnych wyścigów. Wyrównał swoją najlepszą passę w karierze, jaką poprzednio miał od GP Włoch 2014 do GP Włoch 2015. Tylko cztery razy w F1 zanotowano dłuższą serię kolejnych wyścigów z punktami. Rekordzistą jest Kimi Raikkonen, który punktował w 27. kolejnych wyścigach.
Hamilton i Ocon jako jedyni kierowcy ukończyli wszystkie wyścigi w tym sezonie. Hamilton przejechał dodatkowo wszystkie okrążenia i w każdym wyścigu zdobywał punkty. Ocon nie zdobył punktów w jednym wyścigu, a jeden raz został zdublowany, a więc przejechał o jedno okrążenie mniej.
Daniel Ricciardo zanotował siódme podium w sezonie.
Daniel Ricciardo po raz 25. stał na podium po wyścigu F1, co daje mu 38. miejsce w historii F1 razem z Jacky’m Ickx’em.
Daniel Ricciardo trzeci rok z rzędu zajął drugie miejsce w GP Singapuru. To dla niego czwarte podium z rzędu na tym torze, bo w 2014 roku był trzeci. Na żadnym innym obiekcie Australijczyk nie zanotował tylu miejsc na podium, co w Singapurze.
Valtteri Bottas zanotował dziesiąte podium w sezonie, czym wyrównał najlepszy wynik Sebastiana Vettela. Hamilton ma dziewięć podiów w 2017 roku. Bottas ma już więcej podiów w 2017 roku niż w swoich poprzednich sezonach w F1 łącznie.
Carlos Sainz zanotował najlepszy wynik w wyścigu F1 w karierze – czwarte miejsce. Do tej pory jego rekordem była szósta pozycja.
Sergio Perez po raz siódmy w karierze wziął udział w wyścigu o GP Singapuru. Za każdym razem startował spoza czołowej dziesiątki, ale zawsze zdobywał punkty w wyścigu.
Jolyon Palmer zanotował najlepszy wynik w wyścigu F1 w karierze – szóste miejsce. Palmer jednocześnie zdobył pierwsze punkty w tym roku. Szóste miejsce Palmera, to wyrównanie najlepszego wyniku zespołu Renault w tym roku, wcześniej trzykrotnie szóstą pozycję zajmował Nico Hulkenberg. Palmer wcześniej zdobył tylko jeden punkt w Formule 1 za dziesiąte miejsce w GP Malezji 2016.
Stoffel Vandoorne zanotował najlepszy wynik w wyścigu F1 w karierze – siódme miejsce. Belg zdobył punkty po raz trzeci w karierze. Do tej pory jego najlepszym wynikiem było dziesiąte miejsce.
Dla Estebana Ocona był to 23. wyścig F1 w karierze, Francuz w każdym z nich dojechał do mety. Rekordzistą F1 pod tym względem jest Max Chilton, który ukończył 25 pierwszych wyścigów w karierze.
Sebastian Vettel wywalczył 49. Pole Position w karierze, co daje mu czwarte miejsce w tym zestawieniu.
Sebastian Vettel zanotował czwarte Pole Position w Singapurze. Vettel jest samodzielnym rekordzista tego toru. Niemiec w Formule 1 tylko na torze Suzuka może pochwalić się czterema Pole Position.
Sebastian Vettel po raz 80. startował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu – piąty wynik w historii.
Na 18. wyścigach z punktami zakończyła się passa Sebastiana Vettela. Vettel miał już wcześniej w karierze lepsze serie: 21 oraz 19 kolejnych wyścigów z punktami.
Max Verstappen nie ukończył połowy wyścigów w tym roku. Trzykrotnie był zamieszany w kraksę na pierwszym okrążeniu oraz miał cztery awarie mechaniczne.
Max Verstappen wyrównał swój najlepszy wynik w kwalifikacjach – drugie miejsce. Poprzednio zajął tak dobre miejsce na starcie w GP Belgii 2016.
Verstappen wkrótce będzie miał 20. urodziny, dlatego stracił szanse na zdobycie Pole Position jako nastolatek. Ma jeszcze sporo czasu, aby zostać najmłodszym zdobywcą PP w historii F1. Dotychczasowy rekordzista – Sebastian Vettel – miał 21 lat 2 miesiące i 11 dni, gdy pierwszy raz wygrał kwalifikacje. Verstappen ma czas do końca sezonu 2018.
Fernando Alonso tylko trzy razy w tym roku dojechał do mety.
Fernando Alonso pierwszy raz w karierze zanotował gorszy wynik w Singapurze niż zespołowy partner. Alonso dotychczas osiem razy punktował na tym torze (zajmował lepsze miejsce niż zespołowi partnerzy), a w 2015 roku razem z Jensonem Buttonem wycofali się z wyścigu przez awarie.
Kevin Magnussen po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w Singapurze.
Tylko Marcus Ericsson spośród etatowych kierowców nie zdobył jeszcze punktów w sezonie 2017.
Nico Hulkenberg pobił niechlubny rekord Formuły 1. Hulkenberg wystartował do tej pory w 129. wyścigach i ani razu nie udało mu się stanąć na podium. Jest „lepszy” niż Adrian Sutil, którego kariera w F1 zakończyła się na 128. wyścigach bez podium. Jeżeli Nico Hulkenberg w przyszłości stanie na podium, to zostanie wykreślony z tej tabeli, a znajdzie się w zestawieniu kierowców, którzy najdłużej czekali na pierwsze podium. Będzie w niej zdecydowanym liderem, bo do tej pory najdłużej na podium w F1 czekał Martin Brundle – 93 wyścigi.
Zespół Mercedesa zanotował 60. zwycięstwo od początku sezonu 2014 – wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo.
Od początku 2014 roku przynajmniej jednego kierowcy Mercedesa zabrakło w pierwszym rzędzie na starcie tylko dwa razy: Singapur 2015 i 2017.
Poza pierwszym GP Singapuru w 2008 roku, Red Bull zawsze ma oba samochody w czołowej siódemce w kwalifikacjach.
Zespół Force India podobnie jak Ferrari zanotował po raz 11. w tym sezonie podwójne punkty w wyścigu. Tylko Mercedes (13) jest pod tym względem lepszy.
Carlos Sainz jest jednym z trzech kierowców zespołu Toro Rosso, którzy zajęli w wyścigu F1 miejsce w czołowej czwórce. Pozostali to Sebastian Vettel, który wygrał jeden wyścig, oraz Max Verstappen, który dwukrotnie był czwarty.
Po raz pierwszy w historii Formuły 1 kierowcy Ferrari zostali wyeliminowani z wyścigu po udziale w tym samym incydencie na pierwszym okrążeniu.
Po raz drugi w historii F1 kierowca Ferrari nie przejechał ani jednego pełnego okrążenia w wyścigu. Podobna sytuacja miała miejsce wcześniej tylko w GP Hiszpanii 1970. Wtedy startował jednak tylko jeden bolid tego zespołu, a Jacky Ickx rozbił się na pierwszym okrążeniu toru Jarama. Statystyka dotyczy tylko wyścigów, do których zakwalifikował się co najmniej jeden z zawodników Ferrari.
Miejsca 18. i 20. na mecie obu kierowców Ferrari, to najgorszy wynik tego zespołu od GP Francji 1996 (19. oraz 22. miejsce).
Bolid z silnikiem Ferrari wywalczył 213. Pole Position w Formule 1. Wyrównany został rekord F1 należący do silników Renault. 212 z 213. Pole Position wywalczyli kierowcy zespołu Ferrari, a jedno PP zdobył Sebastian Vettel w Toro Rosso.
Po raz czwarty w historii F1 kierowcy startujący z pierwszego rzędu zostali wyeliminowani z rywalizacji na pierwszym okrążeniu. Wcześniej stało się tak w GP Hiszpanii 2016 (Hamilton i Rosberg), GP Japonii 1990 (Senna i Prost) oraz GP Belgii 1977 (Andretti i Watson).
Piąty raz w dziesięcioletniej historii GP Singapuru zwycięzca wyścigu prowadził w nim przez wszystkie okrążenia.
Żaden zespół nie zanotował dubletu w Singapurze.
Tylko 12. samochodów ukończyło GP Singapuru – to najmniejsza liczba kierowców na mecie w tym roku.
Po raz trzeci w Singapurze zawodnicy nie przejechali pełnego dystansu wyścigu – 61. okrążeń. W 2017 roku wyścig był najkrótszy, bo przejechano 58 kółek. Przyczyną był mokry tor i trzy wyjazdy samochodu bezpieczeństwa, dlatego długość wyścigu przekroczyła regulaminowe dwie godziny.
Za każdym razem w GP Singapuru na torze pojawiał się samochód bezpieczeństwa, łącznie było 17. wyjazdów.
Po raz pierwszy w historii Formuły 1 rozegrano wyścig na mokrej nawierzchni przy sztucznym oświetleniu.
Sebastian Vettel przejechał najszybsze okrążenie w historii toru Marina Bay Street Circuit w Singapurze. Vettel podczas kwalifikacji osiągnął czas 1:39.491. Dotychczasowy rekord wynosił 1:42,584 i został ustanowiony w zeszłorocznych kwalifikacjach przez Nico Rosberga. W sezonie 2017 udało się przejechać najszybsze okrążenia w historii na wszystkich torach z wyjątkiem Monzy.
Lewis Hamilton pobił rekord toru Marina Bay Street Circuit. Hamilton podczas wyścigu (rekord toru to najszybsze okrążenie w wyścigu) wykręcił najlepszy czas – 1:45,008. Dotychczasowy rekord okrążenia pochodził z 2016 roku i należał do Daniela Ricciardo – 1:47,187.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: