Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Abu Zabi 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton wygrał piąty wyścig o GP Abu Zabi, a także po raz 11. w tym sezonie i 84. w karierze.
Hamilton po raz trzeci w karierze wygrał 11 wyścigów w sezonie. Lepsi od niego są Schumacher i Vettel, którzy w jednym roku wygrywali 13 wyścigów F1.
Hamilton po raz 50. wygrał wyścig po starcie z Pole Position.
Hamilton po raz 15. w karierze wywalczył hat-trick: Pole Position, najszybsze okrążenie w wyścigu oraz wygrana. Jedynie Michael Schumacher jest od niego lepszy: 22 hat-tricki. W tym sezonie był to jedyny hat-trick.
Hamilton po raz szósty w karierze wywalczył Wielki Szlem, dzięki temu wyszedł na drugie miejsce w tym zestawieniu, a lepszy jest tylko Jim Clark, który ośmiokrotnie w ten sposób zdominował jeden weekend. Wielki Szlem to: Pole Position, najszybsze okrążenie w wyścigu, wygrana oraz prowadzenie przez cały dystans.
Hamilton zanotował piąte Pole Position do wyścigu o GP Abu Zabi, a także piąte w tym sezonie oraz 88. w karierze.
Hamilton po dziewięciu wyścigach przerwy wystartował z Pole Position. Dziewięć wyścigów bez PP, to jego najgorsza seria odkąd dołączył do Mercedesa w 2013 roku.
Hamilton po raz trzeci w Abu Zabi, szósty w sezonie oraz 47. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk wyszedł w ogólnej tabeli na samodzielne drugie miejsce. Daleko z przodu na pozycji lidera jest Michael Schumacher – 77 najszybszych okrążeń, a na trzecią pozycję spadł Kimi Raikkonen – 46.
Hamilton zanotował 151. podium w karierze.
Hamilton 17 razy stał na podium w 2019 roku. Brytyjczyk po raz czwarty w karierze wywalczył tak dużo miejsc na podium w jednym sezonie. Poza nim tyle podiów w jednym roku wywalczyli po jednym razie Schumacher (2002 rok) oraz Vettel (2011 rok), ale oni dokonali tego w sezonach, gdzie odbyło się mniej wyścigów. Najbardziej wartościowy jest wynik Schumachera, który w 2002 roku stał na podium w każdym z 17. rozegranych wyścigów.
Hamilton zdobył w 2019 roku 413 punkty w klasyfikacji generalnej, co jest nowym rekordem F1. Trzeba jednak dodać, że ten rekord został ustanowiony dzięki długiemu kalendarzowi i bonusowym punktom za najszybsze okrążenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę procentowy udział zdobytych punktów w stosunku do maksymalnej ich liczby, to wynik Hamiltona w 2019 roku jest 16. w historii F1. Sam Brytyjczyk wcześniej trzykrotnie pod tym względem notował lepszy wynik.
Hamilton to pierwszy kierowca w historii F1, który w dwóch sezonach zdobywał punkty w każdym wyścigu. Jedynym innym zawodnikiem, który punktował w każdym wyścigu danego sezonu był Schumacher w 2002 roku.
Hamilton zdobył punkty w 33. kolejnym wyścigu czym wyrównał należący do siebie rekord F1 z lat 2016 – 2018. Między tymi dwoma passami Hamilton nie ukończył z powodu awarii GP Austrii 2018.
Hamilton to jedyny kierowca w historii F1, który zdobywał punkty w 21. wyścigach w jednym roku.
Hamilton to jedyny kierowca, który dojechał do mety w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton w sezonach 2017 – 2019 tylko jeden raz nie ukończył wyścigu, a we wszystkich pozostałych zdobywał punkty.
Odbyło się 11 wyścigów o GP Abu Zabi Formuły 1. Na starcie 10. z nich w pierwszej linii stał bolid prowadzony przez Lewisa Hamiltona. Jedynie w 2013 roku musiał zadowolić się drugą linią.
Hamilton ma na swoim koncie 250 wyścigów. Tylko ośmiu kierowców wystartowało więcej razy w F1. Do Hamiltona należy za to rekord liczby wyścigów w bolidach z silnikiem jednego dostawcy (250 z Mercedesem), a także w liczbie wyścigów z rzędu (250). Wszyscy kierowcy, którzy wystartowali w większej liczbie wyścigów mieli jakieś przerwy i nikt nie przejechał tylu zawodów z rzędu.
Hamilton jest pierwszym kierowcą w historii F1, który wystartował w każdym wyścigu w czasie dekady (w tym przypadku od 2010 do 2019 roku).
Hamilton po raz 19. w karierze prowadził w wyścigu F1 od startu do mety czym wyrównał rekord należący do Ayrtona Senny.
Hamilton prowadził przez przynajmniej jedno okrążenie w 19. różnych wyścigach w 2019 roku, co jest nowym rekordem F1. Dotychczasowym rekordem było 18 wyścigów Vettela w 2013 roku. Trzeba wziąć pod uwagę, że w 2013 roku sezon liczył 19 eliminacji, a w 2019 było ich 21, więc pod względem procentowym Vettel jest lepszy. Jedynym kierowcą w historii F1, który prowadził przez chociaż jedno okrążenie w każdym wyścigu sezonu był Jackie Stewart w 1969 roku, gdy rozegrano 11 zawodów.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Max Verstappen zakończył sezon na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej kierowców. To jego najlepszy rezultat w karierze. Holender w 2019 roku osiągnął swoje najlepsze wyniki pod względem zwycięstw – 3, Pole Position – 2 oraz punktów – 278.
Verstappen zanotował 31. podium w karierze.
Drugie miejsce na mecie było najlepszym wynikiem Verstappena na torze Yas Marina w karierze.
Verstappen pierwszy raz pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Abu Zabi.
Charles Leclerc zanotował 10. podium w karierze.
Valtteri Bottas po raz 62. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Sebastian Vettel po raz drugi w karierze (licząc tylko jego pełne sezony) zdobył mniej punktów niż zespołowy partner. Poprzedni raz zdarzyło mu się to w 2014 roku gdy jeździł w Red Bullu z Danielem Ricciardo.
Sergio Perez siódmy rok z rzędu zdobył punkty w GP Abu Zabi.
Perez podczas całego sezonu zyskał na mecie wyścigów w stosunku do pozycji startowych aż 104 pozycje – średnio 4,9 pozycji na wyścig.
Lando Norris w swoim debiutanckim sezonie zdobył 49 punktów, czyli tyle samo co Max Verstappen gdy debiutował w 2015 roku. Co ciekawe w obu przypadkach zespołowym partnerem tych kierowców w ich debiutanckich sezonach był Carlos Sainz.
Carlos Sainz ukończył sezon na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej – najlepszym w karierze. Sainz jest pierwszym zawodnikiem spoza Mercedesa, Ferrari i Red Bulla, który znalazł się w czołowej szóstce na koniec sezonu od 2015 roku.
Nico Hulkenberg nigdy nie finiszował na podium w Formule 1. Należy do niego rekord 177 startów w F1 bez podium, który może się bardzo długo utrzymać. W tym momencie nie widać nikogo kto mógłby poprawić ten wynik.
Hulkenberg stracił miejsce w zespole Renault co oznacza dla niego roczną przerwę lub koniec kariery w F1. Niemiec zadebiutował w Formule 1 na początku sezonu 2010. Wystartował w 177. wyścigach podczas dziewięciu sezonów. Zdobył 511 punktów, jedno Pole Position i dwa najszybsze okrążenia w wyścigach. Startował w barwach zespołów Williams, Force India, Sauber oraz Renault.
Kimi Raikkonen wyszedł na drugie miejsce w zestawieniu największej liczby wyścigów F1 w karierze. Liderem w tym zestawieniu jest Rubens Barrichello – 322 wyścigi. Raikkonen w tym momencie ma 312 lub 311 startów. Rozbieżność o jeden wyścig jest związana z różnymi interpretacjami tego jak zaliczać GP Belgii 2001, gdzie z uwagi na obowiązujący wtedy regulamin doszło do specyficznej sytuacji z udziałem Alonso i Raikkonena (oni są ważni w tej statystyce). Wyścig po kilku okrążeniach został przerwany i potem wznowiony na krótszym dystansie, a ci kierowcy nie wzięli już udziału we wznowieniu.
Kevin Magnussen tylko jeden raz (sezon 2018) punktował w GP Abu Zabi.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył punktów.
Robert Kubica odszedł z zespołu Williams, co oznacza dla niego przerwę lub koniec kariery w F1. Polak zadebiutował w Formule 1 w połowie sezonu 2006. Wystartował w 97. wyścigach podczas sześciu sezonów. Ma na swoim koncie jedno zwycięstwo, jedno Pole Position, jedno najszybsze okrążenie, 12 miejsc na podium oraz 274 punktów. Startował w barwach zespołów BMW-Sauber, Renault i Williams.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes wygrał wszystkie wyścigi w Abu Zabi w erze hybrydowych silników V6 Turbo.
Mercedes może pochwalić się serią sześciu zwycięstw z rzędu w wyścigach o GP Rosji, Japonii i Abu Zabi.
Szósty raz z rzędu w kwalifikacjach w Abu Zabi dwaj najszybsi kierowcy reprezentowali zespół Mercedesa. Tym razem z uwagi na kary dla Bottasa nie mieli jednak pierwszego rzędu.
Kierowcy Mercedesa wywalczyli dublet w sześciu kolejnych sesjach kwalifikacyjnych w Abu Zabi. W ten sposób poprawili własny rekord F1, bo już pięć kwalifikacyjnych dubletów z rzędu na jednym torze było samodzielnym rekordem.
W erze hybrydowych silników V6 Turbo w latach 2014 – 2019 odbyło się 121 wyścigów. Fabryczny zespół Mercedesa wygrał 89 z nich (73,5%).
Ferrari nigdy nie wygrało wyścigu, ani kwalifikacji (ich kierowca nigdy nie stał w pierwszym rzędzie) na torze Yas Marina w Abu Zabi. Podczas dotychczasowych 11. wyścigów F1 na tym obiekcie czerwony bolid stajni Maranello prowadził tylko przez 11 okrążeń.
Zespół Ferrari wygrał wyścigi F1 na 47. różnych torach, ale nigdy na obiekcie Yas Marina w Abu Zabi.
McLaren nie wygrał wyścigu, ani nie zdobył Pole Position w siódmym kolejnym sezonie. Ten zespół nigdy w swojej historii nie miał tak długiej złej passy.
Toro Rosso w tym roku zdobyło 85 punkty – to rekord w historii tego zespołu. Rekord nie zostanie już pobity, bo stajnia od 2020 roku zmieni nazwę na AlphaTauri i wszelkie statystyki będą liczone od nowa.
Zespół Haas F1 Team tylko jeden raz (2018 rok) zdobył punkty w GP Abu Zabi.
Silnik Mercedesa zdobył punkty w 217. kolejnym wyścigu. To druga co do długości passa w historii F1 za Fordem – 228 wyścigów z punktami w latach 1967 – 1983. Żaden kierowca z silnikiem Mercedesa nie zdobył punktów po raz ostatni w GP Japonii 2008. Mercedes ma realną szansę pobić wynik Forda w trakcie sezonu 2020.
Pozostałe ciekawostki
Wyścig o GP Abu Zabi 2019 odbył się 1 grudnia. Poprzednim wyścigiem F1, który odbył się w grudniu było GP Republiki Południowej Afryki w 1963 roku.
Raikkonen, Alonso, Vettel i Leclerc – każdy z tych kierowców w swoim debiutanckim sezonie w zespole Ferrari zdobywał 10 lub więcej miejsc na podium.
W tym sezonie Hamilton zanotował łącznie 17 miejsc na podium, Bottas 15, a Leclerc 10. Odbyło się 21 wyścigów.
W tym roku ośmiu różnych kierowców wywalczyło co najmniej jedno podium.
Kierowcy pięciu zespołów zdobywali podia w sezonie 2019, to taki sam wynik, jak w 2016 roku. W latach 2017 i 2018 zespołów z podiami było tylko po cztery.
W 2019 roku w wyścigach F1 wystartowało łącznie 20. kierowców. To taka sama sytuacja jak w 2018 roku i jednocześnie wyrównanie najmniejszej liczby zawodników w jednym sezonie F1 w historii tego sportu.
George Russell pokonał Roberta Kubicę w kwalifikacjach 21:0. Zwycięstwa w wewnętrznych pojedynkach w sesjach kwantyfikacyjnych w historii F1 to nie jest nic nowego, ale dopiero drugi raz padł taki wysoki wynik. Rok temu w podobnych rozmiarach Fernando Alonso pokonał Stoffela Vandoorne’a.
198 wyścigów F1 odbyło się w latach 2010 – 2019, czyli podczas pełnej dekady. Ten okres można nazwać dominacją Hamiltona i Vettela, bo wygrali oni w tym czasie odpowiednio 73 i 48 wyścigów. To oznacza, że 61% wyścigów w mijającej dekadzie padło łupem tej dwójki zawodników.
Kierowcy Haasa zakończyli sezon z dorobkiem punktowym, który odpowiada ich numerom startowym. Kevin Magnussen zdobył 20, a Romain Grosjean 8 punktów.
Poprzednim kierowcą, który korzystał z silnika Hondy i zakończył sezon na podium klasyfikacji generalnej był Jenson Button w 2004 roku.
Ferrari z logotypami akcji promocyjnej Mission Winnow na bolidach wygrało tylko jeden raz: GP USA 2018.
W 2019 roku podczas 21 wyścigów zespoły Formuły 1 wykonały łącznie 647 pit stopów.
Najlepszy czas jednego pit stopu w 2019 roku to 1,82 sekundy. To rekordowy wynik w historii całej Formuły 1 ustanowiony przez Red Bulla w GP Brazylii.
Pirelli do Abu Zabi przywiozło łącznie 4500 sztuk opon na potrzeby F1 i F2, a także zaplanowanych na kolejne dni testów tych dwóch serii.
Dodatkowe nagrody za sezon 2019
Charles Leclerc wygrał w tym roku nagrodę “Pirelli Pole Position Trophy”. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku i otrzymuje ją kierowca, który w danym roku zdobył najwięcej pierwszych pól startowych. Do tej pory wygrywali ją tylko kierowcy Mercedesa. Leclerc siedmiokrotnie startował w 2019 roku z Pole Position.
Lewis Hamilton wygrał w tym roku nagrodę „DHL Fastest Lap Award” przyznawaną dla kierowcy, który najwięcej razy w trakcie sezonu wykręci najszybsze okrążenie podczas wyścigów. Brytyjczyk w tym roku sześciokrotnie wykręcił najszybsze okrążenia w wyścigach. To czwarta tego typu nagroda Hamiltona w karierze. „DHL Fastest Lap Award” po raz pierwszy przyznano w 2007 roku. Od 2014 roku zawsze zdobywa ją kierowca Mercedesa.
Red Bull wygrał tegoroczną nagrodę „DHL Fastest Pit Stop Award” przyznawaną za najszybsze pit-stopy podczas całego sezonu. Ta nagroda została wprowadzona w 2015 roku, a poprzedni zwycięzcy to Ferrari, Williams i Mercedes oraz Red Bull. Zespół z Milton Keynes jako jedyny wygrał ją dwukrotnie. Od 2017 roku zmieniono punktację prowadzącą do wyłonienia zwycięzcy, która jest obliczana w podobny sposób jak przyznaje się punkty w wyścigach.
Czasy okrążeń
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Yas Marina w Abu Zabi. Hamilton podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:34,779. Poprzedni rekord należał również do Hamiltona, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:34,794.
Lewis Hamilton ustanowił nowy rekord toru (najszybsze okrążenie z wyścigu) Yas Marina w Abu Zabi. Hamilton na 53. kółku wyścigu wykręcił czas 1:39,283. Poprzedni rekord wynosił – 1:40,279 i został ustanowiony w 2009 roku również przez Vettela.
Frekwencja na GP Abu Zabi 2019
Organizatorzy przed weekendem poinformowali o wyprzedaniu wszystkich biletów na trybuny na GP Abu Zabi 2019, ale nie podano żadnych konkretnych liczb. Na ten wyścig zawsze były wyprzedawane wszystkie bilety, ale od momentu debiutu toru w kalendarzu pojemność trybun wzrosła, otwarto trybunę na pagórku, a do tego jest tam bardzo dużo jachtów oraz drogich biletów do strefy VIP, dlatego nie można opierać się tylko o oficjalną pojemność trybun pisząc o frekwencji. Od kilku lat tak jest z tym torem, że niechętnie publicznie podają dokładne liczby, a chwalą się tym wyprzedaniem biletów. Frekwencja w niedzielę na pewno przekroczyła 60 000 kibiców. Zapytałem o szczegóły i jeśli dostanę odpowiedź to się tym podzielę.
Oglądalność GP Abu Zabi 2019 w Polsce
Oglądalność ostatniego wyścigu sezon 2019 w polskich telewizjach wpisała się w tegoroczne średnie wyniki. W obu telewizjach zsumowana oglądalność nieznacznie przekroczyła 0,5 mln widzów, co trzeba uznać za dobry rezultat biorąc pod uwagę gorszą porę rozpoczęcia oraz mało ciekawe zawody.
W Eleven Sports 1 oglądalność wyścigu wyniosła średnio 290 tysięcy widzów, czyli o niecałe 80 000 mniej niż w przypadku GP Brazylii. W TVP Sport wyścig od 45. minuty raz z poprzedzającym studiem oglądało średnio 219 tysięcy widzów. Ten wynik to poprawa w stosunku do poprzedniego wyścigu o 14 000 osób.
F1 Abu Zabi (dane Nielsen, 4+, AMR)
Eleven
kwalifikacje – 120 tys
wyścig – 290 tysTVP Sport
studio + wyścig od 45 minuty – 219 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) December 2, 2019
P.S. To nie koniec statystyk na blogu. W przerwie zimowej planuję jeszcze publikację pewnych szerszych podsumowań. Tradycyjne podsumowania pojedynczych wyścigów z cyklu „Garść statystyk” powrócą przy okazji GP Australii 2020.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.