Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu „Garść statystyk po GP Abu Zabi 2023”. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen zanotował czwarte zwycięstwo w GP Abu Zabi, było to również jego 19. zwycięstwo w tym sezonie i 54. w karierze.
Verstappen awansował na samodzielne trzecie miejsce w historycznym zestawieniu zwycięstw w Formule 1 wyprzedzając Vettela. Przed nimi jest tylko dwóch kierowców: Hamilton – 103 i Schumacher – 91.
Verstappen został pierwszym kierowcą w historii F1, który wygrał 19 wyścigów w sezonie, ponownie poprawił własny rekord. Przed sezonem 2023 rekord wynosił 15 zwycięstw Holendra w 2022 roku. Po 13 zwycięstw w jednym sezonie osiągnęli Schumacher i Vettel.
Verstappen wygrał w tym roku 86,36% rozegranych wyścigów, co jest rekordową przeciętną w historii F1. Alberto Ascari w 1952 roku wygrał sześć z ośmiu wyścigów w sezonie, a więc 75%.
Verstappen w tym sezonie miał dwie serie siedmiu kolejnych zwycięstw, to pierwsza taka sytuacja w historii F1.
Verstappen po raz czwarty na torze Yas Marina, a także 12 w tym sezonie oraz 32. w karierze wywalczył Pole Position do wyścigu Formuły 1.
12 Pole Position w sezonie to rekord życiowy Verstappena. Pięciokrotnie ktoś miał ich więcej w jednym roku.
Verstappen zdobył cztery kolejne Pole Position oraz wywalczył cztery kolejne zwycięstwa w GP Abu Zabi w sezonach 2020 – 2023.
Verstappen zanotował 98. podium w karierze.
Verstappen po raz 21. zanotował w tym roku podium i ponownie poprawił własny rekord Formuły 1. Poprzednim rekordem było jego 18 podiów w 2022 roku.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Verstappen prowadził w tym roku przez 1003 okrążenia i ponownie poprawił własny rekord Formuły 1. Wcześniejszym rekordem było 739 okrążeń na prowadzeniu Vettela w 2013 roku. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (75,70%).
Verstappen punktował w 41. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 41. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen zdobył 575 punktów w tym roku, ponownie poprawił własny rekord F1. Jego zeszłoroczny rekord to 454 punkty.
Verstappen zakończył sezon mając 290 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. To zdecydowany rekord F1. Wcześniejszym rekordem była przewaga 155. punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Verstappen po raz drugi w GP Abu Zabi, a także dziewiąty w tym sezonie i 30. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen po raz szósty w tym sezonie i 11 w karierze wywalczył hat-trick (Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu). Dorównał wynikowi Jima Clarka. Tylko Schumacher (22) i Hamilton (19) mieli więcej hat-tricków.
Verstappen to trzeci kierowca w historii F1, który w jednym sezonie przejechał komplet okrążeń. Wcześniej dokonał tego Schumacher w 2002 roku i Hamilton w 2019.
Verstappen to 10. kierowca (Hamilton dokonał tego dwukrotnie), który ukończył wszystkie wyścigi w jednym sezonie.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Charles Leclerc zanotował 30. podium w karierze.
Leclerc wywalczył pierwszy rząd do pięciu kolejnych wyścigów. Przełożył to na trzy podia, dyskwalifikację w Austin oraz brak startu w Sao Paulo.
George Russell wywalczył drugie podium w tym sezonie i 11. w karierze.
Russell zanotował najlepsze wyniki w kwalifikacjach (4) i w wyścigu (3) na torze Yas Marina w karierze. Poprawił swoje dotychczasowe najlepsze wyniki o dwie pozycje.
Sergio Perez w trzech finałowych wyścigach sezonu 2023 tracił pozycje w samej końcówce wyścigu. W Brazylii i w Las Vegas był wyprzedzany, a w Abu Zabi zaliczono mu pięć sekund kary do końcowych wyników. Stracił w ten sposób dwa miejsca na podium.
Lando Norris po raz pierwszy przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje w Abu Zabi.
Oscar Piastri w swoim debiutanckim sezonie w F1 zdobył 97 punktów. To drugi wynik w historii, rekordem pozostaje 109 punktów Hamiltona w 2007 roku. Wynik Hamiltona w przeliczeniu na obecny system to aż 267 punktów.
Fernando Alonso awansował na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. To jego najlepszy występ odkąd w 2014 roku wprowadzono hybrydowe silniki V6 Turbo. Poprzedni raz lepiej poszło mu w 2013 roku, gdy był drugi.
Alonso zajął siódme miejsce w kwalifikacjach, poprzedni raz zanotował lepszy wynik na torze Yas Marina w 2012 roku.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy prowadził w wyścigu F1 w karierze.
Tsunoda to drugi Japończyk, który prowadził w wyścigu F1. Takuma Sato prowadził przez dwa okrążenia w GP Europy 2004, a Tsunoda przez pięć okrążeń w GP Abu Zabi 2023.
Yuki Tsunoda prowadził w 2023 roku przez więcej okrążeń niż Fernando Alonso 5:3.
Tsunoda zajął szóste miejsce w kwalifikacjach, to jego rekord kariery.
Tsunoda zawsze wygrywa z zespołowymi partnerami kwalifikacje w Abu Zabi.
Tsunoda zajmując ósme miejsce w wyścigu wyrównał swój najlepszy tegoroczny wynik.
Lewis Hamilton po raz 300. dojechał do mety wyścigu F1, jako drugi kierowca w historii. Tydzień wcześniej ten poziom osiągnął Alonso.
Hamilton po raz pierwszy odpadł w Q2 w kwalifikacjach w Abu Zabi. Jedenaste miejsce to jego najgorszy wynik w karierze. Do tej pory zawsze był w TOP5 na tym torze.
Hamilton w dwóch kolejnych sesjach kwalifikacyjnych nie awansował do Q3. Poprzedni raz taką słabą passę miał w połowie 2014 roku, ale wtedy dwukrotnie powodem były awarie mechaniczne na początku kwalifikacji. W 2023 roku nie wchodził do finałowego segmentu z powodu tempa.
Hamilton po raz drugi w karierze w całym sezonie nie wygrał wyścigu.
Hamilton dorównał w tym roku do Roberta Kubicy. To jedyni kierowcy, którzy zdobyli więcej punków w sezonie niż George Russell jeżdżąc w nim w tym samym zespole.
Nico Hulkenberg po raz szósty z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach w Abu Zabi (licząc sesje w których wystartował).
Valtteri Bottas po raz drugi z rzędu i ogólnie drugi w karierze zakończył kwalifikacje w Abu Zabi na Q1.
Carlos Sainz odpadł w kwalifikacji już w Q1. Poprzedni raz tak słaby występ zdarzył mu się cztery lata temu w GP Brazylii 2019.
Siódme miejsce w końcowej klasyfikacji punktowej Carlosa Sainza to jego najsłabszy wynik od 2018 roku, gdy w barwach Renault zajął dziesiąte miejsce. Sainz walczył w 2023 roku o czwarte miejsce, ale w finale sezonu stracił kilka pozycji.
Dodatkowe nagrody za sezon 2023
Max Verstappen wygrał w tym roku nagrodę “Pirelli Pole Position Award”. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku i otrzymuje ją kierowca, który w danym roku zdobył najwięcej pierwszych pól startowych. Holender zdobył 12 Pole Position w tym sezonie. Verstappen zdobył tę nagrodę po raz drugi w karierze, poprzednio w 2021 roku. Ogółem Lewis Hamilton ma na swoim koncie pięć zwycięstw, Charles Leclerc i Max Verstappen po dwa, a Nico Rosberg jedno.
Max Verstappen wygrał w tym roku nagrodę “DHL Fastest Lap Award” przyznawaną dla kierowcy, który najwięcej razy w trakcie sezonu wykręci najszybsze okrążenie podczas wyścigu. Holender w tym roku dziewięciokrotnie wykręcił najszybsze okrążenia. Nagrodę “DHL Fastest Lap Award” po raz pierwszy przyznano w 2007 roku. Najczęściej zdobywali ją: Hamilton sześć razy, Vettel trzy razy i Raikkonen oraz Verstappen po dwa razy.
Red Bull wygrał tegoroczną nagrodę “DHL Fastest Pit Stop Award” przyznawaną za najszybsze pit-stopy podczas całego sezonu. Ta nagroda została wprowadzona w 2015 roku, a jej pierwsi zwycięzcy w kolejności to Ferrari, Williams i Mercedes. Od 2018 roku wygrywa już zawsze Red Bull. Wygrana w 2023 roku jest ich szóstą z rzędu. Od 2017 roku zmieniono punktację prowadzącą do wyłonienia zwycięzcy, która jest obliczana w podobny sposób jak przyznaje się punkty w wyścigach.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 113. zwycięstwo w Formule 1 w tym siódme w GP Abu Zabi.
Red Bull wygrał 21 wyścigów w tym sezonie, co jest nowym rekordem Formuły 1. Przed tym sezonem rekordem było 19 zwycięstw Mercedesa w 2016 roku. Kalendarz w 2023 roku liczy 22 wyścigi, a w 2016 roku było 21 wyścigów.
Red Bull to jedyny zespół F1, który wygrał na każdym torze obecnym w aktualnym kalendarzu F1.
Red Bull prowadził w tym roku przez 1 149 okrążeń w wyścigach (86,72% ogółu), poprawili własny rekord F1 ustanowiony tydzień wcześniej. Poprzednim rekordem było 1 055 okrążeń na prowadzeniu Mercedesa w 2016 roku (83,2%). Red Bull swój aktualny wynik osiągnął w 22. wyścigach, a Mercedes w 2016 roku miał 21 wyścigów w sezonie. Gdy spojrzymy na procenty, to wynik Red Bulla jest drugi w historii, bo rekord należy do McLarena, którego kierowcy prowadzili przez 97,28% okrążeń w 1988 roku.
Red Bull poprawił własny rekord F1 dotyczący liczby punktów zdobytych w jednym sezonie. W 2023 roku wywalczyli łącznie 860 punkty, a dotychczasowym rekordem było 765 punktów Mercedesa w 2016 roku. Ważną kwestią jest tutaj natomiast system punktacji. Mercedes zdobył 765 punków w trakcie 21 weekendów wyścigowych w 2016 roku. Red Bull w tym roku zdobył 860 punkty w 22 weekendy, ale do tego zaliczają im się dodatkowe punkty za sprinty (70) i najszybsze okrążenia (10). Więc stosując ten sam system punktowy co w 2016 roku, to Red Bull miałby aktualnie 780 punkty, czyli 15 więcej niż rekord Mercedesa.
Odbyło się 15 sesji kwalifikacyjnych F1 na torze Yas Marina, kierowcy Red Bulla zawsze w komplecie awansują do Q3: 30 na 30 przypadków.
Ferrari wygrywało wyścigi na 47. różnych torach, ale nigdy na Yas Marinie mimo 14. startów.
Drugie miejsce Leclerca w kwalifikacjach to pierwsza sytuacja, gdy jakiś kierowca Ferrari ruszył z pierwszego rzędu do GP Abu Zabi.
Mercedes nie wygrał żadnego wyścigu w 2023 roku, poprzedni tak słaby sezon mieli w 2011 roku.
Aby w barwach Mercedesa nie awansować do Q3 w kwalifikacjach w Abu Zabi trzeba mieć siedem tytułów mistrzowskich. Tylko Schumacher w 2012 i Hamilton w 2023 roku nie awansowali do Q3.
McLaren zanotował najlepsze zespołowe kwalifikacje w Abu Zabi od 2012 roku, a w wyścigu zajęli takie same pozycje jak w 2020 roku.
Siódme miejsce w klasyfikacji końcowej konstruktorów to najlepszy wynik Williamsa od 2017 roku.
Kierowcy Williamsa w trakcie sześciu ostatnich wizyt w Abu Zabi nie zdobywali punktów w wyścigach, a w kwalifikacjach tylko jeden raz (Albon 2023) ich zawodnik awansował do Q2.
Zespół Alfa Romeo nigdy nie zdobył punktów w GP Abu Zabi, startowali pięć razy.
Po raz drugi w historii kierowca Haasa awansował do Q3 w kwalifikacjach w Abu Zabi. Hulkenberg w 2023 roku zajął ósme, a Grosjean w 2018 roku siódme miejsce. Kierowcy Haasa punktowali w Abu Zabi tylko w 2018 roku.
Haas zajął ostatnie miejsce w klasyfikacji konstruktorów zdobywają 12 punktów. Nigdy najsłabszy zespół nie miał tyle punktów.
Bolid z silnikiem Mercedesa nie wygrał żadnego wyścigu w 2023 roku, poprzedni raz tak słaby wynik osiągnęli w 2006 roku.
Bolid z silnikiem Mercedesa zdobył punkty w 300. kolejnym wyścigu. Poprzedni raz żaden z takich samochodów nie punktował w GP Japonii 2008.
Pożegnanie z zespołami AlphaTauri i Alfa Romeo
GP Abu Zabi 2023 to ostatni wyścig dla zespołów Alfa Romeo i AlphaTauri w F1, które od 2024 roku zmienią swoje nazwy. Firma Alfa Romeo w ostatnich latach była sponsorem tytularnym zespołu należącego do Saubera. W latach 2024 – 2025 zespół wróci do nazwy Sauber, albo pozyska innego sponsora tytularnego, bo od 2026 roku będzie się nazywał Audi. Red Bull postanowił zmienić nazwę swojego drugiego zespołu, bo należąca do nich marka odzieżowa nie odniosła sukcesu, więc nie warto jej już promować w F1. Według nieoficjalnych informacji zespół będzie się nazywał Racing Bulls.
Zespół AlphaTauri rywalizował w F1 przez cztery sezony w latach 2020 – 2023. Wcześniej w latach 2006 – 2019 nazywali się Toro Rosso, a w latach 1985 – 2005 Minardi. Jako AlphaTauri wywalczyli jedno zwycięstwo, dwa podia i jedno najszybsze okrążenie. Najlepsze miejsce na koniec sezonu to była szósta pozycja w 2021 roku.
Sauber wszedł do F1 w 1993 roku i do końca 2005 roku stosował tę nazwę zespołu. Później w latach 2006 – 2010 jeździli jako BMW-Sauber (ostatni rok był mieszany, bo BMW odeszło w 2009 roku), wrócili do marki Sauber od 2011 roku, by od 2019 roku sprzedać prawa do nazwy firmie Alfa Romeo. Z Alfą Romeo jest ten problem, że statystyki łączą trzy różne zespoły. Alfa Romeo startowała w F1 w latach 1950-1951 odnosząc dziesięć zwycięstw (nie było wtedy MŚ konstruktorów). Wrócili do F1 ze swoim zespołem w latach 1979 – 1985 i nie odnosili istotnych sukcesów. Od 2019 roku przez pięć lat również był taki zespół, ale nie udało się osiągać sukcesów.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Abu Zabi 2023
Dziewięć ostatnich wyścigów o GP Abu Zabi wygrywał kierowca ruszający z Pole Position.
W trakcie ostatnich jedenastu wizyt F1 w Abu Zabi, kwalifikacje i wyścigi wygrywali tylko kierowcy Mercedesa lub Red Bulla.
W latach 2013 – 2022 w pierwszym rzędzie do wyścigów o GP Abu Zabi ustawiali się tylko kierowcy Mercedesa lub Red Bulla. Leclerc przerwał w 2023 roku ten duopol.
W pierwszym piątkowym treningu wzięło udział dziesięciu młodych kierowców, a więc przez cały weekend 30. rożnych kierowców F1 jeździło w oficjalnych sesjach.
Po raz pierwszy w historii F1 wszyscy kierowcy zostali sklasyfikowani w finałowym wyścigu sezonu.
Tylko trzech kierowców wygrało wyścigi w 2023 roku. Tak mała liczba zwycięzców była dotychczas siedmiokrotnie w historii F1. Nie było sezonu, w którym wygrywałoby mniej zawodników.
W tym sezonie statystycznie co drugi kierowca wywalczył podium: 11. z 22. z zawodników.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyły się 22. wyścigi: Verstappen – 21, Perez 9, Alonso – 8, Norris – 7, Hamilton i Leclerc – 6, Sainz – 3, Piastri i Russell – 2, Ocon i Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium: Red Bull – 30, Ferrari i McLaren – 9, Mercedes i Aston Martin – 8, Alpine – 2.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywał w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie, wynik 22:0 to rekord w historii F1. Poniżej macie zestawienie ostatnich podobnych dominacji.
Ostatnie sytuacje, w których kierowca pokonał do zera zespołowego partnera w sezonie F1:
2018 Alonso vs Vandoorne 21:0
2019 Russell vs Kubica 21:0
2020 Verstappen vs Albon 17:0
2020 Russell vs Latifi 16:0
2021 Schumacher vs Mazepin 20:0
2023 Albon vs Sargeant 22:0#F1PL #ViaF1— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) November 25, 2023
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi.
Norris jako jedyny kierowca w stawce cały sezon przejechał na trzech egzemplarzach turbosprężarki, MGU-H i MGU-K. Limit na sezon wynosi cztery sztuki, osiągnęli go wszyscy pozostali kierowcy, a niektórzy przekroczyli.
W tym sezonie 21. kierowców zdobywało punkty, jedynym wyjątkiem jest Nyck de Vries.
Po raz pierwszy od 1952 roku wyścigu F1 nie wygrał Brytyjski kierowca ani Brytyjski zespół. W niektórych statystykach zobaczycie informację, że nie odgrywano hymnu brytyjskiego na podium, ale to niepewna ciekawostka, bo w dawnych latach nie zawsze odgrywano hymn dla zwycięskiego zespołu, jedynie dla kierowcy był zawsze.
Po raz pierwszy od 2007 roku na podium nie odegrano hymnu Niemiec dla zwycięskiego kierowcy lub konstruktora.
Holenderscy kierowcy wywalczyli łącznie 100 miejsc na podium w Formule 1. Można to uściślić jedynie do rodziny Verstappen, bo podia dla Holandii zdobywali tylko Jos – 2 i Max – 98.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Abu Zabi 2023
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do Abu Zabi 2023 z czasem 1:23,445. Wynik kierowcy Red Bull jest o ponad 1,3 sekundy słabszy od najlepszego rezultatu w kwalifikacjach na obecnej konfiguracji toru Yas Marina Circuit w historii, który zanotował również on w 2021 roku – 1:22,109.
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Holender na 45. kółku wykręcił czas na poziomie 1:26,993. Jest to wynik o blisko 0,9 sekundy gorszy od rekordu toru, który w 2021 roku ustanowił również Max Verstappen – 1:26,103.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 335,9 km/h. Dla porównania w tym samym miejscu rok wcześniej prędkość maksymalna była nieznacznie niższa – 334,3 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP Abu Zabi 2023 wykonali mechanicy Ferrari. Na 23. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Carlosa Sainza w 2,16 sekundy. Rekordem tego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit-stop z Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Abu Zabi 2023
Formuła 1 poinformowała w trakcie transmisji, że sprzedano komplet biletów na GP Abu Zabi 2023, nie padła żadna konkretna liczba. Organizator wyścigu w swoich mediach również nie poinformował bardziej szczegółowo o frekwencji. Prawdopodobnie konkretną liczbę poznamy dopiero, gdy Liberty Media podsumuje frekwencję w całym sezonie. To była 15. wizyta F1 w Abu Zabi i zawsze chwalono się sprzedażą kompletu wejściówek (poza okresem pandemii), a w związku z tym powiększano pojemność trybun. W 2022 roku trybuny mieściły 70 000 kibiców, a frekwencja przez trzy dni wyniosła 160 000 kibiców. W tym roku mogły być podobne liczby, bo w piątek i sobotę dało się zauważyć sporo wolnych miejsc, a kibice w pełni zapełnili trybuny dopiero w niedzielę.
P.S. Wkrótce na blogu pojawią osobne podsumowania rekordów jakie w 2023 roku ustanowił Max Verstappen oraz Red Bull. W grudniu pojawi się również standardowe zestawienie najbardziej wartościowych rekordów kierowców F1.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: