Wyścig o GP Abu Zabi 2024 zakończył sezon Formuły 1 i przyniósł wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach. Szczegóły w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Abu Zabi 2024″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris wygrał czwarty wyścig F1 w karierze.
Norris po raz drugi w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety.
Norris po raz ósmy w tym sezonie oraz łącznie dziewiąty w karierze wywalczył Pole Position.
Norris po raz trzeci wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position.
Od 2018 roku kwalifikacje i wyścigi w Abu Zabi wygrywają zawodnicy, którzy w następnym sezonie zostają mistrzami świata F1. Zobaczymy czy Norris potwierdzi to w 2025 roku.
Norris przekroczył barierę 1000 punktów w karierze w F1.
Norris zanotował 26. podium w karierze.
Norris w 2024 roku wywalczył tyle samo miejsc na podium co wcześniej przez całą karierę – po 13.
Sezon 2024 był zdecydowanie najlepszy w karierze Lando Norris. Odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w wyścigu, finiszował na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej (wcześniej jego rekordem była szósta pozycja). Pod każdym ważnym statystycznym względem był to jego najlepszy rok.
Carlos Sainz zanotował 27. podium w karierze.
Sainz ustanowił swoje najlepsze wyniki w karierze w Abu Zabi w kwalifikacjach (3) i wyścigu (2). Poprawa była nieznaczna, bo wcześniej jego rekordem była czwarta pozycja w kwalifikacjach i trzecia w wyścigu.
Charles Leclerc zanotował 43. podium w karierze.
Trzynaście miejsc na podium w 2024 roku to najlepszy wynik Leclerca w karierze.
Leclerc w dwunastu ostatnich wyścigach F1 zawsze zajmował miejsca w TOP5 na mecie.
Leclerc finiszował na trzeciej pozycji po starcie z 19. pola, czyli zyskał 16 pozycji w wyścigu – to jego rekord kariery.
Leclerc po raz pierwszy w karierze nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Abu Zabi.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lewis Hamilton jest rekordzistą toru Yas Marina pod względem zwycięstw, podiów, Pole Position, pierwszych rzędów, punktów i okrążeń na prowadzeniu. Jedynie pod względem najszybszych okrążeń przegrywa z Vettelem.
Hamilton zakończył sezon na siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej. Brytyjczyk nigdy nie zakończył sezonu tak nisko, zawsze był w minimum TOP6 na koniec roku.
Hamilton po raz pierwszy odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Abu Zabi. Do tej pory jego najsłabszym wynikiem była 11. pozycja w 2023 roku.
Karierę Lewisa Hamiltona w Mercedesie podsumuję wkrótce w osobnym tekście, bo to wymaga szczegółowego opowiedzenia.
George Russell ósmy kolejny wyścig ukończył na pozycjach w TOP6.
W czasie trzech wspólnych latach w Mercedesie Hamilton zdobył łącznie o dwa punkty więcej niż Russell.
Max Verstappen zanotował najsłabszy wynik w Abu Zabi w barwach Red Bulla w karierze – szósta pozycja w wyścigu. W trakcie wcześniejszych startów zawsze był w TOP5. Jedynie w debiutanckim sezonie 2015 w barwach Toro Rosso zajął dopiero 16. miejsce.
Zakończyła się seria czterech kolejnych zwycięstw Verstappena w GP Abu Zabi. Holender nie wykorzystał szansy na wyrównanie rekordu F1 dotyczącego kolejnych zwycięstw na danym torze. Rekord pozostał w rękach Senny, który wygrywał w Monako w latach 1989 – 1993 oraz Hamiltona, który wygrywał w Barcelonie w latach 2017 – 2021.
Pierre Gasly zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w Abu Zabi w karierze – piąte miejsce.
Gasly zanotował trzy najlepsze wyniki w sezonie w czterech ostatnich wyścigach, dzięki czemu znacznie awansował w klasyfikacji generalnej na dziesiątą pozycję.
Nico Hulkenberg zanotował najlepszy w sezonie wynik w kwalifikacjach – czwarte miejsce. Poprzedni raz lepiej spisał się w kwalifikacjach do GP Kanady 2023 – drugie miejsce. W obu przypadkach otrzymał od sędziów kary przesunięcia o trzy pola startowe.
Hulkenberg po raz ósmy z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach w Abu Zabi (licząc te sesje w których wystartował).
Fernando Alonso przez cały sezon korzystał z jednego egzemplarza baterii w swoim silniku Mercedesa. W 2020 roku Russell również przejechał cały sezon na jednym egzemplarzu baterii, a w 2019 roku Stroll na jednym egzemplarzu baterii i elektroniki. Ci trzej kierowcy korzystali z silników Mercedesa, inni producenci nie podjęli takiego ryzyka. W 2024 roku mieliśmy najdłuższy sezon w historii, więc bateria w bolidzie Aston Martin należącego do Fernando Alonso pokonała najdłuższy dystans.
Oscar Piastri przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku. Wcześniej w historii równie niezawodni byli tylko trzej wielokrotni mistrzowie świata:
Czterech kierowców w historii F1 przejechało komplet okrążeń w wyścigach w jednym sezonie:
– Michael Schumacher – 2002
– Lewis Hamilton – 2019
– Max Verstappen – 2023
– Oscar Piastri – 2024Piastri dołączył do tej listy o włos. Był 5 sekund od zdublowania. #F1PL #ViaF1
— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) December 8, 2024
Piastri został 11. kierowcą w historii F1, który został sklasyfikowany w każdym wyścigu jednego sezonu.
Piastri po raz szósty w karierze ruszał do wyścigu F1 z drugiego pola, nigdy nie wywalczył Pole Position.
Alex Albon w trzech kolejnych kwalifikacjach odpadał w Q1. Równie słabą serię poprzedni raz miał w pierwszej połowie sezonu 2022.
Yuki Tsunoda zawsze wygrywa z zespołowymi partnerami w kwalifikacjach do GP Abu Zabi. Japończyk w tym roku wygrał również kwalifikacyjną wewnętrzną rywalizację z Liamem Lawsonem do zera: 6:0.
Kevin Magnussen po raz pierwszy w tym roku oraz łącznie trzeci w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Duńczyk wcześniej wykręcił FL w Singapurze w 2018 i 2019 roku.
Magnussen nigdy nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Abu Zabi.
Jack Doohan zadebiutował w Formule 1.
Doohan w debiucie zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach.
Liam Lawson po raz pierwszy w karierze nie dojechał do mety wyścigu F1.
Valtteri Bottas zanotował najlepszy wynik w sezonie w kwalifikacjach – dziewiąta pozycja. To drugi awans Fina do Q3 w 2024 roku.
Bottas w tym sezonie nie dojechał do mety tylko dwukrotnie. Za każdym razem dzień po kwalifikacjach, gdy awansował do Q3.
Jeżeli Bottas wróci do F1, to w pierwszym wyścigu odbędzie karę przesunięcia o pięć pozycji za uderzenie w Magnussena w Abu Zabi. Bottas dołączył do Jensona Buttona i Roberta Szwarcmana, których czekają podobne kary w najbliższym wyścigu F1.
Franco Colapinto wyrównał najgorszy wynik w kwalifikacjach F1 w karierze – 19 pozycja.
Sergio Perez po raz drugi w tym sezonie i szósty w karierze zakończył wyścig na pierwszym okrążeniu.
Perez po raz piąty w tym sezonie nie dojechał do mety wyścigu, po raz drugi powodem była usterka mechaniczna.
Dodatkowe nagrody za sezon 2024
Max Verstappen wygrał w tym roku nagrodę „Pirelli Pole Man of the Year Award” (w poprzednich latach nazywała się “Pirelli Pole Position Award”). Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku i otrzymuje ją kierowca, który w danym roku zdobył najwięcej pierwszych pól startowych. Holender zdobył osiem Pole Position w tym sezonie, tyle samo co Norris, ale Verstappen kwalifikacje wygrywał dziesięciokrotnie (dwukrotnie z powodu kary przesunięcia nie przyznano mu Pole Position). Verstappen zdobył tę nagrodę po raz trzeci w karierze, poprzednio w 2021 i 2023 roku. Ogółem Lewis Hamilton ma na swoim koncie pięć zwycięstw, Max Verstappen trzy, Charles Leclerc dwa, a Nico Rosberg jedno.
Lando Norris wygrał w tym roku nagrodę “DHL Fastest Lap Award” przyznawaną dla kierowcy, który najwięcej razy w trakcie sezonu wykręci najszybsze okrążenie podczas wyścigu. Brytyjczyk w tym roku sześciokrotnie wykręcił najszybsze okrążenia. Nagrodę “DHL Fastest Lap Award” po raz pierwszy przyznano w 2007 roku. Najczęściej zdobywali ją: Hamilton sześć razy, Vettel trzy razy i Raikkonen oraz Verstappen po dwa razy. Norris jest pierwszym zawodnikiem McLarena, który ją wygrał.
Red Bull wygrał tegoroczną nagrodę “DHL Fastest Pit Stop Award” przyznawaną za najszybsze pit-stopy podczas całego sezonu. Ta nagroda została wprowadzona w 2015 roku, a jej pierwsi zwycięzcy w kolejności to Ferrari, Williams i Mercedes. Od 2018 roku wygrywa już zawsze Red Bull. Wygrana w 2024 roku jest ich siódmą z rzędu. Od 2017 roku zmieniono punktację prowadzącą do wyłonienia zwycięzcy, która jest obliczana w podobny sposób jak przyznaje się punkty w wyścigach. Red Bull w 2024 roku zdobył w tej klasyfikacji 552 punkty a drugi McLaren 433.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren wywalczył mistrzostwo świata konstruktorów F1 po raz dziewiąty w swojej historii.
McLaren czekał 26 lat na mistrzostwo świata, poprzedni raz wywalczyli je w 1998 roku.
Gdy McLaren wywalczył swoje poprzednie mistrzostwo świata konstruktorów, to jego obecni kierowcy jeszcze się nie urodzili.
McLaren przerwał trwającą 14 lat dominację zespołów Mercedes oraz Red Bull, które w latach 2010 – 2023 zdobywały tytuły mistrzowskie konstruktorów.
Zespoły McLaren i Williams zdobyły po dziewięć tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów. Więcej wygrywało tylko Ferrari – 16.
McLaren zanotował 189. zwycięstwo w Formule 1 w tym drugie w Abu Zabi
McLaren zanotował 165. Pole Position w Formule 1 w tym trzecie w Abu Zabi.
McLaren po raz pierwszy przełożył PP w Abu Zabi na zwycięstwo w wyścigu. Hamilton wygrywał dla nich kwalifikacje na tym torze w 2009 i 2012 roku, ale odpadał z wyścigów z powodu awarii jadąc na prowadzeniu.
Osiem Pole Position Norrisa w sezonie to najlepszy wynik zawodnika McLarena od sezonu 1999, gdy Mika Hakkinen wywalczył ich 11.
McLaren po raz trzeci w tym sezonie oraz łącznie 65. w historii zajął cały pierwszy rząd na starcie wyścigu F1.
McLaren wywalczył podium w GP Abu Zabi po 13. latach przerwy, gdy w 2011 roku wygrał Hamilton a Button był trzeci.
W dwóch kolejnych wyścigach jeden kierowca McLarena był na podium a drugi dziesiąty.
Obaj kierowcy McLarena zostali sklasyfikowani we wszystkich wyścigach w tym sezonie. Norris nie dojechał do mety w GP Austrii 2024, ale przejechał wtedy 90% dystansu, więc został sklasyfikowany.
Zespół Ferrari wygrywał wyścigi F1 na 47. różnych torach, ale nigdy na Yas Marinie mimo 16. startów. Ferrari również nigdy nie wygrało na torze Yas Marina kwalifikacji w F1.
Ferrari po raz pierwszy zanotowało podwójne podium w GP Abu Zabi.
Aby w barwach Mercedesa nie awansować do Q3 w kwalifikacjach w Abu Zabi trzeba mieć siedem tytułów mistrzowskich. Tylko Schumacher w 2012 i Hamilton w 2023 i 2024 roku nie awansowali do Q3.
Red Bull zdobył punkty w 67. kolejnym wyścigu.
Odbyło się 16 sesji kwalifikacyjnych F1 na torze Yas Marina w Abu Zabi, kierowcy Red Bulla zawsze w komplecie awansują do Q3: 32 na 32 przypadki.
Dziesiąte miejsce Pereza w kwalifikacjach to najgorszy wynik dla Red Bulla w historii w Abu Zabi.
Zespół Haas zdobył punkty w Abu Zabi po raz drugi. Wcześniej punktowali w 2018 roku (podwójnie).
Ósme miejsce Hulkenberga w wyścigu to najlepszy wynik zespołu Haas w Abu Zabi w historii.
Hulkenberg osiągnął najlepszy kwalifikacyjny rekord zespołu Haas w Abu Zabi – czwarte miejsce. Do tej pory ich rekordem była siódma pozycja Grosjeana w 2018 roku.
Kierowcy Williamsa w trakcie siedmiu ostatnich wizyt w Abu Zabi nie zdobywali punktów w wyścigach, a w kwalifikacjach tylko jeden raz (Albon w 2023 roku) ich zawodnik awansował do Q2.
Zespół Kick Sauber był najsłabszy w 2024 roku, ale końcówka sezonu jest dla nich obiecująca. W przedostatnim weekendzie zdobyli swoje jedyne punkty, a w finale sezonu najlepszy wynik w kwalifikacjach. Forma wyraźnie uległa poprawie.
Od momentu wprowadzenia do F1 hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku, zespół z siedzibą w Hinwil (Sauber, Alfa Romeo, Kick Sauber) zdobył punkty w GP Abu Zabi tylko raz – siódme miejsce Charlesa Leclerca w 2018 roku.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Abu Zabi 2024
GP Abu Zabi 2024 było 16. wyścigiem Formuły 1 na torze Yas Marina Circuit.
Po raz 13. sezon F1 zakończył się na torze Yas Marina Circuit. Na żadnym innym torze nie było tylu finałów. Drugie miejsce zajmuje australijski tor Adelaide, który 11 razy organizował ostatnie zawody w sezonie.
Norris w McLarenie przerwał trwającą jedenaście lat dominację kierowców Mercedesa i Red Bulla, którzy w latach 2013 – 2023 wygrywali w Abu Zabi kwalifikacje i wyścigi.
Dziesięć ostatnich wyścigów F1 o GP Abu Zabi wygrywał kierowca ruszający z Pole Position. Po raz ostatni zdobywca PP nie wygrał tam wyścigu w 2014 roku: Nico Rosberg. Równie długa seria kolejnych zwycięstw z PP była w F1 tylko w GP Hiszpanii na torze pod Barceloną w latach 2001 – 2010.
Po raz drugi w historii (2011 i 2024 rok) w GP Abu Zabi na podium nie było kierowcy Red Bulla ani Mercedesa.
Kwalifikacje w Abu Zabi były niezwykle wyrównane. W Q1 różnica między najszybszym a najwolniejszym kierowcą wyniosła 0,803 sekundy, w Q2 było to 0,892 sekundy a w Q3 tylko 0,669 sekundy.
W tym roku w wyścigach F1 wystartowało 24. kierowców. Poprzedni raz więcej było ich w 2017 roku – 25 zawodników.
W 2024 roku siedmiu różnych kierowców wygrywało wyścigi a dziesięciu stało na podium. Rok wcześniej wyścigi wygrywało tylko trzech kierowców, ale za to na podium stało 11. różnych zawodników.
W tym sezonie 21. kierowców zdobywało punkty. Bottas jest jedynym stałym kierowcą bez punktów w 2024 roku.
Norris i Piastri zdobywali punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Na 72. możliwe do zdobycia w tym roku podia: 22 wywalczyli kierowcy zespołu Ferrari, 21 zespołu McLaren, 18 Red Bull, 9 Mercedes i 2 Alpine.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Abu Zabi 2024
Lando Norris wygrał kwalifikacje do Abu Zabi 2024 z czasem 1:22,595. Wynik kierowcy McLarena jest o 0,85 sekundy szybszy niż najlepszy wynik w czasówce rok temu – 1:23,445 Verstappena. Kwalifikacyjnym rekordem obecnej konfiguracji toru Yas Marina Circuit pozostaje wynik 1:22,109 Verstappena z 2021 roku.
Kevin Magnussen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Duńczyk na 57. kółku wykręcił czas na poziomie 1:25,637. Wynik kierowcy Haasa to nowy oficjalny rekord toru Yas Marina Circuit. Poprawił rekord Verstappena z 2021 roku – 1:26,103.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Oscar Piastri. Australijczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 341,1 km/h. Dla porównania w tym samym miejscu rok wcześniej prędkość maksymalna była niższa – 335,9 km/h Magnussena. Prędkość wzrosła w 2024 roku mimo skrócenia strefy DRS.
Najszybszy pit-stop podczas GP Abu Zabi 2024 wykonali mechanicy McLarena. Na 26. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,08 sekundy. Rekordem tego sezonu jest 1,90 sekundy Red Bulla w GP Chin i McLarena w GP Meksyku. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Abu Zabi 2024
Formuła 1 poinformowała w trakcie transmisji, że weekendowa frekwencja na GP Abu Zabi 2024 wyniosłą 190 000 kibiców. Z frekwencją na tym GP jest trochę niejasności, bo w ostatnich latach nie zawsze podawali konkretne dane, a niemal zawsze chwalili się sprzedażą kompletu biletów, mimo że często trybuny były pustawe w piątki. W zeszłym roku nie podali publicznie liczby kibiców, a jedynie, że sprzedali komplet biletów. Później pojawiły się informacje, że było 170 000 osób przez weekend. Dla porównania w 2022 roku było 160 000 osób. Najlepsze frekwencje były w Abu Zabi w 2016 i 2017 roku – 195 000 osób. Wyników z ostatnich lat nie można nazwać dobrymi, bo w 2022 roku powiększono trybuny do 70 000 miejsc, mogą sprzedaż więcej biletów niż dawniej, a frekwencja jest mniejsza niż kilka lat temu.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: