Tym razem tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 podzieliłem na dwie części. W pierwszej skoncentruję się na dokonaniach zespołów w GP Abu Zabi 2014 oraz w całym sezonie. Będzie głównie o sukcesach Mercedesa i słabszych wynikach innych zespołów. Ale nie tylko. Wpis poświęcony kierowcą, znajdziecie TUTAJ.
Czy przygotowany na sezon 2014 bolid zespołu Mercedes oznaczony symbolem W05 był najbardziej dominującym bolidem w historii F1? Pod wieloma względami tak. Chociaż w przeszłości zdarzało się, że przewaga w tempie dominującej maszyna była jeszcze większa. Ale pamiętajmy, że dawniej było mniej wyścigów w sezonie. Więc mimo, że w liczbach bezwzględnych Mercedes pobił kilka rekordów, to przeliczając to na liczbę wyścigów są to słabsze wyniki.
Rekordy Mercedesa.
Mercedes po sezonie 2014 jest w posiadaniu rekordu liczby punktów zdobytych w jednym roku rywalizacji. Zdobyli ich 701. Dotychczasowym rekordzistą był Red Bull, który w 2011 roku zdobył o 51 punktów mniej.
Mercedes w sezonie 2014 zgarnął 11 dubletów w 19 wyścigach.. To rekord w Formule 1. Poprzedni rekordzista – McLaren osiągnął 10 dubletów w 1988 roku, ale przy 16 wyścigach. Procentowo to McLaren wciąż jest lepszy.
Mercedes wygrał 16 z 19 wyścigów w sezonie 2014. To rekord w historii F1. Poprzedni wynosił 15 zwycięstw. Tyle razy w jednym sezonie wygrywał McLaren (przy 16 wyścigach w sezonie 1988) oraz Ferrari w sezonach 2002 (17 wyścigów) i 2004 (18 wyścigów). Tutaj również rekord udało się osiągnąć dzięki większej liczbie wyścigów.
Mercedes zdobył w tym roku 18 Pole Position. Wyrównali rekord Red Bulla z 2011 roku. W 2011 i 2014 było tyle samo, bo 19 wyścigów. Więc mamy remis.
Wszystkie 19 Pole Position w tym roku zdobyli kierowcy, których bolid napędzał silnik Mercedesa. Wcześniej tylko raz zdarzyła się taka dominacja. W 1969 roku wszystkie PP zdobyły bolidy z silnikiem Ford-Cosworth. W 1969 było 11 wyścigów.
Kierowcy Mercedesa stali 31 razy na podium w sezonie 2014. To absolutny rekord w historii Formuły 1. Dotychczasowym rekordzistą było Ferrari z 29 miejscami na podium w 2004 roku (18 wyścigów).
Kierowcy Mercedesa 12 razy startowali we dwójkę z pierwszego rzędu w tym sezonie. Wyrównali rekord McLarena z 1988 roku i Williamsa z 1993 roku.
Kierowcy Mercedesa 30 razy startowali do wyścigu z pierwszego rzędu. Pobili tym samym rekord Williamsa z 1993 roku (28 startów z pierwszego rzędu w 16 wyścigach).
Kierowcy Mercedesa w Abu Zabi po raz ósmy z rzędu ustawili się razem w pierwszym rzędzie na starcie do wyścigu. Wyrównali rekord McLarena z 1989 roku i Williamsa z 1993 roku.
Bolid Mercedesa stał na podium w 19 kolejnym wyścigu. To trzeci wynik w historii. Wyrównali wynik McLarena z sezonów 2007-2008 i Red Bulla 2010-2011. Rekord jest w tej chwili zupełnie poza zasięgiem. Od GP Malezji 1999 do GP Japonii 2002 zawsze na podium stał minimum jeden kierowca Ferrari, a to aż 53 wyścigi z rzędu.
Pozostałe ciekawostki
GP Abu Zabi 2014 było 33 wyścigiem z rzędu, który wygrywali wyłącznie kierowcy Mercedesa lub Red Bulla. To najdłuższy duopol w historii F1. Zarówno pod względem liczby wyścigów, jak i okresu czasu.
Sauber nie zdobył żadnych punktów w tym sezonie. Nigdy wcześniej w swojej 22-letniej historii nie zanotowali tak słabego wyniku. Zajęli jednocześnie 10 miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Dotychczas ich najsłabszym wynikiem było ósme miejsce, które zajmowali pięciokrotnie.
Ferrari nie wygrało żądnego wyścigu w sezonie po raz pierwszy od sezonu 1993.
McLaren nie wygrał wyścigu przez dwa sezony z rzędu. Poprzednio zdarzyło się tak w sezonach 1994-1996.
Zarówno Ferrari i McLaren nie wygrały żadnego wyścigu w sezonie, po raz pierwszy od 1980 roku.
Dotychczas zawsze przynajmniej jeden bolid Red Bulla stał w pierwszych rzędzie na starcie do GP Abu Zabi.
Po raz pierwszy od 1986 roku Ferrari w całym sezonie ani razu nie startowało z pierwszych trzech pól startowych.
Ferrari drugi rok z rzędu nie zdobyło żadnego Pole Position. Poprzednio przydarzyło się to w latach 1991-1993.
Dwóch kierowców Williamsa stało na podium na GP Abu Zabi 2014. Po raz ostatni zdarzyło się to w GP Monaco 2005, zespół reprezentowali wtedy Nick Heidfeld i Mark Webber.
McLaren drugi rok z rzędu był najbardziej niezawodnym bolidem (jak mają szybki bolid to tej niezawodności brakuje). W 2014 roku wszystkie wyścigi liczyły 1 134 okrążenia. Jenson Button przejechał 1 120 z nich, a Kevin Magnussen 1 111. Obaj wycofali się z powodu awarii sprzęgła podczas GP Bahrajnu 2014. resztę wyścigów przejechali bez usterek i kolizji.
Zapraszam na drugą część podsumowania, tym razem o kierowcach TUTAJ.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: