Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Arabii Saudyjskiej 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń i frekwencji.
Osiągnięcia kierowców, który finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał 21. wyścig F1 w karierze. Holender ma na swoim koncie tyle zwycięstw co Kimi Raikkonen.
Verstappen pierwszy raz w karierze wygrał wyścig F1 w bolidzie z numerem 1. Poprzednim kierowcą w bolidzie z numerem 1, który wygrał wyścig w F1 był Sebastian Vettel w 2013 roku.
Verstappen wygrał co najmniej jeden raz w siedmiu kolejnych sezonach. Tylko sześciu kierowców w historii F1 wygrywało przez więcej kolejnych sezonów. Na czele są Schumacher i Hamilton, którzy wygrywali w 15. kolejnych latach.
Verstappen wygrywał wyścigi F1 na 15. różnych torach. Ośmiu kierowców może pochwalić się zwycięstwami na większej liczbie obiektów.
Verstappen zajął czwarte miejsce w kwalifikacjach. To jego najgorszy wynik w czasówce od GP Włoch 2020, jeżeli nie weźmiemy pod uwagę taktycznego odpuszczenia udziału w kwalifikacjach do GP Rosji 2021.
Verstappen zanotował 61. podium w karierze.
Verstappen zdobył w trakcie swojej kariery więcej punktów niż Michael Schumacher. Ta statystyka z powodu zmian systemu punktacji jest obecnie ciekawostką.
Charles Leclerc zanotował 15. podium w karierze.
Leclerc zdobył więcej podiów (dwa) w 2022 roku niż w całym sezonie 2021 (jedno).
Leclerc po raz drugi w tym sezonie i szósty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Leclerc po raz drugi w karierze ruszył do wyścigu z drugiego pola startowego. Łącznie był to jego 11 (12) start z pierwszej linii, bo ma na swoim koncie dziesięć Pole Position. W jego przypadku w statystykach będzie rozbieżność, bo on zdobył Pole Position do GP Monako 2021, które ma zapisane w statystykach, ale z powodu awarii nie wystartował wtedy do wyścigu.
Carlos Sainz zanotował ósme podium w karierze. Hiszpan jeszcze nie wygrał wyścigu F1.
Sainz zdobył punkty w 17. wyścigu z rzędu, to jego najdłuższa seria z punktami w karierze i aktualnie najdłuższa w F1.
Sainz został sklasyfikowany w 31. kolejnym wyścigu. To aktualnie najdłuższa aktywna passa. Tylko sześciokrotnie w historii F1 ktoś miał lepszą serię.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez po raz pierwszy w karierze zdobył Pole Position.
Perez został zdecydowanym rekordzistą F1 pod względem liczby wyścigów przed zdobyciem pierwszego Pole Position. Kierowca Red Bulla zdobył pierwsze PP przed swoim 215. wyścigiem. Dotychczasowym rekordem było 130 wyścigów Marka Webbera.
Perez czekał na pierwsze Pole Position w F1 równe 11 lat, bo on po raz pierwszy wystartował w sesji kwalifikacyjnej 26 marca 2011 roku w Australii.
Perez po raz drugi pokonał w czystej sesji kwalifikacyjnej Verstappena odkąd jeżdżą w Red Bullu. W obu przypadkach stało się to w drugi weekend sezonu. W 2021 roku Perez był drugi na Imoli, a w 2022 roku pierwszy w Arabii Saudyjskiej w kwalifikacjach.
Perez to 103. kierowca, który zdobył Pole Position w F1.
George Russell w tym roku kończy wyścigi w czołowej piątce.
Kevin Magnussen poprzedni raz serię dwóch wyścigów z punktami z rzędu miał na przełomie sezonów 2018 i 2019.
Lewis Hamilton wystartował w 180. wyścigu w barwach Mercedesa. Ustanowił nowy rekord liczby startów w jednym zespole i pobił 179. wyścigów Schumachera w Ferrari (niektóre źródła podają 180, ale 179 to prawidłowa liczba, sporną kwestią jest GP Wielkiej Brytanii 1999). Jeżeli Hamilton wypełni swój kontrakt, to przekroczy 220 wyścigów w Mercedesie. Jednak ten rekord długo się nie utrzyma, jeśli Verstappen wypełni obowiązujący do 2028 roku kontrakt w Red Bullu.
Hamilton ukończył wyścig na dziesiątej pozycji. Poprzedni raz zdobył jeden punkt w F1 w GP Korei Południowej 2012.
Hamilton odpadł z kwalifikacji już w Q1. Poprzedni raz zdarzyło mu się to w GP Brazylii 2017, gdy rozbił się na początku czasówki. Jeżeli pominiemy różne losowe sytuacje jak awarie, kraksy, opady deszczu czy pechowe sytuacje uniemożliwiające zrobienie dobrego kółka, to poprzedni raz z powodu słabego tempa zakończył kwalifikacje na Q1 w GP Turcji 2009. W innych podsumowaniach możecie przeczytać, że poprzedni raz zdarzyło się to w GP Wielkiej Brytanii 2009, ale wtedy pod koniec Q1 swój bolid rozbił Sutil i Hamilton musiał przerwać próbę swojego szybkiego okrążenia. Nie było to więc odpadnięcie tylko z powodu słabego tempa.
Nico Hulkenberg poprawił rekord największej liczby wyścigów F1 bez podium. Niemiec wystartował w 181. wyścigach i nigdy nie finiszował na podium.
Valtteri Bottas po raz 103. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas od początku sezonu 2017 zawsze awansuje do Q3.
Yuki Tsunoda już drugi raz w karierze nie wystartował do wyścigu z powodu usterki mechanicznej. Japończyk dopiero rozpoczął drugi sezon w Formule 1, a obecnie takie pechowe sytuacje są niezwykle rzadkie. Doświadczeni kierowcy startujący wiele lat mają mniej DNS (did not start) niż Tsunoda.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull wygrał 76. wyścig w Formule 1.
Ferrari prowadzi w klasyfikacji konstruktorów z przewagą 40. punktów nad drugim zespołem. Od momentu wprowadzenia aktualnego systemu punktacji w 2010 roku, Ferrari nie miało nigdy takiej dużej przewagi będąc na prowadzeniu.
Ferrari rozpoczęło sezon od czterech podiów podczas dwóch pierwszych wyścigów. Poprzedni raz tak dobry start mieli w sezonie 2001.
Russell był jedynym kierowcą z silnikiem Mercedesa, który awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Odpadnięcie Hamiltona w Q1 zakończyło serię 71. kolejnych sesji kwalifikacyjnych w których obaj kierowcy Mercedesa awansowali do Q3.
Haas zdobył punkty w dwóch kolejnych wyścigach. Poprzedni raz taką passę mieli w pierwszej fazie sezonu 2019.
Kierowcy McLarena w tym roku jeszcze nie awansowali do Q3 w kwalifikacjach. Poprzedni raz serię dwóch kolejnych weekendów bez żadnego awansu do Q3 mieli pod koniec 2018 roku.
Bolid napędzany jednostką napędową Red Bull Powertrains zdobył pierwsze Pole Position i pierwsze zwycięstwo w Formule 1.
Po raz pierwszy od GP Włoch 2013 w czołowej piątce w kwalifikacjach nie było samochodu z silnikiem Mercedesa.
Pozostałe ciekawostki
Nicholas Latifi z powodu swojej kraksy doprowadził do neutralizacji w GP Abu Zabi 2021. Liderujący wcześniej Hamilton stracił z tego powodu prowadzenie (to długa historia jak do tego doszło i nie ma sensu do niej tutaj wracać), a wyścig wygrał Verstappen. W GP Arabii Saudyjskiej 2022 po kraksie Latifiego na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, na czym stracił dotychczasowy lider (Perez), a wygrał Verstappen. Jeżeli Latifi rozbije się kolejny raz i doprowadzi do neutralizacji, to trzeba stawiać na Verstappena, że wygra.
Poprzednim kierowcą, który swoje pierwsze Pole Position przełożył na zwycięstwo w wyścigu był Pastor Maldonado w GP Hiszpanii 2012. Od tego momentu siedmiu kierowców zdobywało po raz pierwszy PP w F1, ale żaden z nich nie wygrał wyścigu w ten sam weekend.
W GP Arabii Saudyjskiej 2022 wystartowało tylko 18 kierowców. Mniej zawodników stanęło poprzedni raz na starcie GP Australii 2015 – 15.
Tylko 13. kierowców dojechało do mety. W całym sezonie 2021 zdarzyło się tak tylko w GP Węgier.
Maksymalne przeciążenie podczas kraksy Schumachera w kwalifikacjach wyniosło 33 g.
Perez to pierwszy kierowca z Meksyku, który zdobył Pole Position. W historii F1 z pierwszego pola startowali przedstawiciele 23. różnych krajów. Meksyk dołączył do Polski i Wenezueli, bo te trzy kraje mogą pochwalić się tylko po jednym PP.
Brytyjczycy to pierwsza nacja, która przekroczyła barierę 10 000 punktów w historii Formuły 1.
GP Arabii Saudyjskiej 2022 było piątym kolejnym wyścigiem F1 rozgrywanym przy sztucznym oświetleniu. Nigdy nie było tak długiej serii nocnych wyścigów w kalendarzu F1.
Do tej pory rozegrano 38 wyścigów przy sztucznym oświetleniu w Formule 1.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Arabii Saudyjskiej 2022
Układ toru Jeddah Corniche Circuit był identyczny jak rok wcześniej, ale przesunięto kilka barier i poszerzono ostatni zakręt, co miało oznaczać możliwość szybszej jazdy.
Sergio Perez wygrał kwalifikacje do GP Arabii Saudyjskiej 2022 z czasem 1:28,200. Jest to wynik o 0,7 sekundy gorszy niż kwalifikacyjny rekord toru Jeddah Corniche Circuit z 2021 roku, który ustanowił Lewis Hamilton – 1:27,511.
Charles Leclerc ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Monakijczyk na 48. kółku wykręcił czas na poziomie 1:31,634. Jest to wynik o 0,9 sekundy gorszy od rekordu toru, który 2021 roku ustanowił Lewis Hamilton – 1:30,734.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Max Verstappen. Holender w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 334,6 km/h. Jest to rezultat o 2 km/h słabszy niż wynik Kimiego Raikkonena z 2021 roku.
Najszybszy pit-stop podczas GP Arabii Saudyjskiej 2022 wykonali mechanicy McLarena, którzy na ósmym okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Daniela Ricciardo w 2,41 sekundy.
Frekwencja na GP Arabii Saudyjskiej 2022
Frekwencja na GP Arabii Saudyjskiej 2022 to tajemnica. Nie widziałem żadnych publicznych informacji na temat liczby sprzedanych biletów. Rok temu było identycznie, bo organizatorzy nie mają w zwyczaju o tym informować. Później Liberty Media w swoim podsumowaniu sezonu 2021 podało, że przez weekend było 143 000 osób, co jest liczbą bardzo mało wiarygodną, bo rok temu trybuny tego obiektu mieściły 21 000 osób. W tym roku trybuny miały być większe, a sądząc po zdjęciach i nagraniach, to w trakcie wyścigu były zapełnione.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: