Statystyczne podsumowanie wyścigów F1 wracają na blog w sezonie 2019. Z garści statystyk po GP Australii 2019 dowiecie się m.in. o rekordach kierowców Mercedesa, najlepszej w karierze passie Maxa Verstappena, czy o tym dlaczego zespół Haas zwykle wyjeżdża z Australii niezadowolony.
Polecam listę najbardziej wartościowych rekordów kierowców w historii Formuły 1 wraz z szansami na ich pobicie w przyszłości. informacje na ten temat znajdują się w osobnym wpisie dostępnym pod tym linkiem.
Statystyki związane z Valtterim Bottasem
Valtteri Bottas zanotował pierwsze zwycięstwo w wyścigu o GP Australii oraz czwarte w karierze.
Bottas zanotował 31 podium w karierze.
Bottas po raz 11. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu F1.
Bottas to pierwszy kierowca w historii, który dwukrotnie w karierze zdobył więcej niż 25 punktów w jednym wyścigu. Bottas zdobył 26 punktów w GP Australii 2019 dzięki zdobyciu bonusowego oczka za najszybsze okrążenie. W całej historii F1 więcej niż 25 punktów można było zdobyć do tej pory tylko w GP Abu Zabi 2014, gdy obowiązywała reguła podwójnych punktów. Bottas zdobył ich wtedy 30.
Bottas po raz pierwszy w karierze prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców. Jest czwartym Finem, który tego dokonał. Trzej poprzedni – Keke Rosberg, Mika Hakkinen i Kimi Raikkonen – zostawali również mistrzami świata.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton zanotował ósme Pole Position do wyścigu o GP Australii na torze w Melbourne oraz 84. PP w karierze.
Hamilton po raz ósmy w karierze wygrał kwalifikacje na torze w Melbourne. Jest to zdecydowany rekord tego obiektu (kolejni kierowcy wygrywali kwalifikacje trzykrotnie). Jest to również wyrównanie rekordu F1 dotyczącego największej liczby Pole Position na jednym torze. Hamilton dołączył do Michaela Schumachera (tor Suzuka) oraz Ayrtona Senny (tor Imola), którzy osiem razy wygrali kwalifikacje na jednym obiekcie.
Hamilton po raz 58. w barwach Mercedesa wywalczył Pole Position. Wyrównał rekord liczby PP w barwach jednego zespołu należący do Michaela Schumacher w Ferrari.
Hamilton zdobywa co najmniej jedno Pole Position w każdym swoim sezonie startów w F1. Nie było drugiego takiego zawodnika w historii. Hamilton startuje w Formule 1 przez 13 sezonów.
Hamilton zanotował co najmniej jedno Pole Position w 13. kolejnym sezonie Formuły . Wyrównał tym samym rekordową tego typu passę w historii F1, którą w latach 1994 – 2006 osiągnął Michael Schumacher.
Hamilton tylko dwa z ośmiu Pole Position w Australii przełożył na zwycięstwa w wyścigach. To niechlubny rekord w całej historii F1, bo żaden inny kierowca nie zmarnował sześciu PP na jednym torze.
Hamilton ma obecnie na koncie tyle samo Pole Position w całej karierze, co wszyscy pozostali aktualnie jeżdżący w Formule 1 kierowcy razem wzięci.
Hamilton po raz dziewiąty startował z pierwszego rzędu do wyścigu F1 w Australii – rekord.
Hamilton zanotował 135. podium w karierze.
Lewis Hamilton jest pierwszym kierowcą w historii, który zanotował dziewięć miejsc na podium w wyścigach w Australii. Drugi w tym zestawieniu jest Sebastian Vettel – siedem miejsc na podium. Pod względem liczby miejsc na podium GP Australii, to najlepszy wyścig Hamiltona.
Hamilton czwarty rok z rzędu wygrał kwalifikacje w Australii, ale w wyścigu zajął drugie miejsce.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Max Verstappen zanotował pierwsze podium w Australii w karierze.
Verstappen po raz 23 w karierze stał na podium po wyścigu F1.
Verstappen zanotował szóste podium z rzędu. To jego rekordowa passa w karierze.
Sebastian Vettel po raz pierwszy w karierze dojechał do mety w Australii i nie zameldował się na podium. Do tej pory albo miał podium (7 razy), albo nie dojeżdżał do mety (4 razy).
Daniił Kwiat zdobył jeden punkt za dziesiąte miejsce. Dla Rosjanina był to piaty wyścig w Australii w karierze. Trzykrotnie startował w Toro Rosso i zawsze zdobywał punkty. Dwukrotnie jako zawodnik Red Bulla nie wystartował do tych wyścigów, bo jego bolid miał awarie mechaniczne podczas okrążeń formujących.
Lando Norris zajął ósme pole startowe w swoim debiucie w F1 i w McLarenie. To najlepszy wynik w kwalifikacjach nowego kierowcy McLarena od 2014 roku i Kevina Magnussena.
Alexander Albon zadebiutował w Formule 1, jako drugi kierowca z Tajlandii w historii. Pierwszym był Prince Bira, który startował w latach 1950 – 1954.
Robert Kubica wystartował w wyścigu F1 po ośmiu latach przerwy. Od jego poprzedniego startu w GP Abu Zabi 2010 minęło 3 045 dni. Jest to czwarta najdłuższa tego typu przerwa w historii. Najdłuższa wynosi 3 767 dni – Jan Lammers.
Kubica zanotował najsłabszy wynik w kwalifikacjach w Formule 1 w karierze – 20 miejsce. Do tej pory jego najsłabszym wynikiem było 19 miejsce przed GP Węgier 2009 (startował do wyścigu z 18 pola).
Romain Grosjean zaledwie dwa razy dojechał do mety w wyścigach w Australii na osiem startów.
Carlos Sainz po raz piąty w karierze wziął udział w GP Australii. W poprzednich czterech próbach zawsze awansował do Q3 w kwalifikacjach i zdobywał punkty w wyścigu. W swoim debiucie w McLarenie odpadł już w Q1 oraz z powodu awarii nie ukończył wyścigu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Podczas wyścigów F1 na torze Albert Park w Melbourne przed sezonem 2019 siedmiokrotnie zespoły zdobywały dublet. W każdym z tych sezonów ten sam zespół zostawał mistrzem świata kierowców, a mistrzem wśród kierowców zawodnik, który wygrywał w Melbourne. Opierając się na tej zależności, to po dublecie w GP Australii 2019 Mercedes zostanie mistrzem wśród konstruktorów, a Bottas wśród kierowców. Zobaczymy pod koniec roku, czy ta zależność ponownie się potwierdzi.
Trzecie miejsce Maxa Verstappena to najlepszy wynik samochodu z hybrydowym silnikiem V6 Turbo Hondy. Poprzedni najlepszy wynik należał do Pierre’a Gasly – czwarta pozycja w GP Bahrajnu 2018.
Kierowca korzystający z jednostki napędowej Hondy osiągnął pierwsze podium od GP Wielkiej Brytanii 2008.
Red Bull wywalczył pierwsze podium w Australii w erze hybrydowych silników V6 Turbo. W latach 2014 – 2018 na podium w tym wyścigu stawali tylko kierowcy Mercedesa, Ferrari i McLarena.
Kevin Magnussen zajmując szóste miejsce wyrównał najlepszy wynik zespołu Haas podczas GP Australii. Wcześniej taki sam rezultat osiągnął dla nich Romain Grosjean w 2016 roku.
Dla zespołu Haas wyścigi w Australii nie należą do szczęśliwych. Romain Grosjean nie ukończył zawodów w 2019 roku z powodu problemów z dokręceniem koła. Rok temu obaj kierowcy tego zespołu odpadli z wyścigu po podobnych problemach. Podczas czterech wyścigów w Australii (osiem startów kierowców), tylko dwukrotnie zawodnicy Haasa dojechali do mety.
Zespół Alfa Romeo zdobył pierwsze punkty w Formule 1 od wyścigu o GP Europy 1984.
W Formule 1 oficjalnie zadebiutował nowy zespół – Racing Point. W pierwszym wyścig udało im się zdobyć dwa punkty.
Minęło pięć lat odkąd McLaren świętował ostatnie podium. Podczas GP Australii 2014 na podium mieli dwóch kierowców: Magnussen i Button.
McLaren po raz pierwszy w swojej historii rozpoczął sezon mając w składzie kierowców, którzy nigdy wcześniej nie stali na podium w Formule 1.
Po raz pierwszy obaj kierowcy Williamsa odpadli w Q1 podczas kwalifikacji na torze w Melbourne.
Pozostałe ciekawostki
W sezonie 2019 w Formule 1 ponownie przyznaje się punkt za najszybsze okrążenie wykręcone przez zawodnika w wyścigu. Poprzednio przyznawano jeden punkt za takie osiągnięcie w latach 50-tych. Ostatnim zdobywcą był Maurice Trintignant podczas GP USA 1959. Nie jest więc to nowy pomysł obecnych władz Formuły 1.
Bottas jest 60. kierowcą w historii, który prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców Formuły 1.
Bottas i Hamilton zanotowali dziewiąty dublet jako zespołowi partnerzy w Mercedesie.
Trzech debiutantów (Norris, Albon i Russell) pokonało zespołowych, bardziej doświadczonych partnerów w swoich pierwszych kwalifikacjach w Formule 1.
Bottas na mecie osiągnął przewagę 20,8 sekundy nad drugim zawodnikiem. Żaden kierowca nie wygrał wyścigu z tak dużą przewagą w sezonach 2017 i 2018.
Żaden Australijczyk nigdy nie stał na podium w domowym wyścigu.
GP Australii 2019 było 998. wyścigiem Formuły 1 w historii.
Czasy okrążeń
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w historii toru Albert Park w Melbourne. Hamilton podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:20,486. Brytyjczyk poprawił własny rekord z 2018 roku, który wynosił 1:21,164.
Mimo walki o najszybsze okrążenie pod koniec wyścigu, najlepszy czas osiągnięty przez Valtteriego Bottasa – 1:25,580, jest wyraźnie gorszy niż rekord tego toru, który od 2004 roku należy do Michaela Schumachera – 1:24,125.
Frekwencja na torze
Organizatorzy poinformowali, że weekendowa frekwencja na GP Australii 2019 wyniosła 324 000 kibiców i był to najlepszy wynik od 14 lat. Niedzielny wyścig z trybun śledziło 102 000 osób (szczegóły).
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: