Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Austrii 2016.
Lewis Hamilton wygrał po raz pierwszy GP Austrii na torze Red Bull Ring, po raz trzeci w sezonie i po raz 46 w karierze.
Hamilton wygrał już wyścig F1 na 22 różnych torach. Tyle samo co Alain Prost. Tylko Michael Schumacher jest przed nimi – wygrywał na 23 różnych obiektach.
Jeśli chodzi o zwycięstwa w różnych Grand Prix (niektóre GP odbywały się na kilku torach) Hamilton jest trzeci. Wygrywał w 19 różnych Grand Prix. Przed nim są Michael Schumacher – 22 oraz Sebastian Vettel – 21.
Lewis Hamilton wygrał wyścig wyprzedzając lidera na ostatnim okrążeniu. Poprzednio zmiana lidera na ostatnim kółku miała miejsce w GP Kanady 2011. A wcześniej w 2005 roku – dwukrotnie. Ogółem w historii F1 miało to miejsce 27 razy. Często taka zmiana lidera była wynikiem awarii lub poleceń zespołowych.
Hamilton zdobył 10-tego hat-tricka w karierze: Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu. Tylko Michael Schumacher (22) i Jim Clark (11) są pod tym względem lepsi.
Hamilton wywalczył piąte Pole Position w sezonie oraz 54 w karierze. Tylko Schumacher i Senna mają więcej PP.
Hamilton wykręcił po raz 30-ty najszybsze okrążenie w wyścigu. Ma ich tyle samo co Nigel Mansell. Obaj zajmują czwarte miejsce w tym zestawieniu. Wyniki Prosta (41 najszybszych okrążeń) oraz Raikkonena (42) wydają się być w zasięgu. Ale pozycja Michaela Schumachera jest niezagrożona. Schumi zanotował najszybsze okrążenie w wyścigu 77 razy.
Hamilton jest pierwszym kierowcą w historii Formuły 1, który przekroczył barierę 2 000 punktów. Ma już ich 2 009. Co oczywiście ze względu na zmiany w punktacji nie jest to porównywalne do liczby punktów zdobywanych dawniej.
Brytyjczycy wygrali już 250 wyścigów F1, kierowcy z Niemiec 164, a z Brazylii 101.
Brytyjczycy mają także na swoim koncie 240 Pole Position, kierowcy z Niemiec 150, a z Brazylii 126.
Max Verstappen osiągnął drugie podium w Formule 1. Ma ich tyle samo co jego ojciec przez całą i o wiele dłuższą karierę. To było również pierwsze podium Red Bulla na swoim torze.
Kimi Raikkonen wywalczył 84 podium w karierze. Znów ma ich tyle samo co Sebastian Vettel. Od początku tego sezonu cały czas obaj kierowcy Ferrari rywalizują ze sobą w tym zestawieniu.
Nico Rosberg prowadził łącznie przez 144 okrążenia w GP Austrii. To rekord, przebił wynik Miki Hakkinena – 136 okrążeń na prowadzeniu w GP Austrii.
Na 14 wyścigach zakończyła się seria Nico Rosberga, gdy startował w nich z pierwszego rzędu. W kwalifikacjach zajął drugie miejsce, ale przez karę spadł do trzeciego rzędu. Podobną serię zanotował Sebastian Vettel. Przed nimi jest pięciu kierowców. Lider, Ayrton Senna może pochwalić się serią 24 takich wyścigów z rzędu.
Nico Rosberg na starcie GP Austrii otrzymał karę przesunięcia o pięć pozycji za wymianę skrzyni biegów. Ostatni raz otrzymał karę przesunięcia na starcie cztery lata temu w GP Belgii 2012.
Jenson Button awansował do trzeciego segmentu kwalifikacji po 27 wyścigach przerwy.
Pascal Wehrlein zajmując 12 miejsce w kwalifikacjach wyrównał najlepszy wynik zespołu Virgin/Marussia/Manor. Jules Bianchi startował również z 12 pola do GP Wielkiej Brytanii 2014.
Pascal Wehrlein zdobył swój pierwszy punkt w karierze.
Pascal Wehrlein jest 332 kierowcą w historii Formuły 1, który zdobył punkty.
Po raz drugi w historii kierowca zespołu Virgin/Marussia/Manor zdobył punkty. Przed Pascalem Wehrleinem dokonał tego Jules Bianchi w GP Monaco 2014.
Nico Hulkenberg drugi raz w karierze startował z pierwszego rzędu. Wciąż pozostaje bez podium.
Trzeci raz w historii bolid zespołu Force India ustawił się na starcie w pierwszym rzędzie. Wcześniej byli to Giancarlo Fisichella w GP Belgii 2009 i Adrian Sutil w GP Włoch 2009.
Lewis Hamilton podczas kwalifikacji przejechał najszybciej w historii na torze Red Bull Ring. Jego czas jednego okrążenia – 1:06,228 – jest o ponad 1,5 sekundy lepszy od poprzedniego rekordu. W tym sezonie udało się przejechać najszybsze okrążenie w historii również na torze w Bahrajnie. Oba te obiekty były w kalendarzu F1 na początku XXI wieku, gdy mieliśmy najszybsze bolidy w historii. Rekordy pobito w 2016 roku także w Soczi i w Baku, ale to są nowe tory.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów znajdują się pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: