Zapraszam na tradycyjne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Austrii 2018. Awarie samochodów Mercedesa diametralnie zmieniły obraz statystyk, które są tym razem bardziej zróżnicowane. A w nich m.in. o rekordach Alonso, Raikkonena, zespołu Haas F1 Team oraz o jubileuszu zespołu Force India.
Statystyki dotyczące kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał swój pierwszy wyścig w sezonie i czwarty w karierze.
Verstappen jest pierwszym kierowcą spoza zespołu Mercedesa, który wygrał w Austrii od momentu powrotu tego wyścigu do kalendarza F1 w 2014 roku.
Verstappen, Eddie Irvine oraz Bruce McLaren to jedyni kierowcy w historii F1, którzy wygrali cztery wyścigi i nigdy nie zdobyli Pole Position.
Bezpośrednio przed trzema pierwszymi zwycięstwami Maxa Verstappena w Formule, Daniił Kwiat był degradowany lub zwalniany przez Red Bulla. W Austrii Verstappen wygrał pierwszy wyścig przed którym nic nie działo się w temacie Kwiata.
Verstappen po raz drugi w Austrii, czwarty w sezonie oraz 15. w karierze finiszował na podium.
Kimi Raikkonen zanotował 96. podium w karierze. Fin zbliża się do zajmującego piąte miejsce w tej klasyfikacji Fernando Alonso – 97 miejsc na podium.
Raikkonen zanotował 26. miejsc na podium (13 drugich oraz 13 trzecich miejsc) od ostatniego zwycięstwa. To zdecydowany rekord F1, który od pewnego czasu poprawia.
Raikkonen po raz 103. zdobył punkty w wyścigu Formuły 1 startując w zespole Ferrari. Wyrównał tym samym osiągniecie Felipe Massy. W barwach Ferrari częściej punktował tylko Michael Schumacher – 145 razy.
Raikkonen wystartował w 139. wyścigach w barwach zespołu Ferrari, czym wyrównał wynik Felipe Massy, który przejechał tyle samo wyścigów w czerwonym samochodzie. Tylko dwóch kierowców ma na koncie więcej wyścigów w jednym zespole. Do końca sezonu pozostało 12 wyścigów, więc Fin powinien także wyprzedzić Davida Coultharda (150 w McLarenie). Na czele jest Michael Schumacher – 180 wyścigów w Ferrari.
Raikkonen po raz 46. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Tylko Michael Schumacher jest od niego pod tym względem lepszy – 77 najszybszych okrążeń.
Kimi Raikkonen i Sebastian Vettel po pięć razy stali w tym roku na podium, ale dopiero drugi raz wspólnie.
Sebastian Vettel wywalczył 104. podium w karierze. Brakuje mu jeszcze dwóch do wyniku Alaina Prosta.
Vettel w tym roku wygrywa wyścigi oraz zdobywa Pole Position na torach leżących poza Europą (nie zaliczam Azerbejdżanu do Europy).
Vettel jest jedynym kierowcą, który zdobywał punkty w każdym tegorocznym wyścigu.
Podium po wyścigu o GP Austrii 2018 w którym do mety nie dojechali obaj kierowcy Mercedesa wyglądało tak samo, jak podczas poprzedniego wyścigu nieukończonego przez obu kierowców w srebrnych samochodach (GP Hiszpanii 2016): Verstappen, Raikkonen i Vettel.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Romain Grosjean po raz pierwszy zdobył punkty w 2018 roku. Poprzedni raz punktował w GP Japonii 2017.
Grosjean po raz ostatni zdobył czwarte lub wyższe miejsce w GP Belgii 2015 – trzecia pozycja w barwach Lotusa.
Fernando Alonso wystartował w 299. wyścigach F1.
Alonso przejechał przez całą karierę w wyścigach Formuły 1 już 81 394 kilometrów. Jest to najwyższa wartość w historii tego sportu. Hiszpan wyprzedził w tym zestawieniu Michaela Schumachera.
Alonso po raz 238. dojechał do mety w wyścigu F1. Hiszpan został samodzielnym rekordzistą w tym zestawieniu i wyprzedził Jensona Buttona.
Alonso w barwach McLarena po raz pierwszy dojechał do mety w GP Austrii. Ogółem Hiszpan wystartował do siedmiu wyścigów w tym kraju i tylko dwa razy dojechał do mety (2014 i 2018). Nie zdobył nigdy podium na tym torze.
Alonso zdobywał punkty w 199. wyścigach F1.
Charles Leclerc zdobył w tym sezonie więcej punktów (13) niż jego zespołowy partner Marcus Ericsson (12) przez całą karierę.
Leclerc zdobył punkty w trzecim kolejnym wyścigu, co jest jego osobistym rekordem.
Na sześciu wyścigach zakończyła się najlepsza w karierze Carlosa Sainza passa kolejnych Grand Prix w których zdobywał punkty.
Tylko Vettel oraz Sainz dojechali do mety w każdym tegorocznym wyścigu.
Siergiej Sirotkin to jedyny kierowcą w tym sezonie, który nie zdobył jeszcze punktów.
Lewis Hamilton po raz 123. wystartował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 120. różnych wyścigach.
Na 33. wyścigach z punktami zakończyła się passa Lewisa Hamiltona. To rekordowe osiągniecie w historii F1. Drugi w tym zestawieniu jest Kimi Raikkonen, który może pochwalić się passą 27. kolejnych wyścigów z punktami w latach 2012 – 2013.
Hamilton nie ukończył wyścigu w Austrii, a więc nie został samodzielnym liderem w zestawieniu kolejnych ukończonych wyścigów. Hamilton oraz Nick Heidfeld (2007 – 2009) ukończyli 33. kolejne wyścigi co jest najlepszym wynikiem w historii F1.
Valtteri Bottas zanotował piąte Pole Position w karierze. Do tej pory dwukrotnie udało mu się taki wynik przełożyć na zwycięstwo w wyścigu.
Bottas po raz 12. w karierze wystartował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu.
Stoffel Vandoorne jest jedynym zawodnikiem w tym sezonie, który przegrał z zespołowym partnerem wszystkie sesje kwalifikacyjne.
Tylko trzech kierowców nie zostało zdublowanych w GP Austrii 2018.
Statystyki dotyczące zespołów
Po raz pierwszy w historii Formuły 1 trzy zespoły wygrały po trzy wyścigi w pierwszych dziewięciu Grand Prix sezonu.
Zespół Red Bull zanotował 58. zwycięstwo w F1.
Kierowca zespołu Red Bull po raz pierwszy wygrał na torze Red Bull Ring. Zawodnicy tej stajni wygrywali już na 24. różnych torach.
Kierowcy Red Bulla wygrywają co trzeci wyścig w tym roku. Jeżeli ten trend będzie kontynuowany, to powinni też wygrać na Węgrzech oraz w Singapurze. Wspominam o tym, bo te tory teoretycznie powinny bardzo pasować ich samochodowi.
Red Bull jest pierwszym zespołem w 2018, którego obaj kierowcy wygrali wyścig.
Zespół Haas F1 Team wystartował w 50. wyścigach F1.
Kierowcy Haasa wywalczyli 22 punkty w GP Austrii 2018, jest to najlepszy wynik tej stajni w historii.
Zespół Haas zdobył w tym roku 49. punktów. Nigdy wcześniej nie mieli tyle punktów w jednym sezonie.
Romain Grosjean finiszował na czwartej pozycji, to najlepszy wynik kierowcy Haasa w historii tego zespołu.
Zespół Force India po raz 200. wystartował w wyścigu F1. W tym czasie kierowcy tej stajni sześć razy finiszowali na podium, wykręcili pięć najszybszych okrążeń, zdobyli jedno Pole Position oraz 1 029 punktów.
200 races.
6 podiums.
5 fastest laps.
1 pole position.
1,029 points.
Millions of fans.Just ONE team.
Thank you for being with us on this journey, yesteryear, today and in the future! #SFIFamily #ForceIndia pic.twitter.com/hqzuiMBsKP
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) 2 lipca 2018
Pierwszy raz w tym roku obaj kierowcy zespołu Force India zdobyli punkty.
Dwaj kierowcy Saubera zdobyli punkty w jednym wyścigu po raz pierwszy od GP Chin 2015.
Na 22. wyścigach zakończyła się passa zespołu Mercedes, który w tym czasie zawsze miał co najmniej jednego kierowcę na podium. To taki sam wynik jak Ferrari z lat 2003 – 2005. W historii F1 tylko dwukrotnie zanotowano dłuższe tego typu passy. Rekordzistą jest zespół Ferrari, który w latach 1999 – 2002 miał swojego kierowcę na podium w 53. kolejnych wyścigach.
Ostatni raz dwóch kierowców Mercedesa nie ukończyło jednego wyścigu po słynnej kolizji w GP Hiszpanii 2016.
Dwóch kierowców fabrycznego zespołu Mercedesa wycofało się z wyścigu po awariach mechanicznych po raz pierwszy od GP Włoch 1955.
Kierowcy Mercedesa zdobyli cztery Pole Position z rzędu w Austrii.
Sześć samochodów z silnikami Ferrari zdobyło punkty.
Nieaktualna jest już zależność, że wyścigi F1 w 2018 roku wygrywają kierowcy, którzy zmienili fryzury. Max Verstappen nic nie zmieniał i wygrał.
Czasy okrążeń
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii toru Red Bull Ring. Bottas podczas kwalifikacji osiągnął czas 1:03,130. Poprzedni rekord również należał do Bottasa, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:04,251.
Kimi Raikkonen ustanowił nowy rekord toru (najszybsze okrążenie z wyścigu) w historii tej konfiguracji obiektu Red Bull Ring. Raikkonen w wyścigu na 71. okrążeniu wykręcił czas 1:06,957. Poprzedni rekord należał do Lewisa Hamiltona, który w 2017 roku osiagnął czas – 1:07,411.
Valtteri Bottas pokonał jedno okrążenie toru Red Bull Ring w drodze po Pole Position w czasie 1:03,130. Tylko pięć razy w historii F1 czas dający PP był krótszy. Oczywiście to zależy od długości i układu okrążenia danego obiektu. Najszybsze w historii okrążenie dające PP to 0:58,790 Nikiego Laudy na torze Dijon w 1974 roku (tor miał 3,289 km).
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: