Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Austrii 2020″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia dotyczące kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Valtteri Bottas zdobył pierwsze Pole Position w sezonie, trzecie na torze Red Bull Ring, a także ogółem 12 w karierze.
Pod względem liczby PP na torze Red Bull Ring, Bottas jest najlepszy w historii, natomiast Niki Lauda, Rene Arnoux i Nelson Piquet również mają po trzy Pole Position do GP Austrii, ale na innym torze (chodzi o długą pętlę Österreichring, którą później zmieniono w obecny Red Bull Ring).
Bottas wygrał pierwszy wyścig w tym sezonie, a także po raz drugi GP Austrii i ogólnie ósmy wyścig w karierze.
Bottas pierwszy raz w karierze prowadził w wyścigu od startu do mety.
Bottas po raz drugi z rzędu rozpoczął sezon od wygranej.
Bottas zanotował 46. podium w karierze.
Bottas po raz 63. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3. Rekord F1 to 66. kolejnych awansów do Q3 Hamiltona z lat 2010 – 2013.
Tor Red Bull Ring jest ulubionym dla Bottasa. Na żadnym innym obiekcie nie ma więcej niż jednego zwycięstwa ani jednego Pole Position. Dodatkowo wywalczył tutaj cztery podia.
Charles Leclerc zanotował 11. podium w karierze.
Leclerc podobnie jak w zeszłym sezonie zajął drugie miejsce w Austrii.
Lando Norris zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – czwarte miejsce. Później został przesunięty na trzecie pole startowe, co również jest jego osobistym rekordem dotyczącym pozycji startowej.
Norris po raz pierwszy w karierze finiszował na podium w wyścigu Formuły 1.
Tylko Max Verstappen i Lance Stroll byli młodsi niż Lando Norris, gdy zdobywali pierwsze podium w F1
Norris po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris wykręcił dokładnie taki sam czas najszybszego okrążenia w wyścigu, jak rok wcześniej Verstappen.
Pozostali kierowcy
Lewis Hamilton zdobył punkty w 34. kolejnym wyścigu czym poprawił własny rekord F1 z lat 2016 – 2018 (33 kolejne wyścigi z punktami). Między tymi dwoma passami Hamilton nie ukończył z powodu awarii wyścigu o GP Austrii 2018.
Hamilton ma obecnie na swoim koncie siedem punktów karnych – najwięcej w stawce. Jeśli uzbiera 12 oczek, to będzie pauzował w kolejnym wyścigu. Od momentu wprowadzenia punktów karnych do regulaminu nikt nie uzbierał dwunastu.
Szóste pole startowe to najlepszy wynik Sergio Pereza od GP Azerbejdżanu 2019.
Sergio Perez wyrównał swój najlepszy wynik w GP Austrii w karierze. Poprzednio szósty był także w 2014 roku.
Antonio Giovinazzi po raz drugi w karierze zdobył punkty w GP Austrii.
Vettel pierwszy raz w karierze ukończył wyścig na dziesiątej pozycji.
Sebastian Vettel po raz pierwszy w barwach Ferrari nie awansował do Q3 w kwalifikacjach z powodów czysto sportowych. Do tej pory jeśli nie był w Q3, to albo z powodu awarii lub jakiś czynników losowych.
Nicholas Latifi w debiucie zajął 11. pozycję. Wyrównał w ten sposób najlepsze osiągniecie George’a Russella z jego dotychczasowych startów w F1.
Lance Stroll w swoim 55. udziale w pełnym Grand Prix dopiero piąty raz awansował do Q3 w kwalifikacjach. Do tej pory trzykrotnie udało mu się to na Monzy i raz w Baku.
Verstappen odkąd jeździ w Red Bullu, to w wyścigach w Austrii albo finiszuje na podium, albo nie dojeżdża do mety.
Max Verstappen po raz pierwszy wycofał się z wyścigu po awarii jednostki napędowej Hondy.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Zespół Mercedes zanotował 103. zwycięstwo w Formule 1.
Mercedes po raz pierwszy miał dublet w kwalifikacjach od GP Wielkiej Brytanii 2019.
McLaren zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji generalnej – najwyższe od początku sezonu 2014. Wtedy ten zespół prowadził po pierwszym wyścigu, a pod drugim był na drugiej pozycji. Później było już słabiej.
Kierowca McLarena wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu po raz pierwszy od GP Węgier 2017 – Alonso. To oznacza, że ten zespół pierwszy raz zdobył bonusowy punkt za najszybsze okrążenie.
Kierowca McLarena ruszał do wyścigu z trzeciego pola po raz pierwszy od GP Austrii 2016, gdy w dokładnie tym samym miejscu ustawił się Jenson Button. Brytyjczyk był wtedy piąty w deszczowych kwalifikacjach, ale po dwóch karach ruszał z trzeciego pola. Poprzednim kierowcą McLarena, który w kwalifikacjach zajął czwarte pole był również Button w GP Rosji 2014.
Poprzednim kierowcą McLarena na podium w GP Austrii był Raikkonen w 2003 roku.
Dwaj kierowcy McLarena ukończyli wyścig w czołowej piątce po raz pierwszy od GP Rosji 2014.
Zespół AlphaTauri zadebiutował w F1 zdobywając sześć punktów.
Renault po raz pierwszy od 2003 roku zdobyło punkty w Austrii.
Po raz pierwszy w historii F1 na podium znaleźli się wspólnie kierowcy McLarena, Mercedesa i Ferrari.
Obaj kierowcy Red Bull nie dojechali do mety. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Azerbejdżanu 2018.
Pozostałe ciekawostki
Wyścig o GP Austrii, który rozpoczął sezon 2020 odbył się 5 lipca. To najpóźniejsza data początku sezonu F1 w historii. Poprzedni rekord należał do GP Szwajcarii z 1951 roku, które odbyło się 27 maja.
Start sezonu 5 lipca oznacza, że od GP Abu Zabi 2019 do GP Austrii 2020 minęło 217 dni. Długość przerwy między sezonami 2019 i 2020 zajmuje trzecie miejsce w tabeli rekordów F1. Na pierwszym miejscu jest 267 dni miedzy 1950 i 1951, a na drugim 225 dni między sezonami 1961 i 1962.
Sezon F1 po raz pierwszy od 1966 roku rozpoczął się od wyścigu w Europie.
Po raz pierwszy GP Austrii rozpoczęło sezon F1.
GP Austrii 2020 było pierwszym wyścigiem w historii F1 rozegranym bez kibiców na trybunach.
Tylko 13. kierowców zostało sklasyfikowanych w wynikach GP Austrii 2020. Poprzedni raz mniej kierowców było sklasyfikowanych w GP Singapuru 2017 – 12 zawodników.
Po raz pierwszy od 1969 roku w wyścigu F1 wystartowało dwóch kierowców z Kanady. Po raz pierwszy w historii dwóch Kanadyjczyków wystartowało w wyścigu F1 rozgrywanym poza ich ojczyzną.
Stirling Moss, David Coulthard i Valtteri Bottas, to kierowcy którzy nigdy nie byli mistrzami świata, a wygrywali dwukrotnie wyścig otwierający sezon.
Alexander Albon pobił najstarszy rekord Formuły 1 startując do wyścigu z czwartego pola. W pierwszym wyścig F1 o GP Wielkiej Brytanii 1950 na piątym polu startowym ustawił się inny kierowca z Tajlandii – Prince Bira. Bira nigdy nie zanotował lepszego wyniku w kwalifikacjach, a Albon jest dopiero drugim Tajem w historii F1, dlatego ten rekord utrzymał się tak długo.
Po raz pierwszy od sześciu lat, Lewis Hamilton nie jest najlepszym Brytyjczykiem w klasyfikacji generalnej F1. Na początku sezonu 2014 wyżej był Jenson Button.
W GP Brazylii 2019 doszło do zderzenia Hamiltona i Albona w walce o podium, a po karze dla Hamiltona na podium awansował kierowca Mclarena – Carlos Sainz. W GP Austrii 2020 doszło do podobnego pojedynku, Hamilton również dostał karę, a dzięki temu na podium znalazł się inny kierowca McLarena – Lando Norris.
Bottas wygrał kwalifikacje z przewagą 0,012 sekundy nad drugim kierowcą. To najmniejsza różnica w historii na tym torze.
Odkąd GP Austrii powróciło do kalendarza F1 w 2014 roku, to zwycięzca tego wyścigu w tym samym sezonie nie zdobywa mistrzostwa świata. Zobaczymy czy wygrana Bottasa oznacza przełamanie tej passy czy ją potwierdzi.
Lewis Hamilton dwukrotnie w swojej karierze miał mniej punktów w pełnym sezonie niż zespołowy partner. W 2011 roku przegrał z Jensonem Buttonem, a w 2016 roku z Nico Rosbergiem. Button i Rosberg mieli w tych sezonach po 31 lat. Valtteri Bottas w sierpniu skończy 31 lat, więc ma szansę na pokonanie Brytyjczyka.
Czasy okrążeń
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Red Bull Ring w Austrii. Bottas podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:02,939. Fin poprawił rekord Leclerca z 2019 roku, który wynosił 1:03,003.
Od momentu powrotu toru Red Bull Ring do kalendarza F1 w 2014 roku, co sezon poprawiany jest czas potrzebny do zdobycia Pole Position.
2014 – 1:08,759 – Massa
2015 – 1:08,455 – Hamilton
2016 – 1:07,922 – Hamilton
2017 – 1:04,251 – Bottas
2018 – 1:03,130 – Bottas
2019 – 1:03,003 – Leclerc
2020 – 1:02,939 – Bottas
Najszybsze okrążenie Lando Norrisa z wyścigu – 1:07,475 – było identyczne jak rok temu Verstappena. Rekord tego toru wynosi 1:06,957 i został ustanowiony w 2018 roku przez Raikkonena.
Oglądalność GP Austrii 2020 w Polsce
Wyścig o GP Austrii 2020 na antenie Eleven Sports 1 oglądało w telewizji średnio 214 000 widzów, a kwalifikacje 144 000 widzów. Jest to bardzo duży spadek w porównaniu do 301 000 widzów wyścigu w poprzednim roku w tym samym kanale. Rok temu dodatkowo w TVP Sport wyścig od 45. minuty śledziło 369 000 widzów. Widzimy więc, że średnia widownia mocno się skurczyła. Z drugiej strony oglądalność kwalifikacji pozostała na bardzo podobnym poziomie – tylko o 4 000 mniej niż rok temu.
Poczekajmy na wyniki innych wyścigów w tym roku, ale bez udziału Roberta Kubicy musimy spodziewać się wyraźnych spadków. Widownia GP Austrii 2020 była jednak sporo lepsza niż średnia widownia wyścigów w 2018 roku – 152 480 widzów.
GP Austrii w Eleven
kwalifikacje 144 tys
wyścig 214 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) July 6, 2020
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: