Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Azerbejdżanu 2019. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców i zespołów. Najwięcej tradycyjnie jest o Mercedesie. Dodatkowo wspomniałem o frekwencji na torze oraz oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia kierowców Mercedesa
Valtteri Bottas wywalczył swoje drugie Pole Position w tym sezonie, pierwsze w Baku, a także ósme w karierze.
Bottas po raz 20. wystartował do wyścigu z pierwszego rzędu.
Bottas pierwszy raz pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Baku.
Bottas wygrał drugi wyścig w tym sezonie oraz piąty w karierze.
Bottas zanotował 34. podium w karierze.
Lewis Hamilton zanotował 138. podium w karierze. Teoretycznie może wyrównać rekord Schumachera, jeśli w tym roku ukończy każdy wyścig na podium.
Hamilton po raz 135. wystartował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu. Hamilton jest pod tym względem rekordzistą F1.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Sebastian Vettel zanotował 113. podium w karierze.
Vettel zawsze finiszuje w wyścigach F1 na torze w Baku w czołowej czwórce, ale jeszcze nigdy nie wygrał wyścigu na tym torze.
Czwarte pole startowe to najlepszy wynik Verstappena na torze w Baku.
Charles Leclerc po raz drugi w tym sezonie i po raz drugi karierze wykręcił najszybsze okrążenie wyścigu.
Sergio Perez bardzo lubi tor w Baku, gdzie po raz trzeci finiszował w wyścigu w czołowej szóstce.
Carlos Sainz nie ukończył wyścigu o GP Europy 2016 na torze w Baku. Gdy wyścig zmienił nazwę na GP Azerbejdżanu od 2017 roku, to zawsze zdobywa w nim punkty i zajmuje miejsca w czołowej ósemce.
Lando Norris zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w F1 w karierze – siódme pole startowe.
Lance Stroll zawsze zdobywa punkty na torze w Baku.
Stroll w tym sezonie zawsze odpada w kwalifikacjach już w Q1. Licząc razem z ubiegłym sezonem, to ma najsłabszą w całej stawce passę ośmiu eliminacji w Q1 w kwalifikacjach z rzędu.
Kimi Raikkonen punktuje w każdym tegorocznym wyścigu, jako jedyny zawodnik spoza trzech czołowych zespołów.
Antonio Giovinazzi pierwszy raz pokonał w kwalifikacjach Kimiego Raikkonena.
Giovinazzi pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Romain Grosjean nigdy nie zdobył punktów w Baku.
Po raz trzeci z rzędu Grosjean ukończył kwalifikacje w Baku już na Q1.
Daniił Kwiat zajął szóste miejsce w kwalifikacjach. Poprzedni raz z tak wysokiej pozycji startował do wyścigu F1 trzy lata temu również na torze w Baku.
Kwiat trzykrotnie startował w wyścigu F1 w Baku i ani razu nie dojechał w nich do mety.
Daniel Ricciardo nie dojechał do mety w trzech tegorocznych wyścigach. Co ciekawe Australijczyk zdobył punkty w Chinach, gdy korzystał ze specjalnego malowania kasku. Podczas pozostałych weekendów korzystał ze standardowego kasku i nie dojeżdżał do mety.
Statystyki dotyczące zespołów i kierowców
Mercedes rozpoczął sezon od czterech dubletów. Jest to nowy rekord w historii Formuły 1. Poprzednim rekordem były trzy dublety Williamsa w 1992 roku. Teoretycznie Ferrari miało bardziej dominujący start w 1952 roku, ale tylko jeśli wyłączymy ze statystyk wyścig Indy500 w którym nie startowali. W tamtych czasach wyścigi Indy500 zaliczały się do klasyfikacji generalnej, więc Ferrari nie miało kolejnych dubletów na starcie sezonu, bo opuścili drugi wyścig. Poza tym w tamtych czasach w jednym zespole było więcej samochodów niż dwa, więc o dublet było o wiele łatwiej.
Mercedes zanotował 48 dublet w swojej historii. Przebili w ten sposób wynik McLarena (47). Daleko z przodu na prowadzeniu w tym zestawieniu z 83. dubletami jest Ferrari.
Mercedes po raz 60. w całości zajął pierwszy rząd na starcie. Przed nimi w tym zestawieniu są tylko trzy zespoły, które w swojej historii po 62 razy w całości zajmowały pierwszy rząd: Williams, McLaren i Ferrari. Ta statystyka jest myląca, bo dawniej w pierwszym rzędzie ustawiały się trzy bolidy, a nie dwa jak obecnie. Mercedes 62 razy w historii miał dwa bolidy na dwóch pierwszych polach startowych, ale dwukrotnie nie gwarantowało im to całego pierwszego rzędu. Stąd różnice w liczbach i statystykach.
Ferrari ma już na koncie 250 najszybszych okrążeń w wyścigach F1 – zdecydowany rekord.
Ferrari nigdy nie wygrało wyścigu na torze ulicznym w Baku.
Po raz pierwszy dwaj kierowcy zespołu Racing Point punktowali w jednym wyścigu.
McLaren zajmuje czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów mając na koncie 18 punktów. Rok temu na tym samym etapie sezonu także zajmowali czwarte miejsce, ale mając na koncie dwa razy więcej punktów – 36.
Dwaj kierowcy McLarena zdobyli punkty w wyścigu. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce dokładnie rok temu w GP Azerbejdżanu 2018.
Kierowcy Williamsa ukończyli w komplecie dotychczasowe wyścigi i zawsze zajmują w nich dwa ostatnie miejsca.
Bolid z silnikiem Mercedesa wygrał 177. wyścig Formuły 1 w historii. W ten sposób udało im się awansować na drugie miejsce (Ford ma na koncie 176 zwycięstw) za Ferrari, które wciąż utrzymuje sporą przewagę mając w całej historii 236 zwycięstw.
Co najmniej jeden kierowca w bolidzie z silnikiem Mercedesa zdobył punkty w 200. kolejnym wyścigu. Ta passa rozpoczęła się podczas GP Chin 2008.
Pozostałe ciekawostki
Bottas i Hamilton zanotowali 12. dublet jako zespołowi partnerzy w Mercedesie.
Hamilton i Vettel po raz 52 razem stali na podium. Żadna inna para kierowców w historii F1 tak często razem nie stała na podium.
Kierowcy Red Bulla byli najszybsi w Q1 i Q2 podczas kwalifikacji. Pierwszy raz w tym roku zawodnik innego zespołu niż Mercedes lub Ferrari wygrał segment kwalifikacji.
Podczas czterech dotychczasowych wyścigów F1 na torze ulicznym w Baku żadnemu kierowcy nie udało się wywalczyć dwóch Pole Position, wygrać dwóch wyścigów lub wykręcić dwukrotnie najszybsze okrążenie w wyścigu.
Giovinazzi to pierwszy kierowca ukarany karnym przesunięciem na starcie za przekroczenie limitu elementów jednostki napędowej w tym sezonie. Fakt, że korzysta on z silnika Ferrari sprawia, że to jest bardzo zaskakująca informacja.
Czasy okrążeń
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w obecnej konfiguracji historii toru Baku City Circuit. Bottas podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:40,495. Fin poprawił rekord Hamiltona z 2017 roku, który wynosił 1:40,593.
Charles Leclerc ustanowił nowy rekord toru Baku City Circuit (czyli najszybsze okrążenie z wyścigu). Leclerc na 50. kółku wyścigu wykręcił czas 1:43,009. Poprzedni rekord wynosił – 1:43,441 i został ustanowiony w 2017 roku przez Vettela.
Frekwencja na GP Azerbejdżanu 2019
Organizatorzy nie mogą być zadowoleni, bo tegoroczna frekwencja w Baku okazała się niższa niż w zeszłym sezonie. Od 2016 roku frekwencja weekendowa w Baku rosła, ale w tym sezonie ten trend został przełamany. Weekendowa frekwencja w 2019 roku (od czwartku do niedzieli) wyniosła 84 000 kibiców. Niemal na pewno będzie to najsłabszy wynik w całym sezonie 2019. Kibice do Baku przylecieli z 74 różnych krajów. Podsumowanie dotychczasowej frekwencji w Baku w tabeli. Tor ma gwarantowane miejsce w kalendarzu F1 na kilka kolejnych lat, bo na początku tego roku podpisano nową umowę.
Sezon | Frekwencja weekendowa |
---|---|
2016 | 30 000 |
2017 | 71 541 |
2018 | 94 000 |
2019 | 84 000 |
Oglądalność GP Azerbejdżanu 2019 w Polsce
Oglądalność wyścigu F1 o GP Azerbejdżanu była najwyższa w historii dla stacji Eleven Sports. Wyścig zanotował średnią oglądalność w tej telewizji na poziomie 304 tysięcy widzów. W TVP Sport druga połowa wyścigu miała średnio 372 tysiące widzów. Jest to drugi wynik dla F1 w tym sezonie w tym kanale. Łączna widownia wyniosła więc 676 tysięcy widzów. Wyścig o GP Azerbejdżanu został rozegrany o standardowej porze dla większości tegorocznych zawodów, wiec podobnych wyników możemy oczekiwać w kolejnych tygodniach chyba, że forma Williamsa i Roberta Kubicy pójdzie w górę.
F1 GP BAKU, Nielsen, 4+
Eleven Sports 1
kwalifikacje – 156 tys
wyścig – 304 tysTVP Sport
wyścig od 45 minuty – 372 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) 29 kwietnia 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: