Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Azerbejdżanu 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
W związku z tym, że od tego roku sprinty są praktycznie osobną sesją wraz z własną sesją kwalifikacyjną (shootout), to bardzo trudno wymyślić ciekawe statystyki i ciekawostki. W podsumowaniu bardzo rzadko wspominam o sprincie, być może przy kolejnych takich sesjach uda się wymyślić coś więcej. Zagadką jest to jak będzie w statystykach w przyszłości klasyfikowana sesja shootout. Na pewno będzie osobno liczona, ale trudno powiedzieć czy stanie się istotna, czy będzie pomijana jak treningi.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium w GP Azerbejdżanu 2023
Sergio Perez wygrał drugi wyścig F1 w tym sezonie oraz łącznie po raz szósty w karierze.
Perez to pierwszy kierowca, który wygrał dwukrotnie w Azerbejdżanie.
Perez zanotował dwa zwycięstwa w trakcie GP Azerbejdżanu 2023, bo wygrał sprint i wyścig. Sprinty są oczywiście osobną sesją i nie są zaliczane do podstawowych statystyk.
Perez wygrywa tylko wyścigi F1 rozgrywane na ulicznych torach lub przy sztucznym oświetleniu.
Perez zanotował 29. podium w karierze.
Perez jest rekordzistą toru w Baku pod względem liczby podiów: pięć.
Perez zdobył punkty w 17. kolejnych wyścigach, to jego nowy rekord osobisty.
Perez, jeśli dojeżdża do mety na torze w Baku, to zawsze w czołowej szóstce.
Max Verstappen zanotował 81. podium w karierze, poprawił wynik Ayrtona Senny.
Verstappen punktował w 23. kolejnym wyścigu. To jego nowy rekord osobisty i ogółem piąty wynik w historii F1.
Verstappen zajął drugie miejsce w kwalifikacjach. To jego najlepszy wynik w karierze w Azerbejdżanie. Pierwszy raz ruszał z pierwszej linii.
Charles Leclerc po raz pierwszy w tym sezonie, a także po raz trzeci na torze Baku City Circuit i 19. w karierze wywalczył Pole Position.
Leclerc to pierwszy zawodnik, który zdobył trzy Pole Position na ulicznym torze w Baku. Nikt inny nie zdobył więcej niż jednego.
Leclerc wygrał dwie sesje kwalifikacyjne w ten weekend.
Leclerc trzykrotnie wywalczył Pole Position oraz prowadził przez minimum jedno okrążenie w czterech różnych wyścigach w Baku. Monakijczyk wywalczył jednak tylko jedno podium w 2023 roku.
Po raz ósmy z rzędu Leclerc nie przełożył Pole Position na zwycięstwo w wyścigu.
Leclerc zanotował 25. podium w karierze.
Pozostali kierowcy
Fernando Alonso pierwszy raz w tym roku nie finiszował na podium.
Alonso zanotował najgorsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu w tym sezonie, ale jednocześnie były to jego najlepsze występy w karierze na torze Baku City Circuit.
Alonso po raz pierwszy zdobył punkty w trakcie sprintu F1.
Carlos Sainz zawsze przegrywa zespołowe kwalifikacyjne pojedynki na torze w Baku (siedmiokrotnie). Czwarta pozycja w czasówce w tym roku, to wyrównanie jego najlepszego wyniku w Baku w karierze.
Szóste miejsce, to najgorszy wynik Lewisa Hamiltona w tym roku.
Hamilton pierwszy raz w tym roku pokonał Russella w kwalifikacjach.
George Russell po raz pierwszy w tym sezonie i szósty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Lando Norris zawsze zdobywa punkty w Azerbejdżanie.
Norris awansował do Q3 i zakończył najgorszą w karierze passę trzech kolejnych kwalifikacji bez awansu do Q3.
Yuki Tsunoda w tym sezonie zajmował dwukrotnie miejsce 11. i dwukrotnie miejsce 10.
Tsunoda zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w tym roku: ósme miejsce.
Tsunoda w kwalifikacjach w Azerbejdżanie zawsze zajmuje pozycje w czołowej ósemce.
Alex Albon zawsze dojeżdża do mety w Azerbejdżanie, ale nigdy nie zdobywa punktów.
Kevin Magnussen po raz pierwszy przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje na torze Baku City Circuit. To był jego szósty start na tym obiekcie.
Esteban Ocon pierwszy raz dojechał do mety i nie zdobył punktów w Azerbejdżanie. Wcześniej dwukrotnie punktował na torze w Baku oraz dwukrotnie nie dojechał do mety.
Logan Sargeant po raz pierwszy awansował do Q2 w kwalifikacjach. Poprzednim kierowcą z USA, który tego dokonał był Scott Speed w połowie 2007 roku.
Valtteri Bottas po raz drugi na siedem okazji pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Baku.
Zhou Guanyu zawsze przedwcześnie kończy wyścigi w Azerbejdżanie z powodu awarii mechanicznych.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 96. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull jest zespołem, który odnosi najwięcej sukcesów w GP Azerbejdżanu, wygrali po raz czwarty.
Po raz pierwszy w swojej historii zespół Red Bull wygrał cztery pierwsze wyścigi w sezonie F1. Już trzy zwycięstwa były ich rekordem.
Red Bull po raz trzeci w tym sezonie oraz 25. raz ogółem, zanotował dublet w wyścigu F1.
Gdy obaj kierowcy Red Bull dojeżdżają do mety w GP Azerbejdżanu, to zajmują dwa pierwsze miejsca.
Ferrari wywalczyło pierwsze podium w 2023 roku.
Ferrari nigdy nie wygrało wyścigu na torze ulicznym w Baku, mimo czterech Pole Position.
W każdym z dotychczasowych wyścigów na torze w Baku w czołowej szóstce finiszował kierowca zespołu z Silverstone (Force India, Racing Point lub Aston Martin).
Russell to pierwszy kierowca Mercedesa, który nie awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze w Baku.
Pierwszy raz w tym roku kierowcy McLarena awansowali w komplecie do Q3 w kwalifikacjach.
Po raz pierwszy od GP Rosji 2021, obaj kierowcy Williamsa awansowali do Q2 w kwalifikacjach.
Po raz trzeci z rzędu kierowcy Haasa zakończyli kwalifikacje w Azerbejdżanie w Q1 i nie zdobyli punktów w wyścigu.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Azerbejdżanu 2023
Wyścigi w Baku wygrywają jedynie kierowcy Red Bulla (cztery) lub Mercedesa (trzy), a sesje kwalifikacyjne Ferrari (cztery) lub Mercedesa (trzy).
Najszybsze okrążenia w wyścigach na torze w Baku wykręcali tylko kierowcy Mercedesa, Red Bulla i Ferrari.
Podczas siedmiu wyścigów F1 w Baku na podium stało 12. różnych kierowców.
Podczas siedmiu dotychczasowych wyścigów F1 na torze ulicznym w Baku żadnemu kierowcy nie udało się wykręcić dwukrotnie najszybszego okrążenia w wyścigu.
Hamilton, to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 na torze w Baku.
Hamilton, Verstappen, Perez i Tsunoda zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach na ulicznym torze w Baku.
Po raz 12. w historii jeden zespół wygrał cztery pierwsze wyścigi sezonu.
Alfa Romeo to jedyny zespół, którego kierowca ani razu nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Jedynie Nyck de Vries i Logan Sargeant pozostają bez zdobyczy punktowej w tym roku.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Azerbejdżanu 2023
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje do GP Azerbejdżanu 2023 z czasem 1:40,203. Wynik kierowcy Ferrari jest o ponad 1,1 sekundy lepszy niż rok temu – 1:41,359. Leclerc ustanowił również nowy, kwalifikacyjny rekord toru Baku City Circuit poprawiając o blisko 0,3 sekundy wynik Bottasa z 2019 roku – 1:40,495. W 2023 roku wymieniono nawierzchnię na niemal całym torze, która jest bardziej przyczepna i mniej wyboista, stąd znaczna poprawa tempa kierowców F1.
George Russell wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 51. kółku wyścigu osiągnął czas 1:43,370. Jest to wynik o ponad 0,3 sekundy wolniejszy niż rekord Baku City Circuit ustanowiony w 2019 roku przez Leclerca – 1:43,009.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru na linii mety odnotował 355,7 km/h. W 2022 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze w Baku była niższa – 349,4 km/h Pierre’a Gasly. Na torze w Baku dawniej osiągano prędkości nawet ponad 370 km/h, ale obecnie jest to niemożliwe, bo współczesne bolidy generują większy opór.
Najszybszy pit-stop podczas GP Azerbejdżanu 2023 wykonali mechanicy Red Bulla, którzy na 11. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,30 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Ferrari z GP Arabii Saudyjskiej – 2,10 sekundy.
Frekwencja na GP Azerbejdżanu 2023
Tor uliczny w Baku City Circuit ma najmniejsze trybuny w całym tegorocznym kalendarzu, których pojemność to około 20 000 miejsc. Konkretną liczbę trudno podać, bo są przygotowywane w zależności od potrzeb, a od kilku lat nie jest podawana ich pojemność. Organizatorzy od wielu lat nie chwalą się liczbami sprzedanych biletów. Nie mają za bardzo czym, bo nawet jakby sprzedali komplet wejściówek, to podane liczby wyglądałyby mizernie na tle pozostałych zawodów. W tym roku na kilku dni przed wyścigiem podano, że sprzedano 90% biletów, a bezpośrednio w trakcie weekendu wyścigowego, że sprzedano komplet biletów na trybuny. Podawali również, że bilety kupili ludzi z ponad 100 krajów.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: