Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Azerbejdżanu 2024″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Oscar Piastri wygrał drugi wyścig F1 w karierze.
Piastri oba swoje zwycięstwa w F1 odniósł startując z drugiego pola.
Piastri po raz piąty w karierze ruszał do wyścigu z pierwszej linii. Zawsze w takich sytuacjach finiszuje w niedzielę na podium.
Piastri zanotował ósme podium w karierze.
Piastri jeszcze nie wygrał kwalifikacji w F1.
Piastri pokonał Norrisa w kwalifikacjach po dłuższej przerwie, poprzedni raz dokonał tego w GP Monako.
Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Piastri prowadził przez minimum jedno okrążenie w siódmym kolejnym wyścigu.
Charles Leclerc po raz trzeci w tym sezonie, a także po raz czwarty do GP Azerbejdżanu i łącznie 26. w karierze wywalczył Pole Position.
Leclerc pięć z 26. Pole Position w karierze przełożył na zwycięstwa w wyścigach.
Leclerc wywalczył czwarty Pole Position z rzędu na torze w Baku. Inni kierowcy mają po jednym PP na tym torze.
Leclerc wywalczył czwarte Pole Position z rzędu na torze w Baku. Rekordem F1 jest siedem PP z rzędu na torze Imola Ayrtona Senny w latach 1985 – 1991.
Leclerc został pierwszym kierowcą w historii F1, który wywalczył cztery Pole Position z rzędu na danym torze i nie wygrał ani jednego z tych wyścigów.
Leclerc czterokrotnie wywalczył Pole Position oraz prowadził przez minimum jedno okrążenie w pięciu różnych wyścigach w Baku. Nigdy nie wygrał, wywalczył jedynie dwa podia w 2023 i 2024 roku.
Charles Leclerc zostal pierwszym kierowcą w historii F1, który wywalczył cztery Pole Position z rzędu na jednym torze i nie wygrał żadnego z tych wyścigów. Oto jego miejsca w Baku:
2018 – 6
2019 – 5
2021 – 4
2022 – awaria silnika
2023 – 3
2024 – 2#F1PL #ViaF1— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) September 15, 2024
Leclerc zanotował 39. podium w karierze.
Leclerc zanotował czwarte podium z rzędu.
George Russell zanotował 14. podium w karierze.
Russell wyrównał swoje najlepsze wyniki w Baku w kwalifikacjach i w wyścigu. W 2024 roku podobnie jak dwa lata temu zajął piąte miejsce w kwalifikacjach i trzecie w wyścigu.
Russell po zwycięstwie w GP Austrii na początku lipca nie ukończył żadnego z pięciu kolejnych wyścigów w TOP6, w Azerbejdżanie przerwał tę złą passę miejscem na podium.
Na podium stali jedyni kierowcy, którzy mogą pochwalić się mistrzowskimi tytułami w Formule 3 (GP3) i Formule 2 zdobywanymi w debiutanckich sezonach rok po roku.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lando Norris po raz czwarty w tym sezonie oraz ogólnie dziesiąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris zawsze zdobywa punkty w Azerbejdżanie, jego najlepszy wynik to czwarta pozycja w 2024 roku.
Norris po raz pierwszy w tym roku odpadł w kwalifikacjach w Q1. Poprzedni raz tak slaby wynik miał w GP Las Vegas 2023.
Wyniki Maxa Verstappena w Azerbejdżanie są nierówne, typowe dla toru w Baku, który zapewnia niespodzianki. Do Q3 Holender zawsze awansuje (tylko raz ruszał z pierwszej linii), ale na podium w wyścigach był dwukrotnie, a trzech z powodu awarii i kolizji nie ukończył.
Po raz pierwszy od 2020 roku, Verstappen nie wygrał żadnego z siedmiu kolejnych wyścigów F1. W 2020 roku miał serię 11. kolejnych wyścigów bez zwycięstwa.
Verstappen wywalczył tylko jedno podium w pięciu ostatnich wyścigach. Poprzedni raz miał taką słabą (jak na niego) serię w 2019 roku.
Baku City Circuit to jeden z trzech torów z obecnego kalendarza F1, na którym Max Verstappen nigdy nie wywalczył Pole Position. Pozostałe dwa to Singapur i Las Vegas. Singapur to natomiast jedyny tor z obecnego kalendarza, na którym nigdy nie wygrał wyścigu.
Verstappen zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach w Baku odkąd jeździ w Red Bullu.
Fernando Alonso zawsze pokonuje zespołowego partnera w kwalifikacjach na torze w Baku. Hiszpan jeśli jest na mecie to punktuje na pozycjach 4-9. Tylko w 2016 roku nie dojechał do mety z powodu awarii mechanicznej.
Alex Albon zajął siódme miejsce w wyścigu, osiągając najlepszy wynik dla siebie i zespołu w tym roku. Do tej pory jego najlepszym wynikiem była dziewiąta pozycja.
Albon po raz pierwszy zdobył punkty Azerbejdżanie. Do tej pory zawsze był na mecie, ale finiszował na pozycjach tuż za punktami.
Albon poprzedni raz przegrał wewnętrzny pojedynek kwalifikacyjny w GP Wielkiej Brytanii 2022 z Nicholasem Latifim.
Franco Colapinto po raz pierwszy w karierze zdobył punkty w F1.
Colapinto w dwóch wyścigach zdobył więcej punktów (cztery) niż Logan Sargeant w 36. wyścigach (jeden punkt).
Poprzednim kierowcą z Argentyny, który finiszował w TOP10 był Gaston Mazzacane w GP Włoch 2000, gdy zajął dziesiąte miejsce. Wtedy punktowała jedynie czołowa szóstka.
Poprzednim kierowcą z Argentyny, który zdobył punkty w F1 był Carlos Reutemann w GP RPA 1982, również jeździł w zespole Williams jak Colapinto.
Colapinto awansował do Q3 jako pierwszy kierowca z Argentyny w historii. Oczywiście odkąd wprowadzono podział kwalifikacji na trzy segmenty to nie było innego Argentyńczyka w stawce. Poprzednim kierowcą z tego kraju, który w kwalifikacjach zajął miejsce w TOP10 był Carlos Reutemann w GP Brazylii 1982 – 42 lata temu.
Lewis Hamilton wystartował w 349. wyścigu F1 w karierze wyrównując wynik Kimiego Raikkonena. Przed nimi w tym zestawieniu jest tylko Fernando Alonso, który ma na swoim koncie 394 wyścigi w F1.
Hamilton jako drugi kierowca F1 w historii po Alonso przekroczył barierę 100 000 kilometrów przejechanych w wyścigach F1.
Hamilton w tym roku przegra wewnętrzny pojedynek kwalifikacyjny z Russellem. To druga taka porażka Lewisa w karierze, przegrał również z Nico Rosbergiem w 2014 roku.
Hamilton, to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 na torze w Baku. Brytyjczyk poza wpadką na restarcie w 2021 roku, zajmuje na tym torze miejsca w TOP9, a w kwalifikacjach zawsze jest w Q3.
Oliver Bearman ustanowił rekord całej Formuły 1. Został pierwszym kierowcą, który w swoich dwóch wyścigach reprezentował dwa różne zespoły i w obu z tych startów zdobył punkty.
Bearman w debiucie w Haasie pokonał Nico Hulkenberga w kwalifikacjach. Niemiec w tym roku pod tym względem dominuje Kevina Magnussena 13 do 3.
Bearman w obu sesjach kwalifikacyjnych F1, w których wziął udział zajął 11. miejsca.
Nico Hulkenberg po raz siódmy w tym roku zajął 11. miejsce w wyścigu.
Hulkenberg nigdy nie zdobył punktów w GP Azerbejdżanu. Punktował za to w 2016 roku w Baku, gdy wyścig rozgrywano za GP Europy.
Daniel Ricciardo po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Baku. Po raz pierwszy w karierze dojechał do mety w wyścigu na tym torze i nie zdobył punktów.
Zhou Guanyu pierwszy raz dojechał do mety w Azerbejdżanie. Dwa wcześniejsze wyścigi zakończył przedwcześnie z powodu awarii mechanicznych.
Esteban Ocon wystartował w 150. wyścigu F1 w karierze.
Ocon w Azerbejdżanie: dwukrotnie punktował, dwukrotnie nie dojechał do mety oraz dwukrotnie dojechał do mety, ale nie nie zdobył punktów.
Ocon do dwóch ostatnich wyścigów w Baku startował z alei serwisowej.
Sergio Perez jest rekordzistą toru Baku City Circuit pod liczby względem zwycięstw i miejsc na podium. Tylko Meksykanin wygrał na tym obiekcie dwa razy, ma również łącznie pięć miejsc na podium. W 2023 roku wygrał jeszcze sprint, który nie jest wliczany do powyższych statystyk. Na żadnym innym torze nie ma lepszych wyników.
Perez, jeśli dojeżdża do mety na torze w Baku, to zawsze w czołowej szóstce.
Perez wszystkie sesje kwalifikacyjne na torze ulicznym w Baku ukończył w TOP8.
Perez po raz pierwszy w tym sezonie pokonał Verstappena w kwalifikacjach. Meksykanin poprzedni raz pokonał Holendra w czasówce do GP Miami 2023, przegrał 33. sesje kwalifikacyjne.
Jeżeli Carlos Sainz w tym roku dojeżdża do mety, to zajmuje miejsce w TOP6. Dwukrotnie nie dojechał do mety z powodu kolizji.
Sainz zawsze przegrywa zespołowe kwalifikacyjne pojedynki na torze w Baku (ośmiokrotnie). Trzecia pozycja w czasówce w tym roku, to jego najlepszy wynik w Baku w karierze.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy w karierze nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Azerbejdżanie.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren zanotował 187. zwycięstwo w Formule 1 w tym pierwsze w GP Azerbejdżanu.
McLaren zanotował pierwsze zwycięstwo na ulicznym torze w Baku przerywając duopol Red Bulla (cztery zwycięstwa) i Mercedesa (trzy zwycięstwa).
McLaren może pochwalić się zwycięstwami na 48. różnych torach w Formule 1. Są liderem ogólnego zestawienia, wyprzedzili Ferrari, który wygrywało na 47. różnych obiektach.
Zwycięstwo i czwarte miejsce to zdecydowanie najlepsze wyniki kierowców McLarena w historii startów tej ekipy na torze w Baku. Do tej pory rekordem była piąta pozycja Norrisa w 2021 roku.
McLaren wyszedł na prowadzenie w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Poprzedni raz prowadzili w niej ponad 10,5 roku temu po GP Australii 2014.
McLaren wywalczył podium w 13. kolejnym wyścigu, tylko raz w historii mieli lepszą serię: 19. kolejnych wyścigów z podiami na przełomie sezonów 2007 i 2008. Serię 13. kolejnych wyścigów z podiami osiągnęli po raz trzeci, wcześniej w sezonie 1990 i na przełomie sezonów 2011 i 2012.
Drugie miejsce Piastriego w kwalifikacjach to zdecydowanie najlepszy wynik McLarena w historii na torze w Baku, wcześniej ich rekordem była siódma pozycja.
Ferrari zanotowało 252. Pole Position w Formule 1 w tym piąte na torze w Baku.
Ferrari nigdy nie wygrało wyścigu na torze ulicznym w Baku mimo pięciu Pole Position.
Ferrari wywalczyło najlepszy zespołowy kwalifikacyjny wynik w Baku w swojej historii.
Red Bull stracił prowadzenie w klasyfikacji generalnej konstruktorów po 55. kolejnych weekendach wyścigowych: prowadzili od GP Miami 2022 do GP Włoch 2024.
Red Bull zdobył punkty w 60. kolejnym wyścigu. Tylko czterokrotnie w F1 były dłuższe serie. Rekord należy do Ferrari – 81.
Gdy obaj kierowcy Red Bull dojeżdżają do mety w GP Azerbejdżanu, to zajmują dwa pierwsze miejsca. Co to oznacza? Najczęściej jeden z nich do mety nie dojeżdża, bo wywalczyli dwa dublety na siedem okazji.
W każdym z dotychczasowych wyścigów na torze w Baku w czołowej szóstce finiszował kierowca zespołu z Silverstone (Force India, Racing Point lub Aston Martin).
Williams po raz pierwszy od GP USA 2023 miał obu kierowców na pozycjach punktowanych.
Dziesięć punktów Williamsa to najlepszy wynik tej ekipy od GP Belgii 2021, gdy również wywalczyli tyle punktów.
Po raz pierwszy w tym roku obaj kierowcy Williamsa awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Zespół Haas w 2024 roku po raz drugi zdobył punkty w wyścigu F1 w Azerbejdżanie.
Haas nigdy nie miał kierowcy w Q3 w kwalifikacjach na torze w Baku.
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Azerbejdżanu 2024
Odbyło się łącznie osiem wyścigów Formuły 1 na torze Baku City Circuit. Pierwszy w 2016 roku o GP Europy, a kolejne o GP Azerbejdżanu.
Tylko dwukrotnie zdobywca Pole Position wygrał wyścig F1 na torze w Baku.
Siedmiu różnych kierowców wygrywało wyścigi F1 w Baku, tylko Perez dwukrotnie.
Sesje kwalifikacyjne w Baku wygrywają tylko kierowcy Ferrari (pięć razy) i Mercedesa (trzy).
Podczas ośmiu wyścigów F1 w Baku na podium stało 13. różnych kierowców.
Podczas dotychczasowych wyścigów F1 na torze ulicznym w Baku żadnemu kierowcy nie udało się wykręcić dwukrotnie najszybszego okrążenia w wyścigu.
Hamilton, Verstappen i Perez zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach na ulicznym torze w Baku.
Po raz pierwszy od sezonu 2012 pięciu różnych kierowców może pochwalić się minimum dwoma zwycięstwami.
Po raz ósmy z rzędu wyścig F1 nie był przerwany wyjazdem samochodu bezpieczeństwa. Poprzedni raz seria takich spokojnych wyścigów była na przełomie sezonów 2004 i 2005, gdy od GP Włoch 2004 do GP San Marino 2005 nie było neutralizacji.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Verstappen i Piastri to jedyni kierowcy, którzy w tym roku zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Verstappen i Albon po raz pierwszy przegrali wewnętrzne pojedynki kwalifikacyjne w tym roku, więc nie ma już niepokonanego kierowcy.
Na 51. możliwych do zdobycia w tym roku podiów: 16 wywalczył McLaren, 14 Red Bull i Ferrari, a 7 Mercedes.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Azerbejdżanu 2024
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje do GP Azerbejdżanu 2024 z czasem 1:41,365. Wynik kierowcy Ferrari jest o 1,162 sekundy gorszy od uzyskanego przez niego w zeszłym roku – 1:40,203. Wynik z 2023 roku to kwalifikacyjny rekord toru Baku City Circuit, który udało się uzyskać dzięki wymianie nawierzchni – były najlepsze warunki do jazdy.
Lando Norris wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 42. kółku wyścigu osiągnął czas 1:45,255. Jest to wynik o 2,246 sekundy wolniejszy niż oficjlany rekord Baku City Circuit ustanowiony w 2019 roku przez Leclerca – 1:43,009.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął George Russell. Brytyjczyk w punkcie pomiaru na linii mety odnotował 357,7 km/h. W 2023 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze w Baku była nieco niższa – 355,7 km/h Kevin Magnussena. Wynik Russella jest najlepszy w tym sezonie, przebił 357,2 km/h z toru Spa-Francorchamps Lance’a Strolla. Na torze w Baku dawniej osiągano prędkości nawet ponad 370 km/h, ale obecnie jest to niemożliwe, bo współczesne bolidy generują większy opór.
Najszybszy pit-stop podczas GP Azerbejdżanu 2024 wykonali mechanicy Saubera, którzy na 11. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Valtteriego Bottasa w 2,32 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy, a rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Azerbejdżanu 2024
Frekwencja na torze w Baku jest tajemnicą od samego początku organizacji tego wyścigu. Organizatorzy od wielu lat nie chwalą się liczbami sprzedanych biletów. Nie mają za bardzo czym, bo nawet jakby sprzedali komplet wejściówek, to podane liczby wyglądałyby mizernie na tle pozostałych zawodów, bo na tym torze są najmniejsze trybuny w całym kalendarzu. W 2024 roku na kilka dni przed wyścigiem organizatorzy wyjątkowo pochwalili się sprzedażą kompletu biletów, których przygotowano rekordową ilość. W związku z dużym zapotrzebowaniem na bilety w 2024 roku ustawili dwie dodatkowe trybuny, co zwiększyło pojemność toru o 35%. Wszystko fajnie, ale nie znamy żadnej liczby do porównania. Jedyne konkrety odnośnie Baku są sprzed kilku lat, wtedy podawano, że pojemność trybun to 20 000 miejsc, a wcześniej padały liczby 18 500 lub 30 000 miejsc. Prawdopodobnie tor początkowo miał 30 000 miejsc, ale nie sprzedawano tylu biletów i potem budowano trybuny na około 20 000 miejsc. To oznacza, że w tym roku mogło być ponad 27 000 osób w niedzielę na trybunach. Do Azerbejdżanu na F1 przylatują ludzie z niemal całego świata, bo wizyta tam jest stosunkowo tania. W 2023 roku kibice byli z ponad 100 krajów świata.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: