Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Bahrajnu 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał 36. wyścig Formuły 1 w karierze.
Verstappen wygrał 15 z 20. ostatnich wyścigów Formuły 1. To rekordowa tego typu seria w historii F1. Nikt bardziej nie dominował w 20. kolejnych wyścigach.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig otwierający sezon F1.
Verstappen wygrał co najmniej jeden wyścig w ośmiu różnych sezonach F1, podobnie jak pięciu innych kierowców. Tylko ośmiu zawodników w historii F1 wygrywało w dziewięciu lub więcej sezonach.
Verstappen wygrał co najmniej jeden wyścig w ośmiu kolejnych sezonach F1, podobnie jak ojciec jego obecnej dziewczyny Nelson Piquet. Tylko czterech kierowców wygrywało przez dziewięć i więcej lat z rzędu: Schumacher, Hamilton, Prost i Senna.
Verstappen po raz pierwszy wygrał na torze w Bahrajnie, co oznacza, że wygrał wyścigi F1 na 22. różnych obiektach podobnie jak Alain Prost. Tylko Hamilton (31) i Schumacher (23) wygrywali na większej liczbie torów.
Verstappen po raz pierwszy wygrał wyścig o GP Bahrajnu, to było jego zwycięstwo w 24. różnym Grand Prix (zawody na tym samym torze mogą nazywać się inaczej). Tylko Hamilton (31) ma więcej zwycięstw w różnych Grand Prix.
Verstappen zanotował 78. podium w karierze.
Verstappen tylko pięciokrotnie na dziesięć startów ukończył wyścig F1 na torze w Bahrajnie.
Verstappen po raz drugi w Bahrajnie oraz po raz 21. w karierze wywalczył Pole Position.
Verstappen punktował w 20. kolejnym wyścigu. Jego osobisty rekord jest o jeden wyścig lepszy.
Sergio Perez zanotował 27. podium w karierze.
Perez zanotował trzecie podium w Bahrajnie, za każdym razem stał na innym jego stopniu.
Perez wywalczył najlepszy wynik w kwalifikacjach w Bahrajnie w karierze – drugie miejsce. Jego dotychczasowym rekordem była czwarta pozycja.
Fernando Alonso zanotował 99. podium w karierze.
Alonso zdobywał w F1 podia dla pięciu zespołów. Rekord F1 należy do Stirlinga Mossa i Johna Surtessa – podia w barwach sześciu zespołów.
Alonso poprzedni raz lepiej rozpoczął sezon 2013, gdy zajął drugie miejsce.
Alonso rozpoczął starty w Astonie Martinie od podium w Bahrajnie, podobnie jak zrobił to w Ferrari w 2010 roku.
Alonso wywalczył podium mając 41 lat 7 miesięcy i 5 dni. W poprzednich 37 latach tylko jeden raz podium wywalczył starszy kierowca – Schumacher w GP Europy 2012, który był niemal dwa lata starszy.
Fernando Alonso wystartował w wyścigu F1 w 20. sezonie. Jest to nowy historyczny rekord Formuły 1. Zostawił w tyle Barrichello, Schumachera i Raikkonena, którzy jeździli w 19. różnych sezonach.
Alonso zdobył co najmniej jeden punkt w 19. różnych sezonach F1, wyrównał w ten sposób rekord F1 należący do tej pory do Schumachera i Raikkonena.
Alonso zanotował najlepsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu w Bahrajnie w erze hybrydowych silników V6 Turbo.
Alonso został pierwszym kierowcą, który wystartował po 2014 roku w bolidach napędzanych czterema różnymi silnikami (Ferrari, Honda, Renault i Mercedes). Wcześniej bliski tego osiągnięcia był Kevin Magnussen, ale z powodu awarii nie wystartował do jedynego wyścigu do którego był zgłoszony w bolidzie z Hondą.
Pozostali kierowcy
Lewis Hamilton zdobył minimum jeden punkt w 17. kolejnych sezonach F1 i wyrównał należący do Jensona Buttona ogólny rekord F1.
Hamilton po raz pierwszy w erze hybrydowych silników V6 Turbo nie ukończył GP Bahrajnu na podium. W latach 2014 – 2022, jeśli brał udział w wyścigu, to kończył na podium. Piąte miejsce to jego najsłabszy wynik w Bahrajnie od 2013 roku, gdy również był piąty.
Hamilton zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach w Bahrajnie: 16 razy na 16 prób. Wszystkie sesje kwalifikacyjne ukończył w czołowej siódemce. Siódme miejsce w kwalifikacjach w 2023 roku było jego najsłabszym wynikiem w karierze na tym torze. Wcześniej zajmował miejsca w TOP5.
Siódme miejsce w kwalifikacjach, to najgorszy wynik Hamiltona w pierwszej czasówce sezonu od 2009 roku, gdy był 15.
Lance Stroll zanotował najlepsze wyniki w GP Bahrajnu zarówno w kwalifikacjach jak i w wyścigu w karierze. Stroll ma jednak na swoim koncie podium w 2020 roku na alternatywnej nitce tego obiektu w GP Sakhiru.
Valtteri Bottas po raz jedenasty z rzędu punktował w wyścigu na torze w Bahrajnie.
Bottas zawsze dojeżdża do mety w Bahrajnie.
Bottas po raz drugi w karierze nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Bahrajnie. Poprzedni raz zdarzyło mu się to tylko w debiutanckim sezonie 2013. W pozostałych dziesięciu okazjach zawsze był w Q3.
Pierre Gasly po raz drugi w karierze zdobył punkty po starcie z końca stawki.
Gasly zyskał 11. pozycji na mecie w stosunku do pola startowego, to jego rekord kariery.
Gasly w swoim 109. starcie w F1, po raz pierwszy reprezentował zespół niezwiązany z Red Bullem.
Yuki Tsunoda pierwszy raz nie zdobył punktów w Bahrajnie.
Logan Sargeant w swoim debiucie zajął 12. miejsce w wyścigu. Wyrównał w ten sposób najlepszy wynik poprzedniego Amerykanina w F1. Alexander Rossi był 12. w GP USA 2015.
Nico Hulkenberg po powrocie do Formuły 1 awansował do Q3 w kwalifikacjach. Niemiec poprzedni raz był tak wysoko w czasówce do GP 70-lecia w 2020 roku.
Zhou Guanyu po raz drugi w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. W obu przypadkach nie otrzymał za to punktu, bo finiszował poza czołową dziesiątką.
Lando Norris zajął 17. miejsce w wyścigu. To jego najgorszy wynik w karierze w F1 licząc zawody, w których dojechał do mety.
Oscar Piastri w debiutanckim wyścigu w F1 przejechał tylko 14. okrążeń z powodu awarii samochodu.
Esteban Ocon otrzymał w trakcie GP Bahrajnu trzy kary od sędziów za przewinienia związane z jazdą. Wyrównał w ten sposób rekord F1 należący do eksperta w tej dziedzinie, Pastora Maldonado z GP Węgier 2015.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 93. zwycięstwo w Formule 1 w tym trzecie w Bahrajnie.
Red Bull po raz pierwszy wygrał wyścig o GP Bahrajnu rozgrywany po zmroku.
Red Bull tylko dwukrotnie wygrał pierwszy wyścig sezonu F1: w 2011 i 2023 roku.
Red Bull wygrał minimum jeden wyścig w 14. sezonach F1, podobnie jak nieistniejący już Brabham. Tylko cztery zespoły w historii F1 wygrywały w większej liczbie sezonów.
Red Bull po raz pierwszy zanotował dublet na otwarcie sezonu.
Red Bull poprzedni raz miał tak dominujący weekend (dublet w kwalifikacjach i w wyścigu) w GP Abu Zabi 2013.
Red Bull rozpoczął sezon 2023 tak samo jak zakończył sezon 2022, czyli od dubletu w kwalifikacjach. Poprzedni raz do dwóch kolejnych wyścigów ich kierowcy startowali z pierwszej linii pod koniec sezonu 2013.
Red Bull po raz pierwszy miał dwóch kierowców w pierwszej linii w Bahrajnie, a także po raz pierwszy na tym torze wywalczył dublet w wyścigu.
Red Bull ma na swoim koncie łącznie 26 pierwszych rzędów w F1. To czwarty wynik w historii.
W 2022 roku dopiero do ostatniego wyścigu kierowcy Red Bulla ustawili się na starcie w pierwszej linii. W 2023 roku dokonali tego przy pierwszej okazji.
Zespół Aston Martin wystartował w 50. wyścigu w Formule 1.
Obaj kierowcy Astona Martina awansowali do Q3 w kwalifikacjach po raz pierwszy od ponad półtora roku i GP Austrii 2021.
Mercedes zanotował najgorszy wynik w wyścigu w Bahrajnie od 2013 roku.
Mercedes zanotował najgorsze kwalifikacje w historii w GP Bahrajnu. Do tej pory zawsze mieli minimum jednego kierowcę w TOP5.
Williams zdobył jeden punkt w GP Bahrajnu. Poprzedni raz punktowali w tym wyścigu w 2017 roku.
Juniorski zespół Red Bulla zanotował najsłabszy wynik w GP Bahrajnu od 2017 roku.
Dla McLarena występ w GP Bahrajnu 2023 był całkowitą porażką, ale rok temu było niewiele lepiej. W obu przypadkach ich kierowcy nie zdobyli punktów i nie awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Bahrajnu 2023
Różnica pomiędzy najszybszym i najwolniejszym kierowcą w pierwszym segmencie Q1 w kwalifikacjach wyniosła 1,128 sekundy i była najmniejsza odkąd w 2006 roku wprowadzono podział kwalifikacji F1 na trzy segmenty.
Wyścig o GP Bahrajnu po raz piąty rozpoczął sezon Formuły 1. W czterech poprzednich przypadkach (2006, 2010, 2021 i 2022) wyniki kwalifikacji i wyścigu przełożyły się na końcowe wyniki sezonu. Zwycięzcy kwalifikacji i zwycięzcy wyścigu zajmowali na koniec roku pierwsze lub drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. W 2023 roku Verstappen wygrał kwalifikacje i wyścig, a więc zgodnie z tą regułą powinien na koniec roku zająć pierwsze lub drugie miejsce.
Od 2017 roku kierowca wygrywający pierwszy wyścig sezonu F1 zostaje wicemistrzem świata. Zobaczymy czy ta reguła się potwierdzi.
Jak celnie zauważył Łukasz na Twitterze, w sezonach gdy dochodzi do zmiany nadawcy telewizyjnego w Polsce, to zwycięzca pierwszego wyścigu sezonu zostaje mistrzem świata. W 2004 roku transmisje przeszły do TV4, pierwszy wyścig wygrał Schumacher, który później zdobył mistrzostwo. W 2007 roku prawa przejął Polsat, a zwycięzcą otwarcia i mistrzem świata został Raikkonen. W 2016 roku prawa przeszły do Eleven Sports, a zwycięzcą otwarcia i mistrzem świata został Rosberg. W 2023 roku pora na Verstappena, który wygrał pierwszy wyścig pokazany w Viaplay.
Wyścigi o GP Bahrajnu rozgrywane na standardowym układzie toru, wygrywali tylko kierowcy ruszających z dwóch pierwszych rzędów.
GP Bahrajnu 2023 było pierwszym wyścigiem w historii, który był dostępny w Polsce jedynie w transmisji internetowej.
Zespoły Red Bull i AlphaTauri od 2023 roku korzystają z jednostek napędowych nazywanych oficjalnie „Honda RBPT”. To debiut tak nazwanej jednostki napędowej w F1, dlatego wszelkie rekordy związane z silnikiem będą oficjalnie liczone od nowa. W 2022 roku Red Bull miał silniki nazywane „RBPT (Red Bull Powertrains”), a wcześniej Honda. Odkąd współpracują z Hondą, to te silniki miały trzy różne nazwy. To oczywiście wpływa na statystyki i wprowadza dodatkowe zamieszanie.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Bahrajnu 2023
Max Verstappen wygrał kwalifikacje z czasem 1:29,708. Jest to wynik o 0,850 sekundy lepszy niż czas dający Pole Position rok temu: Leclerc – 1:30,558. Kwalifikacyjnym rekordem toru w Bahrajnie pozostaje wynik Hamiltona z 2020 roku – 1:27,264.
Zhou Guanyu ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Chińczyk na 56. kółku wykręcił czas na poziomie 1:33,996. Jest to wynik o 0,574 sekundy lepszy niż rok temu, gdy najszybciej w wyścigu pojechał Leclerc – 1:34,570. Rekordem toru pozostaje rezultat 1:31,447 ustanowiony w 2005 roku przed Pedro de la Rosę. To jeden z dwóch najstarszych rekordów torów w kalendarzu F1. Tylko na Monzy jest o rok starszy.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lewis Hamilton. Brytyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 333,4 km/h. Dla porównania w tym samym miejscu rok wcześniej prędkość maksymalna wyniosła: 327,9 km/h – Max Verstappen. W 2023 roku kierowcy osiągali wyższe prędkości maksymalne mimo skrócenia strefy DRS poprzedzającej punkt pomiaru prędkości maksymalnej o 80 metrów. W 2023 roku bolidy powinny być regularnie szybsze na prostych niż w poprzednim sezonie.
Najszybszy pit-stop podczas GP Bahrajnu 2023 wykonali mechanicy Ferrari, którzy na 13. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,22 sekundy. Rekordem poprzedniego sezonu było 1,98 sekundy mechaników McLarena w GP Meksyku.
Frekwencja na GP Bahrajnu 2023
Organizatorzy pochwalili się rekordową frekwencją na GP Bahrajnu 2023 (Źródło). Poprawiono rekord frekwencji dla niedzieli oraz dla całego weekendu. W niedzielę na trybunach było 36 000 kibiców, a przez cały weekend 99 500. Organizatorzy podają informację o sprzedaży kompletu biletów, ale niewielka ilość wejściówek była jeszcze dostępna. Dotychczasowym rekordem dla tego Grand Prix było odpowiednio 35 000 w niedzielę i 98 000 kibiców przez cały weekend rok temu. Właściciele toru powiększyli trybuny przed zawodami w 2023 roku, bo w poprzednim sezonie wyprzedali komplet biletów. Trybuny miały zostać powiększone o 5 000 miejsc, co trochę kłóci się z informacją o sprzedaży kompletu biletów, bo pojemność powinna wynosić w 2023 roku 40 000 osób. Prawdopodobnie nie wybudowali tak dużej nowej trybuny, ale pojemność jest większa niż wcześniej.
Frekwencja w Bahrajnie rośnie systematycznie od 2013 roku. W 2014 roku zainstalowano sztuczne oświetlenie, co najbardziej pomogło w sprzedaży biletów. Szczegółowe liczby znajdziecie w tabeli poniżej. W 2020 roku na trybuny nie wpuszczono kibiców, a 2021 roku jedynie ograniczoną liczbę osób, które przeszły weryfikację epidemiczną.
Rok | Liczba kibiców w niedzielę | Liczba kibiców w weekend |
---|---|---|
2013 | 28 000 | 73 000 |
2014 | 31 000 | 85 000 |
2015 | 32 000 | 90 000 |
2016 | 32 500 | 92 000 |
2017 | 33 000 | 93 000 |
2018 | 33 000 | 95 000 |
2019 | 34 000 | 97 000 |
2021 | 4 500* | |
2022 | 35 000 | 98 000 |
2023 | 36 000 | 99 500 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: