Ruszył nowy sezon F1, więc powraca tradycyjne statystyczne podsumowanie „Garść statystyk po GP Bahrajnu 2024”. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen wygrał 55. wyścig Formuły 1 w karierze. Była to także jego druga w karierze wygrana w Bahrajnie.
Verstappen wygrał 35 z 45. wyścigów F1 od początku sezonu 2022 i wprowadzenia nowych reguł technicznych.
Verstappen po raz drugi w karierze wygrał wyścig otwierający sezon F1.
Verstappen wygrał ósmy wyścig w F1 z rzędu. To trzecia co do długości seria w historii F1. Rekord należy również do Verstappena z 2023 roku – dziesięć kolejnych zwycięstw. W 2013 roku dziewięć razy z rzędu wygrał Vettel.
Verstappen wygrał co najmniej jeden wyścig w dziewięciu kolejnych sezonach F1, podobnie jak Ayrton Senna. Tylko trzech zawodników w historii F1 miało lepsze serie. Liderami są Schumacher i Hamilton, którzy wygrywali przez 15 lat z rzędu.
Verstappen 17. kolejnych startów z Pole Position przełożył na zwycięstwa w wyścigach. To najdłuższa taka seria w historii F1.
Verstappen po raz trzeci na torze w Bahrajnie, a także 33. w karierze wywalczył Pole Position do wyścigu Formuły 1.
Verstappen po raz drugi w GP Bahrajnu, a także 31. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen po raz 12. w karierze wywalczył hat-trick (Pole Position, zwycięstwo i najszybsze okrążenie w wyścigu). Tylko Schumacher (22) i Hamilton (19) mieli więcej hat-tricków.
Verstappen po raz 13. w karierze prowadził w wyścigu od startu do mety.
Verstappen po raz piąty w karierze wywalczył Wielki Szlem (Pole Position, zwycięstwo, najszybsze okrążenie w wyścigu oraz prowadzenie przez cały dystans). Awansował na trzecie miejsce w historycznym rankingu dorównując Alberto Ascariemu i Michaelowi Schumacherowi. Więcej Wielkich Szlemów mają jedynie Jim Clark – 8, oraz Lewis Hamilton – 6.
Poprzednim kierowcą, który wywalczył Wielki Szlem w wyścigu otwierającym sezon był Michael Schumacher w 2004 roku.
Verstappen punktował w 42. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 42. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen zanotował 99. podium w karierze w tym czwarte w GP Bahrajnu.
Verstappen tylko sześciokrotnie na 11 startów ukończył wyścig F1 na torze w Bahrajnie. Na żadnym innym torze nie ma tak dużo nieukończonych wyścigów.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Sergio Perez zanotował 36. podium w karierze w tym czwarte w GP Bahrajnu.
Drugie miejsce Pereza w wyścigu, to jego najlepszy wynik od GP Włoch 2023, gdy również był drugi.
Carlos Sainz zanotował 19. podium w karierze w tym drugie w GP Bahrajnu.
Sainz od 2022 roku zajmuje w Bahrajnie w kwalifikacjach i w wyścigach tylko miejsca w TOP4.
Charles Leclerc na starcie do sześciu kolejnych wyścigów ustawiał się w pierwszej linii.
George Russell zanotował najlepszy wynik w karierze w kwalifikacjach do GP Bahrajnu – trzecie miejsce. Brytyjczyk ma jednak na swoim koncie również drugie miejsce w kwalifikacjach do GP Sakhiru na innej konfiguracji tego toru.
Lewis Hamilton zdobył minimum jeden punkt w 18. kolejnych sezonach F1, co jest nowym historycznym rekordem Formuły 1. Na drugie miejsce spadł Jenson Button, który punktował przez 17 kolejnych lat.
Siódme miejsce w wyścigu otwierającym sezon, to najgorszy wynik Hamiltona w F1 w karierze licząc wyścigi, w których dojechał do mety.
Siódme miejsce w wyścigu, to najgorszy wynik Hamiltona w Bahrajnie od 2012 roku, gdy był ósmy. Hamilton dojechał do mety we wszystkich wyścigach w Bahrajnie, tylko w 2008 roku nie zdobył punktów.
Hamilton zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach w Bahrajnie: 17 razy na 17 prób. Wszystkie sesje kwalifikacyjne ukończył w czołowej dziewiątce. Dziewiąte miejsce w kwalifikacjach w 2024 roku było jego najsłabszym wynikiem w karierze na tym torze. Wcześniej zajmował miejsca w TOP7.
Dziewiąte miejsce w kwalifikacjach, to najgorszy wynik Hamiltona w pierwszej czasówce sezonu od 2009 roku, gdy był 15.
Fernando Alonso wystartował w wyścigu F1 w 21. sezonie. Jest to nowy historyczny rekord Formuły 1. Wyśrubował własne osiągnięcie, bo na drugim miejscu są aktualnie Barrichello, Schumacher i Raikkonen, którzy jeździli w 19. różnych sezonach.
Alonso zdobył co najmniej jeden punkt w 20. różnych sezonach F1, co jest nowym historycznym rekordem Formuły 1. W 19. różnych sezonach punkty zdobywali Schumacher i Raikkonen.
Yuki Tsunoda nigdy nie awansował do Q3 w Bahrajnie, w 2024 roku zabrakło mu do tego zaledwie 0,007 sekundy.
Nico Hulkenberg podobnie jak w 2023 roku, awansował do Q3 w kwalifikacjach w Bahrajnie gdzie zajął dziesiąte miejsce.
Pierre Gasly w 2023 i w 2024 roku zajmował ostatnie miejsce w kwalifikacjach w Bahrajnie.
Valtteri Bottas zakończył serię 11. kolejnych wyścigów F1 w Bahrajnie z punktami. Fin nie punktował na tym torze tylko w debiutanckim sezonie 2013 oraz w 2024 roku.
Bottas zawsze dojeżdża do mety w Bahrajnie.
Bottas zanotował najgorsze wyniki w karierze w kwalifikacjach (pierwszy raz odpadł w Q1) i w wyścigu w Bahrajnie.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 114. zwycięstwo w Formule 1 w tym czwarte w Bahrajnie.
Red Bull dogonił Williamsa w historycznej tabeli zwycięstw w Formule 1. Szczegóły w poście z Twittera poniżej:
Liczba zwycięstw zespołów w wyścigach Formuły 1:
1. Ferrari – 243
2. McLaren – 183
3. Mercedes – 125
4. Williams – 114
4. Red Bull – 114Red Bull dogonił Williamsa i będzie ścigał Mercedesa w tym roku.#F1PL #ViaF1
— CyrkF1.pl (@CyrkF1) March 2, 2024
Red Bull tylko trzykrotnie wygrywał pierwszy wyścig sezonu F1: w 2011, 2023 i 2024 rok. W dwóch pierwszych przypadkach oznaczało to sezony ich całkowitej dominacji.
Red Bull wygrał minimum jeden wyścig w 15. sezonach F1. Tylko cztery zespoły w historii F1 wygrywały w większej liczbie sezonów.
Red Bull po raz drugi z rzędu zanotował dublet na otwarcie sezonu.
Red Bull wywalczył 29. dublet w Formule 1.
Od momentu zmiany reguł technicznych w 2022 roku, kierowcy Ferrari w Bahrajnie w kwalifikacjach zajmują zawsze miejsca w TOP4. W wyścigach również są w TOP4, jeśli dojeżdżają do mety (Leclerc w 2023 roku nie dojechał do mety z powodu awarii silnika).
Ferrari wywalczyło łącznie 17 miejsc na podium w Bahrajnie, wyszli na samodzielne prowadzenie, zostawiając w tyle Mercedesa.
McLaren po raz pierwszy od 2021 roku zdobył punkty w wyścigu rozpoczynającym sezon F1.
Kierowcy McLarena po raz pierwszy od 2021 roku awansowali do Q3 w kwalifikacjach i punktowali w wyścigu w Bahrajnie. Odkąd zmieniono regulacje techniczne w 2022 roku, był to tor, gdzie notowali bardzo złe wyniki.
Podobnie jak w 2023 roku, obaj kierowcy Astona Martina punktowali w Bahrajnie, ale w 2024 roku zajęli znacznie niższe pozycje.
Trzynaste miejsce Alexa Albona w kwalifikacjach, to najlepszy wynik dla zespołu Williams w czasówce w Bahrajnie od 2017 roku, gdy Massa był ósmy a Stroll 12. W latach 2018 – 2024 zespół Williams zdobył tylko jeden punkt w Bahrajnie.
Poprzedni raz obaj kierowcy zespołu z Renault / Alpine zakończyli kwalifikacje już na Q1 w GP Włoch 2023.
Dwaj kierowcy ekipy z Renault / Alpine byli najwolniejsi w kwalifikacjach. Poprzedni raz taka sytuacja była w GP Europy na torze w Baku, gdy Kevin Magnussen i Jolyon Palmer zajęli 21. i 22. miejsca – wtedy w stawce było 11 zespołów.
Bolid z silnikiem Mercedesa zdobył punkty w 301. kolejnym wyścigu. Poprzedni raz żaden z takich samochodów nie punktował w GP Japonii 2008.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Bahrajnu 2024
Wyścigi o GP Bahrajnu sześciokrotnie rozpoczynały sezon Formuły 1 (2006, 2010, 2021, 2022, 2023 i 2024 rok). Zwycięzcy tych wyścigów kończyli sezon na jednym z dwóch pierwszych miejsc w klasyfikacji generalnej.
Po raz pierwszy w historii Formuły 1 wszyscy kierowcy dojechali do mety w wyścigu rozpoczynającym sezon.
Po raz pierwszy w historii wszyscy kierowcy dojechali do mety w GP Bahrajnu.
Po raz pierwszy w historii przez cały dystans wyścigu o GP Bahrajnu prowadził jeden kierowca.
Po raz pierwszy od 2016 roku GP Bahrajnu nie zostało przerwane przez neutralizację (zwykłą lub wirtualną).
Wyścigi o GP Bahrajnu rozgrywane na standardowym układzie toru, wygrywali tylko kierowcy ruszających z dwóch pierwszych rzędów.
GP Bahrajnu w tym roku obchodzi 20. lecie w F1, bo pierwszy wyścig odbył się tam w 2004 roku. Z obecnej stawki startował wtedy Fernando Alonso, który zajął szóste miejsce w wyścigu. Do tej pory odbyło się 21 wyścigów w Bahrajnie na trzech konfiguracjach tego toru.
W 2024 roku w trakcie wizyty F1 w Bahrajnie panowały najniższe temperatury. W latach 2004 – 2013 w Bahrajnie wyścigi rozgrywano w trakcie dnia i zawsze było gorąco. Od 2014 roku wyścigi rozpoczynają się po zmierzchu, ale temperatury powietrza przekraczały zawsze 20 stopni Celsjusza. W 2024 roku było chłodniej, bo „tylko” niecałe 19 stopni Celsjusza.
Po raz czwarty z rzędu w pierwszej linii na starcie wyścigu F1 ustawili się Verstappen i Leclerc.
Różnica pomiędzy najszybszym i najwolniejszym kierowcą w pierwszym segmencie Q1 w kwalifikacjach wyniosła tylko 1,039 sekundy.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Bahrajnu 2024
Max Verstappen wygrał kwalifikacje z czasem 1:29,179, ale nieco szybciej w Q2 pojechał Charles Leclerc – 1:29,165. Jest to wynik o 0,653 sekundy lepszy niż w 2023 roku, gdy Verstappen wykręcił czas 1:29,708. Kwalifikacyjnym rekordem toru w Bahrajnie pozostaje wynik Hamiltona z 2020 roku – 1:27,264, który w obecnych regulacjach technicznych wydaje się niemożliwy do poprawienia.
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Holender na 39. kółku wykręcił czas na poziomie 1:32,608. Jest to wynik o 1,388 sekundy lepszy niż rok temu, gdy najszybciej w wyścigu pojechał Zhou – 1:33,996. Oficjalnym rekordem toru pozostaje rezultat 1:31,447 ustanowiony w 2005 roku przez Pedro de la Rosę. To jeden z trzech najstarszych rekordów torów w kalendarzu F1. Tylko na Monzy i w Szanghaju są o jeden rok starsze.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Nico Hulkenberg. Niemiec w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej na końcu prostej startu / mety odnotował 333,2 km/h. Dla porównania w tym samym miejscu rok wcześniej prędkość maksymalna wyniosła: 332,4 km/h – Lewis Hamilton. W 2024 roku kierowcy osiągali niższe prędkości maksymalne, powodem był inny kierunek wiatru na głównej prostej.
Najszybszy pit-stop podczas GP Bahrajnu 2024 wykonali mechanicy Ferrari, którzy na 11. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,23 sekundy. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit-stop z Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Bahrajnu 2024
Organizatorzy po raz kolejny pochwalili się rekordową frekwencją na GP Bahrajnu (Źródło). W 2024 roku poprawiono rekord frekwencji dla dnia wyścigu oraz dla całego weekendu. W 2024 roku na sobotnim wyścigu na trybunach było 37 000 kibiców, a przez cały weekend 100 000. Dotychczasowym rekordem dla tego Grand Prix było odpowiednio 36 000 w niedzielę i 99 500 kibiców przez cały weekend rok temu. Według danych udostępnionych przez promotora, w tym roku na torze pojawiło się 11 000 kibiców z zagranicy, czyli niecałe 30% ogółu fanów.
Rok | Liczba kibiców na wyścigu | Liczba kibiców w weekend |
---|---|---|
2013 | 28 000 | 73 000 |
2014 | 31 000 | 85 000 |
2015 | 32 000 | 90 000 |
2016 | 32 500 | 92 000 |
2017 | 33 000 | 93 000 |
2018 | 33 000 | 95 000 |
2019 | 34 000 | 97 000 |
2021 | 4 500* | |
2022 | 35 000 | 98 000 |
2023 | 36 000 | 99 500 |
2024 | 37 000 | 100 000 |
Frekwencja w Bahrajnie rośnie systematycznie od 2013 roku. W 2014 roku zainstalowano sztuczne oświetlenie, co najbardziej pomogło w sprzedaży biletów. Szczegółowe liczby znajdziecie w tabeli powyżej. W 2020 roku na trybuny nie wpuszczono kibiców, a 2021 roku jedynie ograniczoną liczbę osób, które przeszły weryfikację epidemiczną. W 2023 roku powiększono trybuny do 40 000 miejsc, ale organizatorzy chwalą się kompletem kibiców przy mniejszej frekwencji. Prawdopodobnie nie udostępniają wszystkich biletów lub np. niektóre trybuny są tymczasowe.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: