Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Belgii 2025″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Oscar Piastri wygrał szósty wyścig w tym sezonie oraz łącznie ósmy w karierze.
Piastri wygrał sześć wyścigów w tym sezonie. Żaden Australijczyk przed nim nie miał tak dobrych wyników.
Piastri zanotował 21. podium w karierze.
Piastri to jedyny kierowca, który w tym roku w kwalifikacjach jest zawsze w TOP4.
Piastri punktował w 31. kolejnym wyścigu oraz 39. weekendzie wyścigowym (zdobył punkty w sprincie w Miami w 2024 roku, ale nie w wyścigu). W obu zestawieniach jest w ścisłej czołówce historycznych zestawień.
Piastri dojechał do mety w 41. kolejnym wyścigu. Tylko dwukrotnie w historii F1 ktoś miał dłuższą serię (Hamilton 48 i Verstappen 43).
Lando Norris po raz czwarty w tym sezonie oraz łącznie po raz 13. w karierze wywalczył Pole Position.
Norris po raz pierwszy od GP Sao Paulo 2024 nie przełożył Pole Position na zwycięstwo w wyścigu. Miał serię czterech kolejnych zwycięstw po starcie z PP.
Norris zanotował 37. podium w karierze.
Norris w ten weekend zanotował zdecydowanie najlepsze w karierze wyniki na torze Spa-Francorchamps w kwalifikacjach (1) i w wyścigu (2). Do tej pory na tym torze notował mocno średnie wyniki, nigdy nie zbliżył się realnie do podium, a w kwalifikacjach najczęściej był w połowie stawki.
Charles Leclerc zanotował 48. podium w karierze.
Połowa finiszów na podium Leclerca to trzecie pozycje.
Leclerc po raz czwarty wywalczył podium w GP Belgii. Po raz pierwszy dokonał tego nie startując z Pole Position
Piastri, Norris i Leclerc wygrali po osiem wyścigów w Formule 1.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Max Verstappen po raz 12. w karierze wygrał sprint w Formule 1.
Verstappen nie zdobył podium w trzech kolejnych wyścigach, poprzedni raz miał taką serię pod koniec sezonu 2019.
Verstappen wygrywał kwalifikacje na torze Spa-Francorchamps w latach 2021 – 2024, ale z powodu kar za nadprogramowe elementy w trzech ostatnich latach startował z dalszych pozycji. Dlatego czwarta pozycja startowa w 2025 roku to jego najlepszy wynik od 2021 roku.
George Russell ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi, nie punktował tylko w GP Monako, gdzie zajął 11. miejsce.
Russell pierwszy raz w barwach Mercedesa pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Belgii.
Alex Albon zanotował najlepszy w tym roku wynik w kwalifikacjach – piąta pozycja.
Lewis Hamilton po raz pierwszy w karierze dojechał do mety wyścigu o GP Belgii i nie znalazł się na pozycjach w TOP4. Do tej pory albo finiszował w TOP4 albo nie było go na mecie.
Hamilton zyskał 11 miejsc na mecie w stosunku do pozycji startowej.
Hamilton poprawił najgorszą w swojej karierze serię 15 kolejnych wyścigów bez wizyty na podium.
Hamilton po raz drugi w karierze zakończył kwalifikacje w Belgii na segmencie Q1.
Hamilton nie dojechał do mety pięciu wyścigów o GP Belgii. Na żadnym innym torze nie ma tylu nieukończonych wyścigów. Trzykrotnie odpadał w Belgii już na pierwszym okrążeniu, również to jego rekord osobisty. Zawsze bezpośrednią lub pośrednią przyczyną były kolizje.
Gabriel Bortoleto po raz drugi w karierze punktował w wyścigu F1.
Pierre Gasly zawsze dojeżdża do mety w wyścigach o GP Belgii. Punktował w sześciu na osiem startów.
Gasly punktował po raz drugi z rzędu. Francuz wywalczył komplet punktów dla zespołu Alpine w tym roku.
Oliver Bearman po raz czwarty z rzędu ukończył wyścig na 11 pozycji.
Yuki Tsunoda wystartował w setnym wyścigu F1 w karierze.
Tsunoda nie zdobył punktów w sześciu ostatnich wyścigach, a zawsze dojeżdżał w nich do mety.
Tsunoda to pierwszy kierowca w historii zespołu Red Bull, który nie zdobył punktów w sześciu kolejnych wyścigach, mimo że dojechał w nich do mety. Poprawił antyrekord Davida Coultharda z 2008 roku, który miał taką serię pięciu wyścigów.
Tsunoda po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w Belgii w piątej próbie.
Esteban Ocon ukończył wszystkie wyścigi o GP Belgii w karierze, nie zdobył punktów tylko w pierwszym z nich w barwach Manora oraz w ostatnim w barwach Haasa. Dzięki punktom w sprincie podtrzymał jednak passę zdobyczy punktowych w Belgii do ośmiu kolejnych weekendów wyścigowych.
Andrea Kimi Antonelli po raz drugi w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Antonelli po raz drugi w karierze zakończył kwalifikacje na Q1.
Fernando Alonso nigdy nie wygrał GP Belgii mimo kilku okazji. Hiszpan wywalczył na tym torze trzy podia, a także łącznie siedem miejsc w TOP5. Z drugiej strony aż siedmiokrotnie nie dojeżdżał do mety z powodu awarii lub kraks.
Carlos Sainz przez całą karierę w F1 notuje bardzo słabe i pechowe (awarie) wyniki na torze Spa-Francorchamps. Połowy wyścigów nie ukończył. Jego jedyne dobre występy to trzecie miejsce w 2022 roku (plus Pole Position) oraz szóste miejsce w 2024 roku. W 2025 roku zajął dopiero 18 miejsce.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren zanotował 199. zwycięstwo w Formule 1 w tym 15. w GP Belgii.
McLaren czekał 13 lat na zwycięstwo na torze Spa-Francorchamps. Poprzedni raz w ich barwach wyścig na tym torze wygrał Jenson Button w 2012 roku.
McLaren wywalczył 55. dublet w Formule 1 w tym szósty w wyścigu o GP Belgii
McLaren wywalczył trzeci dublet z rzędu.
McLaren wywalczył w tym roku sześć dubletów. Tylko w 1988 roku ta ekipa miała ich więcej – dziesięć.
McLaren zanotował 172. Pole Position w Formule 1 w tym 12. do GP Belgii.
McLaren po raz 68. w pełni zajął pierwszy rząd na starcie wyścigu. Wyrównali rekord Ferrari. Przed nimi jest tylko Mercedes, który 82 razy w pełni zajął pierwszy rząd.
Po raz pierwszy od GP Singapuru 2022 do Q3 w kwalifikacjach awansowali w komplecie kierowcy obu zespołów Red Bulla.
Mercedes zanotował najsłabszy występ w GP Belgii od 2012 roku.
Bortoleto wywalczył dla ekipy z siedzibą w Hinwil pierwsze punkty w GP Belgii po siedmiu latach przerwy. Wcześniej punktował dla nich Marcus Ericsson w 2018 roku.
Haas zdobył podwójne punkty w sprincie. Ta ekipa bardzo słabo radzi sobie w Belgii, zdobywali punkty tylko w wyścigach w 2017 i 2018 roku.
Aston Martin zanotował najgorsze kwalifikacje w historii swojej rywalizacji w F1, jego kierowcy zajęli dwa ostatnie miejsca.
Aston Martin po raz pierwszy w historii nie zdobył punktów w GP Belgii.
GP Belgii 2025 było 600. weekendem F1 dla Mercedesa jako dostawcy jednostek napędowych.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Belgii 2025
Wyścig o GP Belgii 2025 po raz 70. znalazł się w kalendarzu Formuły 1.
Tor Spa-Francorchamps po raz 58. był gospodarzem wyścigu o GP Belgii. Łącznie trzy różne tory w Belgii organizowały wyścig F1.
Od 2007 roku kierowca startujący z Pole Position, zawsze kończy wyścig o GP Belgii na podium.
Wszyscy kierowcy dojechali do mety po raz drugi w tym sezonie podobnie jak w Japonii.
Kierowcy Ferrari i Piastri przejechali komplet okrążeń w tym sezonie.
McLaren i Mercedes to jedyne zespoły, które w tym roku wywalczyły podwójne podium.
Norris, Piastri i Verstappen mają po cztery Pole Position w tym roku.
Verstappen, Russell i Leclerc wywalczyli w tym roku po pięć miejsc na podium.
Na 39 możliwych do zdobycia w tym roku miejsc na podium: 22 wywalczył zespół McLaren, 6 Mercedes, 5 Red Bull i Ferrari oraz 1 Kick Sauber.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit stopy w GP Belgii 2025
Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Belgii 2025 z czasem 1:40,562. Dzień wcześniej w kwalifikacjach do sprintu Oscar Piastri pojechał nieco szybciej – 1:40,510. Wynik Piastriego to nowy, kwalifikacyjny rekord toru Spa-Francorchamps. Australijczyk poprawił wynik Lewisa Hamiltona z 2020 roku – 1:41,252. Rekord udało się wyraźnie poprawić dzięki wymianie asfaltu w ostatnich latach, bo dzięki temu tor jest o nawet o 1,5-2 sekundy szybszy niż dawniej. Spa-Francorchamps to jedyny obiekt, którego rekord kwalifikacyjny pochodzi z kwalifikacji do sprintu.
Andrea Kimi Antonelli osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Włoch na 32. kółku wyścigu wykręcił czas 1:44,861. Wynik kierowcy Mercedesa jest nieco gorszy niż oficjalny rekord toru Spa-Francorchamps, który od 2024 roku należy do Sergio Pereza – 1:44,701.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Andrea Kimi Antonelli. Włoch w punkcie pomiaru na końcu pierwszego sektora odnotował 352,9 km/h. W 2024 roku prędkość maksymalna w wyścigu F1 na torze w Belgii była wyższa – 357,2 km/h Lance’a Strolla.
Najszybszy pit stop podczas GP Belgii 2025 wykonali mechanicy ekipy Red Bulla. Na 13. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Yukiego Tsunody w 2,17 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje ustanowiony dwukrotnie przez Ferrari w GP Arabii Saudyjskiej i GP Monako pit stop w czasie 2,00 sekundy.
Frekwencja na GP Belgii 2025
W trakcie transmisji telewizyjnej poinformowano, że weekendowa frekwencja wyniosła 389 000 osób (Źródło). Jest to nowy rekord dla GP Belgii. Poprzedni rekord wynosił 380 000 kibiców i był ustanowiony w 2023 i 2024 roku. Nie znamy niestety szczegółów frekwencji z podziałem na poszczególne dni. W 2025 roku musieli lekko zwiększyć pojemność toru, bo w poprzednich latach raportowano sprzedaż kompletu biletów. Według oficjalnych informacji na trybuny toru Spa-Francorchamps może wejść maksymalnie 110 000 kibiców, ale ta liczba musi być teraz większa. Natomiast warto podkreślić, że w niedzielę na torze były prawdziwe tłumy, ale w piątek i sobotę było widać wolne miejsca w transmisji telewizyjnej. Wydaje mi się, że Belgia należy do grona torów, które nie raportują realnej frekwencji, a po prostu zliczają sprzedane bilety. Niektórzy ludzie mogli np. mieć bilety na cały weekend, a skorzystali z nich tylko przez jeden lub dwa dni.
W przypadku GP Belgii trzeba pamiętać o jednej ważnej sprawie. Promotor (prawdopodobnie jako jedyny w całym kalendarzu) nie podaje frekwencji związanej tylko z kibicami, ale ogólnie liczbę osób na torze. Do liczby sprzedanych biletów doliczają osoby, które były bez biletów: ekipy zespołów, obsługa, dziennikarze, porządkowi, ochrona itp. To ma być aż 20 000 osób każdego dnia. Dlatego od podanego powyżej wyniku trzeba odjąć około 80 000. Informacja na ten temat pojawiła się kilka lat temu.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: