Zapraszam na tradycyjne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Brazylii 2018. W podsumowaniu znajdziecie m.in. informacje o kolejnych rekordach Hamiltona, Raikkonena, najlepszych kwalifikacjach w karierze Ericssona czy też pewne porównanie do wyścigu w Brazylii sprzed lat.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton wygrał drugi wyścig Formuły 1 o GP Brazylii, dziesiąty w tym sezonie oraz 72. w karierze.
Hamilton wygrał 46. wyścig F1 w karierze po starcie z Pole Position.
Hamilton zanotował 50. zwycięstwo od początku sezonu 2014, czyli od momentu początku ery hybrydowych silników V6 Turbo. W tym czasie rozegrano 99 wyścigów, więc Hamilton wygrał 50,5% z nich.
Hamilton został pierwszym zawodnikiem w historii F1, który w czterech różnych sezonach wygrał co najmniej 10 wyścigów. Poza nim ponad 10 wyścigów w jednym roku wygrali tylko dwukrotnie Schumacher i Vettel.
Hamilton po raz pierwszy w swojej karierze wygrał wyścig F1 po zapewnieniu sobie w danym sezonie tytułu mistrzowskiego.
Hamilton zanotował trzecie Pole Position do wyścigu o GP Brazylii, dziesiąte w tym sezonie oraz 82. w karierze.
Hamilton został pierwszym zawodnikiem w historii F1, który w czterech różnych sezonach zdobył co najmniej dziesięć Pole Position. W trzech sezonach takim dorobkiem mógł pochwalić się Ayrton Senna.
Hamilton zanotował 133. podium w karierze.
Hamilton jako drugi kierowca w historii F1 przekroczył barierę 20 000 kilometrów przejechanych na prowadzeniu w wyścigach F1. Brytyjczyk przejechał w sumie 20 038 km na prowadzeniu przez całą karierę. Przed nim jest tylko Michael Schumacher – 24 148 km na prowadzeniu w wyścigach Formuły 1.
Hamilton ma teraz na swoim koncie 383 punkty w obecnym sezonie. Jeżeli zajmie co najmniej trzecie miejsce w ostatnim wyścigu sezonu, to pobije rekord F1 należący do Sebastiana Vettela – 397 punktów w 2013 roku. Oczywiście statystyki dotyczące punktów w F1 są nieporównywalne na przestrzeni całej historii z uwagi na zmiany systemu punktacji. W 2013 roku odbyło się 19 wyścigów, czyli o dwa mniej niż w tym roku, co jest sporym ułatwieniem dla Hamiltona.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Max Verstappen zanotował 21. podium w karierze.
Verstappen zanotował dziesiąte podium w tym sezonie.
Po raz pierwszy w karierze Verstappen zanotował passę czterech miejsc na podium z rzędu.
Kimi Raikkonen zanotował 103. podium w karierze.
Raikkonen po raz 45. stał na trzecim stopniu podium po wyścigu F1. Fin jest pod tym względem zdecydowanym rekordzistą. Drugi Vettel „tylko” 29 razy finiszował na trzeciej pozycji.
Raikkonen po raz 12. wywalczył podium w tym roku. Fin wyrównał swój osobisty rekord, bo poprzednio również w 2005 i 2007 roku miał po 12 miejsc na podium.
Raikkonen wystartował w 150. wyścigu w barwach Ferrari. Raikkonen wyrównał wynik Davida Coultharda, który ma koncie tyle samo wyścigów w McLarenie. Więcej razy barwy jednej stajni reprezentował tylko Michael Schumacher – 180 wyścigów w Ferrari.
Raikkonen zawsze kwalifikuje się w czołowej dziesiątce do wyścigów o GP Brazylii.
Daniel Ricciardo zanotował swój najlepszy wynik w Brazylii w karierze – czwarte miejsce.
Valtteri Bottas po raz pierwszy w Brazylii, siódmy w tym sezonie oraz dziesiąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Bottas zapewnił sobie nagrodę DHL Fastest Lap Award, którą odbierze za dwa tygodnie w Abu Zabi. To nagroda za największą liczbę najszybszych okrążeń w wyścigach w sezonie. Została ustanowiona w 2007 roku, a Bottas jest jej siódmym unikalnym zwycięzcą.
Bottas nie wygrał w tym roku jeszcze ani jednego wyścigu. Od 2013 roku każdy kierowca Mercedesa wygrywał co najmniej jeden raz w danym sezonie. Bottas będzie miał ostatnią szansę w Abu Zabi aby wygrać wyścig w tym roku i podtrzymać tę passę.
Vettel zdobył punkty w jedenastym kolejnym wyścigu w Brazylii. Nie punktował tylko w swoim pierwszym wyścigu w tym kraju w 2007 roku.
Carlos Sainz nigdy nie pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Brazylii.
Stoffel Vandoorne jest jedynym zawodnikiem w tym sezonie, który przegrał z zespołowym partnerem wszystkie sesje kwalifikacyjne. Jego bilans przeciwko Alonso wynosi 0:20.
Nico Hulkenberg zawsze wygrywa kwalifikacje z zespołowym partnerem w Brazylii. Jego obecny bilans wynosi 8:0.
Hulkenberg po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w GP Brazylii.
Marcus Ericsson zanotował swój najlepszy wynik w karierze w kwalifikacjach – siódme miejsce.
Ericsson startował do wyścigu z szóstego pola, to również jest jego rekord podczas całej kariery w Formule 1.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes wywalczył piąty tytuł mistrzowski konstruktorów z rzędu. Tylko zespół Ferrari miał dłuższą tego typu passę: sześć tytułów mistrzowskich w latach 1999 – 2004.
Hamilton wywalczył jubileuszowe, setne Pole Position dla fabrycznego zespołu Mercedesa w F1. Tylko cztery zespoły mają na koncie więcej PP w historii Formuły 1.
Kierowcy Mercedesa od 2014 roku zawsze wygrywają kwalifikacje w Brazylii.
Kierowcy fabrycznego zespołu Mercedesa prowadzili przez ponad 5 000 okrążeń w całej historii F1. Hamilton podczas GP Brazylii dociągnął do 5 030 okrążeń. To piąty wynik w historii. Zdecydowanie na czele w tym zestawieniu znajduje się Ferrari – 14 716 okrążeń na prowadzeniu.
Kierowcy Red Bulla wywalczyli łącznie 160 podiów w Formule 1.
Kimi Raikkonen wywalczył jubileuszowe 750 podium dla Ferrari w F1.
Po raz pierwszy punkty w Brazylii zdobył zespół Haas F1 Team i to od razu dzięki obu zawodnikom.
Ericsson i Leclerc ruszali do GP Brazylii z szóstego i siódmego pola startowego. Po raz ostatni obaj kierowcy Saubera ustawili się na starcie do wyścigu F1 w gronie siedmiu czołowych zawodników w GP Japonii 2012.
Minęło sześć lat od ostatniego zwycięstwa McLarena w F1 – Jenson Button w GP Brazylii 2012.
Minęło sześć lat od ostatniego Pole Position McLarena w F1 – Lewis Hamilton w GP Brazylii 2012.
Pozostałe ciekawostki
W tym sezonie Hamilton zanotował 16 miejsc na podium, Raikkonen 12, a Vettel 11. Za nami 20 wyścigów.
W tym roku tylko Vettel, Raikkonen i Bottas zawsze awansują do trzeciego segmentu kwalifikacji.
Hamilton i Vettel po raz 34. ruszali do wyścigu razem z pierwszego rzędu. To taki sam wynik jak Senny z Prostem.
Hamilton wywalczył w tym sezonie 10 zwycięstw oraz 10 Pole Position, a Sebastian Vettel pięć zwycięstw i pięć Pole Position. Do pewnego momentu w tym sezonie szli łeb łeb w walce o tegoroczny tytuł, ale później sytuacja się zupełnie odmieniła.
GP Brazylii 2018 było 46. w historii wyścigiem Formuły 1 w tym kraju. Po raz pierwszy nie wziął w nim udziału żaden lokalny kierowca.
W GP Brazylii 2001 roku zdublowany Jos Verstappen uderzył w tył liderującego Juana Pablo Montoyi eliminując kolombijczyka z wyścigu. W GP Brazylii 2018 zdublowany Esteban Ocon doprowadził do kolizji z liderującym Maxem Verstappenem, który w wyniku tego zdarzenia spadł na drugą pozycję.
GP Brazylii 2018 było pierwszym wyścigiem F1 rozegranym 11 listopada.
Czasy okrążeń
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Interlagos w Brazylii. Hamilton podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:07,281. Poprzedni rekord należał do Valtteriego Bottasa, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:08,322.
Valtteri Bottas ustanowił nowy rekord obecnej konfiguracji toru Interlagos w Brazylii (rekord toru czyli najszybsze okrążenie z wyścigu). Bottas na 65. kółku wyścigu wykręcił czas 1:10,540. Poprzedni rekord wynosił – 1:11,044 i został ustanowiony rok temu przez Maxa Verstappena.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: