Zapraszam na tradycyjne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Chin 2018. W podsumowaniu m.in. o dokonaniach Daniela Ricciardo, rekordzie Lewisa Hamiltona oraz oznakach przerwania dominacji Mercedesa.
Statystyki dotyczące kierowców
Daniel Ricciardo odniósł szóste zwycięstwo w karierze w Formule 1. Pod względem liczby zwycięstw zajmuje 39. miejsce w historii F1 razem z siedmioma innymi kierowcami.
Ricciardo wszystkie swoje zwycięstwa odniósł na różnych torach.
Daniel Ricciardo wszystkie swoje zwycięstwa odniósł ruszając do wyścigu spoza trzech pierwszych pól startowych. Dla porównania Sebastian Vettel w Formule 1 odniósł 49 zwycięstw zawsze startując do nich z jednego z trzech pierwszych pól.
Ricciardo po raz 11. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Ricciardo po raz 28. wywalczył miejsce na podium w F1. Ricciardo wszystkie swoje podia wywalczył startując w zespole Red Bull
Valtteri Bottas wystartował w 100. wyścigach F1 w karierze. Jest 69. kierowcą w historii F1, który przekroczył tę barierę.
Bottas zanotował 24. podium w karierze.
Kimi Raikkonen po raz 42. wystartował do wyścigu z pierwszego rzędu. Wyrównał wynik Grahama Hilla oraz Jackiego Stewarta. Cała trójka zajmuje 12. miejsce w tej klasyfikacji.
Raikkonen po raz piąty startował z pierwszego rzędu w Chinach, ale ani razu nie wywalczył na tym torze Pole Position. Żaden inny kierowca w historii F1 nie miał tylu startów z pierwszej linii bez PP na danym torze.
Raikkonen po raz drugi w karierze do trzech kolejnych wyścigów startował z pierwszej linii. Poprzednio taką passę miał w 2005 roku. Nigdy w karierze Fin nie miał dłuższej podobnej serii.
Raikkonen wyprzedził Nico Rosberga i awansował na czwarte miejsce pod względem liczby punktów w karierze w Formule 1. Fin zajmuje obecnie czwarte miejsce mając zaledwie 0,5 punktu przewagi nad Rosbergiem.
Kimi Raikkonen wystartował w 97. wyścigach od swojego ostatniego zwycięstwa. Najdłuższa przerwa w historii F1 między dwoma zwycięstwami należy do Riccardo Patrese i wynosi 99 wyścigów.
Raikkonen ma na koncie 23 miejsca na podium od ostatniego zwycięstwa. To zdecydowany rekord, który od pewnego czasu poprawia.
Ostatnie pięć miejsc na podium Raikkonena to trzecie pozycje.
Lewis Hamilton zdobył punkty w 28. kolejnym wyścigu F1 czym ustanowił nowy rekord. Passa Hamiltona zaczęła się w GP Japonii 2016. Poprzednim rekordzistą był Kimi Raikkonen.
Nico Hulkenberg po raz szósty z rzędu wystartował do wyścigu z siódmego pola. Żaden inny kierowca nie miał równie długiej serii startów z tego pola.
Fernando Alonso zdobył punkty w szóstym kolejnym wyścigu. Poprzednio taką passę miał w 2014 roku jeszcze w barwach Ferrari.
Sebastian Vettel zanotował 52. Pole Position w karierze.
Vettel wywalczył czwarte Pole Position w Chinach, ale tylko raz wygrał wyścig na tym torze.
Sebastian Vettel zanotował dwa Pole Position z rzędu. W latach 2014-2017 podobną serią mogli pochwalić się tylko kierowcy Mercedesa. Vettel był ostatnim zawodnikiem który zanotował dwa PP z rzędu przed okresem dominacji kierowców Mercedesa.
Sebastian Vettel po raz 86. wystartował do wyścigu z pierwszego rzędu czym wyrównał wynik Alaina Prosta. Zajmują czwarte miejsce w tym zestawieniu, a tuż przed nimi jest Ayrton Senna – 87 startów z pierwszego rzędu.
Vettel prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 91. różnych wyścigach.
Statystyki dotyczące zespołów
Tylko trzy zespoły odnosiły zwycięstwa w stu poprzednich wyścigach F1: Mercedes (66), Red Bull (22) i Ferrari (12). Ostatnim zespołem który odniósł zwycięstwo spoza wielkiej trójki to Lotus w GP Australii 2013. Za kierownicą samochodu tej stajni siedział wtedy Kimi Raikkonen.
Po raz pierwszy w erze hybrydowych silników turbo, Mercedes nie odniósł zwycięstwa w trzech kolejnych wyścigach.
Kierowcy Mercedesa prowadzili przez przynajmniej jedno okrążeniu w stu różnych wyścigach F1.
Kierowcy Ferrari mają na koncie tylko dwa Pole Position w Chinach, wywalczone podczas pierwszego (2004) i ostatniego (2018) wyścigu na tym torze.
Ferrari zanotowało dwa Pole Position z rzędu po raz pierwszy od 2012 roku.
Kierowcy Ferrari zajęli pierwszy rząd na starcie w dwóch kolejnych wyścigach po raz pierwszy od 2006 roku (GP USA i Francji).
Ferrari przerwało passę sześciu kolejnych Pole Position Mercedesa w Chinach.
Silnik Tag Heuer ma na swoim koncie 30 miejsc na podium w F1.
GP Chin 2018 było 979 wyścigiem F1 w historii. Liberty Media szykuje dodatkowe atrakcje na jubileuszowy 1000. wyścig. Ich szczegóły nie są jeszcze znane, ale w lutym pojawiła się w Internecie ankieta wśród kibiców. Możemy spodziewać się np. dużej liczby starych bolidów oraz obecności byłych kierowców. Promotor GP Chin liczy, że kalendarz na 2019 rok nie ulegnie zmianie, a wtedy to GP Chin 2019 będzie 1000. wyścigiem F1.
Sebastian Vettel przejechał najszybsze okrążenie w historii toru Shanghai International Circuit w Chinach. Vettel podczas kwalifikacji osiągnął czas 1:31,095. Poprzedni rekord należał do Hamiltona który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:31,678.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: