Formuła 1 powróciła po kilku latach do Chin, a to pozwoliło na osiągnięcie szeregu nowych rekordów. Dodatkowo pojawiły się niechlubne osiągnięcia u kilku zawodników oraz standardowo mnóstwo rekordów Verstappena. Szczegóły w statystycznym podsumowaniu zawodów na torze Shanghai International Circuit z cyklu „Garść statystyk po GP Chin 2024”.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig o GP Chin, było to także jego czwarte zwycięstwo w tym sezonie i 58. w karierze.
Verstappen po raz 31. w karierze wygrał wyścig po starcie z Pole Position. Wyrównał osiągnięcie Sebastiana Vettela, z którym zajmują obecnie trzecie miejsce w tym rankingu.
Verstappen ma aktualnie na swoim koncie zwycięstwa w F1 na 26. różnych torach oraz w 30. różnie nazywanych Grand Prix. W obu przypadkach zajmuje drugie miejsce, a przed nim jest Hamilton, który wygrywał na 31. różnych torach i w 31. różnych Grand Prix.
Jedynym torem z aktualnego kalendarza, na którym Verstappen nigdy nie wygrał jest Marina Bay Street Circuit w Singapurze.
Verstappen po raz pierwszy w karierze na torze w Szanghaju, a także piąty w tym sezonie i 37. w karierze wywalczył Pole Position do wyścigu Formuły 1.
Verstappen ma na swoim koncie w Formule 1 Pole Position na 21. różnych torach i do 23. różnie nazwanych Grand Prix. Daje mu to odpowiednio czwarte i drugie miejsca w historycznych zestawieniach. Zdecydowanie prowadzi Hamilton, który wywalczył PP na 32. różnych torach i do 30. różnie nazwanych Grand Prix.
Verstappen rozpoczął sezon od pięciu Pole Position. Takie otwarcie sezonu zdarzyło się po raz siódmy w F1, poprzedni raz pięć PP na początku sezonu miał Mika Hakkinen. Rekordem jest siedem PP z rzędu Alaina Prosta na początku 1993 roku.
Verstappen po raz pierwszy w karierze osiągnął passę sześciu kolejnych Pole Position to jego rekord osobisty. Ogólnym rekordem F1 jest osiem PP z rzędu Ayrtona Senny.
Verstappen po raz ósmy z rzędu startował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu, to jego nowy rekord osobisty.
Verstappen zanotował 102. podium w karierze.
Verstappen prowadził przez minimum jedno okrążenie w 12. kolejnych wyścigach, wyrównał rekord osobisty. Rekordem F1 jest seria 18. takich wyścigów Hamiltona.
Verstappen jest na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej przez 44. kolejne weekendy wyścigowe, to rekordowa seria w historii F1, którą regularnie poprawia.
Verstappen wygrał ósmy sprint w karierze. Reszta kierowców wygrała łącznie pięć sprintów.
Lando Norris zanotował 15. podium w karierze.
Norris po raz ósmy zajął drugie miejsce w wyścigu F1.
Lando Norris zajmując drugie miejsce w GP Chin zagwarantował sobie jeden z dwóch rekordów F1. Norris ma na swoim koncie 15 miejsc na podium w F1 bez zwycięstwa, co jest rekordem F1. Jeżeli Norris nigdy nie wygra wyścigu, to ten rekord pozostanie jego. Jeżeli Norris wreszcie wygra, to zniknie z tego zestawienia, ale za to pojawi się w rankingu największej liczby podiów w F1 przed pierwszym zwycięstwem. Rekordem F1 jest właśnie 15 miejsc na podium przed pierwszym zwycięstwem, który należy do czterech kierowców: Patrick Depailler, Jean Alesi, Mika Hakkinen i Eddie Irvine.
Norris po raz drugi w karierze wystartował do sprintu z Pole Position.
Sergio Perez zanotował 39. podium w karierze.
Perez do dwóch kolejnych wyścigów ruszał z pierwszej linii, poprzedni raz miał tak dobrą passę w dwóch pierwszych wyścigach sezonu 2023.
Trzecie miejsce, to zdecydowanie najlepszy wynik Pereza w GP Chin w karierze, do tej pory jego rekordem była ósma pozycja w 2019 roku.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Charles Leclerc wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył na miejscach w TOP4.
Leclerc zdobył punkty w 14. kolejnym weekendzie wyścigowym, ponownie poprawił swój rekord osobisty. To aktualnie najdłuższa aktywna seria w stawce. Leclerc nie ma jednak serii 14. kolejnych wyścigów z punktami, bo dwukrotnie zdobywał je tylko w sprintach.
Carlos Sainz zajmując siódme miejsce w kwalifikacjach zanotował swój najgorszy wynik w tym sezonie, a jednocześnie najlepszy podczas dotychczasowych wizyt w Chinach.
Sainz po raz pierwszy w tym sezonie nie ukończył wyścigu na podium.
Piąte miejsce, to najlepszy wynik Sainza w wyścigach o GP Chin w karierze.
Fernando Alonso po raz pierwszy w tym sezonie, a także po raz drugi w GP Chin oraz po raz 25. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Trzecie pole startowe, to najlepszy wynik Alonso w GP Chin od 2013 roku, gdy również był trzeci.
Oscar Piastri w tym roku w wyścigach zajmuje tylko miejsca czwarte i ósme.
Lewis Hamilton jest rekordzistą GP Chin pod względem liczby zwycięstw, podiów, najszybszych okrążeń w wyścigach, Pole Position, okrążeń na prowadzeniu i zdobytych punktów.
Hamilton nie ukończył swojego pierwszego GP Chin w 2007 roku, gdy zakopał się w żwirze zjeżdżając do alei serwisowej. W 13. kolejnych startach w tym Grand Prix zdobył punkty, co jest nowym rekordem tego Grand Prix. Przebił osiągnięcie Vettela, który punktował 12 razy.
Hamilton w ośmiu ostatnich wyścigach ani razu nie finiszował w TOP5. To jego najgorsza tego typu seria w karierze.
Hamilton trzykrotnie w tym roku kończył wyścig na dziewiątym miejscu.
Hamilton zakończył udział w kwalifikacjach na Q1, poprzedni raz zanotował tak słaby wynik w czasówce w GP Arabii Saudyjskiej 2022. Hamilton odpadł w Q1 w Chinach również w 2016 roku, ale wtedy miał awarię bolidu, która uniemożliwiła mu jazdę. Wtedy sklasyfikowano go na 22. miejscu, a w 2024 roku był 18.
Hamilton w kwalifikacjach w Formule 1 jedynie 11 razy na 337 okazji odpadł w Q1 w kwalifikacjach.
Hamilton zajął drugie miejsce w kwalifikacjach i w samym sprincie. To jego najlepsze wyniki w karierze w tym formacie.
Nico Hulkenberg wystartował w 208. wyścigu F1 i nie odniósł żadnego zwycięstwa. Wyrównał w ten sposób wynik Andrei de Cesarisa, który dzierżył ten rekord przez 30 lat. Hulkenberg szans na zwycięstwo obecnie nie ma, więc za dwa tygodnie zostanie samodzielnym rekordzistą.
Hulkenberg w tym roku punktował trzykrotnie w wyścigach, w całym sezonie 2023 tylko jeden raz.
Hulkenberg po raz drugi w tym sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Dziewiąte miejsce w Chinach, to jego najlepszy wynik w tym roku.
Alex Albon w tym roku zawsze awansuje w kwalifikacjach do Q2 i w tym segmencie odpada.
Pierre Gasly po raz pierwszy w tym roku awansował do Q2 w kwalifikacjach.
Po raz ósmy z rzędu Zhou zakończył kwalifikacje na Q1, to jego najgorsza seria w karierze.
Lance Stroll nigdy nie zdobył punktów w GP Chin w czterech startach.
Stroll w tym roku tylko dwukrotnie na pięć prób awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Bottas i Zhou awansowali do trzeciego segmentu kwalifikacji w sprincie. Obaj po raz pierwszy awansowali do finałowego segmentu tej sesji w swoich karierach.
Bottas po raz pierwszy w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Bottas po raz pierwszy w karierze nie dojechał do mety w wyścigu o GP Chin. Do tej pory był to tor, gdzie zdobywał stabilne wysokie pozycje z wyjątkiem debiutanckiego sezonu. Teraz dołączył do tego sezon 2024.
Daniel Ricciardo pierwszy raz pokonał w tym roku Tsunodę w kwalifikacjach.
Ricciardo po raz pierwszy w karierze nie dojechał do mety w wyścigu o GP Chin. Do tej pory był to tor, gdzie zdobywał stabilne wysokie pozycje z wyjątkiem debiutanckiego sezonu. Teraz dołączył do tego sezon 2024.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 117. zwycięstwo w Formule 1 w tym trzecie w GP Chin.
Zespół Red Bull swoje pierwsze zwycięstwo w F1 odniósł w GP Chin 2009, czyli 15 lat temu. Jeżeli weźmiemy pod uwagę wyścigi F1 od 2005 roku, czyli debiutanckiego sezonu Red Bulla w F1, to ten zespół wygrał ich najwięcej. Aktualna ekipa Mercedesa zadebiutowała w F1 w 2010 roku i od tego czasu wygrała 116. razy. Licząc od 2005 roku 62 zwycięstwa wywalczyło Ferrari, które zajmuje trzecie miejsce w tym rankingu.
Po raz pierwszy od 2011 roku obaj kierowcy Red Bulla finiszowali na podium w GP Chin.
Red Bull wywalczył łącznie 100 Pole Position w Formule 1. Pięciu kierowców w ich barwach startowało z pierwszego pola startowego. Wszystko rozpoczął Vettel w GP Chin 2009, czyli 15 lat temu.
Zespół Red Bull Racing zdobył 100 Pole Position w Formule 1. Złożyły się na to osiągnięcia pięciu kierowców:
Vettel – 44
Verstappen – 37
Webber – 13
Ricciardo – 3
Perez – 3#F1PL #ViaF1— CyrkF1.pl (@CyrkF1) April 20, 2024
Kierowcy Red Bulla po raz 28. zajęli pierwszy rząd na starcie do wyścigu F1. W latach 2022 – 2024 stało się to jednak dopiero czwarty raz.
Drugie miejsce Norrisa, to najlepszy występ zawodnika McLarena w GP Chin od drugiej pozycji Jensona Buttona w 2012 roku.
Po raz pierwszy od 2012 roku żaden kierowca Ferrari nie zajął w kwalifikacjach przed GP Chin miejsca w TOP5.
Po raz pierwszy od 2012 roku zespół Ferrari nie wywalczył podium w GP Chin.
Mercedes zanotował najsłabszy wynik w GP Chin w swojej historii. W 2024 roku ich kierowcy zajęli miejsca 6 i 9. Do tej pory ich najsłabszym wynikiem był ten w 2011 roku, gdy ich zawodnicy zajęli miejsca 5 i 8. W pozostałych dziewięciu startach minimum jeden kierowca Mercedesa był na podium w GP Chin.
Esteban Ocon zajął 11. miejsce w wyścigu – najlepsze dla ekipy Alpine w tym roku.
Po raz pierwszy w tym roku obaj kierowcy Alpine awansowali do Q2 w kwalifikacjach.
Po raz pierwszy obaj kierowcy zespołu RB nie dojechali do mety. Jeżeli cofniemy się bardziej, to jako AlphaTauri poprzedni raz przedwcześnie zakończyli w komplecie GP Włoch 2021.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Chin 2024
Po raz pierwszy w tym roku wyścig nie zakończył się dubletem jednego zespołu.
W tym sezonie Sargeant i Zhou zawsze odpadają w Q1 w kwalifikacjach.
Dziesięciu różnych kierowców wygrywało wyścigi o GP Chin F1.
Przez ostatnie 12 miesięcy odbyły się 23 wyścigi F1, 21 z nich wygrał Verstappen a dwa Sainz.
Zhou Guanyu został pierwszym reprezentantem Chin, który wystartował w wyścigu o GP Chin Formuły 1. Nie został jednak pierwszym, który pojechał bolidem w trakcie weekendu F1, bo w 2013 roku w pierwszym treningu w bolidzie ekipy Caterham jeździł Ma Qinghua.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Chin 2024
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Chin 2024 z czasem 1:33,660. Wynik kierowcy Red Bulla był o 2,113 sekundy gorszy niż rezultat Bottasa podczas poprzednich kwalifikacji F1 w Szanghaju pięć lat temu. Kwalifikacyjnym rekordem toru w Szanghaju pozostaje rezultat Sebastiana Vettela z 2018 roku – 1:31,095.
Fernando Alonso osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Hiszpan na 45. kółku wyścigu wykręcił czas 1:37,810. To wynik o 3,068 sekundy słabszy niż pięć lat temu, gdy najlepsze kółko w wyścigu wykręcił Gasly. Oficjalnym rekordem toru w Szanghaju jest wynik Michaela Schumachera z 2004 roku – 1:32,238. Jest to jeden z dwóch najstarszych rekordów w kalendarzu F1 obok Monzy. Wynik Schumachera mógł być pobity w 2020 lub w 2021 roku, gdy bolidy F1 były najszybsze, ale wtedy odwołano zawody w Chinach.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lance Stroll. Kanadyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 347,4 km/h. Pięć lat temu podczas wyścigu o GP Chin najwyższą prędkość odnotował Alex Albon 338,4 km/h.
Najszybszy pit stop podczas GP Chin 2024 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 23. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 1,90 sekundy. To najszybszy pit stop w tym roku. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop z Lando Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Chin 2024
W trakcie transmisji telewizyjnej podano, że na GP Chin 2024 sprzedano komplet biletów – po raz pierwszy w historii, ale nie zdradzili konkretnej liczby kibiców. W 2019 roku również informowano o sprzedaży kompletu biletów, wtedy na torze w niedzielę było 60 000 kibiców, a przez trzydniowy weekend miało ich być 160 000. W 2024 roku były większe trybuny, bo przygotowano nowe w okolicy pierwszego zakrętu. Według lokalnych mediów z Szanghaju (LINK) przez trzy dni na torze w tym sezonie było łącznie blisko 200 000 kibiców. W tej liczbie jest 10% osób spoza Chin, a wśród lokalnych kibiców 80% przyjechało spoza Szanghaju.
Rekord frekwencji na GP Chin był w debiucie w 2004 roku, gdy przez weekend było 260 000 osób. Wtedy tor mieścił 200 000 osób, a w kolejnych latach z uwagi na oszczędności oraz zapadanie się gruntu zlikwidowano wiele trybun. Kilka zniknęło całkowicie, a jedna służy za miejsce pod reklamę. Aktualnie budowane są nowe trybuny, niektóre były już niemal gotowe, ale nie udało się uzyskać pozwoleń. Za rok pojemność toru ma być znacznie większa, prawdopodobnie wyniesie ponad 100 000.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: