Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Eifelu 2020″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, frekwencji na trybunach i oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia Lewisa Hamiltona
Lewis Hamilton wygrał po raz drugi wyścig F1 na torze Nurburgring, a także po raz siódmy w tym sezonie oraz 91. w karierze.
Hamilton wyrównał rekord liczby zwycięstw w F1 należący do Schumachera. Niemiec wygrał swój 52. wyścig w karierze i wyszedł na samodzielne prowadzenie w tym zestawieniu 2 września 2001 roku po GP Belgii 2001 (wyprzedził Alaina Prosta – 51 wygranych). Przez kolejne pięć lat Schumacher wyśrubował rekord do 91. zwycięstw. Schumacher swój ostatni wyścig wygrał 1 października 2006 roku. Hamilton wyrównał jego wynik 14 lat później. Schumacher swoje 91. zwycięstwo osiągnął w 246. starcie w Formule 1, a Hamilton potrzebował do tego 15. wyścigów więcej.
Hamilton zanotował 160. podium w karierze.
Hamilton zdobył punkty w 44. kolejnym wyścigu i poprawił własny rekord F1.
Hamilton został sklasyfikowany (przejechał minimum 90% dystansu) w 44. kolejnym wyścigu i poprawił własny rekord F1.
Hamilton jako pierwszy kierowca przekroczył barierę 25 000 kilometrów na prowadzeniu w wyścigach F1.
Hamilton wystartował w 151. wyścigu w barwach Mercedesa. Tyle samo wyścigów w Ferrari przejechał Raikkonen. Jedynie Schumacher ma więcej wyścigów w barwach jednego zespołu – 180 w Ferrari.
Osiągnięcia dotyczące kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Max Verstappen zanotował 39. podium w karierze.
Verstappen po raz piąty w tym roku zajął drugie miejsce.
Verstappen w tym roku albo finiszuje na podium, albo nie dojeżdża do mety.
Verstappen po raz drugi w tym sezonie i dziewiąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Daniel Ricciardo zanotował 30. podium w karierze.
Ricciardo poprzedni raz stał na podium w GP Monako 2018.
Ricciardo po raz dziewiąty z rzędu pokonał Ocona w kwalifikacjach.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez po raz drugi z rzędu finiszował na czwartej pozycji. W tym roku nie miał lepszego wyniku.
Perez zdobył punkty w 15. kolejnych wyścigach w których wystartował – to wyrównanie jego osobistego rekordu.
Dziewiąte pole startowe Pereza, to jego najgorszy wynik w tym roku biorąc pod uwagę kwalifikacje rozgrywane na suchym torze.
Charles Leclerc zajął czwarte miejsce w kwalifikacjach czym wyrównał swój najlepszy wynik w sezonie.
Nico Hulkenberg zyskał 12 pozycji na mecie wyścigu w porównaniu z pozycją startową. To tegoroczny rekord.
Hulkenberg ponownie jechał w jednym zespole razem z Perezem. Poprzedni raz miało to miejsce w 2016 roku. Łącznie skład Perez – Hulkenberg wystartował w 60. wyścigach F1.
Hulkenberg ma w tym roku więcej punktów niż zespoły Alfa Romeo, Haas i Williams razem wzięte.
Romain Grosjean zdobył pierwsze punkty w tym sezonie. Francuz nigdy nie czekał tylu wyścigów w sezonie F1 na zdobycie pierwszego punktu. Poprzedni raz Francuz punktował w GP Niemiec 2019.
Antonio Giovinazzi po raz pierwszy w sezonie awansował do Q2 w kwalifikacjach. Każdy kierowca co najmniej jeden raz w tym roku awansował do Q2.
Giovinazzi po raz drugi w tym sezonie punktował w wyścigu.
Sebastian Vettel siódmy raz z rzędu nie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Wyrównał swoją najgorszą tego typu passę w karierze, którą odnotował w 2008 roku w barwach Toro Rosso.
Sebastian Vettel ukończył wyścig poza pierwszą dziesiątką. Poprzednim kierowcą Ferrari, który zanotował tak słaby wynik na torze Nurburgring był Arturo Merzario w 1972 roku (pomijam zawodników, którzy nie dojechali do mety).
Kimi Raikkonen wystartował po raz 323. w wyścigu F1 i poprawił rekord Rubensa Barrichello. Raikkonen jest teraz samodzielnym rekordzistą i jeśli pozostanie w F1 na sezon 2021, to powinien wyśrubować ten wynik do około 350. startów. Nie ma jednak gwarancji, że utrzyma się długo na prowadzeniu, bo w 2021 roku do F1 wraca Fernando Alonso, który podpisał dwuletni kontrakt. Jeżeli go wypełni, a kalendarz będzie liczył co najmniej 20 wyścigów, to będzie miał ponad 350 startów w Formule 1 i wyjdzie na prowadzenie.
Kimi Raikkonen w każdej poprzedniej sesji kwalifikacyjnej na torze Nurburgring zajmował miejsce w czołowej dziesiątce, a tym razem był dopiero 19. Na mecie zajął 12. miejsce, co jest jego najgorszym wynikiem biorąc pod uwagę te wyścigi w których dojechał do mety na tym obiekcie.
Daniił Kwiat po raz pierwszy w swojej karierze zajął ostatnie miejsce wśród kierowców, którzy dojechali do mety.
Valtteri Bottas wywalczył pierwsze Pole Position na torze Nurburgring w karierze, trzecie w tym sezonie i 14. w karierze.
Bottas pierwszy raz w tym roku nie ukończył wyścigu.
Bottas wystartował w 150. wyścigu F1 w karierze.
Bottas po raz 73. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
George Russell wystartował w 32. wyścigu F1. Przez całą karierę nie zdobył żadnego punktu, a z drugiej strony w kwalifikacjach nigdy nie przegrał z zespołowym partnerem.
Lance Stroll po raz pierwszy odkąd rozpoczął starty w F1 opuścił jeden wyścig.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Fabryczny zespół Mercedesa po raz drugi wygrał wyścig F1 na torze Nurburgring. Poprzednio triumfował Juan Manuel Fangio w 1954 roku.
Kierowcy Mercedesa prowadzili od startu do mety w ośmiu tegorocznych wyścigach.
Jeden z kierowców Mercedesa prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 34. kolejnych wyścigach. Poprawili własny rekord F1.
Kierowcy Mercedesa wygrali wszystkie sesje kwalifikacyjne w tym sezonie. W historii F1 było kilka sytuacji, gdy dominujący zespół seryjnie wygrywał sesje kwalifikacyjne, ale zawsze była jedna która z jakiegoś powodu padała łupem zawodnika innej stajni. Zobaczymy czy Mercedes w 2020 roku będzie pierwszym zespołem, który całkowicie zdominuje kwalifikacje.
Mercedes po raz 72. w historii zajął cały pierwszy rząd na polach startowych. Poprawili własny rekord F1.
Mercedes to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansują do Q3 w czasówkach w tym roku.
Red Bull zdobył punkty w 250. różnych wyścigach F1. Tylko zespoły Ferrari, McLaren, Williams i Lotus częściej punktowały.
Red Bull miał co najmniej jednego kierowcę na podium podczas pięciu ostatnich wyścigów na torze Nurburgring.
Ricciardo zapewnił zespołowi Renault pierwsze podium od ich powrotu do Formuły 1 w 2016. Poprzednim kierowcą w samochodzie Renault, który zanotował podium w F1 był Nick Heidfeld w GP Malezji 2011.
Zespół AlphaTauri zdobył punkty w ośmiu kolejnych wyścigach. Nigdy ta stajnia, ani jej poprzednicy (Toro Rossi i Minardi) nie mieli tak dobrej passy.
Ferrari zanotowało najsłabszy wynik w wyścigu na torze Nurburgring od 1999 roku, gdy Eddie Irvine zajął siódme miejsce, a Mika Salo wycofał się z zawodów.
Poprzednim kierowcą Ferrari, który na torze Nurburgring zakwalifikował się spoza czołowej dziesiątki był Mika Salo w 1999 roku.
Williams to jedyny zespół, który w tym roku jeszcze nie zdobył punktu.
W Williamsie bez zmian, bo mieli takie same pozycje w kwalifikacjach na torze Nurburgring w 2013 i 2020 roku.
Poprzednim zespołem, który zajął cały pierwszy rząd na torze Nurburgring był Williams w 2002 roku.
Co najmniej jeden samochód z silnikiem Mercedesa zdobył punkty w 228. kolejnych wyścigach F1. Ich passa rozpoczęła się w GP Chin 2008. Wyrównali w ten sposób rekord F1 należący do silników Forda z lat 1967 – 1983.
Honda zadebiutowała w F1 na torze Nurburgring w 1964 roku. Dopiero po raz drugi kierowca z silnikiem Hondy zdobył podium na tym torze. Poprzednim był Jenson Button w 2004 roku w zespole BAR-Honda.
Pozostałe ciekawostki
Hamilton, Verstappen i Ricciardo poprzedni raz stali razem na podium po GP Japonii 2017. Kolejność była taka sama jak w GP Eifel 2020.
Dziewięć różnych zespołów zdobyło punkty w wyścigu. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Azerbejdżanu 2017.
Renault zostało siódmym zespołem, który zanotował w tym roku podium. Poprzedni raz tak wiele zespołów wywalczyło co najmniej jedno podium w sezonie 2012.
GP Eifelu było 19. wyścigiem F1 na skróconej pętli toru Nurburgring. Dodatkowo 22. razy wyścig F1 odbywał się na pełnej, liczącej ponad 20 kilometrów pętli tego obiektu. Łącznie 41 razy w tym miejscu odbywały się wyścigi Grand Prix Formuły 1. Tylko cztery inne obiekty częściej gościły F1: Monza, Monako, Silverstone i Spa-Francorchamps.
Na torze Nurburgring odbyły się wyścigi F1 pod czterema nazwami: GP Niemiec, GP Europy, GP Luksemburga i GP Eifel. Na żadnych innym torze nie było tylu różnych nazw wyścigów.
Tylko trzykrotnie na 19 prób zdobywca Pole Position wygrywał wyścig F1 na skróconej pętli toru Nurburgring.
Pięć z sześciu ostatnich wyścigów na torze Nurburgring wygrali kierowcy startujący z drugiego pola.
Hamilton to jedyny kierowca, który zdobył punkty w każdym tegorocznym wyścigu. Sergio Perez zdobył punkty w każdym wyścigu w którym w tym sezonie wystartował, ale on opuścił dwa weekendy wyścigowe
W tym roku z pierwszej linii do wyścigów F1 startują tylko Bottas, Hamilton lub Verstappen.
Tylko Hamilton, Bottas i Verstappen zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym roku.
Verstappen i Russell są niepokonani w tym sezonie w wewnętrznych pojedynkach w kwalifikacjach.
Poprzednim kierowcą, który startował z Pole Position, a potem nie ukończył wyścigu był Daniel Ricciardo w GP Meksyku 2018.
Oba piątkowe treningi przed GP Eifelu 2020 zostały odwołane. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP RPA 1982, wtedy przyczyną był strajk kierowców.
Nico Hulkenberg zastąpił w kwalifikacjach i wyścigu chorego Lance’a Strolla. Hulkenberg w tym roku zastępował więc obu kierowców Racing Point. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce pod koniec 2017 roku, gdy Brendon Hartley zastępował w Toro Rosso zarówno Carlosa Sainza i Daniiła Kwiata. Występuje tutaj różnica, bo Nowozelandczyk zastępował Gasly’ego jako kierowca rezerwowy, a Sainza jako etatowy.
Czasy okrążeń
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Nurburgring w Niemczech. Bottas podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:25,269. Fin poprawił rekord Takumy Sato z 2004 roku, który wynosił 1:27,691
Max Verstappen ustanowił nowy rekord toru (najszybsze okrążenie z wyścigu) obecnej konfiguracji toru Nurburgring w Niemczech. Verstappen na 60. (ostatnim) kółku wykręcił czas 1:28,139. Poprzedni rekord wynosił – 1:29,468 i został ustanowiony w 2004 roku przez Schumachera.
Frekwencja na GP Eifel 2020
W związku z ograniczeniami dotyczącymi pandemii organizatorzy GP Eifel przygotowali tylko 20 000 biletów dla kibiców na każdy dzień. Udało im się sprzedać 15 000 z nich, ale frekwencja podczas wyścigu wyniosła 13 500 osób. 3 000 kibiców, którzy mieli kupione bilety zamieszkiwali obszary o zwiększonej liczbie zakażeń i musieli spełnić dodatkowe wymagania, aby pojawić się na torze. Połowa z nich je spełniła – stąd 13 500 kibiców na trybunach. To bardzo słaby wynik, ale jak na obecną sytuację nie ma co narzekać.
Oglądalność GP Eifel 2020 w Polsce
Wyścig o GP Eifel był transmitowany w Eleven Sports 1 oraz w otwartym Polsacie. W Eleven Sports 1 oglądało go średnio 293 000 widzów. W tym sezonie tylko GP Styrii miało w tym kanale więcej widzów. W Polsacie wyścig śledziło średnio 344 000 widzów. Był to czwarty wyścig pokazany przez Polsat w tym sezonie, a dwa wcześniejsze miały więcej widzów niż GP Eifel. Łączna oglądalność w tych dwóch kanałach wyniosła 637 000 widzów, jest to drugi wynik w tym roku – tylko GP Włoch miało większą oglądalność.
Pierwszy i ostatni raz w tym roku wyścig Formuły 1 częściowo pokrywał się czasowo z wyścigiem serii DTM z udziałem Roberta Kubicy. Jak widać na poniższym zestawieniu zdecydowana większość widzów wybrała F1.
F1 GP Niemiec, Nielsen, 4+, AMR
Polsat – 344 tys
Eleven – 293 tysnatomiast Robert Kubica w DTM został rozmieniony na drobne, całkowicie 🙁
sobota 30 tys
niedziela 17 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) October 12, 2020
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: