Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Emilii-Romanii 2020″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników i oglądalności telewizyjnej.
Tor Imola powrócił do kalendarza F1 po 14 latach przerwy. Formuła 1 chciała aby tegoroczny wyścig na tym obiekcie wykorzystał historyczną nazwę GP San Marino, ale władze tego kraju i automobilklubu nie zgodziły się na zaproponowaną opłatę na ten przywilej. Ostatecznie nazwa wyścigu pochodziła od regionu we Włoszech w którym położony jest tor. Władze Emilii-Romanii z tego powodu finansowo wsparły organizację tego wyścigu. Tor Imola gościł więc wyścigi nazywane: GP Włoch (1980), GP San Marino (1981 – 2006) i GP Emilia-Romania (2020).
W statystykach F1 osobno liczy się różne osiągnięcia dla torów i nazw wyścigów, więc to Grand Prix dało wielu kierowcom możliwość poprawy swoich osiągnięć związanych z różnorodnością.
Osiągnięcia Lewisa Hamiltona
Lewis Hamilton po raz dziewiąty w tym sezonie i 93. w karierze wygrał wyścig F1.
Hamilton po raz pierwszy wygrał wyścig F1 na torze Imola oraz GP Emilii-Romanii. Hamilton umocnił się na prowadzeniu w obu zestawieniach. Do tej pory wygrał wyścigi F1 na 29. różnych torach oraz w 28. różnych Grand Prix. W obu tych zestawieniach na drugim miejscu jest Michael Schumacher.
Hamilton wygrał 72. wyścigi w barwach Mercedesa. Brytyjczyk wyrównał rekord liczby zwycięstw w barwach jednego zespołu, który należy do Schumachera – 72 wygrane dla Ferrari.
Hamilton zanotował 162. podium w karierze.
Hamilton zdobył punkty w 46. kolejnym wyścigu i poprawił własny rekord F1.
Hamilton został sklasyfikowany (przejechał minimum 90% dystansu) w 46. kolejnym wyścigu i poprawił własny rekord F1.
Hamilton po raz szósty w tym sezonie i 53. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Ogółem jest drugi w tym zestawieniu, a na czele jest Schumacher – 77 najszybszych okrążeń. To jest jeden z tych rekordów, które bardzo trudno będzie mu pobić.
Hamilton wykręcił najszybsze okrążenie podczas 23. różnych Grand Prix i ustanowił w ten sposób nowy rekord F1. Po 22. różne Grand Prix z najszybszym okrążeniem mają Schumacher i Raikkonen. Dla Hamiltona było to także najszybsze okrążenie na 24. różnym torze. Wyrównał rekord F1 należący do Schumachera.
Hamilton został drugim kierowcą w historii F1, który prowadził w wyścigach przez ponad 5 000 okrążeń. Hamilton prowadził łącznie przez 5 021 okrążeń. Na czele jest Schumacher, który prowadził przez 5 111 okrążeń.
Osiągnięcia dotyczące kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Valtteri Bottas po raz czwarty w tym sezonie i 15. w karierze zdobył Pole Position.
Bottas zanotował 55. podium w karierze.
Bottas po raz 75. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Daniel Ricciardo wywalczył 31. podium w karierze.
Ricciardo to pierwszy kierowca od 2016 roku spoza zespołów Mercedes, Ferrari i Red Bull, który wywalczył dwa podia w sezonie. W 2016 roku tej sztuki dokonał Sergio Perez w Force Indii.
Ricciardo po raz jedenasty z rzędu pokonał Ocona w kwalifikacjach.
Pozostali kierowcy
Daniił Kwiat pierwszy raz w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Kwiat zanotował najlepszy wynik w sezonie – czwarte miejsce.
Sergio Perez zdobył punkty w 17. kolejnych wyścigach w których wystartował – poprawił najlepszą passę w karierze.
Perez pierwszy raz w tym roku nie awansował do Q3 w kwalifikacjach rozgrywanych na suchym torze.
Drugi raz w tym sezonie Antonio Giovinazzi zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach.
Giovinazzi zyskał na mecie w stosunku do pozycji startowej dziesięć pozycji. To jego rekord kariery.
Nicholas Latifi wyrównał swój najlepszy wynik w karierze – 11. miejsce.
Sebastian Vettel dziewiąty raz z rzędu nie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Wydłużył w ten sposób najgorszą tego typu passę w karierze. Przed tym sezonem jego anty-rekordem było siedem kolejnych sesji kwalifikacyjnych bez awansu do Q3 w 2008 roku w barwach Toro Rosso.
Vettel wystartował w 114. wyścigach w barwach Ferrari. W ten sposób Ferrari to zespół w którym jeździ w F1 najczęściej, bo w Red Bullu miał 113. startów.
Lance Stroll zanotował najgorsze kwalifikacje w tym sezonie – 15 miejsce.
Albon pierwszy raz jako kierowca Red Bulla nie zdobył punktów w trzech kolejnych wyścigach.
George Russell wystartował w 34. wyścigu F1. Przez całą karierę nie zdobył żadnego punktu, a z drugiej strony w kwalifikacjach nigdy nie przegrał z zespołowym partnerem.
Max Verstappen w tym roku albo finiszuje na podium, albo nie dojeżdża do mety.
Verstappen nie ukończył wszystkich wyścigów we Włoszech w 2020 roku.
Kevin Magnussen nie zdobył punktów w dziesięciu kolejnych wyścigach. Wyrównał swoją najgorszą tego typu passę, którą wcześniej osiągnął w 2016 roku.
Gasly wyrównał swój najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze, który osiągnął wcześniej w barwach Red Bulla w GP Niemiec 2019.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes został pierwszym zespołem w historii, który siedem razy z rzędu zdobył mistrzostwo świata konstruktorów. Poprzednim rekordem było sześć tytułów Ferrari z lat 1999 – 2004.
Mercedes wygrał 113 wyścigów F1. Brakuje im jednego zwycięstwa aby wyrównać wynik Williamsa, który zajmuje trzecie miejsce w historii F1.
Mercedes wygrał setny wyścig w erze hybrydowych silników V6 Turbo wprowadzonych w 2014 roku.
Mercedes zanotował piąty dublet w 2020 roku oraz łącznie 58. w Formule 1.
Kierowcy Mercedesa startowali z Pole Position do 13. pierwszych wyścigów w tym sezonie. Rekordem F1 jest 15. PP z rzędu na początku sezonu, który należy do Williamsa – 1993 i Red Bulla – 2011. Passa Mercedesa jest trzecia co do długości.
Kierowcy Mercedesa wygrali wszystkie sesje kwalifikacyjne w tym sezonie. W historii F1 było kilka sytuacji, gdy dominujący zespół seryjnie wygrywał sesje kwalifikacyjne, ale zawsze była jedna która z jakiegoś powodu padała łupem zawodnika innej stajni. Zobaczymy czy Mercedes w 2020 roku będzie pierwszym zespołem, który całkowicie zdominuje kwalifikacje.
Mercedes po raz 74. w historii zajął cały pierwszy rząd na polach startowych. Poprawili własny rekord F1.
Mercedes to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansują do Q3 w czasówkach w tym roku.
Zespół Mercedesa zdobył co najmniej jeden punkt w 200. różnych wyścigach. Dokonali tego jako siódmy zespół w historii.
Jeden z kierowców Mercedesa prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 36. kolejnych wyścigach. Poprawili własny rekord F1.
Zespół Renault wywalczył trzecie podium z rzędu na torze Imola w F1.
Czwarte miejsce Pierre’a Gasly’ego w kwalifikacjach, to najlepszy wynik zawodnika Toro Rosso / AlphaTauri w czasówce od 12. lat. Ten zespół powstał w 2006 roku i do tej pory jedynie podczas GP Włoch 2008 dwa kierowcy (Vettel – 1 i Bourdais – 4) zajęli w kwalifikacjach miejsca w czołowej czwórce. Wtedy czasówka była rozgrywana na mokrym torze i jej wyniki były w pewnym stopniu loteryjne. Dlatego wynik Gasly’ego na Imoli, to najlepszy rezultat kierowcy tego zespołu w kwalifikacjach na suchym torze w historii.
Zespół AlphaTauri zdobył punkty w dziesięciu kolejnych wyścigach. Nigdy ta stajnia, ani jej poprzednicy (Toro Rosso i Minardi) nie mieli tak dobrej passy.
Pierwszy raz w tym sezonie obaj kierowcy zespołu Alfa Romeo zdobyli punkty.
Po raz drugi w historii żaden kierowca Williamsa nie zakwalifikował się do wyścigu na Imoli z czołowej dziesiątki. Poprzedni raz zdarzyło się to w GP San Marino 1983.
Williams to jedyny zespół, który w tym roku jeszcze nie zdobył punktu.
Alexander Albon w dwóch kolejnych wyścigach dojechał do mety i nie zdobył punktów. Poprzednim kierowcą Red Bulla z taką passą był Mark Webber w 2009 roku. Australijczyk dwukrotnie z rzędu zajmował dziewiąte miejsce, więc według obecnego systemu miałby punkty.
Samochody z silnikiem Mercedesa wywalczyły łącznie 500 lub 501 miejsc na podium w historii F1. Jedynie Ferrari (778) i Ford Cosworth (535) mają ich więcej. Jest rozbieżność, bo oficjalnie od 2019 roku zespół Racing Point korzysta z silnika nazywanego BWT-Mercedes. Dlatego podium Lance’a Strolla w GP Włoch 2020 nie jest zaliczane na rzecz głównego silnika Mercedesa.
Dopiero drugi raz wyścig na Imoli wygrał kierowca korzystający z bolidu z silnikiem Mercedesa. Poprzednim był David Coulthard w 1998 roku w bolidzie McLaren-Mercedes.
Pozostałe ciekawostki
Hamilton to jedyny kierowca, który zdobył punkty w każdym tegorocznym wyścigu. Sergio Perez zdobył punkty w każdym wyścigu w którym w tym sezonie wystartował, ale on opuścił dwa weekendy wyścigowe.
W tym roku z pierwszej linii do wyścigów F1 startują tylko Hamilton, Bottas lub Verstappen.
Tylko Hamilton, Bottas i Verstappen zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym roku.
Verstappen i Russell są niepokonani w tym sezonie w wewnętrznych pojedynkach w kwalifikacjach.
Z obecnej stawki jedynie Kimi Raikkonen wcześniej jeździł w wyścigu F1 na Imoli.
Po raz drugi w historii F1 w jednym sezonie odbyły się trzy wyścigi w jednym kraju. W 1982 roku były trzy wyścigi w USA, w 2020 roku we Włoszech.
Antonio Giovinazzi wystartował w trzech domowych wyścigach w 2020 roku podobnie jak Eddie Cheever (Amerykanin) w 1982 roku. To jedyne takie sytuacje w historii F1.
Finowie nigdy nie wygrali wyścigu we Włoszech mimo wielu podiów i Pole Position.
GP Emilia-Romania to setny wyścig F1 rozegrany na włoskim torze. Włochy mają sporą przewagę nad innymi krajami, bo na drugim miejscu są niemieckie tory – 79 wyścigów.
Max Verstappen stracił matematyczne szanse na zostanie najmłodszym mistrzem świata F1 w historii. Rekord Sebastiana Vettela jest bezpieczny (23 lata 4 miesiące i 11 dni).
Hamilton może zapewnić sobie tytuł mistrzowski w kolejnym wyścigu o GP Turcji. Brytyjczyk potrzebuje stracić nie więcej niż siedem punktów w stosunku do Bottasa.
Czasy okrążeń
Układ toru Imola zmienił się od ostatniej wizyty F1 dlatego najszybsze okrążenia trzeba liczyć od nowa. Obecna konfiguracja jest szybsza, bo zlikwidowano szykanę Variante Bassa, która była zlokalizowana na głównej prostej. Najszybsze okrążenie starej konfiguracji przejechał Michael Schumacher w 2004 roku: 1:20,411. W 2006 roku jak celnie w komentarzu zauważył zfs wprowadzono jeszcze jedną zmianę w konfiguracji toru w szykanie Variante Alta. Ta zmiana jednak tylko w niewielkim stopniu wpłynęła na uzyskiwane czasy.
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Imola we Włoszech. Fin podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:13,609.
Lewis Hamilton ustanowił rekord głównej konfiguracji toru Imola we Włoszech (najszybsze okrążenie z wyścigu). Brytyjczyk na 63. okrążeniu wykręcił czas 1:15,484.
Frekwencja na GP Emilii Romanii 2020
Organizatorzy liczyli na wejście 13 500 kibiców na trybuny toru Imola, bo na taką liczbę zgodziły się lokalne władze. Sprzedaż biletów z tego co pisano we włoskich mediach szła bardzo dobrze, ale z uwagi na nowe obostrzenia związane z pandemią koronawirusa na trybuny nie wpuszczano w ogóle kibiców. W tym roku prawdopodobnie już w ogóle nie zobaczymy kibiców na trybunach.
Oglądalność GP Emilii Romanii 2020 w Polsce
Wyścig o GP Emilii-Romanii mimo wcześniejszej pory (początek o 13:10) oglądało w Eleven Sports 1 średnio 293 000 widzów. Identyczną oglądalność miało również GP Eifel. W tym roku na antenie tej telewizji jedynie GP Styrii miało więcej widzów (321 000). Jest to bardzo dobra oglądalność, zdecydowanie powyżej tegorocznej średniej. Formuła 1 utrzymuje w tej telewizji liczne grono telewidzów. Kwalifikacje zanotowały przeciętny wynik – 126 000 widzów. To jeden ze słabszych wyników oglądalności kwalifikacji F1 w tym sezonie.
F1, GP E-R, Eleven1, Nielsen, 4+, AMR
kwalifikacje 126 tys
wyścig 293 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) November 2, 2020
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: