Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Emilii-Romanii 2025″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał drugi wyścig w tym sezonie, a także czwarty na torze Imola i łącznie 65. w karierze.
Verstappen to pierwszy kierowca w historii F1, który wygrał cztery wyścigi z rzędu na torze Imola.
Verstappen po raz 15. w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety.
Verstappen wywalczył wszystkie swoje podia dla Red Bulla. Wyrównał wynik Schumachera w Ferrari. Więcej podiów w jednym zespole wywalczył tylko Hamilton – 153.
Verstappen zanotował 116. podium w karierze.
Verstappen od trzynastu weekendów wyścigowych staje na podium w co drugim wyścigu.
Verstappen po raz pierwszy w tym sezonie, a także po raz drugi na torze Imola i łącznie po raz 34. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen na Imoli w kwalifikacjach zawsze jest w TOP3.
Verstappen zdobył punkt w 28. kolejnym wyścigu F1. To czwarta co do długości seria. Dwukrotnie lepszą serię miał Hamilton, a raz lepszą miał również Verstappen.
Verstappen wyprzedził Sebastiana Vettela i awansował na trzecie miejsce w historycznym rankingu F1 dotyczącym liczby okrążeń na prowadzeniu w wyścigach. Holender ma ich obecnie 3 560, a Vettel 3 501. Na czele są Hamilton i Schumacher mający po ponad 5 000 okrążeń na prowadzeniu.
Verstappen i Norris po raz 15. zajęli dwa pierwsze miejsca w wyścigu (dowolna kolejność między nimi)
Lando Norris zanotował 32. podium w karierze.
Norris to jedyny kierowca, który wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP4.
Norris po raz czwarty z rzędu i w karierze stał na podium po GP Emilii-Romanii. Nigdy nie wygrał tu wyścigu, ale cztery podia na torze Imola to jego osobisty rekord. Na pozostałych torach ma maksymalnie dwa podia.
Oscar Piastri po raz trzeci w karierze wywalczył Pole Position.
Piastri w kwalifikacjach na Imoli zawsze jest w TOP2.
Piastri po raz pierwszy w karierze nie wygrał wyścigu F1 ruszając z Pole Position.
Piastri zanotował 16. podium w karierze.
Piastri po raz pierwszy w karierze może pochwalić się serią sześciu kolejnych finiszów na podium.
Piastri dojechał do mety w 35. kolejnym wyścigu. Tylko dwukrotnie w historii F1 ktoś miał dłuższą serię.
Piastri i Verstappen zdobyli w tym roku po trzy Pole Position.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lewis Hamilton zajmując czwarte miejsce w wyścigu wywalczył najlepszy wynik w sezonie.
Alex Albon zdobył w tym roku 40 punktów. W trzech poprzednich sezonach w Williamsie wywalczył łącznie 43 punkty.
Albon w tym roku trzykrotnie zajął piąte miejsce w wyścigu.
Charles Leclerc ukończył wszystkie wyścigi o GP Emilii-Romanii w czołowej szóstce, ale tylko raz był na podium.
George Russell na torze Imola oba wyścigi w barwach Williamsa zakończył przedwcześnie poważnymi kraksami, a trzy wyścigi w barwach Mercedesa zakończył solidnymi zdobyczami punktowymi, ale poza podium.
Siódme miejsce Russella w wyścigu to jego najgorszy wynik w tym sezonie. Poprzednio taką pozycję wywalczył również we Włoszech, ale na Monzy w 2024 roku. Czternaście kolejnych wyścigów ukończył na pozycjach w TOP6.
Russell każde kolejne kwalifikacje na Imoli kończy na lepszej pozycji, a w 2025 roku zajął trzecie miejsce.
Carlos Sainz po raz trzeci z rzędu zajął szóste miejsce w kwalifikacjach. Hiszpan jednak w każdym przypadku w wyścigu finiszował później na gorszej pozycji.
Sainz po raz pierwszy pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach F1 na torze Imola.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy w tym roku odpadł w kwalifikacjach już w Q1.
Tsunoda podobnie jak w poprzednim roku zajął dziesiąte miejsce w wyścigu na Imoli. Japończyk ruszał z alei serwisowej, więc zyskał dziesięć pozycji.
Fernando Alonso w tym roku jeszcze nie zdobył punktów.
Alonso w tym roku jeśli jest na mecie, to zajmuje miejsca 11. lub 15.
Alonso po raz pierwszy w tym sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Piąte miejsce Fernando Alonso w kwalifikacjach to jego najlepszy wynik w tym roku. Na torze Imola poprzednio równie dobrze spisał się w 2006 roku, gdy także był piąty.
Ósme miejsce w kwalifikacjach to najlepszy wynik Lance’a Strolla na torze Imola w karierze.
Franco Colapinto zadebiutował w zespole Alpine.
Andrea Kimi Antonelli po raz pierwszy w karierze nie dojechał do mety wyścigu F1 i nie zdobył punktów. Miał awarię w swoim prawdziwym domowym wyścigu, bo pochodzi z pobliskiego miasta Bologna.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 124. zwycięstwo w Formule 1 w tym czwarte w GP Emilii-Romanii.
Red Bull Racing wystartował w 400. wyścigu F1. Ten zespół zadebiutował w sezonie 2005, opuścił jedynie wyścig o GP USA 2005 na torze Indianapolis (afera oponowa). W poście poniżej ich wyniki w F1:
Zespół Red Bull Racing w Formule 1:
400 wyścigów
21 sezonów
124 zwycięstwa
106 Pole Position
100 najszybszych okrążeń
286 miejsc na podium
31 dubletów
6 tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów
8 tytułów mistrzowskich wśród kierowców#F1PL pic.twitter.com/4L7lppl9n6— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) May 19, 2025
Kierowcy Red Bulla wywalczyli 100 najszybszych okrążeń w wyścigach, czyli w 25% wyścigach F1 z ich udziałem jeden z kierowców Red Bulla osiąga najlepszy czas okrążenia.
Red Bull zdobył punkty w 74. kolejnym wyścigu. To drugi wynik w historii, rekordem jest seria 81. kolejnych wyścigów z punktami zespołu Ferrari.
McLaren zanotował 168. Pole Position w Formule 1 w tym dziesiąte na torze Imola – są rekordzistami tego obiektu.
McLaren czekał 20 lat na kolejne PP na Imoli: Raikkonen 2005 – Piastri 2025. W obu przypadkach nie dało im to zwycięstwa w wyścigu.
Po raz pierwszy w historii żaden kierowca Ferrari nie zajął miejsca w TOP10 w kwalifikacjach na torze Imola.
Williams zanotował najlepsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu na torze Imola od 2004 roku.
Kierowcy Williamsa po raz pierwszy zdobyli punkty w wyścigu o GP Emilii-Romanii i to od razu podwójne. W poprzednich czterech edycjach tego wyścigu ich kierowcy czterokrotnie odpadali z rywalizacji, a czterokrotnie finiszowali na dalszych pozycjach.
Williams trzeci raz z rzędu zanotował podwójne punkty.
Juniorski zespół Red Bulla zawsze zdobywa punkty w GP Emilii-Romanii.
Po raz pierwszy w tym sezonie obaj kierowcy Astona Martina awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Zespół z siedzibą w Hinwil w Szwajcarii wystartował w 600. wyścigu F1. Ekipa zadebiutowała w F1 w 1993 roku, rywalizowała jako Sauber, BMW-Sauber, Alfa-Romeo i Kick Sauber. Opuścili trzy wyścigi, więc był to ich weekend numer 603. Sauber opuścił następujące wyścigi F1: GP Monako 1994 – po bardzo poważnym wypadku swojego kierowcy Karla Wendlingera w treningu, GP Brazylii 2000 – wycofali się po kwalifikacjach z powodu awarii tylnych skrzydeł w obu bolidach oraz GP USA 2005 – problemy z oponami Michelin.
Haas zanotował swoje najgorsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu na torze Imola w swojej historii.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Emilii-Romanii 2025
GP Emilii-Romanii 2025 było piątym wyścigiem Formuły 1 o ten tytuł oraz łącznie 32. na torze Imola.
Tor Imola debiutował w kalendarzu F1 w 1980 roku, gościł wyścigi o GP Włoch, GP San Marino i GP Emilii-Romanii.
Gdy Verstappen wygrywa wyścigi na Imoli, to Norris finiszuje na podium.
W sześciu z siedmiu tegorocznych sesji kwalifikacyjnych przewaga zwycięzcy nad drugim kierowcą była mniejsza niż 0,1 sekundy.
Na 21. możliwych do zdobycia w tym roku podiów, 12 wywalczył zespół McLaren, po cztery Mercedes i Red Bull, a jedno Ferrari.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit stopy w GP Emilii-Romanii 2025
Oscar Piastri wygrał kwalifikacje do GP Emilii-Romanii 2025 z czasem 1:14,670. Wynik kierowcy McLarena był tylko o 0,076 sekundy lepszy niż wynik Verstappena sprzed roku. W 2025 roku są znacznie szybsze bolidy, a na Imoli do dyspozycji były również bardziej miękkie opony. Kwalifikacyjny rekord toru Imola od 2020 roku należy do Valtteriego Bottasa – 1:13,609.
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Holender na 55. kółku wyścigu osiągnął czas 1:17,988. Jest to wynik o ponad pół sekundy lepszy niż w 2024 roku, ale jednocześnie o ponad 2,5 sekundy gorszy od oficjalnego rekordu toru Imola, który od 2020 roku należy do Lewisa Hamiltona – 1:15,484.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Oliver Bearman. Brytyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej zanotował 306,9 km/h. W 2024 roku oficjalna maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze Imola była niższa – 304,6 km/h – Kevin Magnussen. Na torze Imola statystyki dotyczące prędkości maksymalnej są bardzo mylące, bo punkt pomiaru jest w złym miejscu – przed zakrętem numer 17, czyli w miejscu gdzie nie ma w ogóle DRS i jeździ się znacznie wolniej. Kierowcy przed zakrętem numer 2 podczas wyścigu osiągali nawet 349 km/h – dane z telemetrii.
Najszybszy pit stop podczas GP Emilii-Romanii 2025 wykonali mechanicy ekipy Ferrari. Na 10. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,04 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Ferrari z GP Arabii Saudyjskiej – 2,00 sekundy.
Frekwencja na GP Emilii-Romanii 2025
Tor Imola „pożegnał się” z Formułą 1 rekordem frekwencji i to bardzo znaczącym. Podczas transmisji telewizyjnej podano, że przez cały weekend na torze było 242 000 kibiców. Później organizator doprecyzował, że chodziło o frekwencję podczas trzech dni (Źródło). Rekord jest znaczący, bo poprawiono wynik z 2024 roku – około 200 000 kibiców przez trzy dni. W poprzednich sezonach frekwencja była znacznie niższa z powodów pandemicznych. Nie mam niestety dla porównania wiarygodnych danych o frekwencji z czasów Grand Prix San Marino, które ostatni raz odbyło się w 2006 roku. Aktualnie tor Imola mieści około 90 000 kibiców, dzięki dodatkowym trybunom przygotowanym na wizytę F1. Nie mamy danych z rozbiciem na pojedyncze dni, ale możemy założyć, że w niedzielę było właśnie 90 000 kibiców, bo trybuny faktycznie wyglądały na pełne, a w piątek i sobotę nieco mniej kibiców. Za wzrost frekwencji ma odpowiadać ogólna popularność F1 oraz udział włoskiego kierowcy.
Nikt z torem Imolą oficjalnie się nie żegnał, ale kontrakt toru z Formułą 1 wygasł, a 24 obiekty mają już umowy na kolejny rok (Las Vegas formalnie nie ma, ale to kwestia czasu), więc dla włoskiego toru nie ma już miejsca. Imola ma jednak szansę pozostać w formacie rotacyjnej umowy, może być także opcją zapasową, gdyby Madryt nie przygotował swojego toru na czas. Definitywnie bym Imoli z F1 jeszcze nie żegnał.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: