Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu „Garść statystyk po GP Francji 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał drugi wyścig we Francji, a także siódmy w tym sezonie i 27. w karierze.
Verstappen zanotował 69. podium w karierze.
Verstappen wystartował w 130. wyścigu w barwach Red Bulla. Został w ten sposób najbardziej doświadczonym kierowcą tego zespołu w historii. Poprawił wynik Marka Webbera – 129 wyścigów.
Verstappen po raz 37. startował do wyścigu F1 z pierwszej linii.
Odkąd wprowadzono obecny system punktacji w 2010 roku, to każdy kierowca, który miał w pewnym momencie sezonu minimum 41 punktów przewagi nad drugim zawodnikiem, zdobył mistrzowski tytuł w danym roku. Verstappen ma obecnie 63 punkty przewagi nad drugim Leclerciem w klasyfikacji.
Verstappen nigdy w swojej karierze nie miał takiej przewagi punktowej w klasyfikacji generalnej F1.
Lewis Hamilton zanotował 187. podium w karierze.
Hamilton zanotował najlepszy wynik w tym roku – drugie miejsce.
Hamilton w tym roku zawsze zdobywa podium, jeśli startuje w wyścigu w kasku z motywem tęczy.
Hamilton zawsze finiszował na podium w wyścigach F1 na torze Paul Ricard, zdobywając miejsca 1, 1, 2 i 2. Ten tor prawdopodobnie wypadnie z kalendarza, więc będzie miał 100-procentową skuteczność podiów.
GP Francji było wyścigiem numer 300 w karierze Lewisa Hamiltona w Formule 1. Brytyjczyk został szóstym kierowcą, który osiągnął ten poziom. Hamilton ma kontrakt do końca przyszłego sezonu, więc może mieć na koniec 2023 roku maksymalnie 334 wyścigi. Da mu to trzecie miejsce w zestawieniu za Alonso i Raikkonenem.
Hamilton został pierwszym kierowcą w historii F1, który zajął drugie miejsce mając na swoim koncie 300 lub więcej wyścigów. Do tej pory tacy zawodnicy mieli łącznie jedno podium – trzecie miejsce Alonso w Katarze w 2021 roku.
Hamilton to kierowca, który przejechał najwięcej okrążeń w wyścigach w tym sezonie. Brytyjczykowi brakuje tylko jednego kółka do kompletu (był zdublowany w GP Emilia-Romania).
Po raz 50. Verstappen i Hamilton stali razem na podium.
George Russell zanotował piąte podium w karierze.
Russell wszystkie tegoroczne wyścigi w których dojechał do mety, ukończył w czołowej piątce.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez wszystkie tegoroczne wyścigi w których dojechał do mety, ukończył w czołowej czwórce.
Carlos Sainz po raz drugi w tym sezonie i trzeci w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Sainz wszystkie tegoroczne wyścigi w których dojechał do mety, ukończył w czołowej piątce.
Fernando Alonso został najbardziej doświadczonym kierowcą w historii F1 pod względem liczby okrążeń w wyścigach. Hiszpan ma ich aktualnie na swoim koncie 18 672 i poprawił poprzedni rekord Raikkonena – 18 621. Analogiczny rekord dotyczący kilometrów Alonso pobił już wcześniej, a rekord dotyczący liczby wyścigów pobije we wrześniu.
Alonso punktował w siódmym kolejnym wyścigu. Poprzedni raz miał tak dobrą passę na przełomie sezonów 2017 i 2018.
Esteban Ocon pierwszy raz w karierze zdobył punkty w domowym wyścigu.
Ocon nigdy nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w domowym wyścigu.
Daniel Ricciardo pierwszy raz w tym roku punktował w dwóch kolejnych wyścigach, co wiele mówi o jego tegorocznej formie.
Lance Stroll siódmy raz z rzędu zakończył udział w kwalifikacjach na Q1.
Stroll zawsze kończy udział w kwalifikacjach do GP Francji na Q1 – startował cztery razy.
Stroll po raz czwarty w tym roku zdobył punkt. Kanadyjczyk czterokrotnie zajmował dziesiąte miejsce.
Sebastian Vettel pierwszy raz w karierze nie punktował na torze Paul Ricard.
Vettel awansował do Q2 w kwalifikacjach, więc zakończył najgorszą w karierze serię trzech kolejnych eliminacji z kwalifikacji w pierwszym segmencie.
Pierre Gasly czterokrotnie zakończył kwalifikacje w Q1 w tym roku. W poprzednim sezonie ani razu nie spisał się tak słabo.
Alex Albon to jedyny stały kierowca w tym sezonie, który nie awansował ani razu do Q3 w kwalifikacjach.
Valtteri Bottas po raz szósty z rzędu odpadł w Q2 w kwalifikacjach. Seria ponad stu kolejnych awansów do Q3 poszła w zapomnienie.
Charles Leclerc po raz siódmy w tym sezonie i 16. w karierze zdobył Pole Position.
Więcej Pole Position w barwach Ferrari od Leclerca zdobyli tylko Niki Lauda (23) i Michael Schumacher (58).
Leclerc 16. razy wywalczył Pole Position. Wygrał cztery z tych wyścigów, a Verstappen sześć.
Leclerc trzykrotnie w tym sezonie wycofywał się z wyścigów w których prowadził.
Zhou Guanyu nie ukończył pięciu tegorocznych wyścigów w tym czterech z powodu awarii technicznych. Pod tym względem jest rekordzistą.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 83. zwycięstwo w Formule 1 w tym drugie w GP Francji.
Red Bull pierwszy raz miał dwóch kierowców w TOP3 w kwalifikacjach we Francji.
Red Bull przekroczył barierę 6 000 punktów w Formule 1.
Mercedes pierwszy raz w tym sezonie miał dwóch kierowców na podium.
Mercedes zanotował najsłabsze kwalifikacje na torze Paul Ricard. Do tej pory zawsze mieli obu kierowców w TOP3, a w 2022 roku tylko na czwartym i szóstym miejscu.
Kierowca Ferrari poprzedni raz ruszał z Pole Position do GP Francji w 2008 roku na torze Magny-Cours – Raikkonen, a do GP Francji na torze Paul Ricard – Nigel Mansell w 1990 roku.
Pierwszy raz w tym roku obaj kierowcy Alpine zajęli miejsca w czołowej ósemce w wyścigu.
Francuski zespół Renault/Alpine zanotował najlepszy wynik w domowym wyścigu odkąd ten wrócił do kalendarza F1 w 2018 roku.
Aston Martin w GP Francji 2022 świętował 100-lecie startów w wyścigach Grand Prix. W 1922 roku samochody tej marki brały udział w GP Francji, był wtedy to ich pierwszy start w zawodach.
Pozostałe ciekawostki
Kierowca, który wygrywa GP Francji od 2018 roku i powrotu toru Paul Richard do kalendarza, to zostaje w tym samym sezonie mistrzem świata. Zobaczymy czy ta zależność zostanie zachowana w 2022 roku.
Po raz pierwszy od powrotu toru Paul Ricard do kalendarza, wyścigu F1 nie wygrał kierowca startujący z Pole Position.
Paul Ricard to jedyny tor na świecie, którego pięć konfiguracji posiada aktualnie najwyższą homologację FIA, a więc mogłyby się na nich odbyć zawody Formuły 1.
W 2022 roku Formuła 1 po raz 18. rywalizowała na torze Paul Ricard. W związku z zakończeniem kontraktu była to prawdopodobnie ostatnia wizyta w najbliższych latach.
Ferrari zanotowało w tym roku osiem Pole Position i cztery zwycięstwa, a Red Bull cztery Pole Position i osiem zwycięstw.
Pierwszy raz w tym roku drugie miejsce w wyścigu zajął kierowca spoza zespołów Red Bull i Ferrari.
W tym sezonie tylko Verstappen i Sainz zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Każdy zespół co najmniej jeden raz miał kierowcę w Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Żaden kierowca F1, który przekroczył 300. Grand Prix nie wygrał później wyścigu.
Po raz pierwszy inny kierowca (Nyck de Vries) pojechał w treningu w bolidzie Hamiltona, gdy ten startował w dany weekend w wyścigu. Do tej pory nie było okazji, aby zespół w którym jeździ Brytyjczyk, oddawał trening innemu zawodnikowi.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Francji 2022
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje do GP Francji 2022 z czasem 1:30,872. Wynik kierowcy Ferrari był o około 2,5 sekundy gorszy od rekordu tego obiektu, który w 2019 roku ustanowił Hamilton – 1:28,319.
Carlos Sainz osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Hiszpan na 51. kółku wyścigu wykręcił czas 1:35,781. Jest to wynik o 3 sekundy gorszy niż rekord Circuit Paul Ricard ustanowiony w 2019 roku przez Vettela – 1:32,740.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Carlos Sainz. Hiszpan w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 344,4 km/h. W 2021 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze we Francji była wyższa – 349,2 km/h Lando Norrisa.
Najszybszy pit-stop podczas GP Francji 2022 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 16. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,44 sekundy.
Frekwencja na GP Francji 2022
Prawdopodobnie ostatnia w najbliższym czasie wizyta Formuły 1 zgromadziła rekordową frekwencję na trybunach toru Paul Ricard. Organizatorzy podali, że sprzedano komplet biletów na niedzielny wyścig, który śledziło 70 000 osób. Podczas trzydniowego weekendu na torze było ponad 200 000 osób. Te dane oznaczają, że w związku z większym zapotrzebowaniem powiększono trybuny, bo wcześniej mieściło się na nich 65 000 kibiców. Większość trybun powstała przed wizytą F1 w 2018 roku, bo wcześniej na torze wykorzystywanym głównie do testów, po prostu nie były potrzebne. Trybuny faktycznie były całkowicie pełne w niedzielę, a atmosfera wśród kibiców bardzo dobra.
Dla porównania w 2018 roku przez trzy dni na torze było 150 000 kibiców, ale pojawiło się sporo problemów z dojazdem, ogólne opinie o warunkach dla kibiców były negatywne. Dlatego w 2019 roku frekwencja spadła do 135 000 kibiców. W 2021 roku w związku z ograniczeniami pandemicznymi wpuszczano tylko 15 000 osób dziennie.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: