Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Hiszpanii 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców i zespołów. Są także dane o frekwencji na torze oraz oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia kierowców Mercedesa
Lewis Hamilton po raz trzeci w tym sezonie, czwarty na torze Circuit de Barcelona-Catalunya, oraz 76. w karierze wygrał wyścig Formuły 1.
Hamilton wygrał wyścig F1 po raz 55. w barwach Mercedesa.
Hamilton po raz 16. w karierze wygrał wyścig F1 prowadząc w nim od startu do mety. Jedynie Ayrton Senna miał na koncie więcej takich dominujących zwycięstw – 19.
Hamilton zanotował 139. podium w karierze. Teoretycznie może wyrównać rekord Schumachera, jeśli w tym roku ukończy każdy wyścig na podium.
Hamilton po raz pierwszy w tym sezonie, piąty na torze Circuit de Barcelona-Catalunya oraz 42. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Hamilton po raz siódmy z rzędu ruszył z pierwszej linii do wyścigu F1 o GP Hiszpanii. Brytyjczyk poprawił własny rekord tego obiektu.
Hamilton wygrał wyścig, wykręcił w nim najszybsze okrążenia oraz prowadził od startu do mety. Do wielkiego szlema zabrakło mu zdobycia Pole Position.
Valtteri Bottas wywalczył swoje trzecie Pole Position w tym sezonie, pierwsze do GP Hiszpanii oraz dziewiąte w karierze.
Bottas po raz pierwszy w karierze zanotował trzy Pole Position z rzędu.
Bottas zanotował 35. podium w karierze.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Max Verstappen zanotował najlepszy początek sezonu F1 w swojej karierze. Zajmuje obecnie trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców, a w dotychczasowych wyścigach nie zajął miejsca gorszego niż czwarte.
Verstappen od GP Belgii 2018 w wyścigach zajmuje miejsce wyższe lub równe swojej pozycji startowej. Taka passa trwa już 14 Grand Prix.
Verstappen zanotował 24. podium w karierze.
Charles Leclerc po raz czwarty w tym sezonie ukończył wyścig na piątej pozycji.
Carlos Sainz zawsze zdobywa punkty w swoim domowym wyścigu.
Sainz pierwszy raz przegrał pojedynek ze swoim zespołowym partnerem podczas kwalifikacji do GP Hiszpanii.
Daniił Kwiat po raz czwarty z rzędu zdobył punkty w Hiszpanii.
Kwiat po raz 12. punktował w barwach zespołu Toro Rosso w F1. Rosjanin nigdy w barwach tego zespołu nie zajął miejsca lepszego niż dziewiąte, więc zdobywał maksymalnie po dwa punkty.
Romain Grosjean zdobył swój pierwszy punkt w sezonie 2019.
Daniel Ricciardo od 2014 roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach do GP Hiszpanii.
W przypadku Daniela Ricciardo cały czas aktualna jest zasada, że nie zdobywa on punktów w 2019 roku korzystając ze standardowego malowania kasku. Punktował tylko w Chinach, gdy korzystał ze specjalnego malowania kasku.
Nico Hulkenberg po raz trzeci w tym sezonie zakończył kwalifikacje na Q1.
Kimi Raikkonen po raz pierwszy w sezonie 2019 nie zdobył punktów.
Robert Kubica zakończył swój udział w kwalifikacjach na pierwszym segmencie. W dotychczasowej karierze podczas kwalifikacji na torze pod Barceloną zawsze awansował do Q3.
Lance Stroll w tym sezonie zawsze odpada z dalszej rywalizacji w pierwszym segmencie kwalifikacji. Licząc razem z ubiegłym sezonem, to ma obecnie najsłabszą w całej stawce passę dziewięciu eliminacji w Q1 w kwalifikacjach z rzędu.
Statystyki dotyczące zespołów i kierowców
Mercedes zanotował 49 dublet w swojej historii. Tylko zespół Ferrari (83 dublety) jest od nich pod tym względem lepszy.
Mercedes zanotował piąty dublet z rzędu na starcie sezonu. Już cztery dublety były rekordem w całej historii F1, a teraz udało im się go jeszcze wyśrubować.
Żaden zespół w historii F1 nie zanotował więcej niż pięciu dubletów z rzędu. Wcześniej dwukrotnie taką passę miało Ferrari oraz Mercedes. Jeżeli Hamilton i Bottas zdobędą dublet w Monaco, to ustanowią nowy rekord F1.
Mercedes po raz 61. w całości zajął pierwszy rząd na starcie. Przed nimi w tym zestawieniu są tylko trzy zespoły, które w swojej historii po 62 razy w całości zajmowały pierwszy rząd: Williams, McLaren i Ferrari. Ta statystyka jest myląca, bo dawniej w pierwszym rzędzie ustawiały się trzy bolidy, a nie dwa jak obecnie. Mercedes 63 razy w historii miał dwa bolidy na dwóch pierwszych polach startowych, ale dwukrotnie nie gwarantowało im to całego pierwszego rzędu. Stąd różnice w liczbach i statystykach.
Ferrari było najszybsze na przedsezonowych testach na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w latach 2018 i 2019, a potem w wyścigach na tym torze nie udawało się im nawet zająć miejsca na podium.
Po raz pierwszy w 2019 roku obaj kierowcy Haasa finiszowali w punktach.
Po raz pierwszy w tym roku zespół Alfa Romeo nie zdobył żadnego punktu.
Kierowcy Williamsa ukończyli w komplecie dotychczasowe wyścigi i zawsze zajmowali w nich dwa ostatnie miejsca.
Bolid z silnikiem Mercedesa wygrał 178. wyścig Formuły 1 w historii. Poprzednio informowałem, że silnik Mercedesa awansował na samodzielne drugie miejsce pod względem liczby zwycięstw w historii F1 za Ferrari (236 wygranych). Jednak dopiero teraz jest to prawdziwe drugie miejsce, bo 177 wygranych ma na swoim koncie silnik Renault, ale dziewięć z nich wywalczonych zostało pod nazwą Tag-Heuer – stąd w oficjalnych zestawieniach Renault ma 168 wygranych.
Drugie podium Verstappena w sezonie 2019, to zarazem drugie podium Hondy od momentu powrotu do F1 jako dostawca silnika w 2015 roku.
Pozostałe ciekawostki
Bottas i Hamilton zanotowali 13. dublet jako zespołowi partnerzy w Mercedesie.
Pierre Gasly i Robert Kubica to dwaj kierowcy, którzy w tym roku przegrali z zespołowymi partnerami wszystkie sesje kwalifikacyjne i wyścigi.
W tym sezonie w każdym wyścigu na mecie w czołowej piątce są obaj kierowcy Mercedesa i Ferrari oraz Max Verstappen.
Tor Circuit de Barcelona-Catalunya jest uznawany za najbardziej reprezentatywny i pokazuje faktyczny układ sił. W ostatnich latach w F1 dominują zespoły Mercedes, Ferrari oraz Red Bull. Potwierdzają to wyniki kwalifikacji na tym torze, bo w latach 2016-2019 tylko kierowcy tych stajni zajmowali miejsca w czołowej szóstce w kwalifikacjach.
Michael Schumacher jest samodzielnym rekordzistą toru Circuit de Barcelona-Catalunya w każdej z najważniejszych statystyk (liczba zwycięstw, podiów, Pole Position, najszybsze okrążenia w wyścigu), a za jego plecami na drugim miejscu w każdej z nich znajduje się Lewis Hamilton.
Mechanicy McLarena obsłużyli Carlosa Sainza w alei serwisowej w najlepszym w tym sezonie czasie – 2,07 sekundy.
Minęło sześć lat od od ostatniego zwycięstwa Fernando Alonso w F1 – GP Hiszpanii 2013.
Czasy okrążeń
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Circuit de Barcelona-Catalunya. Bottas podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:15,406. Fin poprawił rekord Hamiltona z 2018 roku, który wynosił 1:16,173.
Frekwencja na GP Hiszpanii 2019
W tym roku frekwencja podczas weekendu z GP Hiszpanii F1 była najsłabsza od 1998 roku. Brak Fernando Alonso zgodnie z przewidywaniami odbił się na liczbie sprzedanych biletów. Frekwencja na tym wyścigu była bardzo wysoka za czasów sukcesów Alonso (rekord to 355 000 w 2007 roku), a od kilku lat widoczny jest wyraźny trend spadkowy. Przed Alonso w latach 90-tych frekwencja weekendowa wynosiła około 100 000 widzów. W 2020 roku prawdopodobnie nie będzie w ogóle GP Hiszpanii w kalendarzu F1.
Sezon | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
2012 | 185 000 | |||
2013 | 94 831 | 218 331 | ||
2014 | 32 200 | 67 500 | 91 480 | 205 680 |
2015 | 60 260 | 88 700 | 188 960 | |
2016 | 87 245 | 165 029 | ||
2017 | 19 290 | 57 230 | 94 623 | 177 984 |
2018 | 18 758 | 55 503 | 91 896 | 172 144 |
2019 | 16 678 | 51 821 | 87 511 | 160 428 |
Oglądalność GP Hiszpanii 2019 w Polsce
Oglądalność wyścigu F1 o GP Hiszpanii 2019 spadła na w obu polskich telewizjach w porównaniu do poprzedniego wyścigu. W Eleven Sports 1 było to średnio 263 tysiące widzów (304 tysiące dla GP Azerbejdżanu), a w TVP Sport studio i druga połowa wyścigu miała średnio 322 tysiące widzów (372 tysiące dla GP Azerbejdżanu). Pora rozpoczęcia obu wyścigów była identyczna. Nie są to dobre wyniki biorąc pod uwagę starty Roberta Kubicy w Formule 1.
Pasjonujące 😂GP Hiszpanii, Nielsen, 4+
Eleven
1 trening – 11 tys
2 trening – 37 tys
3 trening – 43 tys
kwalifikacje – 158 tys
wyścig – 263 tysTVP Spot (studio + wyścig od 45 minuty) – 322 tys
— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) 13 maja 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: