Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Hiszpanii 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał drugi raz w Hiszpanii, a także po raz czwarty w tym sezonie oraz ogółem 24. w karierze.
Verstappen w tym roku wygrał cztery wyścigi oraz dwóch nie ukończył. Jeżeli jest na mecie, to wygrywa.
Verstappen po raz drugi w karierze osiągnął serię trzech kolejnych zwycięstw.
Verstappen wygrał więcej wyścigów F1 niż Nelson Piquet, trzykrotny mistrz świata i ojciec jego aktualnej partnerki Kelly.
Verstappen zanotował 64. podium w karierze.
Verstappen wszystkie swoje podia wywalczył dla Red Bulla. Brakuje mu jeszcze jednego, aby wyrównać wynik 65 podiów Vettela dla tego zespołu.
Verstappen po raz szósty finiszował na podium do wyścigu o GP Hiszpanii. Na każdym stopniu stał dwukrotnie.
Verstappen zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach do GP Hiszpanii. Nigdy nie udało mu się zająć Pole Position.
Verstappen pierwszy raz w tym sezonie prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców.
Sergio Perez wszystkie tegoroczne wyścigi w których dojechał do mety ukończył w czołowej czwórce.
Perez zanotował 18. podium w karierze.
Perez w tym roku trzykrotnie stał na podium, zawsze na drugim stopniu.
Perez po raz pierwszy w tym sezonie i siódmy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
George Russell zanotował trzecie podium w karierze.
Russell w tym roku zawsze kończy wyścigi w czołowej piątce, jako jedyny kierowca w stawce.
Czwarte miejsce, to najlepszy wynik Russella w kwalifikacjach w tym sezonie.
Perez i Russell wywalczyli pierwsze podia w Hiszpanii w karierze.
Pozostali kierowcy
Carlos Sainz ukończył wszystkie swoje wyścigi o GP Hiszpanii i zawsze zdobywał w nich punkty. Nigdy jednak nie stał na podium w domowym wyścigu.
Czwarte miejsce, to najlepszy wynik Sainza w karierze w domowym wyścigu.
Sainz zanotował najlepsze kwalifikacje w karierze do domowego Grand Prix – trzecie miejsce.
Lewis Hamilton stracił szansę na ustanowienie nowego rekordu F1. Brytyjczyk wygrał pięć poprzednich wyścigów w Hiszpanii. Gdyby wygrał również w 2022 roku, to miałby nowy rekord całej Formuły 1. Nie udało mu się to, więc rekordem F1 pozostaje pięć wygranych z rzędu Senny w Monako i Hamiltona w Hiszpanii.
Szóste miejsce, to najgorszy wynik Hamiltona w kwalifikacjach do GP Hiszpanii od 2009 roku, gdy był 14. Brytyjczyk w latach 2010 – 2021 zawsze w kwalifikacjach do GP Hiszpanii zajmował miejsce w TOP3* (* w 2012 roku wygrał, ale został zdyskwalifikowany za zbyt małą ilość paliwa). Miał dwanaście kolejnych sesji kwalifikacyjnych w TOP3 na tym torze.
Jeżeli Valtteri Bottas w tym roku dojeżdża do mety, to finiszuje w czołowej ósemce.
Esteban Ocon w każdym tegorocznym wyścigu był sklasyfikowany wyżej niż Alonso.
Lando Norris wyrównał swój najlepszy wynik w karierze w Hiszpanii – ósme miejsce. Biorąc pod uwagę chorobę kierowcy, to taki wynik jest dużym sukcesem.
Fernando Alonso pierwszy raz w tym roku zakończył udział w kwalifikacjach na Q1.
Alonso pierwszy raz w karierze nie awansował do Q2 w kwalifikacjach w domowym wyścigu. W Hiszpanii w kwalifikacjach spisał się słabiej niż w 2022 roku (17 miejsce) tylko w swoim debiutanckim sezonie 2001 w Minardi (18 miejsce). W 2001 roku nie było jeszcze podziału kwalifikacji na trzy segmenty.
Alonso punktował po raz 219 w Formule 1. Wyrównał wynik Raikkonena i zajmuje razem z nim trzecie miejsce w tym zestawieniu.
Sebastian Vettel drugi rok z rzędu ukończył wyścig w Hiszpanii i nie zdobył punktów. Wcześniej Vettel tylko raz (2008 rok) nie dojechał do mety, a w pozostałych wyścigach był co najmniej siódmy. Natomiast w latach 2021 i 2022 był na mecie, ale nie zdobył punktów.
Vettel drugi raz w karierze zakończył kwalifikacje w Hiszpanii w Q1.
Daniel Ricciardo pierwszy raz w tym roku „pokonał” Lando Norrisa w kwalifikacjach i przerwał serię dziewięciu kolejnych porażek z rzędu. Napisałem „pokonał” w cudzysłowie, bo Norris miał lepszy czas, ale z powodu minimalnego wyjazdu poza tor został on skasowany.
Mick Schumacher pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Schumacher awansował na dziesiąte miejsce w historii F1 pod względem liczby wyścigów (ma ich teraz 27) bez zdobyczy punktowej. Jeżeli Mick w końcu zdobędzie punkt, to wtedy z tej tabeli zostanie usunięty, ale ma już pewne miejsce w czołowej dziesiątce w tabeli z liczbą wyścigów przed pierwszymi punktami. Jako ciekawostkę dodam, że Latifi zdobył pierwsze punkty w 28. starcie.
Nicholas Latifi to jedyny kierowca, który w tym roku zawsze kończy kwalifikacje na Q1.
Charles Leclerc po raz czwarty w tym sezonie i 13. w karierze wywalczył Pole Position.
Leclerc to pierwszy kierowca, który wywalczył dwa Pole Position z rzędu w tym sezonie.
Leclerc w tym roku w kwalifikacjach zawsze zajmuje jedno z dwóch czołowych miejsc.
Jüri Vips zadebiutował w treningu F1 przed GP Hiszpanii i od razu zarobił pierwszą karę – reprymendę. Rekord Sebastiana Vettela jest jednak niezagrożony, bo on już w dziewiątej sekundzie swojego pierwszego treningu F1 w karierze przekroczył prędkość w alei serwisowej i dostał mandat.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 79. zwycięstwo w Formule 1 oraz 79. najszybsze okrążenie.
Red Bull wywalczył drugi w tym sezonie i ogółem 19. dublet w Formule 1.
Red Bull pierwszy raz w tym roku prowadzi w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Red Bull poprzedni raz prowadził w tej klasyfikacji po GP Wielkiej Brytanii 2021, czyli w połowie zeszłego sezonu.
Mercedes wywalczył 250. podium od powrotu do rywalizacji w F1 z fabrycznym zespołem w 2010 roku.
Russell prowadził przez cztery okrążenia w wyścigu, jako pierwszy zawodnik spoza Ferrari i Red Bulla w tym roku.
Po raz pierwszy od 2012 roku nie było żadnego kierowcy Mercedesa w pierwszej linii na starcie w Hiszpanii.
Leclerc przerwał rekordową passę Mercedesa, który zdobył dziewięć Pole Position z rzędu do GP Hiszpanii. To rekord w F1.
Ferrari poprzednie Pole Position do GP Hiszpanii wywalczyło w 2008 roku – Kimi Raikkonen.
Obaj kierowcy Alpine zdobyli punkty w Hiszpanii. Poprzedni raz taka sytuacja dla stajni z Enstone miała miejsce w 2012 roku.
Siódme miejsce Bottasa w kwalifikacjach, to najlepszy wynik dla zespołu z Hinwil na torze pod Barceloną od 2012 roku, gdy Perez był piąty.
Obaj kierowcy Haasa awansowali do Q3 w kwalifikacjach. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w kwalifikacjach do GP Brazylii 2019.
W tym roku kierowcy Williamsa w komplecie kończą udział w kwalifikacjach w pierwszym segmencie. Jedynym wyjątkiem był awans do Q2 Albona w Bahrajnie.
Pozostałe ciekawostki
W erze hybrydowych silników V6 Turbo w GP Hiszpanii wygrywają tylko kierowcy Mercedesa lub Max Verstappen.
W latach 2018 – 2021 na podium w Hiszpanii stawali tylko Hamilton, Bottas i Verstappen. W 2022 roku z tej trójki tylko Verstappen ponownie był na podium.
Wyścig o GP Hiszpanii po raz 32. odbył się na torze Circuit de Barcelona-Catalunya. Ten obiekt jest w kalendarzu F1 nieprzerwanie od 1991 roku.
Kierowcy startujący z pierwszego rzędu wygrali 29 z 32. rozegranych do tej pory wyścigów F1 na torze Circuit de Barcelona-Catalunya.
Michael Schumacher i Max Verstappen – to jedyni kierowcy, którzy zawsze awansowali do Q3 w kwalifikacjach do GP Hiszpanii. Podział sesji kwalifikacyjnej na trzy segmenty wprowadzono w 2006 roku, więc pod uwagę brane są tylko wyniki od tego momentu.
Leclerc i Bottas są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.
W tym sezonie tylko Verstappen, Perez, Leclerc i Sainz zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Sainz i Latifi pierwszy raz w tym roku ukończyli wyścig przed swoimi zespołowymi partnerami. Jedynie Ocon pozostał niepokonany w pojedynku z Alonso w tym roku.
Russell to jedyny kierowca, który punktował w każdym tegorocznym wyścigu.
Russell to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach w tym roku.
GP Hiszpanii to jedyny wyścig w 2022 roku, który nie był przerwany neutralizacją i wyjazdem samochodu bezpieczeństwa.
Podczas transmisji sesji F1 po raz pierwszy wykorzystano ujęcia z dronów.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Hiszpanii 2022
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje osiągając najlepszy czas okrążenia na poziomie 1:18,750. Jest to wynik o nieco ponad dwie sekundy gorszy niż rekordowy czas Lewisa Hamiltona z 2021 roku – 1:16,741. Układ toru Circuit de Barcelona-Catalunya uległ zmianie w 2021 roku i od tego momentu liczą się rekordy.
Sergio Perez przejechał najszybsze okrążenie podczas wyścigu i zdobył bonusowy punkt. Meksykanin na 55. okrążeniu wykręcił czas 1:24,108. Jest to wynik aż o sześć sekund gorszy niż rekord Maxa Verstappena z 2021 roku – 1:18,149.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lewis Hamilton. Brytyjczyk w punkcie pomiaru odnotował 333,6 km/h. W 2021 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze pod Barceloną była znacznie wyższa – 343,9 km/h Lance’a Strolla.
Najszybszy pit-stop podczas GP Hiszpanii 2022 wykonali mechanicy Ferrari, którzy na 21. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,23 sekundy. Jest to najszybszy pit-stop w tym roku.
Frekwencja na GP Hiszpanii 2022
Frekwencja na trybunach toru Circuit de Barcelona-Catalunya przez cały weekend była znakomita. To była 32. wizyta F1 na tym torze i więcej kibiców na wyścigu było tylko w latach 2006 – 2008. Rekord pochodzi z 2007 roku, gdy trybuny były wypełnione w 100% – 140 700 kibiców, a przez cały weekend było ponad 300 000 osób (nie spotkałem się z informacją o konkretnej liczbie). W 2022 roku organizatorzy podali następujące liczby: czwartek – 6 872 kibiców, piątek – 54 134, sobota – 95 163 i niedziela 121 667. Łącznie podczas czterodniowego weekendu było 277 836 kibiców (Źródło).
W tabeli możecie zobaczyć dane o frekwencji na wyścigach o GP Hiszpanii w latach 1991 – 2022. Przypominam, że z powodu pandemii koronawirusa w 2020 roku nie wpuszczono kibiców, a w 2021 roku wpuszczono tylko 1 000 osób w niedzielę. Dane w tabeli pochodzą od F1destinations oraz mojego archiwum.
Sezon | Frekwencja na wyścigu |
---|---|
1991 | 60 000 |
1992 | 28 000 |
1993 | 35 000 |
1994 | 40 000 |
1995 | 53 000 |
1996 | 55 000 |
1997 | 64 000 |
1998 | 70 000 |
1999 | 81 000 |
2000 | 79 000 |
2001 | 91 000 |
2002 | 98 000 |
2003 | 96 000 |
2004 | 108 300 |
2005 | 115 900 |
2006 | 131 200 |
2007 | 140 700 |
2008 | 128 000 |
2009 | 92 500 |
2010 | 98 200 |
2011 | 78 300 |
2012 | 82 000 |
2013 | 94 831 |
2014 | 91 480 |
2015 | 88 700 |
2016 | 87 245 |
2017 | 94 623 |
2018 | 91 896 |
2019 | 87 511 |
2020 | Brak kibiców |
2021 | 1 000 |
2022 | 121 667 |
Osobną kwestią były spore problemy jakie kibice napotkali na miejscu. W reakcji na nie i wiele negatywnych komentarzy w mediach społecznościowych, sama Formuła 1 wystosowała apel do organizatorów, aby podczas kolejnej wizyty warunki dla kibiców były lepsze. Fani czekali w długich kolejkach do wejścia na tor, były bardzo duże korki, na torze brakowało wody, albo była sprzedawana w bardzo wysokich cenach. Ludzie mdleli w kolejkach (panowały upały), a wiele osób z powodu korków i kolejek nie weszło na tor o czasie, a do domów i hoteli docierali późno w nocy.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: