Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie zawodów F1 z cyklu „Garść statystyk po GP Holandii 2024”. Podsumowanie skupione jest na osiągnięciach Lando Norrisa i zespołu McLaren.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris wygrał drugi wyścig F1 w karierze.
Norris po raz trzeci w tym sezonie oraz ogólnie po raz czwarty w karierze wywalczył Pole Position.
Norris po raz pierwszy wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position.
Norris po raz szósty w karierze ruszał do wyścigu lub sprintu F1 z Pole Position i nigdy nie utrzymał prowadzenia po pierwszym okrążeniu.
Norris po raz drugi w tym sezonie oraz ogólnie ósmy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris po raz pierwszy w karierze wywalczył hat trick: Pole Position, zwycięstwo oraz najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris z roku na rok zajmuje lepsze miejsce w kwalifikacjach w Holandii a także lepsze w wyścigach* (w 2022 i w 2023 roku był siódmy w wyścigu, więc miejsce było takie samo).
Norris zanotował 22. podium w karierze.
Norris wywalczył w tym roku 225 punktów – najwięcej w karierze w jednym sezonie.
Norris wygrał kwalifikacje z przewagą 0,356 sekundy nad drugim kierowcą. W tym roku większą przewagę miał dwukrotnie Verstappen w kwalifikacjach.
Max Verstappen zanotował 108. podium w karierze.
Verstappen wszystkie domowe wyścigi kończy w TOP2.
Verstappen w 2024 roku po raz pierwszy w karierze był wolniejszy od kogokolwiek w kwalifikacjach lub wyścigu o GP Holandii.
Verstappen wystartował w 200. wyścigu F1 w karierze.
Po raz pierwszy od 2020 roku, Verstappen nie wygrał żadnego z pięciu kolejnych wyścigów F1. W 2020 roku miał serię 11. kolejnych wyścigów bez zwycięstwa.
Po raz szósty w tym sezonie Norris i Verstappen zajęli dwa pierwsze miejsca na mecie wyścigu.
Norris i Verstappen po raz czwarty w tym sezonie ruszali do wyścigu z pierwszej linii. Rok temu również ustawili się wspólnie na starcie do GP Holandii 2023.
Charles Leclerc zanotował 37. podium w karierze.
Leclerc po raz drugi z rzędu i piąty w tym sezonie zajął trzecie miejsce w wyścigu.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Oscar Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Piastri prowadził przez minimum jedno okrążenie w piątym kolejnym wyścigu.
Carlos Sainz wyrównał najlepszy wynik w karierze w GP Holandii – piąte miejsce.
Jeżeli Sainz w tym roku dojeżdża do mety, to zajmuje miejsce w TOP6.
Sainz wszystkie wyścigi na Zandvoort w karierze ukończył w TOP8.
Sainz wziął udział w 200. weekendzie F1. Hiszpan zadebiutował w F1 razem z Verstappenem, ale opuścił trzy wyścigi: dwukrotnie z powodu awarii bolidu oraz z powodu zapalenia wyrostka robaczkowego.
Sergio Perez notuje solidne wyniki w GP Holandii. Zawsze punktował (miejsca 8, 5, 4 i 6) i trzykrotnie był w Q3. W 2021 roku odpadł w Q1 z powodu nieporozumienia, gdy nie poprawił pod koniec segmentu swojego wyniku. Zandvoort to jeden z torów, gdzie Perez notuje stabilne wyniki.
Szóste miejsce Pereza to jego najlepszy wynik od GP Miami na początku maja, gdy był czwarty.
Lewis Hamilton od 2021 roku zajmuje w wyścigach o GP Holandii systematycznie coraz gorszą pozycję:
Miejsca Lewisa Hamiltona w wyścigach o GP Holandii:
2021 – 2
2022 – 4
2023 – 6
2024 – 8#F1PL #ViaF1— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) August 25, 2024
Hamilton po raz drugi z rzędu odpadł w Q2 w kwalifikacjach do GP Holandii.
Pierre Gasly bardzo dobrze spisuje się w wyścigach w Holandii. W 2021 roku wywalczył czwarte miejsce w AlphaTauri, a w 2023 roku trzecie miejsce w Alpine. W 2024 roku był dziewiąty. Nie punktował tylko w 2022 roku, gdy zajął 11 miejsce.
Fernando Alonso zawsze punktuje w GP Holandii.
Nico Hulkenberg po raz szósty w tym sezonie zajął 11. miejsce w wyścigu. Niemiec najczęściej w całej karierze kończył wyścigi F1 właśnie na tej pozycji – 28 razy.
Lance Stroll wszystkie sesje kwalifikacyjne i wyścigi na Zandvoort kończy na miejscach 9 – 13. W tym roku zajął najlepsze w karierze miejsce w kwalifikacjach i najgorsze w wyścigu. W poprzednich trzech latach był jedynie na pozycjach 10 – 12.
Esteban Ocon po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w GP Holandii.
Ocon podobnie jak w zeszłym roku zajął 17. miejsce w kwalifikacjach w Holandii.
Logan Sargeant w 2023 roku w Holandii świętował swój pierwszy awans do Q3 w kwalifikacjach, a w 2024 roku w ogóle do nich nie wystartował z powodu rozbicia bolidu w trzecim treningu.
Yuki Tsunoda czterokrotnie brał udział w GP Holandii F1. W dwóch pierwszych startach odpadał z powodu usterek technicznych. W 2023 roku zajął odległe miejsce z powodu uszkodzonego w wyniki kolizji samochodu i złej strategii. W 2024 roku zajął daleką pozycję głównie z powodu błędnej strategii. Nie miał żadnego czystego występu w tym wyścigu.
Valtteri Bottas w 2021 roku w Mercedesie zajął trzecie miejsce w kwalifikacjach i w wyścigu w Holandii, a po przejściu do ekipy Alfa Romeo Sauber zawsze odpada w Q1 w kwalifikacjach i nie zdobywa punktów.
Zhou Guanyu po raz pierwszy w karierze dojechał do mety wyścigu F1 na 20. pozycji.
Zhou po raz dziewiąty w tym roku był najsłabszy w kwalifikacjach.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren zanotował 186. zwycięstwo w Formule 1 w tym czwarte na torze Zandvoort.
McLaren czekał 39 lat na zwycięstwo w GP Holandii. W 1985 roku ostatni wyścig przed wypadnięciem toru Zandvoort z kalendarza wygrał Niki Lauda.
McLaren zanotował 159. Pole Position w Formule 1 w tym drugie do GP Holandii.
Poprzednie Pole Position dla McLarena w Holandii wywalczył Alain Prost w 1984 roku.
Poprzednim kierowcą McLarena, który wygrał wyścig startując do niego z Pole Position był Hamilton w GP Włoch 2012, niemal równo 12 lat wcześniej.
McLaren wywalczył podium w 11. kolejnym wyścigu, poprzedni raz tak dobrą passę mieli na przełomie 2011 i 2012 roku (13. wyścigów z rzędu z minimum jednym podium).
McLaren to jedyny zespół, którego kierowcy w tym roku zawsze w komplecie awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Red Bull zdobył punkty w 58. kolejnym wyścigu.
Nie ma zespołu, którego kierowcy w komplecie awansowaliby do Q3 w kwalifikacjach w czterech ostatnich edycjach GP Holandii. Najdłużej taką serię utrzymało Ferrari, którą w 2024 roku zakończył Sainz odpadając w Q2.
Mercedes w 2023 roku zdobył w GP Holandii tylko osiem punktów – najmniej w całym sezonie. W 2024 roku byli niewiele lepsi – 10 punktów. W tym roku nie jest to ich najgorszy wynik, bo mieli dwa słabsze, w tym jeden w ogóle bez punktów. Widać jednak, że ostatnio im w Holandii nie idzie dobrze.
Po raz pierwszy w historii Mercedes nie miał kierowcy w TOP6 na mecie wyścigu o GP Holandii.
Gasly zajmując dziewiąte miejsce wyrównał najlepszy wynik ekipy Alpine w tym sezonie.
Zespół Alpine co roku zdobywa punkty w GP Holandii, ich kierowcy punktowali w 7/8 występów.
Alex Albon wywalczył ósme miejsce w kwalifikacjach – najlepsze w tym sezonie dla Williamsa, ale został zdyskwalifikowany z powodu złamania regulaminu technicznego. Rok temu w Holandii Albon był czwarty w czasówce, co było najlepszym wynikiem jego zespołu w całym sezonie.
Zespół Haas nigdy nie zdobył punktów w GP Holandii.
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Pięć kolejnych wyścigów wygrały bolidy z silnikami Mercedesa. Poprzedni raz lepszą passę mieli pod koniec sezonu 2020 (siedem zwycięstw z rzędu).
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Holandii 2024
Odkąd tor Zandvoort powrócił do kalendarza F1, to wygrywają go tylko zdobywcy Pole Position.
Zwycięstwo ruszającego z Pole Position Norrisa zakończyło najdłuższą od przełomu sezonów 2009 i 2010 serię sześciu kolejnych wyścigów, których nie wygrywali zdobywcy PP.
Podczas czterech wyścigów na torze Zandvoort od powrotu tego obiektu do kalendarza F1 na podium stało ośmiu różnych kierowców: 4x Verstappen, 2x Leclerc i sześciu kierowców po jednym razie.
Odbyły się łącznie 34 wyścigi o GP Holandii, pierwszy z nich w 1952 roku. Wszystkie zorganizowano na torze Zandvoort, łącznie korzystano z pięciu różnych konfiguracji tego obiektu.
Od 40. lat i wyścigu w 1984 roku, zawody F1 w Holandii wygrywają tylko kierowcy McLarena (Prost, Lauda i Norris) oraz Red Bulla (3x Verstappen).
W 2021 i w 2024 roku wyścigi o GP Holandii były „czyste”, a więc bez neutralizacji. W 2021 roku zwycięzca pokonał cały dystans o 40 sekund szybciej niż w 2024 roku. To stosunkowo mała różnica, pokazująca, że tegoroczne bolidy są coraz bliżej tempa z ostatniego sezonu sprzed zmiany reguł technicznych.
Wyścig o GP Holandii 2024 ukończyli wszyscy kierowcy, nie było neutralizacji, ani przez moment nie pojawiła się żółta flaga. Poprzednim takim czystym wyścigiem było tegoroczne GP Hiszpanii.
Po raz trzeci w tym sezonie wszyscy kierowcy dojechali do mety (również Bahrajn i Hiszpania).
Po raz 15. w historii wszyscy kierowcy F1 dojechali do mety.
Przewaga zwycięzcy wyścigu nad drugim kierowcą (22,896 sek) była największa w tym sezonie.
Po raz szósty z rzędu wyścig F1 nie był przerwany wyjazdem samochodu bezpieczeństwa, a po raz czwarty z rzędu również bez wirtualnej neutralizacji. Ciekawostka przesłana przez Łukasza na Twitterze. Aktualizacja: jak zauważył Alksonix w komentarzu, poprzedni raz taka seria kolejnych wyścigów bez neutralizacji była w połowie sezonu 2009 od GP Monako do GP Europy w Walencji.
Verstappen i Albon są niepokonani w wewnętrznych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Na 45. możliwych do zdobycia w tym roku podiów: 14 wywalczył Red Bull, 13 McLaren, 12 Ferrari i 6 Mercedes.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Holandii 2024
Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Holandii 2024 z czasem 1:09,673. Wynik kierowcy McLarena był o 0,788 sekundy gorszy od kwalifikacyjnego rekordu tego obiektu, który pochodzi z 2021 roku i należy do Maxa Verstappena – 1:08,885.
Lando Norris osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 72. kółku wyścigu wykręcił czas 1:13,817. Jest to wynik o 2,74 sekundy gorszy niż oficjlany rekord toru Zandvoort, który w 2021 roku ustanowił Lewis Hamilton – 1:11,097. Norris swój wynik osiągnął na mocno zużytych twardych oponach, a w 2021 roku Hamilton pod sam koniec wyścigu zmienił opony na miękkie.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Carlos Sainz. Hiszpan w punkcie pomiaru prędkości na końcu prostej startowej odnotował 335,4 km/h. W 2023 roku prędkość maksymalna w wyścigu F1 na torze w Holandii była nieco niższa 334,8 km/h Nico Hulkenberga.
Najszybszy pit stop podczas GP Holandii 2024 wykonali mechanicy ekipy RB. Na 32. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Yukiego Tsunody w 2,18 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy, a rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Holandii 2024
Liberty Media podała w czasie transmisji, że weekendowa frekwencja na GP Holandii 2024 wyniosła 305 000 kibiców. To identyczny wynik jak w 2022 i w 2023 roku. Trybuny toru Zandvoort mieszczą 105 000 osób, więc prawdopodobnie wpuszczają tyle osób tylko w niedzielę, a w dwa pozostałe dni ograniczają liczbę dostępnych biletów do 100 000. W 2022 i w 2023 roku trybuny toru faktycznie były pełne każdego dnia, ale w 2024 roku tak nie było. Być może z powodu niekorzystnej pogody w piątek i w sobotę część posiadaczy trzydniowych wejściówek przyszła na tor tylko w niedzielę. W niedzielę także widziałem trochę pustych miejsc na trybunach (ale bardzo niewiele). Przed weekendem pojawiły się informacje, że w sprzedaży pozostało kilka tysięcy biletów w sprzedaży. Sam tor na swojej stronie internetowej podał, że w niedzielę na torze było 100 000 osób – Źródło. Podejrzewam, że faktycznie mogli nie sprzedać kompletu biletów, albo do frekwencji doliczyli czwartek na torze i zaliczali trzydniowe wejściówki jako trzy dni bez względu na to, czy ich właściciele byli na torze.
GP Holandii to wyjątkowy wyścig F1, bo zdecydowana większość kibiców dojeżdża na niego komunikacją publiczną lub rowerami. To wyścig w całości organizowany z prywatnych środków. Budżet jest tak rozplanowany, że potrzebują sprzedać komplet biletów, aby impreza była opłacalna. Obecny kontrakt obowiązuje jeszcze na 2025 rok, później prawdopodobnie podpiszą kontrakt rotacyjny dotyczący wyścigu co dwa lata.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: