Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Japonii 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia Valtteriego Bottasa
Valtteri Bottas wygrał pierwszy raz wyścig o GP Japonii, a także po raz trzeci w tym sezonie i szósty w karierze.
Bottas w 2017 i 2019 roku wygrywał po trzy wyścigi w Formule 1.
Bottas czekał na zwycięstwo pięć miesięcy, bo poprzednio wygrał w Azerbejdżanie.
Valtteri Bottas zanotował 43. podium w karierze, czym wyrównał wynik Jackiego Stewarta.
Bottas drugi raz w karierze i z rzędu ukończył wyścig o GP Japonii na podium.
Bottas po raz 100. w karierze zdobył punkty w wyścigu F1.
Bottas po raz 58. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Bottas pierwszy raz wygrał z Hamiltonem w kwalifikacjach na Suzuce.
Osiągnięcia Sebastiana Vettela
Sebastian Vettel po raz drugi w tym sezonie, piąty na torze Suzuka oraz 57. w karierze wywalczył Pole Position.
Vettel może pochwalić się pięcioma Pole Position do wyścigów w Kanadzie i Japonii.
Vettel zanotował 119. podium w karierze.
Vettel po raz ósmy zanotował podium w wyścigu o GP Japonii na torze Suzuka. Jedynie Michael Schumacher ma więcej podiów na tym obiekcie – dziewięć. Co ciekawe Vettel zdobył na tym torze siedem podiów z rzędu w latach 2009 – 2015. Potem nastąpiły trzy lata bez takiego sukcesu, by w 2019 roku ponownie stanąć na podium. W 2019 roku po raz pierwszy finiszował na drugiej pozycji, bo wcześniej albo wygrywał, albo był trzeci.
Vettel przerwał trwającą od GP Francji serię porażek w kwalifikacjach z Leclerciem. Leclerc wygrał z nim dziewięć poprzednich sesji kwalifikacyjnych.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton po raz trzeci na torze Suzuka, czwarty w GP Japonii (raz na torze Fuji), piąty w tym sezonie oraz 46. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Hamilton dogonił pod tym względem Kimiego Raikkonena. Teraz obaj zajmują drugie miejsce w tym zestawieniu, a daleko na prowadzeniu jest Michael Schumacher, który aż 77 razy wykręcał najszybsze kółko w wyścigach.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 144. różnym wyścigu F1. Brytyjczyk poprawił własny rekord Formuły 1.
Hamilton zanotował 148. podium w karierze. Brakuje mu siedmiu wizyt na podium do wyrównania rekordu Schumachera.
Hamilton to jedyny kierowca, który punktował w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton to jedyny kierowca, który dojechał do mety w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton zdobył punkty w 29. kolejnym wyścigu, to druga co do długości tego typu passa w historii F1. Dłuższą serię wcześniej osiągnął również Hamilton, który w latach 2016 – 2018 punktował 33 razy z rzędu. Hamilton może wyrównać ten rekord jeśli do końca roku będzie zdobywał punkty.
Statystyki związane z pozostałymi zawodnikami
Alexander Albon finiszował na czwartym miejscu w wyścigu co jest jego najlepszym wynikiem w karierze w Formule 1.
Albon po raz 10. w karierze zdobył punkty w wyścigu F1.
Albon zdobył punkty w siódmym wyścigu z rzędu.
Od momentu awansu do Red Bulla, Albon zawsze kończy wyścigi w czołowej szóstce.
Carlos Sainz po raz 50. w karierze zdobył punkty w wyścigu F1.
Siódmy raz w tym roku Sainz finiszował w wyścigu w czołowej szóstce.
Carlos Sainz pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w GP Japonii.
Zakończyła się passa czterech Pole Position z rzędu Charlesa Leclerca.
Pierre Gasly po raz pierwszy w tym roku jako zawodnik Toro Rosso awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Sergio Perez zdobył punkty w GP Japonii po raz czwarty z rzędu i szósty w karierze.
Nico Hulkenberg zdobył punkty w piątym wyścigu w rzędu. Wyrównał swoją najlepszą passę w stajni Renault.
Lance Stroll dopiero po raz drugi w tym sezonie pokonał Sergio Pereza w kwalifikacjach.
Antonio Giovinazzi wyraźnie poprawił w ostatnim czasie formę lub Kimi Raikkonen obniżył swoją. Włoch trzeci raz z rzędu pokonał Fina w kwalifikacjach.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył jeszcze punktów.
Max Verstappen nie ukończył dwóch wyścigów w 2019 roku i w obu przypadkach winna była kolizja na pierwszym okrążeniu (Belgia i Japonia).
Verstappen pierwszy raz nie zdobył podium w GP Japonii odkąd jeździ w Red Bullu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes po raz szósty z rzędu został mistrzem świata konstruktorów. Zespół z Brackley wyrównał rekord Formuły 1 należący do Ferrari, które wygrywało w latach 1999 – 2004.
Mercedes jest pierwszym zespołem w historii F1, który przez sześć kolejnych sezonów zdobywał oba tytuły mistrzowskie. W tym momencie jedynie Hamilton lub Bottas mogą zdobyć tytuł wśród kierowców, więc Mercedes ma gwarantowane oba trofea na koniec roku.
Mercedes wygrał wszystkie wyścigi o GP Japonii od początku sezonu 2014 i wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo. Mercedes ma podobną passę jeszcze tylko w GP Rosji.
Mercedes wygrał 99. wyścig w Formule 1.
Szóste zwycięstwo z rzędu Mercedesa w GP Japonii to rekord tego wyścigu. Poprzednią najlepszą passą było pięć zwycięstw Ferrari z rzędu w latach 2000 – 2004.
Mercedes zdominował sześć ostatnich wyścigów na Suzuce. Zgarnęli w tym czasie trzy dublety, pięć najszybszych okrążeń i Pole Position, sześć zwycięstw oraz jedenaście miejsc na podium.
Ferrari po raz trzeci w tym sezonie zajęło w komplecie pierwszy rząd na starcie. Wyrównali w ten sposób rekord Formuły 1 należący do Mercedesa i teraz oba te zespoły mogą pochwalić się 64. w komplecie zajętymi pierwszymi rzędami na starcie wyścigów.
Ferrari przerwało passę pięciu kwalifikacyjnych dubletów* Mercedesa na torze Suzuka. Mercedes w latach 2014 – 2018 zawsze w Q3 miał dwóch najszybszych kierowców, ale w 2017 roku z uwagi na karę za wymianę skrzyni biegów dla Bottasa nie miał obu kierowców w pierwszej linii na starcie wyścigu.
Ferrari zanotowało piąte Pole Position z rzędu. Poprzedni raz mieli taką dobrą serię na przełomie sezonów 2006 i 2007, gdy zanotowali sześć PP z rzędu.
Poprzednim kierowcą Ferrari, który wygrał kwalifikacje w Japonii był Felipe Massa w 2006 roku.
Ferrari nie wygrało w Japonii od 2004 roku i triumfu Schumachera.
Drugie miejsce Vettela to najlepszy wynik zespołu Ferrari w GP Japonii od 2012 roku.
Po raz pierwszy od 2014 roku kierowca McLarena startował do GP Japonii z pierwszych czterech rzędów.
Po raz czwarty w tym roku obaj kierowcy Renault zdobyli punkty.
Pozostałe ciekawostki
Po raz piąty w historii F1 przeniesiono kwalifikacje na niedzielę. Zawsze w takiej sytuacji przyczyną były intensywne opady deszczu w sobotę. Niedzielne kwalifikacje odbyły się przed wyścigami o GP Japonii 2004, 2010 i 2019, a także GP Australii 2013 i GP USA 2015.
Niedzielne kwalifikacje F1 zawsze wygrywali kierowcy z Niemiec.
Drugi raz z rzędu kwalifikacje do wyścigu F1, który odbywał się w dniu wyborów parlamentarnych w Polsce zostały przesunięte na niedzielny poranek – ciekawostka od Piotrka.
Po raz piąty w historii wyścig F1 został zakończony przed faktycznym ostatnim okrążeniem z uwagi na błędne wywieszenie flagi w biało-czarną szachownicę. Poprzednie takie przypadki to GP Argentyny 1978, GP Wielkiej Brytanii 1985, GP Chin 2014 oraz GP Kanady 2018.
Za nami 17 wyścigów tego sezonu. W tym czasie Hamilton zanotował 14. miejsc na podium, Bottas 13., a Leclerc 9.
Albon wyrównał najlepszy rezultat w historii występów kierowców Tajlandii w F1. Czwarte miejsce wcześniej dwukrotnie w GP Szwajcarii 1950 i GP Francji 1954 wywalczył Prince Bira. Tylko tych dwóch kierowców z tego kraju startowało w Formule 1.
Bottas to pierwszy kierowca w historii, który wygrał GP Japonii na torze Suzuka startując do niego z drugiej linii. To pierwsza taka sytuacja na 31 rozegranych na tym torze wyścigów F1.
Bottas to trzeci kierowca z Finlandii, który wygrał na Suzuce. Dwaj pozostali to Raikkonen i Hakkinen.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku jest niepokonany w wewnątrz-zespołowym pojedynku w kwalifikacjach.
Charles Leclerc po wyścigu został pierwszy raz w karierze w Formule 1 ukarany punktami karnymi.
Red Bull zanotował pięć Pole Position z rzędu na Suzuce w latach 2009 – 2013, a Mercedes pięć kolejnych w latach 2014 – 2018. W 2019 roku w kwalifikacjach najszybszy był kierowca Ferrari. W kolejnych latach okaże się czy to zapowiedź nowej, pięcioletniej dominacji.
Ferrari wróciło w Japonii do malowania bolidów z logiem akcji Mission Winnow. Do tej pory wygrali wyścig z samochodem z tą reklamą tylko jeden raz w GP USA 2018.
Czasy okrążeń
Sebastian Vettel przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Suzuka w Japonii. Vettel podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:27,064. Niemiec poprawił zeszłoroczny rekord Hamiltona, który wynosił 1:27,319.
Lewis Hamilton ustanowił nowy rekord toru Suzuka (rekord toru czyli najszybsze okrążenie z wyścigu). Hamilton na 45. okrążeniu wyścigu wykręcił czas 1:30,983. Poprzedni rekord wynosił – 1:31,540 i został ustanowiony w 2005 roku przez Raikkonena.
Dla zainteresowanych przypominam powstałe przed tym sezonem zestawienie najlepszych czasów okrążeń torów z obecnego kalendarza F1 dostępne pod tym linkiem.
Frekwencja na GP Japonii 2019 – Aktualizacja 17.10.2019
Tegoroczna frekwencja na GP Japonii Formuły 1 organizowanym Suzuce była najgorsza w historii, a przyczyną był zamknięty tor w sobotę i związany z tym brak kibiców tego dnia. Otrzymałem informację od toru Suzuka, że frekwencja w piątek wyniosła 33 000 kibiców, a w niedzielę 89 000. Łączny wynik weekendowy to 122 000 widzów. Sytuacja wygląda o wiele lepiej jeśli porównany te dwa dni z ich odpowiednikami w zeszłym sezonie. W 2018 roku na torze w piątek było 31 000, a w niedzielę 81 000 kibiców, w tym roku zanotowano więc wzrosty. W poprzednim sezonie w sobotę na trybunach było 53 000 kibiców, gdyby i tym razem przyszło tylu kibiców, to byłby weekendowy wynik byłby najlepszy od 2013 roku. Do tej pory najsłabsza weekendowa frekwencja w historii na tym torze była w 2017 roku: 137 000 osób przez trzy dni.
Polecam szczegółowe zestawienie kompletnych danych o frekwencji na Suzuce w latach 1987 – 2017 dostępne pod tym linkiem.
Oglądalność GP Japonii 2019 w Polsce
Oglądalność Formuły 1 w polskich telewizjach wciąż nie jest na tak dobrym poziomie jak we wcześniejszej fazie sezonu, ale widać pewną oznakę poprawy. Zacznijmy od pozytywnych wieści. W TVP Sport transmisję wyścigu o 45. minuty oglądało średnio 223 000 widzów. To spory wzrost w stosunku do 175 000 przy okazji GP Rosji, mimo że pora rozgrywania wyścigu w Japonii dla telewidzów była gorsza. W ten weekend powróciło studio w pełnej długości przed wyścigiem w TVP Sport w telewizji i miało ono 135 000 widzów. Obecność studia na pewno dobrze wpłynęła na oglądalność samego wyścigu. Gorsze informacje są w stosunku do Eleven Sports 1, bo GP Japonii odnotowało najsłabszy wynik w tym sezonie – 167 000 widzów. Dotychczas najsłabiej oglądanym wyścigiem było GP Francji – 168 000 widzów. W przypadku Eleven Sports 1 każdy kolejny wyścig od GP Węgier ma mniej widzów niż poprzedni.
Teraz przed nami wyścigi rozgrywane w o wiele lepszych porach dla widzów przed telewizorami, więc trzeba liczyć na wzrosty widowni w przypadku GP Meksyku i USA. Porównanie oglądalności telewizyjnej F1 w polskich telewizjach w pierwszej połowie sezonu 2019 (do GP Węgier) znajdziecie pod tym linkiem.
F1 GP Japonii
Eleven
Kwalifikacje 8,5 tys
wyścig 167 tysTVP Sport
wyścig od 45 minuty 223 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) October 14, 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: