Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Kanady 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium w GP Kanady 2023
Max Verstappen wygrał szósty wyścig w tym sezonie. Było to także jego drugie zwycięstwo w GP Kanady i 41. ogółem w karierze.
Verstappen dorównał Sennie pod względem liczby zwycięstw w F1. Przed nimi jest tylko czterech kierowców, najbliżej Prost – 51 zwycięstw.
Verstappen po raz dziesiąty w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety. Była to jego trzecia taka wygrana z rzędu.
Verstappen odkąd wyprzedził Sergio Pereza w GP Miami, prowadził przez wszystkie kolejne okrążenia w wyścigach F1.
Verstappen ma passę 224. kolejnych okrążeń w wyścigach F1 na prowadzeniu. To piąty wynik w historii F1. Przed nim jest Nigel Mansell, który w 1992 roku prowadził przez 235 kolejnych okrążeń. Rekordem jest 305 okrążeń Alberto Ascariego w 1952 roku.
Verstappen prowadził przez cały dystans w trzech kolejnych wyścigach. Poprzedni raz taką dominację zaprezentował Sebastian Vettel w 2012 roku. W historii F1 jeszcze tylko Alberto Ascari, Jim Clark i Ayrton Senna mieli takie serie.
Verstappen po raz drugi w GP Kanady, a także piąty w tym sezonie i 25. w karierze wywalczył Pole Position.
Verstappen wygrał 20 wyścigów po starcie z Pole Position.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP2.
Verstappen zanotował 85. podium w karierze.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył dziewięć miejsc na podium z rzędu.
Verstappen punktował w 27. kolejnym wyścigu. To jego nowy rekord osobisty i ogółem trzeci wynik w historii F1 (remis z Raikkonenem).
Podobnie jak w sezonie 2022, w pierwszej linii do GP Kanady ustawili się Verstappen i Alonso.
Fernando Alonso zanotował 104. podium w karierze. Hiszpan wyprzedził Raikkonena i zajmuje samodzielne piąte miejsce w historycznym rankingu.
Alonso w tym sezonie wywalczył sześć miejsc na podium, dwa razy więcej niż łącznie w latach 2014 – 2022.
Od 2008 roku Alonso zawsze pokonuje zespołowych partnerów w kwalifikacjach w Kanadzie. Ogółem w karierze przegrał na tym torze z zespołowymi partnerami w kwalifikacjach tylko dwa razy z Jarno Trullim i Lewisem Hamiltonem.
Alonso nie ukończył aż ośmiu z 18. wyścigów o GP Kanady do których wystartował. Na żadnym innym obiekcie nie ma tak pechowych wyników.
Lewis Hamilton zanotował 194. podium w karierze.
Hamilton po raz 10. zanotował podium w GP Kanady na 14 startów. Brakuje mu dwóch podiów, aby wyrównać rekord liczby miejsc na podium Schumachera dla zawodów w Kanadzie.
Hamilton nigdy nie zajął drugiego miejsca w GP Kanady. Ma siedem zwycięstw i trzy trzecie miejsca.
Hamilton może pochwalić się co najmniej dziesięcioma miejscami na podium na ośmiu różnych torach.
Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP6.
Hamilton zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze w Kanadzie. Jego najgorszy wynik w karierze to piąte miejsce.
Hamilton i Verstappen stali razem na podium po raz 56, co jest wyrównaniem rekordu F1 ustanowionego przez parę Hamilton i Vettel.
Pozostali kierowcy
Charles Leclerc zawsze zdobywa punkty w GP Kanady, ale tylko w 2019 roku awansował do Q3 w kwalifikacjach. Monakijczyk czterokrotnie startował w tym wyścigu.
Leclerc nie awansował do Q3 w dwóch kolejnych sesjach kwalifikacyjnych. Poprzedni raz tak słabą passę miał pod koniec 2020 roku.
Carlos Sainz zajął najgorsze w tym sezonie miejsce w kwalifikacjach – ósme. Do tej pory zawsze jako jedyny w stawce kwalifikował się z miejsc w TOP5.
Sainz średnio co drugi tegoroczny wyścig kończy na piątym miejscu, jak na kierowcę z numerem 55. przystało.
Sergio Perez po raz pierwszy w Kanadzie, a także po raz drugi w tym sezonie i 11. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Perez trzykrotnie z rzędu nie awansował do Q3. Poprzedni raz tak słabą serię miał pod koniec 2019 roku.
Perez w tym roku awansuje do Q3 w kwalifikacjach tylko w średnio co drugiej sesji.
Perez poprzedni raz awansował do Q3 w kwalifikacjach w Kanadzie w 2018 roku. Pod względem kwalifikacji, to jest jeden z jego najsłabszych torów z kalendarza.
Siódme miejsce Alexandra Albona, to jego najlepszy wynik w barwach Williamsa.
Esteban Ocon wszystkie sesje kwalifikacyjne i wyścigi w Kanadzie ukończył w TOP9.
Ocon w każdych kolejnych kwalifikacjach w Kanadzie zajmuje wyższe miejsce: 9, 8, 7 i 6.
Lance Stroll po raz czwarty zdobył punkty w domowym wyścigu. Jeżeli jest na mecie, to zawsze zdobywa punkty w Montrealu. Jeden raz nie ukończył tego wyścigu.
Stroll po raz pierwszy w karierze awansował do Q2 w kwalifikacjach w Kanadzie.
Valtteri Bottas zanotował najsłabszy wynik w karierze w kwalifikacjach w Kanadzie – 15. pozycja. Rok temu był 11. i to są jego dwa najsłabsze wyniki. W poprzednich latach zawsze był w Q3, a nawet zawsze w TOP7.
Bottas po raz ósmy z rzędu punktował w GP Kanady.
Oscar Piastri po raz pierwszy w karierze dwa razy z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Pierre Gasly podobnie jak w 2022 roku zakończył kwalifikacje w Kanadzie już na Q1.
Nico Hulkenberg zajął drugie miejsce w kwalifikacjach, ale z powodu kary ruszał z piątego pola startowego. Dla Hulkenberga był to najlepszy wynik w kwalifikacjach od GP Brazylii 2010, gdy wywalczył sensacyjne Pole Position.
Hulkenberg po raz pierwszy od 2013 roku nie zdobył punktów w GP Kanady, biorąc pod uwagę tylko te wyścigi w których wziął udział.
Kevin Magnussen trzecie kolejne GP Kanady ukończył na 17. pozycji.
George Russell zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w Kanadzie w karierze – piąte miejsce, a także po raz pierwszy w karierze nie ukończył tego wyścigu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował setne zwycięstwo w Formule 1, tak wygląda historyczny ranking:
Liczba wygranych wyścigów przez zespoły w historii Formuły 1. Red Bull w GP Kanady wygrał po raz setny.
Ferrari – 242
McLaren – 183
Mercedes – 125
Williams – 114
Red Bull – 100
Lotus – 81#F1PL— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) June 18, 2023
Po raz pierwszy w swojej historii zespół Red Bull wygrał osiem pierwszych wyścigów w sezonie F1. Już trzy zwycięstwa były ich rekordem.
Po raz trzeci w historii F1 jeden zespół wygrał osiem pierwszych wyścigów w sezonie: McLaren – 1988 (11 zwycięstw), Mercedes – 2019 i Red Bull 2023 po osiem zwycięstw.
Red Bull wygrał dziewiąty wyścig z rzędu. Wyrównali swój rekord, który wcześniej osiągnęli w 2013 i 2022 roku.
Mercedes od 2013 roku zdobywa minimum jedno podium w Kanadzie.
Kierowcy Ferrari zajęli czwarte i piąte miejsce w wyścigu. W tym roku lepiej spisali się tylko w Azerbejdżanie: trzecie i piąte miejsce.
Siódme miejsce Albona, to najlepszy wynik Williamsa na suchym torze w czystym wyścigu od sezonu 2017, czyli od ostatniego sezonu, gdy ten zespół był naprawdę konkurencyjny. Znaczny spadek formy nastąpił w 2018 roku.
Albon był najszybszy w Q2 w kwalifikacjach. Poprzedni raz kierowca Williamsa był najszybszy w jednym z segmentów kwalifikacji do GP Belgii 2016 – Felipe Massa.
McLaren poprzedni raz zdobył punkty w GP Kanady w 2014 roku.
Haas jeszcze nigdy nie miał kierowcy ustawionego w pierwszej linii na starcie, mimo że Magnussen wygrał kwalifikacje do GP Sao Paulo 2022 i ma w statystykach zaliczone Pole Position (później był sprint i ruszał z dalszej pozycji), a Hulkenberg był drugi w czasówce do GP Kanady 2023, ale dostał karę przesunięcia o trzy pola.
Haas w GP Kanady zdobył tylko jeden punkt w 2017 roku.
Po raz drugi w tym roku kierowcy AlphaTauri w komplecie odpadli z kwalifikacji już w Q1.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Kanady 2023
GP Kanady 2023 było 42. wyścigiem F1 na torze w Montrealu. Tylko cztery inne tory częściej organizowały wyścigi Formuły 1.
Verstappen wygrał kwalifikacje z bardzo dużą przewagą: 1,244 sekundy. Poprzedni raz większa przewaga zwycięzcy była w kwalifikacjach do GP Wielkiej Brytanii 2014, gdy Nico Rosberg miał 1,620 sekundy nad drugim kierowcą. W Kanadzie przewaga Verstappena była wynikiem czerwonej flagi, a jego konkurenci nie mieli możliwości przejechania drugiego pomiarowego okrążenia.
Verstappen, Alonso i Hamilton punktują w każdym tegorocznym wyścigu.
Jedynie Nyck de Vries i Logan Sargeant pozostają bez zdobyczy punktowej w tym roku.
Albon, jako jedyny zawodnik, zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem.
Tylko Alonso i Sainz w 2023 roku zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Kanady 2023
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Kanady 2023 z czasem 1:25,858. Kwalifikacje były rozgrywane na mokrym torze, więc tempo było znacznie gorsze od możliwości kierowców i samochodów. W Q2, gdy warunki pozwalały na korzystanie z opon typu slick, Alexander Albon wykręcił wynik1:18,725. Kwalifikacyjnym rekordem toru imienia Gillesa Villeneuve’a w Montrealu pozostał wynik Sebastiana Vettela z 2019 roku – 1:10,240.
Sergio Perez wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Meksykanin na 70. kółku osiągnął czas 1:14,481. Jest to wynik o 1,4 sekundy gorszy niż oficjalny rekord toru imienia Gillesa Villeneuve’a w Montrealu ustanowiony w 2019 roku przez Valtteriego Bottasa – 1:13,078.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Alexander Albon. Tajlandczyk w punkcie pomiaru na linii mety odnotował 343,0 km/h. W 2022 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze w Montrealu była minimalnie niższa – 342,7 km/h Charlesa Leclerca.
Najszybszy pit-stop podczas GP Kanady 2023 wykonali mechanicy Red Bulla, którzy na 68. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,23 sekundy. Tegorocznym rekordem pozostaje wynik mechaników Red Bulla z GP Hiszpanii – 2,07 sekundy.
Frekwencja na GP Kanady 2023
Formuła 1 w trakcie transmisji podała, że weekendowa frekwencja na GP Kanady 2023 wyniosła 345 000 kibiców. Jest to nowy rekord dla tych zawodów, poprawiono wynik ustanowiony w 2022 roku o 7 000 kibiców (w 2022 roku przez weekend było 338 000 kibiców). Są to dane dla trzydniowego weekendu, a promotor zawodów w Montrealu nie wliczał osób, które pojawiły się na torze w czwartek. Dla porównania podczas jeszcze wcześniejszej wizyty F1 w Kanadzie w 2019 roku trzydniowa frekwencja wyniosła 307 000 kibiców. Na GP Kanady zawsze przychodzi dużo kibiców, około 100 000 i więcej podczas niedzielnych wyścigów. Nie da się niestety obiektywnie porównać historycznych danych o frekwencji w Kanadzie, bo tamtejszy promotor nie zawsze podawał konkretne liczby, zdarzało mu się je mocno zawyżać. W 2023 roku w niedzielę na wyścigu było 120 000 kibiców, taka liczba przewijała się przed weekendem. Trybuny na torze są tymczasowe i budowane co roku w zależności od zapotrzebowania.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: