Tradycyjne statystyczne podsumowanie zawodów F1 z cyklu „Garść statystyk po GP Kanady 2024” jest bardzo zróżnicowane, dzięki zmianie układu sił i ciekawym wynikom kwalifikacji i wyścigu. Zakończyło się trochę serii, a Alonso ustanowił historyczny rekord.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał szósty wyścig w tym sezonie. Było to także jego trzecie zwycięstwo w GP Kanady i 60. ogółem w karierze.
Verstappen wygrał GP Kanady po raz trzeci z rzędu, zawsze startując przy tym z pierwszego rzędu.
Verstappen został trzecim kierowcą, który przekroczył barierę 60. zwycięstw w F1. Na czele jest Hamilton – 103, a drugi Schumacher – 91.
Max Verstappen wygrał 50 z 75. wyścigów rozegranych od początku sezonu 2021.
Verstappen zanotował 105. podium w karierze.
Verstappen i Norris finiszowali na dwóch czołowych pozycjach w czterech z pięciu ostatnich wyścigów.
Lando Norris zanotował 18. podium w karierze.
Norris to jedyny kierowca, który punktował w każdym tegorocznym wyścigu. Piastri również co weekend zdobywa punkty, ale w GP Miami tylko w sprincie, bo w wyścigu dojechał poza TOP10.
George Russell wywalczył drugie Pole Position w karierze, ale po raz trzeci ruszył z pierwszego pola startowego. Statystyki będą zawsze zepsute przez GP Sao Paulo 2022, gdy Russell wygrał sprint i ruszał z Pole Position do wyścigu, ale w statystykach Pole Position zapisano Kevinowi Magnussenowi, który wygrał kwalifikacje. Tak wtedy wyglądały regulacje.
Russell zanotował najlepszy wynik w tym sezonie – trzecia pozycja.
Russell zanotował 12. podium w karierze, wyrównał osiągnięcie Roberta Kubicy.
Jeżeli Verstappen i Russell ruszają do wyścigu z pierwszej linii, to Verstappen zawsze wygrywa Grand Prix.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lewis Hamilton po raz drugim w tym sezonie, a także drugi w Kanadzie i 67. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Brakuje mu dziesięciu najszybszych okrążeń do rekordu Schumachera.
Hamilton zanotował najlepszy wynik w tym sezonie – czwarta pozycja.
Hamilton poprawił najgorszą w karierze serię dwunastu kolejnych wyścigów bez finiszu na podium. Jego poprzedni anty-rekord to dziesięć kolejnych wyścigów bez podium na przełomie sezonów 2008 i 2009.
Jeżeli Hamilton dojeżdża do mety w GP Kanady, to zajmuje miejsce w TOP5.
Wyniki Lewisa Hamiltona w wyścigach o GP Kanady:
2007 – 1
2008 – Kolizja
2010 – 1
2011 – Kolizja
2012 – 1
2013 – 3
2014 – Awaria
2015 – 1
2016 – 1
2017 – 1
2018 – 5
2019 – 1
2022 – 3
2023 – 3
2024 – 4#F1PL— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) June 10, 2024
Hamilton zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze w Kanadzie. Siódme miejsce w 2024 roku to jego najgorszy wynik w karierze na tym torze, do tej pory najsłabszym wynikiem była piąta pozycja.
Fernando Alonso osiągnął spodziewany rekord F1 dotyczący czasu jaki minął między pierwszymi a ostatnimi punktami w karierze. Aktualny wynik Alonso to 21 lat i 3 miesiące. Wyprzedził Schumachera – 21 lat 2 miesiące i 17 dni. Alonso ma jeździć w F1 jeszcze 2,5 roku, więc ten rekord bardzo poprawi, bo punkty zdobywa się łatwo.
Od 2008 roku Alonso zawsze pokonuje zespołowych partnerów w kwalifikacjach w Kanadzie. Ogółem w karierze przegrał na tym torze z zespołowymi partnerami w kwalifikacjach tylko dwa razy z Jarno Trullim i Lewisem Hamiltonem.
Alonso nie ukończył aż ośmiu z 19. wyścigów o GP Kanady do których wystartował. Na żadnym innym obiekcie nie ma tak pechowych wyników.
Lance Stroll zawsze punktuje w domowym wyścigu F1, jeśli dojeżdża do mety. Stroll nie ukończył zawodów w 2018 roku, a poza tym trzykrotnie zajmował dziewiątą pozycję i raz dziesiąta. W 2024 roku wywalczył najlepszy do tej pory wynik – siódme miejsce.
Stroll po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w Kanadzie.
Stroll został Kanadyjczykiem, który najczęściej punktował w domowym wyścigu. Przebił osiągnięcie Gillesa Villeneuve’a, który jest patronem toru w Montrealu.
Siódme miejsce Strolla to najlepszy wynik Kanadyjczyka w domowym wyścigu od drugiego miejsca Jacquesa Villeneuve’a w 1996 roku.
Daniel Ricciardo po raz pierwszy zdobył punkty w wyścigu w tym roku.
Ricciardo zajął piąte miejsce w kwalifikacjach – najlepsze w sezonie.
Dziewiąte miejsce to najlepszy wynik Pierre’a Gasly’ego w tym sezonie.
Esteban Ocon zawsze zdobywa punkty w GP Kanady. W 2024 roku zajął dziesiąte miejsce – najgorsze w karierze z powodu polecenia zespołowego. Alpine popsuło mu statystyki, bo do tej pory zawsze finiszował w TOP9.
Ocon odpadł w kwalifikacjach w Q1, to jego zdecydowanie najgorszy występ w Kanadzie. W poprzednich sesjach kwalifikacyjnych na tym torze zajmował miejsca: 9, 8, 7 i 6.
Kevin Magnussen punktował w Kanadzie tylko w debiucie w 2014 roku.
Valtteri Bottas wyrównał swój najlepszy wynik w tym sezonie – 13 miejsce w wyścigu.
Bottas dojechał do mety we wszystkich zawodach o GP Kanady w karierze. Punktował zawsze w latach 2014 – 2023. Bez punktów wyjechał jedynie w debiutanckim sezonie 2013 i w sezonie 2024.
Bottas zanotował najsłabszy wynik w karierze w kwalifikacjach w Kanadzie – 17. pozycja. Rok temu był 15. i to są jego dwa najsłabsze wyniki.
Po raz dwunasty z rzędu Zhou Guanyu zakończył kwalifikacje na Q1, ponownie poprawił najgorszą serię w karierze.
Zhou pięć tegorocznych kwalifikacji zakończył na 20. miejscu.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy awansował do Q3 w kwalifikacjach w Kanadzie.
Alex Albon po raz drugi z rzędu i łącznie w sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Carlos Sainz po raz pierwszy w tym roku nie dojechał do mety i nie zdobył punktów, wszystkie poprzednie tegoroczne wyścigi oraz sprinty ukończył na miejscach w TOP5.
Perez nie ukończył dwóch kolejnych wyścigów z powodu kolizji: GP Monako i GP Kanady 2024. Dziesięć lat temu miał identyczną serię w tych dwóch zawodach.
Sergio Perez po raz drugi z rzędu odpadł w kwalifikacjach w Q1.
Dla Sergio Pereza tor w Kanadzie jest jednym z najgorszych jeśli chodzi o kwalifikacje (być może najgorszym). Na dziesięć okazji tylko trzykrotnie awansował do Q3, a jego najlepszy wynik to ósma pozycja. W barwach Red Bulla nigdy nie awansował do Q3 w Kanadzie.
Charles Leclerc po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w GP Kanady.
Leclerc tylko w 2019 roku awansował do Q3 w kwalifikacjach w Kanadzie, czterokrotnie odpadał we wcześniejszych segmentach.
Leclerc zakończył najdłuższą w swojej karierze serię 17. kolejnych weekendów wyścigowych z punktami.
Leclerc po raz pierwszy w tym roku nie dojechał do mety, wszystkie poprzednie wyścigi i sprinty ukończył w TOP4.
Logan Sargeant po raz pierwszy w tym roku awansował do Q2 w kwalifikacjach.
Sargeant nigdy nie dojechał do mety w GP Kanady.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 119. zwycięstwo w Formule 1 w tym piąte w GP Kanady.
Red Bull zdobył punkty w 52. kolejnym wyścigu. To siódma co do długości seria w historii F1, rekordem jest 81 kolejnych wyścigów z punktami Ferrari.
Norris finiszował na podium, a Piastri na piątej pozycji w barwach McLarena. Poprzednie podium tej ekipy w Kanadzie to zwycięstwo Hamiltona w 2012 roku. Poprzedni finisz obu kierowców w TOP5, to dublet Hamiltona i Buttona w 2010 roku.
McLaren poprzedni raz zdobył punkty w GP Kanady w 2014 roku. W latach 2015 – 2023 nie zdobyli żadnych punktów w tym Grand Prix.
Trzecie miejsce Norrisa w kwalifikacjach to najlepszy wynik McLarena w Kanadzie od 2012 roku, gdy Hamilton był drugi.
McLaren to jedyny zespół, którego kierowcy w tym roku zawsze w komplecie awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Mercedes zanotował 138. Pole Position w Formule 1 w tym piąte do GP Kanady.
Mercedes zanotował pierwsze Pole Position w Kanadzie od 2017 roku.
Russell wywalczył pierwsze podium Mercedesa w 2024 roku.
Zespół Mercedes od 2013 roku zdobywa minimum jedno podium w Kanadzie. To łącznie dwanaście miejsc na podium w dziesięciu kolejnych wyścigach.
Aston Martin zdobył w GP Kanady 14 punktów – najwięcej w tym sezonie.
Dziewiąte miejsce Gasly’ego to najlepszy wynik ekipy Alpine w tym roku.
Haas w GP Kanady zdobył tylko jeden punkt w 2017 roku.
Kick Sauber pozostał jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Kierowcy ekipy Kick Sauber sześć z dziewięciu tegorocznych sesji kwalifikacyjnych zakończyli w komplecie na pierwszym segmencie.
Poprzedni raz obaj kierowcy Ferrari nie zdobyli żadnych punktów w GP Australii 2023, a nie dojechali w komplecie do mety w GP Azerbejdżanu 2022.
Ferrari nie miało żadnego kierowcy w Q3 w kwalifikacjach. Poprzedni raz spisali się równie słabo w deszczowych kwalifikacjach do GP Belgii 2021.
W 22. kolejnym sezonie bolid z silnikiem Mercedesa zanotował minimum jedno Pole Position. Jest to rekordowa passa w historii F1, na drugim miejscu jest silnik Ford Cosworth – 17 kolejnych sezonów z Pole Position.
W 30. kolejnym sezonie bolid z silnikiem Mercedesa zanotował minimum jedno podium. Rekordem jest aktualna passa silnika Ferrari – 44 sezony z podiami.
W 13. kolejnym sezonie zespół Mercedes zanotował minimum jedno podium. Rekordem F1 jest 15 sezonów z rzędu z minimum jednym podium Ferrari.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Kanady 2024
Russell i Verstappen w kwalifikacjach osiągnęli taki sam czas – 1:12,000. Pole Position wywalczył Russell, który jako pierwszy przejechał swoje okrążenie. Odkąd w F1 czasy okrążeń mierzy się z dokładnością do trzech miejsc do przecinku, to taka sytuacja miała miejsce po raz drugi. Wcześniej w pamiętnych kwalifikacjach na torze Jerez do GP Europy 1997, gdy trzech kierowców miało taki sam czas.
Łącznie 16-krotnie był remis dwóch kierowców w walce o Pole Position w kwalifikacjach, ale 14 takich przypadków miało miejsce, gdy czasy mierzono z dokładnością do dziesiątych części sekundy.
GP Kanady 2024 było 43. wyścigiem F1 na torze w Montrealu. Tylko cztery inne tory częściej organizowały wyścigi Formuły 1: Monza, Monako, Silverstone i Spa.
Schumacher, Hamilton i Verstappen mogą się pochwalić trzema zwycięstwami z rzędu w GP Kanady.
W tym sezonie jedynie Zhou Guanyu zawsze odpada w Q1 w kwalifikacjach.
Wszystkie zespoły mają w tym sezonie co najmniej jeden awans do Q3 w kwalifikacjach.
Verstappen, Albon i Bottas są niepokonani w wewnętrznych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.
Na 27. możliwych do zdobycia w tym roku podiów, jedenaście wywalczył Red Bull, dziewięć Ferrari, sześć McLaren i jedno Mercedes.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Kanady 2024
Kwalifikacje i wyścig rozgrywano na przesychającym torze, więc warunki nie były optymalne do osiągania rekordów okrążeń.
George Russell wygrał kwalifikacje do GP Kanady 2024 z czasem 1:12,000, ale we wcześniejszym segmencie osiągnął wynik 1:11,742. Wynik kierowcy Mercedesa był o 1,502 sekundy słabszy od kwalifikacyjnego rekordu toru imienia Gillesa Villeneuve’a w Montrealu, który od 2019 roku należy do Sebastiana Vettela – 1:10,240.
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie podczas wyścigu. Brytyjczyk na 70. okrążeniu wykręcił czas 1:14,856. Jest to wynik o 1,778 sekundy gorszy niż oficjalny rekord toru imienia Gillesa Villeneuve’a w Montrealu ustanowiony w 2019 roku przez Valtteriego Bottasa – 1:13,078.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 347,4 km/h. W 2023 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze w Montrealu była niższa – 343,0 km/h Alexa Albona.
Najszybszy pit stop podczas GP Kanady 2024 wykonali mechanicy Ferrari, którzy na 31. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,21 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy, a rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Kanady 2024
Formuła 1 w trakcie transmisji podała, że weekendowa frekwencja na GP Kanady 2024 wyniosła 350 000 kibiców. Jest to nowy rekord dla tych zawodów, poprawiono wynik ustanowiony w 2023 roku o 5 000 kibiców (w 2023 roku przez weekend było 345 000 kibiców). Są to dane dla trzydniowego weekendu, a promotor zawodów w Montrealu nie wliczał osób, które pojawiły się na torze w czwartek. Dla porównania podczas wizyty F1 w Kanadzie w 2019 roku przed pandemiczną przerwą trzydniowa frekwencja wyniosła 307 000 kibiców.
Na GP Kanady zawsze przychodzi dużo kibiców, około 100 000 i więcej podczas niedzielnych wyścigów. Nie da się niestety obiektywnie porównać historycznych danych o frekwencji w Kanadzie, bo tamtejszy promotor nie zawsze podawał konkretne liczby, zdarzało mu się je mocno zawyżać. W 2024 roku w niedzielę na wyścigu musiało być ponad 120 000 kibiców. Trybuny na torze są tymczasowe i budowane co roku w zależności od zapotrzebowania.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: