Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Kataru 2021″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń i frekwencji na trybunach.
Katar to 33. kraj w którym odbył się wyścig Formuły 1. W zależności od tego jak liczone są tory, to obiekt Losail International Circuit był 74. na którym odbyły się zawody F1. Niektóre tory po znacznych zmianach konfiguracji i nazw były uznawane w statystykach za dwa obiekty, ale to nie jest reguła. Powyższe liczby pochodzą od FIA, więc są oficjalne. Zupełnie nowe Grand Prix i zupełnie nowy tor oznacza, że kierowcy i zespoły mogli poprawić wszelkie statystyki dotyczące zwycięstw, podiów itp. w różnych Grand Prix.
Osiągnięcia Hamiltona i Verstappena
Lewis Hamilton po raz pierwszy w Katarze, a także siódmy w tym sezonie i 102. w karierze wygrał wyścig F1.
Hamilton wygrał wyścigi na 30. różnych torach i pod 30. różnymi nazwami Grand Prix. W obu przypadkach są to zdecydowane rekordy Formuły 1. Drugi Schumacher wygrywał na 23. różnych torach i 22. różne Grand Prix.
Hamilton po raz czwarty w tym sezonie i 102. w karierze ruszał do wyścigu z Pole Position.
Hamilton po raz 60. wygrał wyścig startując z Pole Position. Drugi w tym zestawieniu jest Schumacher, który wygrał tak 40 razy.
Hamilton startował w Formule 1 na 35. różnych torach. Pole Position nie zdobył tylko w Turcji, Indiach, Holandii i na torze Magny-Cours we Francji. Nie wygrał nigdy na torach Magny-Cours, w Walencji, Indiach, Korei Południowej i w Holandii.
Hamilton zanotował 180. podium w karierze.
Hamilton stawał na podium po wyścigach na 34. różnych torach. Jedynie w Indiach nigdy nie stal na podium. Poprawił własny rekord F1. Na drugim miejscu jest Raikkonen, który wywalczył podium na 30. różnych torach.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 175. różnych wyścigach F1.
Hamilton po raz pierwszy w tym sezonie i 23. w karierze prowadził w wyścigu od startu do mety. Poprawił swój własny rekord F1.
Hamilton prowadził przez wszystkie okrążenia i zdobył Pole Position, ale do wielkiego szlema zabrakło mu najszybszego okrążenia.
Max Verstappen zanotował 58. podium w karierze.
Verstappen w tym sezonie jeśli finiszuje na podium, to na pierwszej lub drugiej pozycji. Ani razu nie był trzeci.
Verstappen stracił szansę na pobicie rekordu Vettela, który w 2011 roku prowadził przez 739 okrążeń w wyścigach F1. Holender w tym roku prowadził przez 620 kółek, a w dwa ostatnie weekendy pozostało 108 okrążeń do przejechania.
Verstappen po raz piąty w tym sezonie i 15. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Hamilton i Verstappen stali razem na podium po raz 45.
Pierwsze podium Alonso po siedmiu latach
Fernando Alonso zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach od ponad siedmiu lat. Poprzedni raz był piąty w czasówce do GP Japonii 2014.
Alonso ruszał do wyścigu z trzeciego pola. To jego najlepsze miejsce od ponad ośmiu lat. Poprzedni raz tak wysoko ustawił się osiem lat temu do GP Brazylii 2013.
Alonso zanotował 98. podium w karierze.
Alonso poprzedni raz stał na podium po GP Węgier 2014.
Pomiędzy pierwszym, a obecnie ostatnim podium Alonso w Formule 1 minęło 18 lat 7 miesięcy i 29 dni. Jedynie Schumacher zdobywał podia przez dłuższy okres – 20 lat 3 miesiące i 2 dni.
Pomiędzy dwoma kolejnymi podiami Alonso w F1 minęło 146 wyścigów. Hiszpan ustanowił nowy rekord F1 dotyczący liczby Grand Prix miedzy dwoma kolejnymi podiami (nie musiał w każdym z nich brać udziału). Poprzednim rekordem było 128 wyścigów między podiami Alexandra Wurza.
Alonso dołączył do grona 40-latków, który zdobyli podium w Formule 1. We współczesnych czasach (XXI wiek) oprócz niego w tym gronie jest tylko Michael Schumacher.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez pięć poprzednich wyścigów ukończył w czołowej czwórce.
Perez obydwie rozgrywane w tym roku po zmroku sesje kwalifikacyjne zakończył na 11. pozycji.
Lance Stroll zanotował najlepszy wynik w sezonie – szóste miejsce w wyścigu.
Carlos Sainz zdobył punkty w 13. wyścigu z rzędu, to jego najdłuższa seria z punktami w karierze.
Sainz został sklasyfikowany w 27. kolejnym wyścigu. To aktualnie najdłuższa passa. Tylko dziewięciokrotnie w historii F1 ktoś miał lepszą.
Sebastian Vettel awansował do Q3 w kwalifikacjach. Przerwał w ten sposób passę siedmiu kolejnych eliminacji we wcześniejszych segmentach.
Drugie pole startowe to rekord kariery Pierre’a Gasly’ego. Jego poprzednim najlepszym wynikiem było czwarte pole startowe.
Bottas po raz 99. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Bottas czterokrotnie nie dojechał do mety w tym sezonie. Pod tym względem to jego najgorszy sezon w karierze. Dla porównania w poprzednich czterech sezonach w Mercedesie nie kończył średnio 1,5 wyścigu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes wygrał 123. wyścig w Formule 1.
Hamilton i Bottas wygrali łącznie 59 wyścigów, jako zespołowi partnerzy w Mercedesie przez pięć lat. Poprawili rekord F1 należący do Michaela Schumachera i Rubensa Barrichello, który wygrali 58 razy łącznie dla Ferrari przez sześć sezonów (2000 – 2005). Bottas i Hamilton jeżdżą razem od 98. wyścigów, a Schumacher i Barrichello jeździli razem w 104. wyścigach.
Kierowcy Alpine zajęli trzecie i piąte miejsce. W tym sezonie lepszy zespołowy wynik mieli tylko na Węgrzech: wygrana i czwarte miejsce. W tych dwóch wyścigach zdobyli blisko 50% całego tegorocznego dorobku punktowego.
Dwóch kierowców Astona Martina zdobyło punkty po raz trzeci w tym roku. Poprzedni raz ta sztuka udała się im w czerwcu.
GP Kataru 2021 było 900. startem zespołu McLaren w Formule 1. Ten zespół zadebiutował w GP Monako 1966.
McLaren podczas trzech ostatnich wyścigów zdobył łącznie 4 punkty. Podczas poprzednich 17. zdobywali średnio 14,9 punktu na wyścig. Za nimi bardzo nieudany i pechowy okres sezonu.
Po raz drugi w historii kierowca zespołu Toro Rosso/AlphaTauri ustawił się w pierwszym rzędzie na polach startowych. Przed Gasly’m, który stał na drugim polu w Katarze dokonał tego Vettel, który ruszał z pierwszego pola do GP Włoch 2008.
Obaj kierowcy AlphaTauri awansowali w komplecie do Q3 w kwalifikacjach po raz czwarty w pięciu poprzednich weekendach.
Haas to jedyny zespół, który w tym roku jeszcze nie zdobył punktu.
Pozostałe ciekawostki
Od 2010 roku zdobywca Pole Position na zupełnie nowym torze debiutującym w kalendarzu, zdobywał w tym samym sezonie mistrzostwo świata. Z drugiej strony Hamilton nie zdobył nigdy tytułu jeśli nie był na prowadzeniu po wyścigu w Austin, więc jedna z tych zależności się nie sprawdzi.
W tym roku na podium stało 13. kierowców: Verstappen, Hamilton, Bottas, Perez, Norris, Sainz, Gasly, Vettel, Leclerc, Ocon, Russell, Ricciardo, Alonso. Podobna różnorodność była w minionym sezonie. W tym jest za to o jeden zwycięzca więcej.
Przewaga Hamiltona w kwalifikacjach w Katarze nad drugim kierowcą była największa w tym sezonie biorąc pod uwagę czasówki rozgrywane na suchym torze.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 16, Hamilton ma ich 15, a Bottas 10.
Dwóch Hiszpanów w tym roku stało na podium. Taka sytuacja miała miejsce do tej pory tylko w 2006 roku.
Bottas to jedyny kierowca, który zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Gasly i Schumacher* są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie. Schumacher nie wziął udziału w czasówkach w Monako oraz na Węgrzech, więc nie można mu zaliczyć tamtych porażek.
Verstappen i Hamilton po raz 27. ukończyli wyścig F1 na dwóch pierwszych pozycjach. Hamilton był lepszy 19. razy w takich sytuacjach.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy
Lewis Hamilton wygrał kwalifikacje do GP Kataru 2021 z czasem 1:20,827. Jest to nowe najszybsze okrążenie w historii toru Losail International Circuit. Poprzedni rekord pochodził z zawodów GP2 w 2009 roku i był o kilkanaście sekund słabszy.
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu, a tym samym nowy oficjalny rekord toru Losail International Circuit. Holender na 57. kółku wykręcił czas na poziomie 1:23,196.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Daniel Ricciardo. Australijczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 344,1 km/h. Dla porównania podczas wyścigów MotoGP na tym torze zawodnicy przekraczają 360 km/h. Jednak ich tempo w zakrętach jest znacznie słabsze, a okrążenia o 30 sekund wolniejsze.
Najszybszy pit-stop podczas GP Kataru 2021 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 41. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,19 sekundy.
Frekwencja na GP Kataru 2021
Organizatorzy poinformowali w komunikacie prasowym (Źródło), że na torze przed trzy dni było 80 000 kibiców. We wspomnianym komunikacie nie jest to napisane, ale widziałem komentarze, że w ten sposób jest to największa impreza sportowa w całej historii tego kraju. Natomiast ta liczba na 100% nie jest prawdziwa i w jakiś sposób została mocno podbita. Tor Losail mieści 8 000 osób na jednej trybunie obok prostej startowej. Na potrzeby F1 dobudowano jeszcze niewielkie trybuny w środkowej części toru, ale one były mniejsze od tej głównej. Nie podano szczegółów, ale można szacować pojemność toru na 12 000 – 13 000 miejsc. Nawet przy sprzedaży kompletu biletów (podobno sprzedano komplet) i przemnożenia ich przez trzy, to wciąż jest daleko do 80 000. Nie wnikam skąd jest ta liczba, ale zdecydowanie nie jest bliska rzeczywistości.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: