Wyścig o GP Kataru 2024 przyniósł wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach. Szczegóły w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Kataru 2024″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen po raz drugi wygrał wyścig o GP Kataru, a także odniósł dziewiąte zwycięstwo w tym roku i 63 w karierze.
Verstappen po raz 14. w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety.
Verstappen zawsze w wyścigach w Katarze zajmuje miejsca w TOP2.
Verstappen po raz drugi w tym sezonie wygrał kwalifikacje, ale z powodu kary przesunięcia na polach startowych nie wywalczył Pole Position.
Verstappen zdobył najwięcej punktów w sprintach w 2024 roku.
Verstappen zanotował 112. podium w karierze.
Verstappen przekroczył 3 000 punktów w karierze w Formule 1 jako trzeci kierowca w historii po Hamiltonie i Vettelu. Gdyby w F1 zawsze obowiązywał aktualny system punktowy, to Verstappen byłby piąty na liście.
Charles Leclerc zanotował 42. podium w karierze.
Dwanaście miejsc na podium w 2024 roku to najlepszy wynik Leclerca w karierze.
Leclerc w jedenastu ostatnich wyścigach F1 zawsze zajmował miejsca w TOP5 na mecie.
Oscar Piastri wygrał oba sprinty rozegrane w Katarze w 2023 i 2024 roku. To są jego jedyne zwycięstwa w tym formacie.
Piastri zanotował 10. podium w karierze.
Piastri w sprintach i wyścigach w Katarze zawsze finiszuje na podium.
Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
George Russell po raz czwarty w tym sezonie oraz łącznie piąty w karierze wywalczył Pole Position.
Russell po raz pierwszy w karierze wywalczył dwa Pole Position z rzędu.
Russell po raz trzeci z rzędu ruszył do wyścigu z pierwszej linii. To jego najdłuższa seria w karierze.
Russell w 2023 i 2024 roku zajmował drugie miejsce w kwalifikacjach w Katarze.
Russell podobnie jak w 2023 roku zajął czwarte miejsce w Katarze po starcie z pierwszej linii.
Russell siódmy kolejny wyścig ukończył na pozycjach w TOP6.
Pierre Gasly zajął piąte miejsce w wyścigu. W tym roku lepiej spisał się tylko w Sao Paulo – trzecie miejsce. W obu sytuacjach startował do wyścigu spoza TOP10.
Szóste miejsce to najlepszy wynik Carlosa Sainza w wyścigu w Katarze w karierze.
Fernando Alonso wystartował w 400. wyścigu F1 w karierze.
Alonso zdobył punkty i zakończył serię czterech występów bez takiej zdobyczy. To była jego najgorsza seria od początku sezonu 2022 jeszcze w barwach Alpine.
Siódme miejsce to najsłabszy wynik Alonso w GP Kataru. Hiszpan w każdym kolejnym wyścigu na torze Losail zajmuje gorsze miejsce.
Zhou Guanyu zajmując ósme miejsce w wyścigu wywalczył pierwsze punkty w tym sezonie.
Zhou wyrównał swój najlepszy wynik w karierze, ósme miejsce zajął wcześniej także w GP Kanady 2022.
Zhou zawsze punktuje w Katarze.
Zhou zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w tym sezonie – 12. miejsce.
Zhou po raz drugi z rzędu i łącznie trzeci w sezonie pokonał Valtteriego Bottasa w kwalifikacjach.
Lando Norris po raz szósty w tym sezonie oraz łącznie 12. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris, jako pierwszy kierowca McLarena, wywalczył w tym roku nagrodę DHL Fastest Lap Award. Nagroda istnieje od 2007 roku i otrzymuje ją kierowca z największą liczbą najszybszych okrążeń w wyścigach w sezonie.
Dziesiąte miejsce Norrisa to jego najsłabszy wynik w tym roku licząc jedynie te wyścigi, w których dojechał do mety.
Norris zanotował najgorszy wynik w Katarze w karierze – dziesiąte miejsce. Co ciekawe, jeśli Norris ma na tym torze dobre kwalifikacje, to notuje słaby wynik w wyścigu, a jak ma słabe kwalifikacje to ma dobry wynik w wyścigu.
Kevin Magnussen to pierwszy kierowca Haasa, który awansował do Q3 w kwalifikacjach i zdobył punkty w GP Kataru.
Valtteri Bottas zanotował najlepszy wynik w sezonie – 11 miejsce w wyścigu. Fin nie zdobył w tym roku wciąż punktów, ale przynajmniej opuścił ostatnie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Lewis Hamilton dojechał do mety wyścigu i nie zdobył punktów. Poprzedni raz taki występ miał w GP Emilii-Romanii 2022.
Hamilton podobnie jak w 2023 roku nie zdobył punktów w wyścigu o GP Kataru.
Hamilton aktualnie zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji generalnej. Brytyjczyk nigdy nie zakończył sezonu tak nisko, zawsze był w minimum TOP6 na koniec roku.
Liam Lawson po raz pierwszy w tym roku odpadł w Q1 w kwalifikacjach.
Lawson po raz drugi w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Katarze.
Sergio Perez po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w Katarze.
Perez po raz czwarty w tym sezonie nie dojechał do mety wyścigu, po raz pierwszy powodem była usterka mechaniczna.
Esteban Ocon wystartował w swoim 89. i ostatnim wyścigu w barwach ekipy Alpine.
Ocon po raz drugi w tym sezonie zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach.
Ocon po raz siódmy w karierze zakończył udział w wyścigu na pierwszym okrążeniu.
Franco Colapinto zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach F1 w karierze – 19 pozycja.
Colapinto po raz pierwszy w karierze zakończył udział w wyścigu na pierwszym okrążeniu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 122. zwycięstwo w Formule 1 w tym drugie w Katarze.
Red Bull stracił matematyczne szanse na tytuł mistrzowski wśród konstruktorów. To znaczy, że tegorocznym mistrzem będzie McLaren (po raz pierwszy od 1998 roku) lub Ferrari (po raz pierwszy od 2008 roku).
W latach 2009 – 2023 mistrzami konstruktorów F1 były tylko ekipy BrawnGP / Mercedes oraz Red Bull. Zakończył się ich duopol. Verstappen podtrzymał za to serię kierowców tych ekip, którzy od 2009 roku zostają indywidualnymi mistrzami świata.
Red Bull zdobył punkty w 66. kolejnym wyścigu.
Drugie miejsce Leclerca to nie tylko pierwsze podium dla Ferrari w Katarze, ale ogólnie pierwszy wynik w TOP4 w Katarze dla Scuderii.
Ferrari po raz pierwszy miało obu kierowców w Q3 w kwalifikacjach w Katarze.
Mercedes zanotował 141. Pole Position w Formule 1 w tym drugie w Katarze.
W każdym GP Kataru jeden z kierowców Mercedesa zajmuje miejsce w TOP4, a drugi w ogóle nie zdobywa punktów.
Mercedes zawsze ma obu kierowców w Q3 w kwalifikacjach w Katarze.
Aston Martin zdobył punkty po czterech wyścigach przerwy.
Kick Sauber został ostatnim zespołem, który zdobył w tym roku punkty w F1.
Formalnie Kick Sauber to nowy zespół od tego roku, więc zdobyli swoje pierwsze punkty w Formule 1.
Zespół z siedzibą w Hinwil poprzedni raz punktował w GP Kataru 2023 (obaj kierowcy). Zakończyli serię 27. kolejnych weekendów bez punktów ponownie w Katarze.
Po raz drugi w tym sezonie obaj kierowcy ekipy Kick Sauber awansowali do Q2 w kwalifikacjach.
Haas wywalczył pierwsze punkty w Katarze.
Wyścigów o GP Kataru zawsze nie kończy jeden z kierowców Williamsa a drugi nie zdobywa punktów.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Kataru 2024
GP Kataru 2024 było trzecim wyścigiem Formuły 1 na torze Losail International Circuit.
Każdy z trzech dotychczas rozegranych wyścigów F1 o GP Kataru został wygrany przez kierowcę, który prowadził w nim przez każde okrążenie.
W Katarze Pole Position i wyścigi wygrywają tylko kierowcy Mercedesa i Red Bulla.
W TOP5 tegorocznego wyścigu znaleźli się kierowcy reprezentujący pięć różnych zespołów.
Sergio Perez zakończy sezon na ósmym miejscu, a Verstappen będzie pierwszy. Poprzedni raz większa tego typu różnica była w sezonie 1994, gdy mistrzem świata został Michael Schumacher a jego zespołowy partner z ekipy Benetton zakończył sezon na dziesiątej pozycji. Tym partnerem był niejaki Jos Verstappen. Trzeba jednak dodać, że to był bardzo chaotyczny sezon, Benetton kilkukrotnie zmieniał skład. Schumacher wystartował w 14/16 wyścigów a Verstappen w 10/16.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Na 69. możliwych do zdobycia w tym roku podiów: po 20 wywalczyli kierowcy zespołów McLaren i Ferrari, 18 Red Bull, 9 Mercedes i 2 Alpine.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Kataru 2024
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Kataru 2024 z czasem 1:20,520. Wynik kierowcy Red Bulla to nowy kwalifikacyjny rekord toru Losail International Circuit. Poprzednim rekordem był wynik 1:23,778 Verstappena z 2023 roku.
Lando Norris wykręcił najszybsze okrążenie podczas wyścigu o GP Kataru 2024. Brytyjczyk na 56. kółku wyścigu osiągnął czas 1:22,384. Wynik kierowcy McLarena to nowy oficjalny rekord toru Losail International Circuit. Poprawił rekord Verstappena z 2023 roku – 1:24,319.
FIA nie podała zestawienia prędkości maksymalnych z wyścigu, więc nie można tego oficjalnie porównać rok do roku.
Najszybszy pit stop podczas GP Kataru 2024 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 35. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,29 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje 1,90 sekundy Red Bulla w GP Chin i McLarena w GP Meksyku. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Kataru 2024
W trakcie transmisji telewizyjnej poinformowano, że sprzedano komplet biletów na tegoroczne GP Kataru. Później organizator doprecyzował, że frekwencja w trakcie całego weekendu wyniosła 154 973 kibiców (Źródło). W 2023 roku także informowano o sprzedaży kompletu biletów, ale wtedy frekwencja wyniosła 126 396 osób w tym 48 168 w niedzielę. W 2021 roku, gdy F1 była w Katarze po raz pierwszy frekwencja wyniosła 80 000 osób, ale wtedy nie było całej infrastruktury, przygotowano jedynie tymczasowe trybuny, bo wtedy tor posiadał minimalną stałą pojemność na 8 000 osób. W 2023 roku znacznie zmodernizowano tor i kilkukrotnie powiększono stałe trybuny, a w 2024 roku przygotowano jeszcze więcej miejsc na kibiców, nowe trybuny i strefy.
Jeżeli ktoś planuje się wybrać na jakieś zawody F1 na Bliskim Wschodzie, to Katar powinien być najbardziej przystępny cenowo.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: