Wyścig o GP Las Vegas 2024 przyniósł wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach. Szczegóły w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Las Vegas 2024″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
George Russell wygrał drugi wyścig F1 w tym sezonie, a także trzeci w karierze.
Russell po raz trzeci w tym sezonie oraz łącznie czwarty w karierze wywalczył Pole Position.
Russell po raz pierwszy oficjalnie wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position. Wcześniej wygrał w ten sposób również w GP Sao Paulo 2022, ale wtedy wyjątkowo Pole Position zaliczyło się do statystyk innemu kierowcy z powodu weekendu ze sprintem.
George Russell szósty kolejny wyścig ukończył na pozycjach w TOP5.
Russell po raz drugi z rzędu ruszył do wyścigu z pierwszej linii.
Russell zanotował 15. podium w karierze.
Lewis Hamilton po raz pierwszy wywalczył podium na torze w Las Vegas. To oznacza, że ma aktualnie na swoim koncie podia w F1 na 36. różnych torach oraz w 37. różnie nazywanych Grand Prix. W obu przypadkach są to rekordy F1. Hamilton w F1 rywalizował na 38. torach, nie stał nigdy na podium w Indiach i w Miami. Może więc jeszcze swój rekord poprawić o Miami.
Hamilton zanotował 202. podium w karierze.
Hamilton jeździ w F1 przez 18 lat, w każdym z nich wywalczył minimum pięć miejsc na podium.
Hamilton aktualnie zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji generalnej. Brytyjczyk nigdy nie zakończył sezonu tak nisko, zawsze był w minimum TOP6 na koniec roku.
Carlos Sainz zanotował 26. podium w karierze.
Sainz trzy z czterech ostatnich wyścigów ukończył na podium, każdy na innym stopniu.
Sezon 2024 jest najlepszy dla Sainza w karierze pod względem liczby zdobytych punktów.
Sainz w w 2023 i w 2024 zajmował w Las Vegas drugie miejsce w kwalifikacjach z niewielką stratą do zwycięzcy.
Czwarty tytuł mistrzowski Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz czwarty został mistrzem świata F1. Holender ma tyle samo tytułów mistrzowskich co Alain Prost i Sebastian Vettel. Więcej mają tylko Michael Schumacher i Lewis Hamilton – po siedem, oraz Juan-Manuel Fangio – pięć.
Verstappen został piątym kierowcą w historii F1, który zdobył cztery tytuły mistrzowskie z rzędu. Z powyższego grona jedynie Prost tego nie dokonał.
Jedynym kierowcą, który zostawał pięciokrotnie z rzędu mistrzem świata był Michael Schumacher. Ten rekord Verstappen może wyrównać za rok.
Formuła 1 czterokrotnie rywalizowała w Las Vegas i trzykrotnie w tym wyścigu poznaliśmy mistrza świata. Za każdym razem zawodnik, który zostawał mistrzem świata zajmował piąte miejsce w wyścigu w Las Vegas: Nelson Piquet (1981 rok), Keke Rosberg (1982 rok) i Max Verstappen (2024 rok).
Verstappen po raz drugi zapewnił sobie tytuł mistrzowski w trakcie sobotniej sesji.
Verstappen cały czas śrubuje rekord nieprzerwanego prowadzenia w klasyfikacji generalnej kierowców, który niedawno odebrał Schumacherowi. Ktoś może przerwać jego serię dopiero na starcie sezonu 2025. Na pewno przekroczy 1000 dni na prowadzeniu.
Tylko Sebastian Vettel był młodszy (26 lat), gdy zdobywał czwarty tytuł mistrzowski niż Max Verstappen (27 lat).
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Charles Leclerc w dziesięciu ostatnich wyścigach F1 zawsze zajmował miejsca w TOP5 na mecie.
Małą kryształową kulę za wyścigi w Stanach Zjednoczonych w tym roku wywalczył Charles Leclerc, który w Miami, Austin i Las Vegas zdobył najwięcej punktów. To oczywiście żart z mojej strony, ale kto wie czy Liberty Media nie wymyśli takiej nagrody jak znajdą dobrego sponsora.
Lando Norris po raz piąty w tym sezonie oraz łącznie 11. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris po raz setny w karierze punktował w Formule 1.
Norris po raz drugi z rzędu zajął szóste miejsce w wyścigu.
Oscar Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Nico Hulkenberg po raz dziesiąty w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Hulkenberg w tym sezonie zdobył punkty podczas każdego z trzech weekendów wyścigowych w USA w barwach amerykańskiego zespołu. Ciekawostka od rocque.
Sergio Perez po raz szósty w tym roku odpadł w Q1 w kwalifikacjach.
Fernando Alonso wystartował w 399. wyścigu F1 w karierze.
Alonso to jedyny kierowca z aktualnej stawki, który żył, gdy Formuła 1 ścigała się w Las Vegas w 1981 i 1982 roku na torze wytyczonym na parkingu kasyna Caesars Palace.
Alonso pierwszy raz jako kierowca Astona Martina ma serię czterech wyścigów bez punktów. Poprzedni raz równie słabo spisał się w barwach Alpine na początku sezonu 2022.
Alonso po raz trzeci w tym roku odpadł w Q1 w kwalifikacjach. Poprzedni raz tak szybko zakończył rywalizację w czasówce w Monako.
Zhou Guanyu zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w tym sezonie – 13. miejsce.
Zhou po raz drugi w sezonie pokonał Valtteriego Bottasa w kwalifikacjach.
Po raz pierwszy po przerwie wakacyjnej Zhou nie zajął jednego z dwóch ostatnich miejsc w kwalifikacjach.
Zhou, podobnie jak w GP Hiszpanii, zajął 13. miejsce w wyścigu. W tym roku lepiej spisał się jedynie na otwarcie sezonu w GP Bahrajnu – 11. pozycja.
Czujnik zanotował przeciążenie 50 G podczas kraksy Franco Colapinto w kwalifikacjach.
Liam Lawson w tym roku w wyścigach na zmianę zajmuje miejsce 9. lub 16.
W pięciu ostatnich wyścigach Alex Albon trzykrotnie nie dojechał do mety, raz w ogóle nie wystartował i tylko w GP USA był na mecie, ale dopiero na 16. pozycji. Bardzo słaba i pechowa seria występów.
Pierre Gasly zajmując trzecie miejsce w kwalifikacjach ustanowił rekord kariery. Francuz miał już na swoim koncie start do wyścigu z drugiego pola do GP Kataru 2021, ale wtedy zajął czwarte miejsce w czasówce, co było jego starym osobistym rekordem.
Gasly lubi kwalifikacje w Las Vegas, bo zajmuje w nich miejsca w TOP4.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes zanotował 129. zwycięstwo w Formule 1 w tym pierwsze w Las Vegas.
Mercedes może pochwalić się zwycięstwami na 35. różnych torach w Formule 1.
Mercedes zanotował 140. Pole Position w Formule 1 w tym pierwsze w Las Vegas.
Mercedes wywalczył pierwszy dublet w tym sezonie oraz łącznie 60. w swojej historii w F1. Poprzedni dublet Mercedes zanotował w GP Sao Paulo 2022.
Mercedes w trakcie weekendu w Las Vegas był najszybszy w każdym treningu, segmencie kwalifikacji oraz w wyścigu.
Ferrari to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansowali do Q3 w kwalifikacjach oraz punktowali w obu wyścigach o GP Las Vegas.
Red Bull zdobył punkty w 65. kolejnym wyścigu. Poprawili w ten sposób rekordową serię zespołu McLaren (64). Jedynie Ferrari może pochwalić się dłuższą serią punktowych wyścigów w F1 – 81 (od GP Niemiec 2010 do GP Singapuru 2014).
Kierowcy McLarena w kwalifikacjach do GP Las Vegas 2023 odpadli w Q1, a w kwalifikacjach do GP Las Vegas 2024 awansowali do Q3.
Aston Martin nie zdobył żadnego punktu w czterech kolejnych wyścigach. Poprzednio tak słabą serię mieli na przełomie sezonów 2021 i 2022 (pięć wyścigów bez punktów).
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Trzecie miejsce Gasly’ego w kwalifikacjach to najlepszy wynik zawodników Alpine od drugiej pozycji Fernando Alonso w czasówce do GP Kanady 2022.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Las Vegas 2024
GP Las Vegas 2024 było 79. wyścigiem F1 w Stanach Zjednoczonych. Tyle samo wyścigów F1 odbyło się w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. Najczęściej F1 rywalizowała we Włoszech: 107 razy. Stany Zjednoczone w 2025 roku wyjdą na samodzielne drugie miejsce.
Był to czwarty wyścig Formuły w Las Vegas, drugi na torze ulicznym Las Vegas Strip Circuit.
GP Las Vegas było trzecim wyścigiem w tym sezonie F1, który odbył się w sobotę według czasu lokalnego. W 2025 roku będą jedynym takim wyścigiem.
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców F1 w historii na torach w Stanach Zjednoczonych:
6 – Lewis Hamilton i Max Verstappen
5 – Michael Schumacher i Ayrton Senna
3 – Graham Hill i Jim Clark
Po raz pierwszy w historii F1 w jednym sezonie cztery różne zespoły wywalczyły dublety.
Po raz pierwszy w historii F1 w jednym sezonie siedmiu różnych kierowców wygrało po minimum dwa wyścigi.
Po raz pierwszy w historii F1 w jednym sezonie cztery różne zespoły wygrały po minimum cztery wyścigi. Dawniej były krótsze kalendarze, więc osiągnięcie tego było niezwykle trudne.
Pięć różnych zespołów zdobywało w tym roku podwójne podia.
Verstappen, Norris, Leclerc i Russell wywalczyli w tym roku po minimum trzy Pole Position. Podobna sytuacja w historii F1 miała miejsce tylko w 2006 roku, ale pamiętajmy, że obecnie są dłuższe kalendarze i łatwiej o takie osiągnięcia.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Na 66. możliwych do zdobycia w tym roku podiów: po 19 wywalczyli kierowcy zespołów McLaren i Ferrari, 17 Red Bull, 9 Mercedes i 2 Alpine.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Las Vegas 2024
George Russell wygrał kwalifikacje do GP Las Vegas 2024 z czasem 1:32,312. Wynik kierowcy Mercedesa to nowy kwalifikacyjny rekord toru Las Vegas Strip Circuit. Poprzednim rekordem był wynik 1:32,726 Charlesa Leclerca z 2023 roku.
Lando Norris wykręcił najszybsze okrążenie podczas wyścigu o GP Las Vegas 2024. Brytyjczyk na 50. kółku wyścigu osiągnął czas 1:34,876. Wynik kierowcy McLarena to nowy oficjalny rekord toru Las Vegas Strip Circuit. Poprawił rekord Oscara Piastriego z 2023 roku – 1:35,490.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lewis Hamilton. Brytyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej na końcu długiej prostej osiągnął 350,5 km/h. Jest to identyczny wynik jak w ubiegłym sezonie, gdy najszybszy w tym miejscu był Charles Leclerc. Sytuacja w przypadku GP Las Vegas 2024 jest wyjątkowa, bo większe prędkości w tym miejscu odnotowywano w kwalifikacjach, gdy najszybszy był tam Franco Colapinto 356,4 km/h. W F1 większe prędkości maksymalne są odnotowywane w wyścigach, bo są one osiągane jeżdżąc blisko rywali korzystając ze strugi aerodynamicznej.
Według danych z telemetrii, Alex Albon odnotował prędkość maksymalną 369 km/h w trakcie GP Las Vegas na samym końcu długiej prostej. W punkcie pomiarowym było znacznie mniej, bo jest on ustawiony wcześniej na tej prostej. Wynik Albona jest najlepszy w F1 od GP Europy 2016 w Baku, gdy Bottas również w Williamsie odnotował 378 km/h. Skąd taka różnica w porównaniu do oficjalnych danych? Punkt pomiarowy jest ustawiony wcześniej, a kierowcy po jego minięciu dalej przyśpieszają.
Najszybszy pit stop podczas GP Las Vegas 2024 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 11. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,09 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje 1,90 sekundy Red Bulla w GP Chin i McLarena w GP Meksyku. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Las Vegas 2024
Formuła 1 poinformowała, że weekendowa frekwencja na GP Las Vegas 2024 wyniosła 306 000 kibiców. Nie podali żadnych dokładniejszych danych z rozbiciem na pojedyncze dni. Rok temu analogiczna frekwencja wyniosła 315 000 kibiców, a więc zanotowano spadek o 9 000 kibiców. Rok temu informowano o sprzedaży kompletu biletów, które w Las Vegas rozprowadzane są na różne sposoby (klasyczne bilety, pakiety dla gości hotel i kasyn, bilety dla gości biznesowych, bilety do specjalnych stref gościnnych itp.). W 2024 ceny biletów były niższe, przygotowano więcej najtańszych wejściówek general admission (odpowiednim biletów na trawę na klasycznych torach). Na kilka dni przed wyścigiem w sprzedaży wciąż były wejściówki, a niektóre oferowano z dużymi obniżkami, ale widocznie nie udało się sprzedać wszystkich. Za rok możemy się spodziewać dalszego obniżania cen, aby wyścig był bardziej przystępny dla zwykłych kibiców.
Frekwencja wciąż jest na wysokim poziomie, a Formuła 1 na tym wyścigu zarobi dużo pieniędzy. Ponieśli największe koszty w 2023 roku, gdy musieli wszystko wybudować i zakupić, teraz pozostały im jedynie koszty organizacji. W samym Las Vegas udało się ograniczyć czas potrzebny na przygotowanie toru, więc miasto jest zadowolone. F1 początkowo podpisała z miastem umowę na trzy wyścigi, ale mają zarezerwowany termin w listopadzie na dziesięć lat. Trwają już rozmowy w sprawie wydłużenia trzyletniej umowy, bo wszystkie strony są z niej zadowolone.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: