Sebastian Vettel wygrywając GP Malezji 2015 przerwał serię zwycięstw kierowców Mercedesa w wyścigach Formuły 1. Jednocześnie sprawił, że trzeba przyjrzeć się jego świetnym osiągnięciom w F1. Poza tym w tradycyjnym statystycznym podsumowaniu wyścigu będzie o końcu najdłuższego duopolu w historii F1, pechu Pastora Maldonado, jubileuszu Lewisa Hamiltona i innych ciekawych wynikach.
Sebastian Vettel wygrał po raz 40 w swojej karierze w Formule 1. Więcej zwycięstw mają na swoim koncie tylko Michael Schumacher, Alain Prost i Ayrton Senna (41). Ale jeśli chodzi o szybkość zdobywania zwycięstw, to Vettel przegrywa tylko z Schumim. Vettel potrzebował 141 wyścigów, aby osiągnąć 40 zwycięstw. Michael Schumacher osiągnął ten próg w 134 wyścigach. Prost i Senna potrzebowali na to ponad 150 wyścigów.
Vettel wygrał po raz czwarty wyścig o GP Malezji na torze Sepang i stał się samodzielnym liderem w tej klasyfikacji.
Vettel prowadził przez 46 okrążeń w wyścigu. Dla porównania w całym sezonie 2014 był na prowadzeniu przez jedno okrążenie. Kierowcy Ferrari byli na prowadzeniu w 2014 przez 32 okrążenia.
Kierowca Ferrari wygrał po raz pierwszy od 34 wyścigów (to druga najdłuższa seria w historii Scuderii), Vettel czekał na zwycięstwo 20 Grand Prix.
Ferrari ma na koncie już 222 wygrane wyścigi w F1, o 40 więcej od McLarena.
Vettel ma obecnie 68 miejsc na podium w karierze, tyle samo co Rubens Barrichello. Obaj zajmują siódme miejsce. Jedno oczko wyżej jest Lewis Hamilton z 72 podiami. Z obecnie jeżdżących kierowców lepsi są Fernando Alonso i Kimi Raikkonen.
Zwycięstwo Sebastiana Vettela w Ferrari zakończyło najdłuższy duopol w historii Formuły 1. Od GP Hiszpanii 2013, czyli 34 wyścigów wygrywali tylko kierowcy Red Bulla lub Mercedesa.
Lewis Hamilton zanotował dziewiąte miejsce na podium z rzędu. Wyrównał swój rekord osobisty. Podobną serię miał przez pierwsze dziewięć wyścigów w swoim debiutanckim sezonie.
Nico Rosberg po raz 10 wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Zajmuje 30 miejsce w tej klasyfikacji.
Kimi Raikkonen po raz trzeci w karierze przejechał prawie całe okrążenie toru Sepang z przebitym kołem. Podobne przygody miał w 2005 i 2014 roku.
Max Verstappen został najmłodszym kierowcą w historii F1, który zdobył punkty. Dokonał tego w wieku 17 lat, 5 miesięcy i 27 dni. Poprzedni rekordzista, Daniił Kwiat był ponad dwa lata starszy. Biorąc pod uwagę zmiany dotyczące przyznawania superlicencji przez FIA ten rekord może pozostać niepobity przez wiele lat.
Daniel Ricciardo po raz pierwszy, w czwartym starcie w GP Malezji zdobył punkty.
Carlos Sainz zanotował najlepsze miejsce w karierze: ósme.
Pastor Maldonado po raz piąty startował w GP Malezji i po raz piąty nie ukończył wyścigu przez usterkę mechaniczną. Co ciekawe Pastor, przez pięć sezonów w F1 nigdy nie ukończył żadnego z dwóch pierwszych wyścigów w sezonie.
Obydwa bolidy McLarena nie zostały sklasyfikowane. Ostatni raz zdarzyło się to podczas GP USA w 2006, gdy Montoy’a wyeliminował siebie i Raikkonena już na starcie. Było to 157 wyścigów temu. Rok temu podczas GP Bahrajnu oba bolidy również nie dojechały do mety, ale jeden z nich był klasyfikowany, bo przejechał 90% dystansu.
Dla Lewisa Hamiltona był to 150 wyścig w karierze w F1. Udało mu się zdobyć 40 Pole Position. Tylko Senna i Vettel szybciej osiągnęli ten poziom. W ogóle ciekawe będzie śledzenie tego z jakim bilansem zakończą swoje kariery Vettel i Hamilton. Obaj mają bardzo zbliżone wyniki i są w czołówce wielu klasyfikacji statystycznych. Ciekawe który okaże się lepszy.
Zakończyła się, na dziewięciu wyścigach rekordowa seria Mercedesa, podczas której obaj ich kierowcy startowali z pierwszego rzędu.
Max Verstappen startując z szóstego pola w swoim drugim wyścigu w F1, wyrównał rekord swojego ojca. Jos Verstappen w 106 swoich startach w F1 również startował raz z szóstego pola.
Fernando Alonso po raz pierwszy od GP Abu Zabi 2009, odpadł w Q1 podczas kwalifikacji na suchym torze.
Marcus Ericcson pierwszy raz startował do wyścigu F1 z pierwszej dziesiątki. Ostatni raz Szwed był tak wysoko na starcie wyścigu F1 w GP Australii 1987 (Stefan Johansson).
Ferrari od 50 wyścigów nie zdobyło Pole Position. To druga najgorsza seria. Między GP Hiszpanii 1990 i GP Wielkiej Brytanii 1994 również obeszli się bez startu z Pole Position, to 59 wyścigów.
Rafaelle Marciello wziął udział w pierwszym treningu w Sauberze. Stał się tym samym 100 reprezentantem Włoch, który wziął udział w weekendzie F1.
Poprzednie statystyczne podsumowania wyścigów znajdziecie w kategorii Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: