Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Meksyku 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia Lewisa Hamiltona
Lewis Hamilton wygrał drugi wyścig o GP Meksyku w karierze, a także dziesiąty w tym sezonie i 83. w karierze.
Hamilton po raz piąty w karierze wygrał dziesięć wyścigów w jednym sezonie.
Hamilton odebrał Michaelowi Schumacherowi kolejny rekord. Tym razem chodzi o liczbę zwycięstw w jednym sezonie bez startu do tych wyścigów z Pole Position. Hamilton w tym roku wygrał osiem razy bez startu z PP, a rekord Schumachera wynosił siedem w 1995 roku.
Hamilton zanotował setne podium w barwach Mercedesa. Brytyjczyk to drugi kierowca w historii Formuły 1, który wywalczył 100 podiów w barwach jednej stajni. Lepszy pod tym względem jest tylko Michael Schumacher, który 116 razy stawał na podium w barwach Ferrari.
Hamilton zanotował 149. podium w karierze. Brakuje mu sześciu wizyt na podium do wyrównania rekordu Schumachera.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 145. różnym wyścigu F1. Brytyjczyk poprawił własny rekord Formuły 1.
Hamilton to jedyny kierowca, który punktował w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton to jedyny kierowca, który dojechał do mety w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton zdobył punkty w 30. kolejnym wyścigu, to druga co do długości tego typu passa w historii F1. Dłuższą serię wcześniej osiągnął również Hamilton, który w latach 2016 – 2018 punktował 33 razy z rzędu. Hamilton może wyrównać ten rekord jeśli do końca roku będzie zdobywał punkty.
Hamilton po raz 137. wystartował do wyścigu jako kierowca Mercedesa i stał się najbardziej doświadczonym zawodnikiem tej stajni poprawiając dokonanie Nico Rosberga – 136 wyścigów. Jeżeli Hamilton nie opuści żadnego wyścigu do końca obecnej umowy z Mercedesem, to na koniec 2020 roku będzie miał 161 wyścigów w barwach Mercedesa. Jedynie Michael Schumacher wystartował w większej liczbie wyścigów w jednej stajni: 180 w Ferrari.
Statystyki dotyczące pozostałych zawodników
Sebastian Vettel zanotował 120. podium w karierze.
Vettel finiszował w Meksyku na drugiej pozycji podobnie jak w 2018 roku. Nigdy tego wyścigu nie wygrał.
Valtteri Bottas zanotował 44. podium w karierze.
Bottas po raz 59. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Charles Leclerc zanotował siódme Pole Position w tym sezonie i tym samym w karierze. Kierowca z Monako zdobędzie w tym roku nagrodę „Pirelli Pole Position Award”. Teoretycznie może ją zdobyć wspólnie z jednym z zawodników Mercedesa, bo ci mają teraz po cztery PP na koncie, a do końca sezonu pozostały trzy wyścigi. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku i zawsze wygrywali ją kierowcy Mercedesa.
Leclerc po raz trzeci w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Alexander Albon zdobył punkty w ósmym wyścigu z rzędu.
Od momentu awansu do Red Bulla, Albon zawsze kończy wyścigi w czołowej szóstce.
Albon zajął piąte miejsce w kwalifikacjach – najlepsze w karierze.
Max Verstappen stracił Pole Position w związku z karą przesunięcia na starcie. Poprzednim kierowcą w podobnej sytuacji był Michael Schumacher w GP Monako 2012. Do statystyk zalicza się to, który kierowca rusza do wyścigu z pierwszego pola – wtedy jest Pole Position. Verstappen wygrał więc kwalifikacje, ale nie zdobył drugiego PP w karierze.
Verstappen zawsze zdobywa punkty w GP Meksyku.
Sergio Perez po raz czwarty w karierze punktował w swoim domowym wyścigu. Siódma pozycja na mecie to wyrównanie jego najlepszego dotychczasowego wyniku.
Perez po raz 100. zdobył punkty w wyścigu Formuły 1.
Perez pierwszy raz w karierze pokonał zespołowego partnera w wyścigu w Meksyku.
Pierre Gasly awansował do Q3 i ruszał do wyścigu z dziesiątego pola. Dla niego to spory sukces w Meksyku, bo w dwóch poprzednich wizytach w związku z karami ruszał z ostatniego pola.
Carlos Sainz zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w Meksyku w karierze – siódme miejsce.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył jeszcze punktów.
Romain Grosjean czwarty raz z rzędu odpadł w kwalifikacjach w Meksyku już w Q1. Francuz zawsze na tym torze wypada tak słabo w kwalifikacjach odkąd jeździ w Haasie.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes ma już na swoim koncie 100 zwycięstw w Formule 1. Dołączyli w ten sposób do elitarnego grona najbardziej utytułowanych zespołów w historii F1 w którym są także Ferrari, McLaren i Williams.
Ferrari po raz czwarty w tym sezonie zajęło w komplecie pierwszy rząd na starcie. Poprawili w ten sposób rekord Formuły 1 należący do Mercedesa i powrócili na pozycję lidera (wcześniej w tym sezonie Mercedes ich wyprzedził). Ferrari ma w tym momencie łącznie 65. w całości zajętych pierwszych rzędów w historii, a Mercedes 64.
Ferrari zanotowało szóste Pole Position z rzędu. Poprzedni raz tak dobrą passę mieli na przełomie sezonów 2006 i 2007.
Ferrari nie wygrało trzech wyścigów z rzędu do których ich kierowcy startowali z Pole Position.
Poprzednim kierowcą Ferrari, który wygrał w Meksyku był Alain Prost w 1990 roku.
McLaren pierwszy miał miał kierowcę (byli obaj) w czołowej dziesiątce w kwalifikacjach w Meksyku od powrotu tego Grand Prix do kalendarza w 2015 roku.
Czterej kierowcy z silnikiem Hondy awansowali w komplecie do Q3 w kwalifikacjach.
Po raz czwarty w tym roku obaj kierowcy Renault zdobyli punkty.
Kierowca zespołu Haas nigdy nie przeszedł w kwalifikacjach w Meksyku do Q2. W czterech próbach zawsze obaj ich kierowcy kończą rywalizację już na pierwszym segmencie czasówki.
Odkąd GP Meksyku powróciło na zmodyfikowany tor Autodromo Hermanos Rodriguez w 2015 roku, to wygrywają na tym obiekcie tylko kierowcy Mercedesa i Red Bulla.
Pozostałe ciekawostki
Pięciu kierowców dwukrotnie wygrywało wyścigi o GP Meksyku, nikt nie wygrał więcej razy.
Hamilton to pierwszy kierowca, który wygrał GP Meksyku startując spoza pierwszego rzędu od 1990 roku. W latach 1993 – 2014 ten wyścig nie był rozgrywany.
Poprzednim kierowcą, który wygrał GP Meksyku po starcie z trzeciego pola był Jacky Ickx w 1970 roku.
Od momentu powrotu GP Meksyku do kalendarza F1 żaden kierowca nie wywalczył dwóch Pole Position lub dwóch najszybszych okrążeń w wyścigach.
Za nami 18 wyścigów tego sezonu. W tym czasie Hamilton zanotował 15. miejsc na podium, Bottas 14., a Leclerc i Vettel po 9.
Kevin Magnussen, Carlos Sainz i Max Verstappen wystartowali w 99. wyścigu F1 w karierze. Cała trójka będzie obchodzić jubileusz podczas GP USA.
Hamilton i Vettel po raz 55. razem stanęli na podium. To zdecydowany rekord w historii F1.
Leclerc ma na swoim koncie 275 punktów zdobytych przez całą karierę, czyli wyprzedził Kubicę – 274 punkty.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku jest niepokonany w wewnątrz-zespołowym pojedynku w kwalifikacjach.
Jeżeli Lewis Hamilton zostanie w tym roku mistrzem świata, to minie 11 lat między jego pierwszym, a ostatnim mistrzostwem. Dotychczasowym rekordem było 10 lat między pierwszym, a ostatnim tytułem Schumachera (1994-2004) i Hamiltona (2008-2018).
Verstappen przejechał podczas wyścigu 66 z 71 okrążeń na jednym komplecie opon wykonanych z twardej mieszanki. Według zapowiedzi miał to być wyścig w którym według Pirelli jazda na jedną zmianę opon będzie bardzo trudna i wolniejsza niż przy dwukrotnej wizycie u mechaników.
Odkąd Max Verstappen i Alexander Albon jeżdżą razem w Red Bullu, to lepiej spisuje się kierowca z Tajlandii. Albon wygrywa wewnętrzną rywalizację w wyścigach 4:2, a pod względem punktów 58:39.
Ferrari z logotypami akcji promocyjnej Mission Winnow na bolidach wygrało tylko jeden raz w GP USA 2018.
Organizatorzy wykorzystali windę do podniesienia bolidu zwycięskiego kierowcy podczas ceremonii na podium. Poprzedni raz stosowano takie rozwiązanie w F1 na torze Indianapolis, ale w tamtym przypadku winda wynosiła bolid tylko do pewnej wysokości, a nie tak jak w Meksyku do poziomu podium.
Czasy okrążeń
Max Verstappen przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Autodromo Hermanos Rodriguez. Verstappen podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:14,758. Poprzedni rekord należał do Ricciardo, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach 1:14,759. Holender poprawił rekord o 0,001 sekundy.
Podczas wyścigu nie udało się ustanowić nowego rekordu toru w Meksyku. Czas Charlesa Leclerca – 1:19,232 był słabszy niż ustanowiony w 2018 roku rekord Bottasa – 1:18,741
Frekwencja na GP Meksyku 2019
Frekwencja na GP Meksyku 2019 była rekordowa zarówno jeśli weźmiemy pod uwagę pojedyncze dni jak i cały weekend. Przez trzydniowy weekend na torze Autodromo Hermanos Rodriguez doliczono się 345 694 kibiców, co jest najlepszym wynikiem dla GP Meksyku w historii. W piątek na torze było 92 342, w sobotę 114 917, a w niedzielę 138 435 kibiców. Więcej szczegółów na temat frekwencji i jej porównanie z poprzednimi latami znajduje się w osobnym tekście pod tym linkiem.
Oglądalność GP Meksyku 2019 w Polsce
Podsumowanie oglądalności GP Meksyku 2019 w polskich telewizjach przynosi skrajne informacje. W Eleven Sports 1 wyścig oglądało średnio 368 406 widzów, co jest rekordem dla wszystkich transmisji F1 w tym kanale w historii. Poprzedni rekord z GP Węgier 2019 został pobity o około 20 000 osób. Więcej szczegółów na temat tego rekordu w osobnym tekście pod tym linkiem. Ten wynik jest o tyle zaskakujący, bo od momentu GP Węgier każdy kolejny wyścig w Eleven miał mniej widzów niż poprzedni i był widoczny wyraźny trend spadkowy. Lepsza pora rozgrywania wyścigu zrobiła jednak bardzo pozytywną różnicę.
Informacje o oglądalności są skrajne, bo w TVP Sport wyścig od 45. minuty oglądało średnio tylko 175 000 widzów. Jest to wyrównanie najsłabszego wyniku transmisji F1 w tej telewizji osiągniętego wcześniej przy okazji GP Rosji. Stało się tak mimo o wiele korzystniejszej pory rozpoczęcia transmisji. Prawdopodobnie widzowie dotychczas śledzący Formułę 1 w TVP Sport wybrali o tej porze inne rzeczy w telewizji.
Ależ to był Meksyk! a @P_Miroslawski ma rekord 🙂
F1 GP Meksyku, Nielsen, 4+
Eleven
kwalifikacje 175 tys
wyścig 368 tysTVP Sport
studio 126 tys
wyścig od 45 minuty 175 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) October 28, 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: