Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Meksyku 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz piąty wygrał wyścig o GP Meksyku, było to również jego 16. zwycięstwo w tym sezonie i 51. w karierze.
Verstappen ma tyle samo zwycięstw w Formule 1 co Alain Prost – 51, przed nimi jest tylko trzech kierowców: Hamilton – 103, Schumacher – 91 i Vettel – 53.
Najwięcej zwycięstw w Formule 1 oraz procentowy udział zwycięstw w liczbie startów:
1. Hamilton – 103 – 31,31%
2. Schumacher – 91 – 29,64%
3. Vettel – 53 – 17,73%
4. Prost – 51 – 25,63%
4. Verstappen – 51 – 28,02%#F1Pl #ViaF1— CyrkF1.pl (@CyrkF1) October 30, 2023
Verstappen został pierwszym kierowcą w historii F1, który wygrał 16 wyścigów w sezonie. Poprawił własny rekord, który wynosił 15 zwycięstw w 2022 roku. Po 13 zwycięstw w sezonie mają Schumacher i Vettel.
Verstappen po raz piąty wygrał wyścig w Meksyku, to zdecydowany rekord. Następni kierowcy w tabeli mają po dwa zwycięstwa w tym kraju.
Verstappen w F1 wygrywał pięciokrotnie na torach Red Bull Ring i w Meksyku w karierze. To dwa obiekty, gdzie odnosi największe sukcesy.
Verstappen zanotował 95. podium w karierze.
Verstappen po raz 18. zanotował w tym roku podium, wyrównał własny rekord F1 z 2022 roku.
Verstappen jeśli jest na podium w Meksyku, to tylko na jego najwyższym stopniu.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Verstappen prowadził w tym roku przez 854 okrążenia i ponownie poprawił własny rekord Formuły 1. Wcześniejszym rekordem było 739 okrążeń na prowadzeniu Vettela w 2013 roku. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (74,52%).
Verstappen prowadził w karierze przez 2 709 okrążeń i wyprzedził w historycznej tabeli Alaina Prosta. Przed Holendrem jest jeszcze czterech kierowców.
Verstappen punktował w 38. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 38. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen zdobył 491 punktów w tym roku, ponownie poprawił własny rekord F1. Jego zeszłoroczny rekord to 454 punkty.
Verstappen ma aktualnie 251 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Poprawił własny rekord F1 sprzed tygodnia. Wcześniej rekordem była przewaga 155. punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Verstappen ma większą przewagę punktową nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej niż drugi kierowca nad ostatnim.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywał punkty.
Verstappen w 2021 roku ruszał do GP Meksyku z trzeciego pola i wyprzedził na starcie zawodników Mercedesa, którzy zajęli pierwszy rząd. W 2023 roku zrobił tak samo z kierowcami Ferrari.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Lewis Hamilton zanotował 197. podium w karierze.
Hamilton po raz szósty wywalczył podium na torze w Meksyku, jest samodzielnym rekordzistą tego obiektu.
Hamilton wszystkie sesje kwalifikacyjne na torze Autodromo Hermanos Rodriguez w Meksyku ukończył w TOP6, a wyścigi w TOP9.
Szóste miejsce Hamiltona w kwalifikacjach w 2023 roku, to jego najsłabszy występ w Meksyku w karierze. Do tej pory jego najgorszym miejscem było czwarte.
Hamilton po raz pierwszy w Meksyku, a także czwarty w tym sezonie i 65. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Hamilton po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu na torze Autodromo Hermanos Rodriguez oraz w GP Meksyku. Brytyjczyk ma aktualnie najszybsze okrążenia w F1 na 27. różnych torach i w 27. różnych Grand Prix. Jest samodzielnym rekordzistą w obu zestawieniach.
Hamilton wystartował w dwusetnym wyścigu w bolidzie z numerem 44.
Verstappen i Hamilton ukończyli wszystkie wyścigi w Meksyku od 2015 roku i zawsze zdobywają w nich punkty.
Verstappen i Hamilton 36 razy zajmowali dwa czołowe miejsca w wyścigu F1 (kolejność nie ma znaczenia). Ponownie poprawili własny rekord F1.
Charles Leclerc zanotował drugie Pole Position na torze w Meksyku, a także czwarte w tym sezonie i 22. w karierze.
Leclerc nie przełożył 11. kolejnego Pole Position na zwycięstwo. Gorszą serię miał tylko Rene Arnoux, który w latach 1979 – 1982 nie przełożył 13. kolejnych PP na zwycięstwa.
Gdy Leclerc zdobywa Pole Position, to najczęściej wyścigi wygrywa Verstappen.
Leclerc w tym roku pięciokrotnie ruszał do wyścigu z pierwszego rzędu. W GP Meksyku stało się to po raz pierwszy w zwykłym weekendzie wyścigowym.
Leclerc zanotował 28. podium w karierze.
Leclerc zanotował czwarte podium w tym roku, ale pierwsze w klasycznym weekendzie wyścigowym. Poprzednie miał w weekendach ze sprintem.
Leclerc wystartował w setnym wyścigu w barwach Ferrari.
Pozostali kierowcy
Carlos Sainz w każdych kolejnych kwalifikacjach w Meksyku od 2015 roku zajmuje wyższe miejsce.
Sainz trzy ostatnie wyścigi w Meksyku zakończył na pozycjach: 6, 5 i 4.
Lando Norris po raz trzeci w tym roku odpadł w kwalifikacjach w Q1. W Meksyku pierwszy raz mimo tak nieudanych kwalifikacji udało mu się zdobyć punkty w wyścigu. Przed sezonem 2023 Norris tylko raz odpadł w Q1.
Norris zyskał 12 pozycji na mecie w stosunku do startu, co jest jego nowym rekordem kariery.
Daniel Ricciardo zajął czwarte miejsce w kwalifikacjach. Australijczyk poprzedni raz spisał się równie dobrze w kwalifikacjach do GP Belgii 2021, gdzie również był czwarty.
Ricciardo zdobył pierwsze punkty w tym roku.
Siódme miejsce Ricciardo w GP Meksyku 2023, to jego najlepszy wynik w F1 od GP Meksyku 2022, gdzie również był siódmy.
Yuki Tsunoda trzykrotnie startował w Meksyku, zawsze był zamieszany w kraksy, ale w 2023 roku po raz pierwszy udało mu się dojechać do mety.
Nico Hulkenberg wystartował w dwusetnym wyścigu Formuły 1.
Rekord Hulkenberga związany z liczbą wyścigów bez podiów jest wszystkim znany. W przyszłym roku ma dużą szansę na inny rekord – liczbę wyścigów w F1 bez zwycięstwa. Rekordzistą jest Andrea de Cesaris, który wystartował w 208. wyścigach i nigdy nie wygrał.
Hulkenberg zajmując 12. miejsce w kwalifikacjach z jednej strony ustanowił najlepszy wynik na torze w Meksyku dla ekipy Haas, a z drugiej strony wyrównał własny najsłabszy występ na tym obiekcie.
Hulkenberg po raz pierwszy w karierze dojechał do mety i nie zdobył punktów w Meksyku.
Valtteri Bottas zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze w Meksyku. Dziewiąte miejsce w 2023 roku, to jego najsłabszy wynik w kwalifikacjach w Meksyku w karierze.
Bottas po raz drugi na osiem okazji nie punktował w wyścigu w Meksyku.
Logan Sargeant po raz siódmy nie dojechał w tym sezonie do mety, wyrównał wynik Estebana Ocona.
Lance Stroll zdobył punkty w Meksyku w 2017 roku, a w pięciu kolejnych startach odpadał w Q1 w kwalifikacjach i nie zdobywał punktów w wyścigu.
Stroll po raz szósty z rzędu zakończył kwalifikacje na Q1.
Fernando Alonso tylko jeden raz (w 2022 roku) awansował do Q3 w kwalifikacjach w Meksyku. Hiszpan tylko dwukrotnie punktował w wyścigach na tym torze, a czterokrotnie z powodu awarii nie dojeżdżał do mety.
Alonso po raz drugi z rzędu nie dojechał do mety w wyścigu, a w kwalifikacjach nie awansował do Q3.
Sergio Perez po raz drugi w tym sezonie nie dojechał do mety.
Perez po raz drugi na osiem okazji nie punktował w swoim domowym wyścigu.
Jeżeli Perez dojeżdża do mety, to zawsze punktuje w Meksyku.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 110. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał 18 wyścigów w tym sezonie, to drugi najlepszy wynik w historii F1. Rekordem jest 19 zwycięstw Mercedesa w 2016 roku.
Mercedes zanotował najgorsze zespołowe kwalifikacje w Meksyku w swojej historii: szóste i ósme miejsce. Do tej pory zawsze mieli jednego kierowcę w TOP4.
Ferrari po raz pierwszy w tym roku zajęło cały pierwszy rząd na starcie. Poprzedni raz dokonali tego w GP Monako 2022.
Pięć ostatnich pierwszych rzędów zajętych w całości przez Ferrari nie dało zawodnikom tej ekipy wygranej w wyścigu.
McLaren zdobył 14 punktów w GP Meksyku w 2023 roku, czyli tyle samo ile łącznie w latach 2015 – 2022.
McLaren drugi rok z rzędu miał obu kierowców w punktach w Meksyku.
Daniel Ricciardo zanotował najlepszy wynik dla ekipy AlphaTauri w tym roku – siódme miejsce.
Czwarte miejsce Ricciardo w kwalifikacjach, to najlepszy wynik kierowcy AlphaTauri w czasówce od GP Kataru 2021, gdy Gasly również był czwarty.
Po raz drugi w tym sezonie kierowcy Alfy Romeo w komplecie awansowali do Q3 w kwalifikacjach. Podobnie jak na Węgrzech, w Meksyku nie zdobyli punktów w wyścigu.
Dziewiąte miejsce Albona, to najlepszy wynik kierowcy ekipy Williams w Meksyku od szóstego miejsce Strolla w 2017 roku.
W ośmiu wyścigach o GP Meksyku od momentu powrotu tych zawodów do F1 w 2015 roku, aż sześciokrotnie jeden zespół zajmował cały pierwszy rząd.
Leclerc wywalczył 250. Pole Position dla bolidów z silnikiem Ferrari w Formule 1.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Meksyku 2023
Odkąd GP Meksyku powróciło na zmodyfikowany tor Autodromo Hermanos Rodriguez w 2015 roku, to wyścigi wygrywają tylko kierowcy Mercedesa i Red Bulla.
Pole Position Leclerca oznacza przerwanie serii 11. kolejnych różnych zwycięzców kwalifikacji w Meksyku.
Trzy kolejne wyścigi o GP Meksyku Verstappen wygrał z przewagą kilkunastu sekund nad Hamiltonem.
Hamilton, Verstappen i Bottas zawsze są w Q3 w kwalifikacjach w Meksyku: 8/8.
Dwóch Australijczyków zdobyło punkty w wyścigu. Poprzedni raz zdarzyło się to niecałe dziesięć lat temu w GP Brazylii 2013 (Webber i Ricciardo).
W tym sezonie statystycznie co drugi kierowca wywalczył podium: 11. z 22. z zawodników.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się 19. wyścigów: Verstappen – 18, Perez – 8, Alonso – 7, Norris i Hamilton – 6, Leclerc – 4, Sainz – 3, Piastri – 2, Ocon, Russell i Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i przejechał komplet okrążeń. Norris również ukończył wszystkie wyścigi, ale nie przejechał w nich kompletu okrążeń.
W tym sezonie 21. kierowców zdobywało punkty, jedynym wyjątkiem jest Nyck de Vries.
Trzy wyścigi w tym roku były przerywane czerwonymi flagami. Łącznie czerwona flaga była wywieszana pięć razy, bo trzykrotnie w GP Australii.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Meksyku 2023
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje do GP Meksyku 2023 z czasem 1:17,166. Wynik kierowcy Ferrari jest o ponad 0,6 sekundy lepszy niż rok temu, ale jednocześnie o 2,5 sekundy gorszy niż kwalifikacyjny rekord toru Autodromo Hermanos Rodriguez, który od 2019 roku należy do Verstappena – 1:14,758.
Lewis Hamilton wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP Meksyku 2023. Brytyjczyk na 71. kółku wyścigu osiągnął czas 1:21,334. Jest to wynik o 1,2 sekundy gorszy niż rok temu oraz ponad 3,5 sekundy gorszy od oficjalnego rekordu toru Autodromo Hermanos Rodriguez, który od 2021 roku należy do Valtteriego Bottasa – 1:17,774.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Valtteri Bottas. Fin w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 361,9 km/h. Jest to wynik od 5 km/h lepszy niż podczas poprzedniej wizyty F1 na tym torze w 2022 roku. Wtedy największą prędkość w tym samym miejscu osiągnął Nicholas Latifi – 356,9 km/h. Wynik Bottasa to największa prędkości odnotowana w oficjalnym punkcie pomiaru od wprowadzenia nowych bolidów w 2022 roku. Poprzednim rekordem było 359,0 km/h Hamiltona na Monzy w tym roku.
Najszybszy pit-stop podczas GP Meksyku 2023 wykonali mechanicy Ferrari. Na 30. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Carlosa Sainza w 2,35 sekundy. Rekordem tego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit-stop z Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Meksyku 2023
W 2023 roku zanotowano rekordy frekwencji dla zawodów F1 w Meksyku dla każdego dnia osobno oraz dla całego weekendu. W 2022 roku powiększono trybuny na tym obiekcie, ale przed zawodami w 2023 roku musieli ponownie przygotować więcej miejsc dla kibiców, bo przebito zeszłoroczne wyniki. Szczegółowe dane dla zawodów w Meksyku od 2015 roku możecie zobaczyć w tabeli. Bezpośrednio przed wyścigiem promotor podał, że bilety na tegoroczne zawody wyprzedały się ekspresowo z rocznym wyprzedzeniem. Około 30% kibiców jest z miasta Meksyk, 30% z innych części kraju Meksyk, a pozostali z zagranicy, w zdecydowanej większości z innych krajów obu Ameryk.
Frekwencja na wyścigach F1 w Meksyku w latach 2015 – 2023
Sezon | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
2015 | 89 365 | 111 964 | 134 845 | 336 174 |
2016 | 91 243 | 113 698 | 135 026 | 339 967 |
2017 | 88 118 | 113 068 | 135 857 | 337 043 |
2018 | 84 976 | 114 563 | 135 407 | 334 946 |
2019 | 92 342 | 114 917 | 138 435 | 345 694 |
2021 | 97 829 | 135 693 | 138 257 | 371 779 |
2022 | 108 981 | 140 987 | 145 934 | 395 902 |
2023 | 109 245 | 141 673 | 152 668 | 400 639* |
W tabeli jest gwiazdka, bo organizatorzy coś źle podali lub się pomylili. Oficjalnie zakomunikowano, że przez weekend na torze było 400 639 kibiców. Podawali także na swojej stronie internetowej dane dla każdego dnia osobno, które wpisałem do tabeli. Po dodaniu tych liczb wychodzi 403 586 kibiców. Gdzieś się pomylili lub coś celowo poprawili.
Gdyby w Meksyku wzorem wielu innych torów przygotowywano atrakcje i wpuszczano kibiców na tor w czwartek, to byłaby szansa na ogólny rekord frekwencyjny w sezonie. Nie robią tego, więc pod tym względem przegrywają, mimo że w piątki, soboty i niedzielę mają znakomite liczby. Rekordem frekwencji w tym roku jest 480 000 kibiców na Silverstone – Szczegóły. Odliczając czwartek to było tam 420 000 kibiców, więc Meksykowi niewiele brakuje.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: