Wyścig o GP Meksyku 2024 przyniósł wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach. Szczegóły w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Meksyku 2024″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Carlos Sainz wygrał drugi wyścig w tym sezonie oraz łącznie czwarty w karierze.
Sainz po raz pierwszy w karierze wygrał dwa wyścigi w jednym sezonie
Sainz został pierwszym hiszpańskojęzycznym kierowcą, który wygrał wyścig w Mexico City – największym miastem świata gdzie mówi się po hiszpańsku.
Sainz po raz pierwszy w tym sezonie oraz łącznie szósty w karierze wywalczył Pole Position.
Sainz w każdych kolejnych kwalifikacjach w Meksyku zajmuje wyższe miejsce:
Magia statystyki. Carlos Sainz w każdych kolejnych kwalifikacjach w Meksyku zajmuje wyższe miejsce:
2015 – 11
2016 – 10
2017 – 9
2018 – 8
2019 – 7
2021 – 6
2022 – 5
2023 – 2
2024 – 1#F1PL #ViaF1— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) October 26, 2024
Sainz po raz trzeci w karierze przełożył Pole Position na zwycięstwo w wyścigu. Hiszpan zawsze zdobywa podium, jeśli rusza z Pole Position i dojeżdża do mety.
Sainz w Meksyku punktował tylko cztery razy na dziewięć okazji. Zawsze punktuje w barwach Ferrari i co roku zajmuje lepszą pozycję. W barwach innych ekip nigdy nie punktował.
Carlos Sainz zanotował 25. podium w karierze.
Lando Norris zanotował 25. podium w karierze.
Norris do 2023 roku w Meksyku w kwalifikacjach zajmował maksymalnie ósme miejsca, a w wyścigach piąte. W 2024 roku był trzeci w kwalifikacjach i drugi w wyścigu.
Sainz i Norris zanotowali swoje pierwsze podia w GP Meksyku.
Charles Leclerc zanotował 41. podium w karierze.
Leclerc podobnie jak w zeszłym roku zajął trzecie miejsce w Meksyku.
Leclerc po raz drugi na torze w Meksyku, a także po raz trzeci w tym sezonie i dziesiąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lewis Hamilton wszystkie sesje kwalifikacyjne na torze Autodromo Hermanos Rodriguez w Meksyku ukończył w TOP6, a wyścigi w TOP9. Brytyjczyk jest rekordzistą tego toru pod względem liczby podiów, bo wywalczył ich sześć w dziewięciu startach.
Hamilton w trakcie GP Meksyku jako drugi kierowca w historii F1 przekroczył barierę 20 000 okrążeń w wyścigach. Ma ich obecnie 20 061. Prowadzi Fernando Alonso – 21 593 okrążenia przejechane w wyścigach F1.
George Russell w barwach Mercedesa kończy zawsze wyścigi w Meksyku na pozycjach w TOP6, ale poza podium.
Russell po raz pierwszy dojechał do mety wyścigu F1, który wygrał Sainz. Ciekawostka od Kacpra z Facebooka.
Max Verstappen pięciokrotnie wygrywał wyścigi F1 w Meksyku, to zdecydowany rekord. Następni kierowcy mają po dwa zwycięstwa w tym kraju. Verstappen jeśli jest na podium w Meksyku, to tylko na jego najwyższym stopniu. Jeżeli nie ma podium, to zdobywa punkty.
Verstappen nie wygrał żadnego z dziesięciu kolejnych wyścigów F1. Dłuższą serię miał poprzedni raz w 2020 roku – 11. kolejnych wyścigów bez zwycięstwa.
Po raz trzeci z rzędu Verstappen zajął drugie miejsce w kwalifikacjach.
Verstappen i Hamilton ukończyli wszystkie wyścigi w Meksyku od 2015 roku i zawsze zdobywają w nich punkty.
Kevin Magnussen przez całą swoją karierę zdobył łącznie 200 punktów w Formule 1. Duńczyk punktował podczas 50. różnych weekendów wyścigowych.
Siódme miejsce w wyścigu to najlepszy wynik w karierze Magnussena w Meksyku. Punktował w tym kraju jeszcze tylko w 2017 roku – ósme miejsce. Siódme miejsce to również najlepszy wynik Magnussena w wyścigu F1 od GP Bahrajnu 2022, gdy był piąty.
Magnussen po raz drugi z rzędu oraz łącznie po raz drugi w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Magnussen po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w Meksyku.
Oscar Piastri zawsze zajmuje ósme miejsce w wyścigach w Meksyku.
Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Piastri po raz pierwszy w tym roku nie awansował do Q3 w kwalifikacjach, Australijczyk odpadł już w Q1.
Nico Hulkenberg punktował w trzech kolejnych weekendach. Poprzedni raz taką serię miał w 2019 roku.
Hulkenberg awansował do Q3 w Meksyku po sześciu latach przerwy.
Pierre Gasly po raz pierwszy w tym roku zanotował serię dwóch kolejnych awansów do Q3 w kwalifikacjach.
Lance Stroll zdobył punkty w swojej pierwszej wizycie w Meksyku w 2017 roku, a w sześciu kolejnych wizytach nie udało mu się to już ani razu.
Stroll nigdy nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Meksyku, mimo siedmiu okazji.
Franco Colapinto od momentu debiutu w F1 nie zajął w wyścigu gorszego miejsca niż 12.
Valtteri Bottas w 2024 roku po raz pierwszy w karierze nie awansował o Q3 w kwalifikacjach na torze w Meksyku. Do tej pory jego najgorszym wynikiem była dziewiąta pozycja w 2023 roku. W 2024 roku był dopiero 15.
Zhou Guanyu po raz trzynasty w tym roku był najsłabszy w kwalifikacjach.
Sergio Perez po raz pierwszy w karierze dojechał do mety wyścigu w Meksyku i nie zdobył w nim punktów.
Perez po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Meksyku.
Fernando Alonso wziął udział w 400. weekendzie wyścigowym w karierze. Hiszpan z różnych powodów nie wystartował w GP Belgii 2001, GP USA 2005 i GP Rosji 2017, dlatego ma na swoim koncie 397 wyścigów i to jest ważniejsza statystyka. Wyścig numer 400 czeka go w GP Kataru pod koniec sezonu.
Alonso tylko jeden raz (w 2022 roku) awansował do Q3 w kwalifikacjach w Meksyku i zajął w nich dziewiąte miejsce. Hiszpan tylko dwukrotnie punktował w wyścigach na tym torze, a pięciokrotnie z powodu awarii nie dojeżdżał do mety.
Alonso nie dojechał do mety w wyścigu F1 podczas trzech swoich jubileuszowych weekendów: 200, 300 i 400.
Alonso po raz pierwszy w tym sezonie nie dojechał do mety wyścigu.
Yuki Tsunoda czterokrotnie startował w wyścigu F1 w Meksyku, zawsze był zamieszany w kraksy. Tylko w 2023 roku udało mu się dojechać do mety.
Tsunoda po raz trzeci w karierze wycofał się z wyścigu F1 na pierwszym okrążeniu. Dwukrotnie miało to miejsce w Meksyku.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Ferrari zanotowało 248. zwycięstwo w Formule 1 w tym trzecie na torze w Meksyku.
Poprzednim zwycięzcą wyścigu F1 w Meksyku w barwach Ferrari był Alain Prost w 1990 roku.
Ferrari wygrało dwa kolejne wyścigi F1. Poprzedni raz taką serię mieli w połowie 2022 roku.
Ferrari zanotowało 253. Pole Position w Formule 1 w tym piąte na torze w Meksyku.
Kierowcy Ferrari wywalczyli 4/9 Pole Position na torze w Meksyku od momentu jego powrotu do kalendarza w 2015 roku, ale tylko raz udało im się wygrać wyścig.
Ferrari to jedyny zespół, którego obaj kierowcy w tym roku wywalczyli Pole Position.
McLaren zanotował zdecydowanie najlepszy wynik punktowy w wyścigu w Meksyku, odkąd ten wyścig powrócił do kalendarza F1 w 2015 roku: 22 punkty. W poprzednich ośmiu wizytach wywalczyli łącznie 28 punktów.
McLaren trzeci rok z rzędu miał obu kierowców w punktach w Meksyku.
McLaren poprzedni raz wywalczył podium w Meksyku w 1991 roku – trzecie miejsce Senny.
Norris zanotował najlepszy wynik dla McLarena w kwalifikacjach w Meksyku od 1991 roku, gdy Senna też był trzeci.
Mercedes ma zawsze dwóch kierowców w Q3 w kwalifikacjach w Meksyku, jako jedyny zespół F1.
Red Bull zdobył punkty w 63. kolejnym wyścigu. Wyprzedzili w ten sposób dwie serie Mercedesa i awansowali na samodzielne trzecie miejsce w ogólnym rankingu. Tylko dwukrotnie w F1 były dłuższe serie: Ferrari – 81 i McLaren – 64.
Red Bull spadł na trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Poprzedni raz zajmowali tak niską (jak na nich) pozycję po GP Australii 2022.
Zespół Haas zanotował zdecydowanie najlepszy weekend w Meksyku w swojej historii.
Po raz pierwszy od połowy sezonu 2018 zespół Haas może pochwalić się serią pięciu kolejnych wyścigów ze zdobyczą punktową, wtedy zanotowali sześć kolejnych wyścigów z punktami.
Haas miał dwóch kierowców w Q3 w kwalifikacjach w Meksyku. To były w ogóle dwa pierwsze awanse ich kierowców do Q3 na tym torze. Wcześniej nigdy ich zawodnik nie był w Q3 w Meksyku.
Haas po raz pierwszy w tym roku miał obu kierowców w Q3 w kwalifikacjach.
Ósme miejsce Gasly’ego to najlepszy wynik ekipy Alpine w kwalifikacjach w Meksyku w historii.
Dziewiąte miejsce Alexa Albona w kwalifikacjach to najlepszy wynik zespołu Williams w Meksyku od 2016 roku, gdy Bottas zajął ósme, a Massa dziewiąte miejsce.
Bottas wywalczył pierwszy awans dla ekipy Saubera do Q2 w kwalifikacjach po przerwie wakacyjnej.
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Meksyku 2024
Odbyły się łącznie 24. wyścigów Formuły 1 na torze Autódromo Hermanos Rodríguez w latach 1963 – 2024.
Odkąd GP Meksyku powróciło na zmodyfikowany tor Autodromo Hermanos Rodriguez w 2015 roku, to początkowo wyścigi wygrywali tylko kierowcy Mercedesa i Red Bulla. W 2024 roku ich dominację przerwało Ferrari.
W dziewięciu wyścigach o GP Meksyku od momentu powrotu tych zawodów do F1 w 2015 roku, aż sześciokrotnie jeden zespół zajmował cały pierwszy rząd.
Jedynym kierowcą, który zdobył dwa Pole Position w Meksyku od powrotu tego toru do kalendarza jest Leclerc. Siedmiu innych ma po jednym PP.
Verstappen i Hamilton zawsze są w Q3 w kwalifikacjach w Meksyku: 9/9.
Na początku GP Meksyku neutralizacja trwała sześć okrążeń, to był najdłuższy pojedynczy wyjazd SC w tym sezonie.
Sześciu różnych kierowców wygrało po dwa wyścigi w tym sezonie. W historii F1 taka sytuacja miała miejsce wcześniej jedynie w sezonie 1981.
Pięciu różnych kierowców wywalczyło Pole Position w tym sezonie, podobnie jak w 2023 roku.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Verstappen to jedyny kierowca, który w tym roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach.
Na 60. możliwych do zdobycia w tym roku podiów: 19 wywalczył McLaren, 18 Ferrari, 16 Red Bull a Mercedes 7.
Norris w 2023 roku sensacyjnie odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Meksyku, ruszał do wyścigu z 17. pola i przebił się na piąte miejsce w wyścigu. Piastri w 2024 roku sensacyjnie odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Meksyku, ruszał do wyścigu z 17. pola i przebił się na ósme miejsce w wyścigu. Czyli Piastri spisał się słabiej, a tegoroczny bolid McLarena jest na tle rywali lepszy niż rok temu.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Meksyku 2024
Carlos Sainz wygrał kwalifikacje do GP Meksyku 2024 z czasem 1:15,946. Wynik kierowcy Ferrari jest o 1,220 sekundy lepszy niż rok temu, gdy najlepszy był Charles Leclerc – 1:17,166. Kwalifikacyjnym rekordem toru Autodromo Hermanos Rodriguez pozostaje wynik Valtteriego Bottasa z 2019 roku – 1:14,758. Współczesnym bolidom brakuje ponad 1,2 sekundy.
Charles Leclerc wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP Meksyku 2024. Monakijczyk na 71. kółku wyścigu osiągnął czas 1:18,336. Jest to wynik o 2,998 sekundy lepszy niż czas Hamiltona z 2023 roku – 1:21,334. Oficjalnym rekordem toru Autodromo Hermanos Rodriguez pozostaje wynik Valtteriego Bottasa z 2021 roku – 1:17,774. Współczesnym bolidom zabrakło do niego ponad 0,6 sekundy.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Oscar Piastri. Australijczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 362,5 km/h. Jest to wynik od 0,6 km/h lepszy niż podczas poprzedniej wizyty F1 na tym torze w 2023 roku (Bottas 361,9 km/h). Wynik Piastriego to największa prędkości odnotowana w oficjalnym punkcie pomiaru od wprowadzenia nowych bolidów w 2022 roku. Poprzednim rekordem był wynik Hamiltona na Monzy w 2023 roku – 359,0 km/h. Poprzednim rekordem tego sezonu było 357,7 km/h Russella w GP Azerbejdżanu. Wyższą prędkość na wszystkich torach F1 poprzedni raz odnotowano również w Meksyku w 2018 roku. Esteban Ocon rozpędził się do 364,9 km/h.
Najszybszy pit stop podczas GP Meksyku 2024 wykonali mechanicy McLarena. Na 39. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Oscara Piastriego w 1,90 sekundy. Wyrównali w ten sposób tegoroczny rekord ustanowiony wcześniej przez Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Meksyku 2024
W 2024 roku ponownie odnotowano rekord frekwencji dla zawodów F1 w Meksyku. Organizatorzy poinformowali, że w niedzielę na torze było 154 142 kibiców a przez trzydniowy weekend 404 958. Rekord odnotowano także w przypadku frekwencji sobotniej – 142 951 kibiców. Jedynie w piątek na torze było nieco mniej osób niż w dwóch poprzednich sezonach – 107 865 kibiców. Rekord frekwencji był możliwy dzięki kolejnemu powiększeniu trybun. Już po raz czwarty od powrotu F1 do kalendarza doszło do powiększenia trybun na tym torze. Szczegółowe dane dla zawodów w Meksyku od 2015 roku możecie zobaczyć w tabeli. Większość biletów na te zawody wyprzedaje się z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.
Meksyk zlicza kibiców na torze tylko przez trzy dni. Gdyby zrobić tak dla wszystkich zawodów F1 w sezonie, to GP Meksyku miałoby największą frekwencję. Większość torów przygotowuje dla kibiców atrakcje już w czwartek i dodaje kibiców przez cztery dni. W tym roku rekordem frekwencji jest 480 000 na Silverstone, ale tam około 80 000 było na torze w czwartek.
Frekwencja na wyścigach F1 w Meksyku w latach 2015 – 2024
Sezon | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
2015 | 89 365 | 111 964 | 134 845 | 336 174 |
2016 | 91 243 | 113 698 | 135 026 | 339 967 |
2017 | 88 118 | 113 068 | 135 857 | 337 043 |
2018 | 84 976 | 114 563 | 135 407 | 334 946 |
2019 | 92 342 | 114 917 | 138 435 | 345 694 |
2021 | 97 829 | 135 693 | 138 257 | 371 779 |
2022 | 108 981 | 140 987 | 145 934 | 395 902 |
2023 | 109 245 | 141 673 | 152 668 | 400 639* |
2024 | 107 865 | 142 951 | 154 142 | 404 958 |
W tabeli jest gwiazdka przy sezonie 2023, bo wtedy organizatorzy podali dwie różne wartości weekendowe, podałem tę najbardziej prawdopodobną.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: