Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Miami 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium w GP Miami 2023
Max Verstappen wygrał trzeci wyścig w tym sezonie. Było to także jego drugie zwycięstwo w GP Miami i 38 ogółem w karierze.
Verstappen wygrał 38. wyścigów dla Red Bulla, podobnie jak Sebastian Vettel. Jedynie Lewis Hamilton dla Mercedesa (82) i Michael Schumacher dla Ferrari (72) wygrywali więcej wyścigów w jednym zespole.
Verstappen wygrał wyścig po starcie z dziewiątego pola. W F1 jest to miejsca bardzo rzadko dające zwycięstwa, bo wcześniej tylko czterokrotnie wygrywali kierowcy ruszający z tego pola. Poprzednim był Niki Lauda w GP Francji 1984.
Verstappen wygrał cztery kolejne wyścigi F1 rozgrywane na torach w USA.
Verstappen wygrał w swojej karierze wyścigi F1 startując z ośmiu różnych pól. Siedmiu innych kierowców może pochwalić się podobnym rekordem. Najlepszy jest Alonso, który wygrywał startując z dziewięciu różnych pól. Natomiast w jego przypadku jedno z tych zwycięstw to GP Singapuru 2008 z 15. pola, które jak wiemy było ustawione. Do statystyk jest zaliczane.
Verstappen po raz drugi w tym roku, a także drugi w GP Miami i 23. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Verstappen zanotował 82. podium w karierze.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP2.
Verstappen ma obecnie 1 999 okrążeń na prowadzeniu w wyścigach F1 w karierze. Wkrótce jako siódmy przekroczy barierę 2 000 okrążeń.
Verstappen punktował w 24. kolejnym wyścigu. To jego nowy rekord osobisty i ogółem czwarty wynik w historii F1.
Sergio Perez po raz drugi w tym sezonie i trzeci w karierze wywalczył Pole Position.
Perez pierwszy raz zdobył Pole Position na torze innym niż Jeddah Corniche Circuit.
Perez zdobył punkty w 18. kolejnych wyścigach, kolejny raz poprawił rekord osobisty.
Perez wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Perez zanotował 30. podium w karierze.
Perez zajmując drugie miejsce, wywalczył swój najlepszy wynik w karierze na torach w Ameryce Północnej. W Miami było wielu kibiców Pereza.
Jeżeli Perez w tym roku ustawia się na Pole Position, to obok niego na starcie jest Alonso.
Fernando Alonso zanotował 102. podium w karierze.
Alonso po raz pierwszy wywalczył podium na torze w Miami. Hiszpan może pochwalić się podiami na 29. różnych torach, podobnie jak Alain Prost. Lepsi pod tym względem są tylko Hamilton (35) oraz Verstappen i Raikkonen (po 30).
Alonso po raz czwarty finiszował w tym sezonie na najniższym stopniu podium.
Alonso wywalczył więcej miejsc na podium (cztery) w 2023 roku niż w całej dotychczasowej erze hybrydowych silników V6 Turbo w latach 2014 – 2022 (trzy).
Alonso wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP4.
Alonso zanotował najlepszy początek sezonu po pięciu wyścigach od 2007 roku. Ogółem Hiszpan lepiej niż w 2023 roku rozpoczynał tylko sezony 2005 – 2007, a wtedy walczył o mistrzowskie tytuły.
Dla Alonso drugie miejsce w kwalifikacjach, to najlepszy wynik od deszczowej czasówki do GP Kanady 2022.
Alonso wywalczył drugie miejsce w kwalifikacjach. Poprzedni raz tak dobrze wpisał się w F1 na torze w USA w 2007 roku.
Alonso w każdy tegoroczny weekend zdobywa po 15 punktów.
Pozostali kierowcy
Carlos Sainz zanotował najlepsze kwalifikacje w tym sezonie – trzecie miejsce.
Lewis Hamilton ukończył wszystkie zawody F1 w USA w karierze, w których wystartował i zdobył w nich punkty.
Hamilton w GP Miami 2023 zanotował najsłabsze kwalifikacje w karierze w F1 na torach w USA zajmując 13. miejsce. Do tej pory jego najgorszym wynikiem była szósta pozycja w Miami rok temu.
Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP6.
Hamilton nie zakwalifikował się do Q3 w kwalifikacjach, co poprzedni raz przydarzyło mu się rok temu w GP Emilii-Romanii.
Pierre Gasly zanotował najlepsze kwalifikacje w tym sezonie – piąte miejsce. Dla Francuza to najlepszy wynik w kwalifikacjach od GP Kataru 2021, gdy zajął czwartą pozycję.
Gasly pierwszy raz zdobył punkty w F1 w wyścigu rozgrywanym w USA.
Kevin Magnussen zanotował najlepsze kwalifikacje w tym sezonie – czwarte miejsce.
Magnussen wygrał kwalifikacje do GP Sao Paulo 2022 i ma na swoim koncie jedno Pole Position. Natomiast wtedy panowały dziwne zasady, które wprowadziły zamieszanie do historycznych statystyk. Duńczyk ruszał z pierwszego pola do sprintu, ale w nim stracił kilka pozycji, dlatego do wyścigu ruszył z ósmego pola. Ruszając z czwartego pola do GP Miami 2023 wyrównał swój najlepszy wynik w karierze, który dwukrotnie ustanowił w debiutanckim sezonie 2014 w barwach McLarena.
Magnussen po raz drugi w tym sezonie zdobył punkty finiszując na dziesiątej pozycji.
Yuki Tsunoda w tym sezonie zajmował trzykrotnie miejsce 11. i dwukrotnie miejsce 10.
Valtteri Bottas pierwszy raz w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Lando Norris w 2023 roku więcej razy kończył kwalifikacje już na Q1 (dwukrotnie) niż wcześniej przez całą karierę (jeden raz w 2019 roku).
Logan Sargeant w swoim domowym GP Miami zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach i w wyścigu. Sargeant pochodzi z miasta położonego bardzo blisko Miami.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 97. zwycięstwo w Formule 1.
Po raz pierwszy w swojej historii zespół Red Bull wygrał pięć pierwszych wyścigów w sezonie F1. Już trzy zwycięstwa były ich rekordem.
Red Bull po raz czwarty w tym sezonie oraz 26. raz ogółem, zanotował dublet w wyścigu F1.
Po raz siódmy w historii F1 jeden zespół wygrał pięć pierwszych wyścigów sezonie. Red Bull dokonał tego pierwszy raz. Mercedes w latach swojej dominacji miał dwukrotnie tak dobry początek sezonu.
Żaden zespół nie miał tak dużej przewagi punktowej w klasyfikacji generalnej po pięciu wyścigach sezonu nad drugim zespołem, jak Red Bull w 2023 roku.
Mercedes nigdy nie miał kierowcy w TOP5 w kwalifikacjach w Miami.
W 2022 roku kierowcy Alpine odpadli w Q1 i w Q2, a w 2023 roku w komplecie awansowali do Q3 w kwalifikacjach w Miami. Odwrotnie wygląda forma AlphaTauri, bo rok temu mieli obu kierowców w Q3, a w tym roku jeden odpadł w Q1 a drugi w Q2.
Alpine wyrównało swój najlepszy wynik z sezonu, bo zarówno w Arabii Saudyjskiej jak i w Miami ich kierowcy finiszowali na ósmym i dziewiątym miejscu.
Czwarte pole startowe Magnussena, to najlepszy w historii wynik zespołu Haas w Formule 1.
Każdy zespół zanotował minimum jeden awans do Q3 w tym sezonie. Jako ostatni tej sztuki dokonała stajnia Alfa Romeo.
McLaren zanotował w GP Miami 2023 najgorsze zespołowe kwalifikacje od GP Brazylii 2018.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Miami 2023
Po raz 14. w historii wszyscy kierowcy uczestniczący w wyścigu F1 zostali sklasyfikowany tzn. przejechali minimum 90% dystansu. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Węgier 2022.
Po raz 11. w historii wszyscy kierowcy F1 dojechali do mety. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Turcji 2021.
Trzej najszybsi kierowcy w kwalifikacjach w Miami pochodzą z krajów hiszpańskojęzycznych.
Verstappen i Hamilton oba wyścigi F1 w Miami ukończyli na tych samych pozycjach.
GP Miami to pierwszy wyścig w 2023 roku bez wyjazdu samochodu bezpieczeństwa.
Verstappen, Alonso, Perez i Hamilton punktują w każdym tegorocznym wyścigu.
Jedynie Nyck de Vries i Logan Sargeant pozostają bez zdobyczy punktowej w tym roku.
Alonso i Albon w tym roku zawsze wygrywają w kwalifikacjach z zespołowymi partnerami.
Alonso i Tsunoda w tym roku zawsze wygrywają w wyścigach z zespołowymi partnerami.
Nie udało mi się nigdzie znaleźć takiej statystyki, bo prawdopodobnie jest to nigdzie spisywane. W GP Miami ani na moment nie było żółtej flagi i neutralizacji, a wszyscy kierowcy dojechali do mety. To był pod tym względem najspokojniejszy wyścig F1 w historii. Jak celnie zauważył Alksonix w komentarzu, poprzednio było tak w GP Europy 2011.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Miami 2023
W związku z całkowitą wymianą nawierzchni, a także zmianą krawężników w w szykanie, kierowcy byli w stanie jeździć znacznie szybciej niż podczas pierwszej wizyty na torze w Miami w 2022 roku. Dodatkowo w tym roku ogółem bolidy są szybsze niż rok temu, dlatego udało się wyraźnie poprawić rekordy okrążeń.
Sergio Perez wygrał kwalifikacje do GP Miami 2023 z czasem 1:26,841, ale nieco szybciej od niego pojechał Max Verstappen w Q2 – 1:26,814. Wynik kierowcy z Holandii, to nowe najszybsze okrążenie w historii toru Miami International Autodrome. Poprzednim rekordem był wynik Charlesa Leclerca z kwalifikacji w 2022 roku – 1:28,796, czyli nowy rekord jest o niemal dwie sekundy lepszy.
Max Verstappen wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Holender na 57. kółku wyścigu osiągnął czas 1:29,708. Jest to wynik o ponad 1,6 sekundy lepszy niż dotychczasowy rekord toru Miami International Autodrome ustanowiony w 2022 roku również przez Verstappena – 1:31,361.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lance Stroll. Kanadyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej 348,0 km/h. W 2022 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze w Miami była nieco niższa – 345,6 km/h Kevina Magnussena. Punkt pomiarowy na torze w Miami nie jest ustawiony w idealnym miejscu, bo kierowcy po jego minięciu jeszcze się rozpędzają. Z telemetrii wynikało, że Stroll rozpędził się do 351 km/h przed hamowaniem
Najszybszy pit-stop podczas GP Miami 2023 wykonali mechanicy Ferrari, którzy na 18. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Carlosa Sainza w 2,21 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Ferrari z GP Arabii Saudyjskiej – 2,10 sekundy.
Frekwencja na GP Miami 2023
Podczas debiutanckiej wizyty F1 w Miami w 2022 roku sprzedano 85 280 pojedynczych biletów na niedzielnych wyścig, a weekendowa frekwencja wyniosła około 242 955 osób. Tor w Miami powstał w unikalny sposób, bo ma stosunkowo małe trybuny. W 2022 roku na klasycznych trybunach było 56 000 miejsc. Są także dostępne najtańsze bilety general admission bez miejsc siedzących, ale ich liczba jest niewielka. Pozostałe miejsca dla kibiców są do Paddock Clubu, a także do różnego rodzaju ustawionych wokół toru stref dla VIPów. Najsłynniejsza jest sztuczna marina, ale dominują duże strefy np. organizowane przez Red Bulla, Mercedesa czy McLarena. Bilety do tych stref są bardzo drogie, często są tam zapraszani goście przez różne firmy. Rok temu było sporo problemów organizacyjnych, krótko mówiąc poziom zaplecza toru był zbyt niski w stosunku do cen biletów.
W 2023 roku powiększono trybuny o 3 000 miejsc, zwiększono także liczbę biletów do Paddock Clubu oraz do stref dla gości. Oficjalna weekendowa frekwencja wyniosła 270 000 kibiców: 89 427 w piątek, 90 298 w sobotę i 90 766 w niedzielę. Dane przedstawiają liczbę sprzedanych biletów, a nie faktyczną liczbę osób na torze. W piątek trybuny były maksymalnie w połowie pełne, a w sprzedaży były głównie trzydniowe wejściówki. W tym roku niewielka część biletów była sprzedawana tuż przed weekendem w obniżonej cenie. Miami ma bardzo wysokie ceny biletów, stawiają na bogatych kibiców. Teoretycznie mogliby zbudować więcej klasycznych trybun i obniżyć ceny biletów, ale mają inny model działania. W 2022 roku wyścig przyniósł straty, bo koszty przygotowania toru do pierwszych zawodów były ogromne. W 2023 roku również prowadzili kilka sporych inwestycji, dlatego trudno powiedzieć czy udało im się na F1 zarobić. Miami nie chce zostać w tym za Las Vegas i rozważa w przyszłości wyścig przy sztucznym oświetleniu.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: