Wygrana Lando Norrisa doprowadziła do sporego odświeżenia statystyk po GP Miami 2024, ale wciąż najwięcej jest o osiągnięciach Verstappena. Szczegóły w statystycznym podsumowaniu zawodów na torze Miami International Autodrome z cyklu „Garść statystyk po GP Miami 2024”.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris wygrał swój pierwszy wyścig F1 w karierze.
Norris został 21. kierowcą z Wielkiej Brytanii, który wygrał wyścig F1.
Norris to 114. kierowca, który wygrał wyścig F1. Poprzednim nowym zwycięzcą był George Russell w GP Sao Paulo 2022.
Norris wystartował z piątego pola, stracił jedną pozycję na starcie, a potem nikogo nie wyprzedził na torze i wygrał wyścig.
W 2023 roku w GP Miami Norris zajął 17. miejsce tracąc 87 sekund do Verstappena, to było wtedy czyste tempo McLarena, który był w dużym kryzysie. W 2024 roku Norris był najszybszy.
Norris zanotował 16. podium w karierze.
Norris wygrywając GP Miami wyrównał rekord czterech innych kierowców. Patrick Depailler, Jean Alesi, Mika Hakkinen, Eddie Irvine i Lando Norris, to zawodnicy do których należy rekord największej liczby miejsc na podium (15) przed pierwszym zwycięstwem w F1. Każdy z nich wygrywał swój pierwszy wyścig stając przy okazji po raz 16. na podium.
Norris wystartował w 110. wyścigu w barwach McLarena, osiągnął ten sam poziom co Lewis Hamilton. Rekordzistą McLarena jest David Coulthard, który wystartował dla nich w 150. wyścigach. Norris ma długą umowę, jeśli ją wypełni, to przebije wynik Coultharda.
Max Verstappen po raz pierwszy w karierze na torze w Miami, a także szósty w tym sezonie i 38. w karierze wywalczył Pole Position do wyścigu Formuły 1.
Verstappen ma na swoim koncie w Formule 1 Pole Position na 22. różnych torach oraz do 24. różnie nazwanych Grand Prix. Daje mu to odpowiednio trzecie i drugie miejsce w historycznych zestawieniach. Zdecydowanie prowadzi Hamilton, który wywalczył PP na 32. różnych torach i do 30. różnie nazwanych Grand Prix.
Verstappen rozpoczął sezon od sześciu Pole Position. Takie otwarcie sezonu zdarzyło się po raz czwarty w F1. Rekordem jest siedem PP z rzędu Alaina Prosta na początku 1993 roku. Po sześć poza Verstappenem mieli Senna w 1988 roku i Mansell w 1992 roku.
Verstappen po raz pierwszy w karierze osiągnął passę siedmiu kolejnych Pole Position. Ogólnym rekordem F1 jest osiem PP z rzędu Ayrtona Senny. Poza Verstappenem siedem PP z rzędu osiągnęli również Senna, Prost, Schumacher i Hamilton.
Verstappen po raz dziewiąty z rzędu startował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu, to jego nowy rekord osobisty.
Verstappen zanotował 103. podium w karierze i wyrównał osiągnięcie Kimiego Raikkonena, zajmują razem szóste miejsce w historycznej tabeli.
Verstappen wygrał sześć kolejnych wyścigów F1 rozgrywanych na torach w USA w latach 2021 – 2023. W GP Miami 2024 jego serię przerwał Norris. Ostatnie zwycięstwo przed „erą Verstappena” odniósł Bottas w GP USA 2019.
Verstappen wygrał dziewiąty sprint w karierze. Reszta kierowców wygrała łącznie pięć sprintów.
Verstappen prowadził przez minimum jedno okrążenie w 13. kolejnych wyścigach, poprawił rekord osobisty. Rekordem F1 jest seria 18. takich wyścigów Hamiltona.
Verstappen jest na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej przez 45. kolejne weekendy wyścigowe, to rekordowa seria w historii F1, którą regularnie poprawia i nie zanosi się aby szybko ktoś ją przerwał.
Charles Leclerc zanotował 33. podium w karierze.
Leclerc ma tyle samo podiów dla Ferrari co Niki Lauda.
Charles Leclerc wszystkie tegoroczne wyścigi oraz sprinty ukończył na miejscach w TOP4.
Leclerc zdobył punkty w 15. kolejnym weekendzie wyścigowym, ponownie poprawił swój rekord osobisty. To aktualnie najdłuższa aktywna seria w stawce. Leclerc nie ma jednak serii 15. kolejnych wyścigów z punktami, bo dwukrotnie zdobywał je tylko w sprintach.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Sergio Perez wyścigi w Miami kończy na drugim lub czwartym miejscu.
Carlos Sainz zawsze zajmuje miejsca w TOP3 w kwalifikacjach w Miami, nikt inny nie ma na tym torze tak równej formy w kwalifikacjach.
Lewis Hamilton ukończył wszystkie zawody F1 w USA w karierze, w których wystartował i zdobył w nich punkty z wyjątkiem GP USA 2023, gdy został zdyskwalifikowany z powodu zbyt startej deski pod podłogą.
Hamilton w dziewięciu ostatnich wyścigach ani razu nie finiszował w TOP5. To jego najgorsza tego typu seria w karierze.
Szóste miejsce w wyścigu to najlepszy wynik Hamiltona w tym roku.
Hamilton w każdym występie w GP Miami zajmuje szóste miejsce w wyścigu.
Yuki Tsunoda zajął siódme miejsce w wyścigu, wyrównał w ten sposób swój najlepszy wynik w tym sezonie.
Tsunoda w tym roku dwukrotnie zajmował siódme miejsce. W całym poprzednim sezonie ani razu nie miał tak dobrego wyniku.
Yuki Tsunoda czterokrotnie w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Ósme miejsce to najsłabszy wynik George’a Russella w GP Miami w karierze.
Fernando Alonso wyrównał swój najgorszy wynik w tym roku – dziewiąte miejsce w wyścigu, a rok temu w Miami był na podium.
Alonso po raz pierwszy w tym roku nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Nico Hulkenberg wystartował w 209. wyścigu F1 i nie odniósł żadnego zwycięstwa. Poprawił w ten sposób wynik Andrei de Cesarisa, który dzierżył ten rekord przez 30 lat. Hulkenberg ma długą umowę z Sauberem / Audi co najmniej do końca 2026 roku, więc ma szansę mocno ten rekord poprawić.
Hulkenberg po raz trzeci w tym sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach, ma 50% skuteczności.
Pierre Gasly zanotował najlepszy wynik w tym sezonie – dwunaste miejsce.
Oscar Piastri po raz trzeci w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Nie zdobył bonusowego punktu, bo finiszował poza TOP10.
Po raz dziewiąty z rzędu Zhou Guanyu zakończył kwalifikacje na Q1, to jego najgorsza seria w karierze.
Zhou w tym roku trzykrotnie zajmował ostatnie miejsce w kwalifikacjach, a raz nie wykręcił żadnego okrążenia co zgodnie z przepisami oznacza, że nie był najwolniejszy, ale finalnie został dopuszczony do wyścigu jako ostatni.
Daniel Ricciardo zdobył swoje pierwsze punkty w tym roku w sprincie. W wyścigach jeszcze nie punktował.
Czwarte miejsce Ricciardo w sprincie to jego najlepszy występ w punktowanej sesji F1 od GP Rosji 2021, gdy był czwarty w wyścigu.
Ricciardo zajął czwarte miejsce w kwalifikacjach do sprintu i 18. w głównych kwalifikacjach.
Lance Stroll w tym roku tylko dwukrotnie na sześć prób awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Alex Albon w tym roku zawsze awansuje w kwalifikacjach do Q2 i w tym segmencie odpada.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren zanotował 184. zwycięstwo w Formule 1.
Poprzednie zwycięstwo dla McLarena odniósł Daniel Ricciardo w GP Włoch 2021.
McLaren wygrał 13 wyścigów w Stanach Zjednoczonych podobnie jak Ferrari.
W 2023 roku obaj kierowcy McLarena odpadli w Q1 w GP Miami, a w 2024 roku zajęli miejsca w TOP6.
McLaren po raz pierwszy zdobył punkty w wyścigu o GP Miami, dwie poprzednie wizyty na tym torze mieli bardzo nieudane.
Red Bull zanotował 101. Pole Position w Formule 1.
Kierowcy Mercedesa zawsze w komplecie punktują w Miami.
Pierwszy raz w historii obaj kierowcy Mercedesa awansowali do Q3 w GP Miami.
Mercedes nigdy nie miał kierowcy w TOP5 w kwalifikacjach, ani w TOP3 w wyścigu o GP Miami.
Aston Martin przez cały weekend zdobył tylko dwa punkty – najmniej w sezonie.
Po raz pierwszy od GP Meksyku 2023 żaden kierowca Astona Martina nie awansował Q3 w kwalifikacjach.
Esteban Ocon zajął 10. miejsce w wyścigu – najlepsze dla ekipy Alpine w tym roku.
Dwunaste pole startowe Gasly’ego to najlepszy wynik ekipy Alpine w tym roku.
Połowę tegorocznych kwalifikacji kierowcy ekipy Kick Sauber kończą w komplecie na pierwszym segmencie.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Miami 2024
Kierowcy, którzy ruszają do GP Miami z Pole Position kończą zawsze wyścig na drugim miejscu.
Rok temu w GP Miami 2023 Sergio Perez wywalczył swoje poprzednie Pole Position w F1, a także po raz ostatni pokonał Verstappena w kwalifikacjach. Od tego momentu Verstappen był szybszy niż Perez w 23. kolejnych czasówkach (pomijam kwalifikacje do sprintu).
W trakcie roku między GP Miami 2023 a GP Chin 2024 odbyły się 23 wyścigi, z których 21 wygrał Verstappen a dwa Sainz.
W 2024 roku wyścigi F1 wygrali trzej różni kierowcy – tak samo jak w całym sezonie 2023.
W tym sezonie Sargeant i Zhou zawsze odpadają w Q1 w kwalifikacjach.
Na 18. możliwych do zdobycia w tym roku podiów, dziewięć wywalczył Red Bull, sześć Ferrari i trzy McLaren.
Nick Heidfeld odzyskał rekord największej liczby podiów w F1 bez zwycięstwa – 13.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Miami 2024
W 2024 roku tempo w Miami było gorsze niż rok temu, prawdopodobnie z powodu stanu nawierzchni i związanych z tym problemów z oponami. Symulacje Pirelli zakładały czasy okrążeń lepsze o około sekundę niż faktycznie były.
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Miami 2024 z czasem 1:27,241. Wynik kierowcy Red Bulla był o 0,427 sekundy gorszy niż kwalifikacyjny rekord toru Miami International Autodrome sprzed roku – 1:26,814, który również należy do Holendra.
Oscar Piastri wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Australijczyk na 43. kółku wyścigu osiągnął czas 1:30,634. Jest to wynik o 0,928 sekundy gorszy niż dotychczasowy rekord toru Miami International Autodrome ustanowiony w 2023 roku przez Verstappena – 1:29,708.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lance Stroll. Kanadyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej zanotował 355,0 km/h. W 2023 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 na torze w Miami była nieco niższa – 348,0 km/h – również Stroll. Punkt pomiarowy na torze w Miami nie jest ustawiony w idealnym miejscu, bo kierowcy po jego minięciu jeszcze się rozpędzają. Z telemetrii wynikało, że Alex Albon rozpędził się do 361 km/h przed hamowaniem na jednym z okrążeń.
Najszybszy pit-stop podczas GP Miami 2024 wykonali mechanicy Ferrari, którzy na 19. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 1,94 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy, a rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Miami 2024
W trakcie transmisji podano, że weekendowa frekwencja wyniosła 275 000 kibiców, a organizatorzy doprecyzowali później że było to 275 799 osób (Źródło). Jest to rekord frekwencji dla zawodów w Miami, poprawiono zeszłoroczny wynik o ponad 5000 kibiców, mieli także wyprzedać wszystkie bilety. W tym roku niestety nie podano danych z rozbiciem na poszczególne dni, dla porównania rok temu w niedzielę było 90 766 osób, większa liczba musiała być w tym roku.
Tor w Miami powstał w unikalny sposób, bo ma stosunkowo małe trybuny. W 2022 roku na klasycznych trybunach było 56 000 miejsc. Są także dostępne najtańsze bilety general admission bez miejsc siedzących, ale ich liczba jest niewielka. Pozostałe miejsca dla kibiców są do Paddock Clubu, a także do różnego rodzaju ustawionych wokół toru stref dla VIPów. Bilety do tych stref są bardzo drogie, często są tam zapraszani goście przez różne firmy. W 2024 nieznacznie powiększono pojemność toru. Stawiają tam zdecydowanie na bardzo bogatych kibiców, ceny biletów są wysokie, niektórych nie można kupić w wolnej sprzedaży, nawet ceny w restauracjach na torze są skrajnie przesadzone. GP Miami to impreza w pełni prywatna, nastawiona na zysk, a przy tylu kibicach bardzo dobrze zarabiają. Promotor był tak zadowolony w trakcie tegorocznych zawodów, że sugerował pozostanie F1 dłużej niż obowiązuje obecny kontrakt – 2031 rok.
Rekord oglądalności F1 w USA
Niedzielne GP Miami w otwartej telewizji ABC oglądało średnio 3,1 mln widzów, a w momencie szczytowym było to 3,6 mln widzów (Źródło). Rok temu zawody w Miami miały średnio 2,1 mln widzów, a w 2022 roku (poprzedni rekord dla transmisji na żywo) 2,6 mln widzów. Dodatkowo sobotni sprint był najchętniej oglądany że wszystkich dotychczasowych w USA – 946 000 widzów w kodowanym ESPN, poprzednim rekordem było 883 000 widzów dla sprintu przed GP Azerbejdżanu 2023. Sobotnie kwalifikacje miały w ESPN średnio 625 000 widzów. Co dla amerykańskiej telewizji kluczowe, F1 ma bardzo duży udział młodszych widzów z grupy komercyjnej (średnio 1,3 mln).
Poprzednim rekordem oglądalności F1 w USA było 2,784 mln widzów GP Monako 2002, ale tamten wyścig został pokazany z odtworzenia w ogólnodostępnej telewizji ABC po transmisji na żywo Indy500.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: