Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu Formuły 1 o GP Monako 2015. Nico Rosberg staje się specjalistą od zwycięstw na tym torze, jest najlepszy w obecnej stawce. Hamilton zbliża się do kilku historycznych rekordów w F1, silnik Mercedesa pobił rekord jednostki napędowej Renault, kilku kierowców osiągnęło swoje najlepsze wyniki w Monako, McLaren-Honda zdobył pierwsze punkty od 1992 roku, a obaj kierowcy Lotusa kontynuuj swoje pechowe występy w GP Monako.
Nico Rosberg zanotował 10 zwycięstwo w karierze. Ma ich tyle samo co James Hunt, Ronnie Peterson, Jody Scheckter i Gerhard Berger. Rosberg wygrał pierwszy raz w karierze dwa wyścigi z rzędu.
Rosberg wygrał po raz trzeci z rzędu w Monako. Tylko trzech kierowców wcześniej osiągało taką serię na tym torze: Graham Hill (1963-1965), Alain Prost (1984-1986) i Ayrton Senna (pięć zwycięstw z rzędu: 1989-1993). Wszyscy poza Rosbergiem byli mistrzami świata.
Dwóch kierowców Mercedesa stało na podium w sześciu kolejnych wyścigach. To rekord współczesnej F1 (zespoły z dwoma bolidami). Lepszy wynik w sezonach 1952-1953 miało Ferrari, ale wystawiając aż cztery samochody.
Kierowcy zespołu Mercedesa stali już 50 razy na podium. W tym od 25 wyścigów przynajmniej jeden z ich kierowców kończy wyścig na podium -czyli od początku sezonu 2014.
Lewis Hamilton po raz 13 z rzędu stał na podium. Cały czas śrubuje osobisty rekord. Lepsi od niego w tej klasyfikacji są tylko Michael Schumacher (19 miejsc na podium z rzędu) i Fernando Alonso (15).
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 15 kolejnym wyścigu. Wyrównał tym samym wynik Michaela Schumachera. Lepszy od nich jest tylko tylko Jackie Stewart – 17.
Hamilton zajmując trzecie miejsce przerwał inną swoją serię. W dwunastu kolejnych wyścigach zajmował na mecie jedno z dwóch pierwszych miejsc. Lepszym osiągnięciem może pochwalić się tylko Michael Schumacher – 15 kolejnych wyścigów zakończonych na jednym z dwóch pierwszych miejsc.
Od początku sezonu 2014, jeśli Hamilton dojeżdża do mety, to zawsze pojawia się na podium.
Hamilton po raz pierwszy zdobył Pole Position na torze w Monako. Tym samym ma już na swoim koncie PP na 21 różnych torach. Lepszy jest tylko Alain Prost – 22 tory. Za nimi na trzecim miejscu są: Mansell, Senna i Vettel – 20 torów z PP. Hamilton ma szansę jeszcze w tym roku wyjść na prowadzenie. Nigdy nie miał PP na torach Red Bull Ring, Autodromo Hermanos Rodriguez i Interlagos).
Hamilton w 14 kolejnych wyścigu startował z pierwszego rzędu. Podobny rekord ma na swoim koncie Sebastian Vettel. Daje im to piąte miejsce w tabeli wszech czasów.
Mercedes zanotował 17 Pole Position z rzędu. Wyrównali wynik McLarena z sezonów 1988-1989. Lepszy jest tylko Williams: 24 Pole Position z rzędu.
Silnik Mercedesa pobił rekord zdobytych Pole Position z rzędu. Wynosi on obecnie 25 wyścigów, pobił tym samym silnik Renault z 24 PP z rzędu.
Sebastian Vettel czwarty raz stał na podium w Monako. Podobnie, jak w 2013 roku, zyskał pozycję po tym jak Mercedes w złym momencie wezwał Hamiltona do boksów w czasie wyjazdu samochodu bezpieczeństwa.
Daniił Kwiat zanotował swój najlepszy wynik w karierze – czwarte miejsce na mecie.
Daniel Ricciardo po raz drugi ustanowił najszybsze okrążenie wyścigu.
Sergio Perez zdobył po raz pierwszy punkty w Monako. Poprzednie wyścigi na tym torze nie są dla niego miłymi wspomnieniami. Potężna kraksa w kwalifikacjach w 2011 roku i nie wystartowanie do wyścigu. W 2012 roku kolejna kraksa w kwalifikacjach. W 2013 kolizja z Kimim Raikkonenem w wyścigu. A w 2014 kraksa i odpadnięcie z wyścigu już na pierwszym okrążeniu.
McLaren zdobył pierwsze punkty w tym sezonie. Zespół zanotował najgorszy start sezonu w swojej historii: pięć pierwszych wyścigów bez punktów. Ale ósme miejsce Buttona uchroniło ich od wyrównania najgorszej serii wyścigów bez punktów: sześciu w 1971 roku.
Bolid z silnikiem Hondy zdobył pierwsze punkty od GP Wielkiej Brytanii 2008. A bolid McLaren-Honda pierwsze punkty od GP Australii 1992.
Felipe Nasr zapewnił sobie pierwsze punktowane miejsce w Monako w karierze i pierwsze punkty Saubera na tym torze od 2011 roku.
Carlos Sainz dojechał na punktach startując z alei serwisowej. To wcale nie tak trudne i rzadkie osiągnięcie w Monako. W ostatnich 10 latach dokonali tego również: Michael Schumacher – 2006, Heikki Kovalainen – 2008 i Fernando Alonso – 2010. Timo Glock w 2009 roku dojechał na 10 miejscu, ale wtedy punktowała tylko pierwsza ósemka na mecie.
Romain Grosjean startował czterokrotnie w GP Monako i zawsze był zamieszany w wypadki. W 2015 roku miał kolizcję z Maxem Verstappenem, w 2013 roku z Danielem Ricciardo i w 2012 roku na starcie z Fernando Alonso, Michaelem Schumacherem i Kamui Kobayashim. W 2014 roku musiał zjechać do boksu już na pierwszym okrążeniu, po tym jak Sergio Perezem zderzył się z Jensonem Buttonem, a Grosjean przejechał po fragmentach rozbitego bolidu.
Pastor Maldonado startował w pięciu wyścigach o GP Monako i w żadnym nie ujrzał mety. W 2014 jeszcze przed startem miał awarię. W 2011 został sklasyfikowany, ale wyścig zakończył pięć okrążeń przed metą po kolizji. W 2012 roku odpadł na pierwszym okrążeniu po kolizji, a w 2013 na 45 okrążeniu też po kolizji. Z tegorocznego wyścigu wyeliminowała go awaria hamulców.
Na 24 wyścigach zakończyła się seria zespołu Williams, gdy przynajmniej jeden z kierowców zespołu zdobywał punkty. To najlepsza taka seria dla zespołu w historii.
Fernando Alonso nie ukończył dwóch wyścigów z rzędu przez awarie. Poprzednio miał takiego pecha w sezonie 2004. Awaria w Monako zakończyła jego serię 10 kolejnych wyścigów z punktami na ulicznym torze w Monte Carlo.
W sześciu pierwszych wyścigach tego sezonu, Sebastian Vettel zdobył 98 punktów. Fernando Alonso przez pięć sezonów w Ferrari najlepiej otworzył sezon w 2013 roku, gdy na tym etapie miał 78 oczek. Dla Vettela to trzecie najlepsze otwarcie sezonu po sześciu wyścigach w karierze, lepszy był w 2011 roku – 143 punkty i w 2013 roku – 107 punktów.
Po raz pierwszy od 2009 roku na podium wyścigu o GP Monako nie było kierowcy Red Bulla.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: