Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Monako 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia Lewisa Hamiltona
Lewis Hamilton po raz trzeci w Monako, czwarty w tym sezonie oraz 77. w karierze wygrał wyścig Formuły 1.
Hamilton wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety. Brytyjczyk po raz 17. w karierze wygrał w ten sposób zawody F1. Brakuje mu jeszcze dwóch takich dominacji, aby wyrównać rekord F1 należący do Ayrtona Senny. Hamilton prowadził od startu do mety również w poprzednim wyścigu.
Sunday = a 17th win from start to finish for @LewisHamilton 👏
Only Ayrton Senna has won more races after leading every lap 👀#F1 #MonacoGP 🇲🇨 pic.twitter.com/Cjpsy2XfwH
— Formula 1 (@F1) 27 maja 2019
Hamilton zanotował drugie Pole Position w Monako, drugie w tym sezonie i 85. w karierze.
Hamilton zanotował 59. Pole Position w barwach Mercedesa. Pobił w ten sposób rekord liczby PP w jednym zespole należący do Michaela Schumachera – 58.
Hamilton po raz pierwszy wygrał wyścig F1 w Monako po starcie z Pole Position. Do tej pory wygrywał po startach z trzeciego pola.
Hamilton zdobył Pole Position, wygrał wyścig oraz prowadził w nim od startu do mety. Do zgarnięcia wielkiego szlema zabrakło mu najszybszego okrążenia w wyścigu.
Hamilton zanotował 140. podium w karierze. Teoretycznie może wyrównać rekord Schumachera, jeśli w tym roku ukończy każdy wyścig na podium.
Hamilton ukończył każdy wyścig w Monako do którego wystartował. Tylko raz w tym czasie (w 2009 roku) nie zdobył punktów.
Statystyki dotyczące pozostałych kierowców
Sebastian Vettel ma już na koncie 114 miejsc na podium w Formule 1.
Vettel zdobył siódme podium w Monako.
Sebastian Vettel po raz piąty finiszował na drugim miejscu w Monako.
Vettel zanotował najlepszy wynik w tym sezonie dla siebie i zespołu Ferrari.
Valtteri Bottas zanotował 36. podium w karierze.
Bottas zanotował pierwsze podium w Monako.
Verstappen nigdy nie stał na podium, ani nie prowadził w wyścigu w Monako.
Max Verstappen został sklasyfikowany na czwartej pozycji, a więc gorszej niż ta z której wystartował (trzecie pole startowe). Tym samym zakończyła się jego trwająca 14 Grand Prix (od GP Belgii 2018) passa wyścigów w których na mecie zajmował miejsce wyższe lub równe swojej pozycji startowej.
Trzecie pole startowe Maxa Verstappena to najlepszy wynik Red Bulla w tym roku. Dla Holendra były to najlepsze kwalifikacje w karierze w Monako.
Pierre Gasly po raz drugi w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Gasly dzięki finiszowi na piątej pozycji zanotował swój najlepszy wynik w barwach Red Bulla.
Carlos Sainz dzięki finiszowi na szóstej pozycji zanotował swój najlepszy wynik w barwach McLarena.
Sainz zawsze zdobywa punkty w startach w F1 w Monako.
Daniił Kwiat zajął siódme miejsce w wyścigu – najlepsze w karierze w barwach Toro Rosso. Rosjanin do tej pory nigdy w tym zespole nie dojechał do mety w czołowej ósemce.
Kwiat lubi tor w Monako, bo zawsze w kwalifikacjach na tym obiekcie awansuje do Q3.
Alexander Albon dojechał do mety na ósmej pozycji – to jego najlepszy wynik w karierze.
Daniel Ricciardo zanotował swój najgorszy wynik w Monako od 2013 roku. Gdy był kierowcą Toro Rosso w latach 2012-2013, to tego wyścigu ani razu nie ukończył. Gdy jeździł w Red Bullu (2014-2018), to zawsze finiszował w czołowej piątce. Dlatego dziewiąte miejsce w tym roku to słaby wynik, najsłabszy dla niego w erze hybrydowej.
Daniel Ricciardo pierwszy raz w tym sezonie zdobył punkty w wyścigu korzystając ze standardowego malowania swojego kasku.
Nico Hulkenberg po raz szósty w karierze startował do GP Monako z 11. pola. Dla Niemca była to dziewiąta wizyta na tym obiekcie.
Szóste pole startowe Kevina Magnussena, to najlepszy w karierze wynik Duńczyka w kwalifikacjach w Monako oraz najlepszy wynik zespołu Haas na tym torze.
Lance Stroll w tym sezonie zawsze odpada z dalszej rywalizacji w pierwszym segmencie kwalifikacji. Licząc razem z ubiegłym sezonem, to ma obecnie najsłabszą w całej stawce passę dziesięciu eliminacji w Q1 w kwalifikacjach z rzędu.
Siedemnaste miejsce na mecie, to najgorszy wynik Kimiego Raikkonen w całej karierze w F1 licząc tylko te wyścigi w których dojechał do mety. Był sklasyfikowany na 18. pozycji w GP Belgii 2008, ale wtedy rozbił się pod sam koniec i do mety nie dojechał.
Kimi Raikkonen wziął udział w 300. weekendzie F1. Jest piątym kierowcą, który przekroczył tę barierę w historii Formuły 1. Fin nie wystartował w dwóch lub trzech wyścigach, więc na start numer 300 w wyścigu musi jeszcze poczekać. Raikkonen nie wystartował w GP USA 2005, gdy doszło do protestu kilku stajni oraz w GP Malezji 2017, gdy miał awarię silnika tuż przed startem. Wątpliwości dotyczą GP Belgii 2001, bo różnie jest to interpretowane. Raikkonen ruszył do wyścigu, który po starcie został wstrzymany, a potem zrestartowany na krótszym dystansie. Fin nie wystartował we wznowieniu, bo miał awarię bolidu.
Robert Kubica pierwszy raz w tym sezonie nie był ostatni na mecie wyścigu. Z drugiej strony 18. pozycja to jego zdecydowany najsłabszy wynik w Monako licząc te wyścigi w których dojechał do mety. Do tej pory najsłabiej wypadł w 2007 roku – piąte miejsce.
Charles Leclerc wziął udział w Monako w dwóch wyścigach serii F2 oraz dwóch w wyścigach w F1 i w żadnym z nich nie dojechał do mety.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes nie zdobył szóstego dubletu z rzędu, a więc nie ustanowił nowego rekordu F1. Rekordem Formuły 1 pozostała passa pięciu kolejnych dubletów, którą trzykrotnie osiągnął Mercedes i dwukrotnie zespół Ferrari.
Kierowcy zespołu Mercedesa po raz 62. w całości zajęli pierwszy rząd na starcie czym wyrównali rekord F1. W tym momencie ten rekord należy do czterech stajni: Williams, McLaren, Ferrari i Mercedes. Ta statystyka jest myląca, bo dawniej w pierwszym rzędzie ustawiały się trzy bolidy, a nie dwa jak obecnie. Mercedes 64 razy w historii miał dwa bolidy na dwóch pierwszych polach startowych, ale dwukrotnie nie gwarantowało im to całego pierwszego rzędu. Stąd różnice w liczbach i statystykach.
Po raz pierwszy w historii dwaj kierowcy Toro Rosso zdobyli punkty w Monako.
Zespół Williams przerwał niechlubną passę pięciu anty-dubletów z rzędu. W Monako ich kierowcy zajęli nieco wyższe miejsca, nie na samym końcu stawki.
Czterej kierowcy z silnikami Hondy zdobyli punkty. Taka sytuacja miała miejsce dopiero po raz drugi w całej historii F1. Poprzedni raz stało się tak w GP Wielkiej Brytanii 1987, gdy czterej kierowcy z silnikami Hondy zajęli cztery czołowe pozycje na mecie. Dawniej punktowało sześciu lub ośmiu kierowców, więc szanse na zdobycie punktów były trudniejsze niż obecnie. Kierowcy korzystający z silników Hondy więcej razy finiszowali w czołowej dziesiątce, ale nie dawało to im wtedy w komplecie punktów.
Pozostałe ciekawostki
W pierwszych pięciu wyścigach tego sezonu tylko pięciu kierowców finiszowało w wyścigach F1 na pięciu czołowych pozycjach. Była to pierwsza tego typu passa w całej historii F1. W Monako została ona zakończona, bo na piątej pozycji finiszował Gasly.
Hamilton i Vettel po raz siódmy stali na podium w Monako. Wyrównali tym samym wynik Grahama Hilla oraz Michaela Schumachera. Częściej na podium w Monako stawał tylko Ayrton Senna – osiem razy.
Pierre Gasly i Robert Kubica to dwaj kierowcy, którzy w tym roku przegrali z zespołowymi partnerami wszystkie sesje kwalifikacyjne i wyścigi.
Max Verstappen, Sergio Perez i George Russell to kierowcy, którzy w tym roku są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach w kwalifikacjach.
Drugi rok z rzędu wyścig w Monako wygrał kierowca startujący z Pole Position, który prowadził przez wszystkie okrążenia i który miał problemy z samochodem, a tym samym utrzymaniem konkurencyjnego tempa.
Drugi rok z rzędu aż 19 kierowców zostało sklasyfikowanych w GP Monako (aby być sklasyfikowanym należy przejechać 90% dystansu). Taka duża liczba sklasyfikowanych kierowców, to rekord dla tego wyścigu osiągnięty trzy razy: 2007, 2018 i 2019.
Ostatnim kierowcą, który po starcie z Pole Position nie był na prowadzeniu na końcu pierwszego okrążenia w wyścigu o GP Monako był Juan Pablo Montoya w 2002 roku.
Wyścig o GP Monako obchodził w tym roku swoje 90. urodziny. Pierwsze GP Monako rozegrano w 1929 roku.
GP Monako 2019 było 77. wyścigiem Grand Prix w tym miejscu, nie wszystkie z nich były zaliczane do klasyfikacji F1.
Mechanicy Williamsa obsłużyli Roberta Kubicę w alei serwisowej w najlepszym w czasie – 2,07 sekundy. Jest to wyrównanie tegorocznego roku, ustanowionego wcześniej przez ekipę McLarena w Hiszpanii.
Czasy okrążeń
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru w Monako*. Hamilton podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:10,166. Brytyjczyk poprawił rekord Ricciardo z 2018 roku, który wynosił 1:10,810.
* Tor w Monako wielokrotnie zmieniał swój układ w historii. Od 2003 roku stosowany jest obecny układ, ale w 2015 roku zmieniono minimalnie jeden zakręt (Tabac) przez co nitka toru skróciła się o trzy metry. Zmiana jest kosmetyczna co prowadzi do tego, że jedni statystycy ją pomijają, a inni liczą rekordy osobno od 2015 roku. Tegoroczny czas z kwalifikacji jest najszybszy w całej historii tego toru licząc wszelkie układy.
Pierre Gasly wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu – 1:14,279. Francuz nie pobił jednak rekordu Maxa Verstappena z 2018 roku – 1:14,260. Zabrakło mu tylko 0,019 sekundy.
Frekwencja na GP Monako 2019
Organizatorzy GP Monako z zasady nie podają danych o frekwencji. Jeśli takie dane są publikowane, to zawsze jest to bardzo ogólna i duża liczba, która ma niewiele wspólnego z konkretną informacją o liczbie sprzedanych biletów. Konkretnych danych o sprzedaży biletów nie ma.
Oglądalność GP Monako 2019 w Polsce
Oglądalność wyścigu F1 o GP Monako 2019 bardzo wyraźnie spadła na antenie Eleven Sports 1. Średni wynik na poziomie 176 tysięcy, to w tym sezonie kiepski wynik. Szczególnie, że widać bardzo wyraźnie trend spadkowy: 304 tysiące dla GP Azerbejdżanu i 263 tysiące dla GP Hiszpanii. W TVP Sport średni wynik wyścigu wyniósł 347 tysięcy. Co jest wynikiem zbliżonym do dwóch poprzednich wyścigów (372 tysiące i 322 tysiące).
GP Monaco
Eleven
1 trening 16 tys
2 trening 5 tys
3 trening 76 tys
kwalifikacje 153 tys
wyścig 176 tysTVP Sport (wyścig od 45 minuty) 347 tys
— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) 27 maja 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: