Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Sao Paulo 2021″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń, frekwencji na trybunach i oglądalności telewizyjnej.
W 2021 roku wyścig na torze Interlagos został rozegrany o GP Sao Paulo. W poprzednich latach było to zawsze GP Brazylii. Zmiana nazwy oznacza, że kierowcy i zespoły mogą sobie poprawić wszelkie statystyki dotyczące zwycięstw, podiów itp. w różnych Grand Prix. Uwzględniam to w poniższych statystykach, ale czasami wspominam ogólnie o wyścigach w Brazylii, albo na tym konkretnym torze.
Osiągnięcia kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Lewis Hamilton po raz trzeci na torze Interlagos, a także szósty w tym sezonie i 101. w karierze wygrał wyścig F1.
Hamilton pierwszy raz wygrał wyścig ruszając z dziesiątego pola. Jego rekordem jest wygrana z 14. pola w GP Niemiec 2018.
Hamilton wygrał wyścigi rozgrywane pod 29. różnymi nazwami Grand Prix. To zdecydowany rekord F1. Zajmujący drugie miejsce Schumacher wygrywał 22. różne Grand Prix.
Hamilton wygrał tyle samo wyścigów w F1 co wszyscy kierowcy z Brazylii razem wzięci.
Hamilton zanotował 179. podium w karierze.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 174. różnych wyścigach F1.
Hamilton do sprintu ruszał z 20. pola, a skończył piąty. Awans o 15 miejsc to zdecydowany rekord sprintów.
Hamilton wygrał kwalifikacje, ale został z nich zdyskwalifikowany za złamanie regulaminu technicznego. Podobna sytuacja przytrafiła mu się w GP Hiszpanii 2012, wtedy winna była zbyt mała ilość paliwa w baku.
Max Verstappen zanotował 57. podium w karierze.
Verstappen w tym sezonie jeśli finiszuje na podium, to na pierwszej lub drugiej pozycji. Ani razu nie był trzeci.
Verstappen w 2021 roku prowadził przez 620 okrążeń. Jedynie pięciokrotnie w historii F1 jeden kierowca prowadził przez więcej okrążeń w jednym sezonie. W związku z tym, że ten sezon jest bardzo długi, więc okazji do jazdy na czele jest więcej, to Holender potencjalnie może powalczyć z rekordem Vettela, który w 2011 roku prowadził przez 739 okrążeń.
Verstappen zdobył swoje pierwsze punkty w wyścigu po sprincie kwalifikacyjnym.
Valtteri Bottas po raz drugi na torze w Sao Paulo, a także czwarty w tym sezonie i 20. w karierze wywalczył Pole Position.
Bottas wygrał dwa z trzech tegorocznych sprintów. Wywalczył w nich łącznie siedem punktów i został zwycięzcą w tej klasyfikacji. Verstappen także ma siedem punktów, ale on wygrał jeden raz.
Bottas prowadził przez komplet okrążeń w dwóch kolejnych sprintach.
Bottas zanotował 66. podium w karierze.
Bottas po raz 98. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez po raz drugi w tym sezonie i szósty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Perez pierwszy raz wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu i zdobył za nie bonusowy punkt.
Perez zakończył najlepszą w karierze passę trzech podiów z rzędu.
Trzecie miejsce w kwalifikacjach, to najlepszy wynik Pereza na torze Interlagos w karierze. Jego poprzednim rekordem było szóste miejsce w 2017 roku.
Czwarte pole startowe, to najlepszy wynik Pereza na torze Interlagos w karierze.
Charles Leclerc po raz czwarty w tym sezonie zajął piąte miejsce w wyścigu. Monakijczyk łącznie 12. razy finiszował w tym roku w TOP6, ale tylko raz na podium. Ustabilizował swoją formę na miejscach 4-6.
Carlos Sainz zdobył punkty w 12. wyścigu z rzędu, to jego najdłuższa seria z punktami w karierze.
Sainz pierwszy raz w karierze pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach w Brazylii.
Esteban Ocon pierwszy raz zdobył punkty w Brazylii.
Ocon nigdy nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Brazylii.
Sebastian Vettel siódmy raz z rzędu nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Kimi Raikkonen do wyścigów o GP Brazylii zawsze kwalifikował się w czołowej dziesiątce. W 2021 roku po zmianie nazwy zawodów był dopiero 13. w czasówce.
Tor w Brazylii historycznie jest jednym z najmocniejszych dla Raikkonena. Na pożegnanie w F1 było wprost przeciwnie, bo pierwszy raz będąc na mecie nie zdobył punktu.
George Russell pierwszy raz przegrał kwalifikacje z zespołowym partnerem podczas trzech lat jazdy w Williamsie. Dla Russella była to druga porażka z zespołowym partnerem w kwalifikacjach. Wcześniej pokonał go Bottas w GP Sakhiru 2020.
Russell jest dominatorem wewnętrznych pojedynków w kwalifikacjach, ale nie w sprintach. W tej rywalizacji przegrywa dwa do jednego.
Latifi wygrywa z zespołowym partnerem raz w roku. W 2020 roku wygrał z Jackiem Aitkenem, a w tym z Russellem.
Daniel Ricciardo nie dojechał do mety w GP Sao Paulo. Zakończyła się w ten sposób jego passa 34. kolejnych wyścigów w których finiszował na mecie.
W związku z nieukończeniem wyścigu przez Ricciardo, obecnie aktywna seria 26. kolejnych ukończonych wyścigów przez Sainza jest najdłuższa.
Lance Stroll zawsze kończył udział w kwalifikacjach na Interlagos na Q1. On zawsze przegrywa z zespołowymi partnerami w czasówce na tym torze.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes wygrał 122. wyścig w Formule 1.
Kierowcy Mercedesa od początku ery hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku jedynie w 2019 roku nie zdobyli Pole Position w Brazylii.
Hamilton i Bottas wygrali łącznie 58 wyścigów, jako zespołowi partnerzy w Mercedesie przez pięć lat. Wyrównali rekord F1 należący do Michaela Schumachera i Rubensa Barrichello, który wygrali tyle samo razy łącznie dla Ferrari przez sześć sezonów (2000 – 2005). Bottas i Hamilton jeżdżą razem od 97. wyścigów, a Schumacher i Barrichello jeździli razem w 104. wyścigach.
Pierwszy raz Red Bull nie wygrał wyścigu w Brazylii, gdy mieli kierowcę w pierwszym rzędzie na starcie.
Czwarte miejsce Gasly’ego w kwalifikacjach, to najlepszy wynik zespołu Toro Rosso/AlphaTauri w historii startów na torze Interlagos.
Obaj kierowcy zespołu z siedzibą w Enstone (obecnie Alpine) zdobyli punkty w Brazylii. Poprzedni raz zdarzyło się to w 2015 roku.
Zespoły Alpine i AlphaTauri zdobyły tyle samo punktów, więc dalej w klasyfikacji generalnej mają tyle samo oczek.
Dla Haasa były to zdecydowanie najgorsze kwalifikacje w Brazylii.
Haas to jedyny zespół, który w tym roku jeszcze nie zdobył punktu.
Pozostałe ciekawostki
Po raz trzeci rozegrano sprint kwalifikacyjny w F1. Tylko jeden raz na Monzy zwycięzca kwalifikacji był również najszybszy w sprincie kwalifikacyjnym (Bottas). W dwóch pozostałych sprintach, zwycięzca kwalifikacji tracił pozycję na pierwszym okrążeniu sprintu na rzecz kierowcy z drugiego pola. Bottas, który był najszybszy w kwalifikacjach i w sprincie na Monzy dostał karę za nowy silnik, więc nie wywalczył tam Pole Position. Dlatego w każdym przypadku zwycięzca kwalifikacji nie startował w niedzielę do wyścigu z Pole Position podczas weekendów ze sprintem.
Uznając wynik Hamiltona z kwalifikacji, to on miał przewagę 0,438 nad drugim kierowcą. To największa różnica w tym roku na suchym torze, a jest to przecież dość krótki tor.
Poprzedni raz w 2007 roku ktoś (Raikkonen) wygrał wyścig F1 na torze Interlagos nie ruszając do zawodów z pierwszej linii. Od 2008 do 2019 roku wygrywali jedynie kierowcy ruszający z pierwszej linii.
Hamilton wygrał wyścig na Interlagos ruszając z dziesiątego pola. Do tej pory ósme pole startowe było najdalszym z którego ktoś wygrał wyścig.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 15, Hamilton ma ich 14, a Bottas 10.
Hamilton i Bottas zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie. W związku z dyskwalifikacją Hamiltona z wyników kwalifikacji na Interlagos formalnie on w Q3 się nie znalazł, bo został z wyników wykreślony. Pozostał więc jedynie Bottas z kompletem awansów.
Gasly i Schumacher* są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie. Schumacher nie wziął udziału w czasówkach w Monako oraz na Węgrzech, więc nie można mu zaliczyć tamtych porażek.
Verstappen i Hamilton po raz 26. ukończyli wyścig F1 na dwóch pierwszych pozycjach. Hamilton był lepszy 18. razy w takich sytuacjach.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Sao Paulo 2021 z czasem 1:08,372. Wynik kierowcy Red Bulla jest o ponad 1,1 sekundy słabszy od najlepszego wyniku w kwalifikacjach na torze Autodromo José Carlos Pace w historii, który zanotował Lewis Hamilton w 2018 roku – 1:07,281. Wykasowany z rezultatów czasówki wynik Hamiltona z tego roku to było 1:07,934.
Sergio Perez ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Meksykanin na 71. kółku wykręcił czas na poziomie 1:11,010. Jest to wynik o 0,5 sekundy gorszy od rekordu toru, który w 2018 roku ustanowił Valtteri Bottas – 1:10,540.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Carlos Sainz. Hiszpan w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 336,7 km/h. Jest to wynik słabszy o 6,4 km/h niż podczas ostatniej wizyty F1, gdy w 2019 roku Daniił Kwiat rozpędził się do 343,1 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP Sao Paulo 2021 wykonali mechanicy Ferrari. Na 27. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Charlesa Leclerca w 2,21 sekundy.
Frekwencja na GP Sao Paulo 2021
Rekordowa frekwencja kibiców na trybunach toru w Sao Paulo pojawiła się podczas trzech dni weekendu w 2021 roku. Organizatorzy tego wyścigu (w tym roku zmienił się promotor, ale sposób informowania jest ten sam) od kilku lat podają jedynie dane dla trzydniowego weekendu łącznie. W 2021 roku łącznie podczas weekendu (piątek – niedziela) na torze było 181 711 kibiców. Dla porównania dwa lata temu frekwencja wyniosła 158 213 kibiców. Historycznym rekordem toru Interlagos było do tej pory 174 000 osób w 2001 roku.
Rekord frekwencji został ustanowiony mimo braku brazylijskiego kierowcy w stawce, a to pokazuje że lokalni fani interesują się F1, a nie tylko konkretnymi zawodnikami. Nowy promotor tego wyścigu ma bardzo duże ambicje po opublikowaniu tegorocznych danych. Planują powiększenie trybun, aby w przyszłości dorównać frekwencji i atmosferze jaka jest w Meksyku – tegoroczne wyniki były tam dwa razy większe.
Frekwencja na wyścigach F1 na torze Interlagos w latach 2008 – 2021
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 76 400 | |
2009 | 70 501 | |
2010 | 72 631 | 155 213 |
2011 | 71 803 | 143 916 |
2012 | 69 984 | 127 398 |
2013 | 66 823 | 130 475 |
2014 | 133 109 | |
2015 | 136 410 | |
2016 | 128 100 | |
2017 | 141 128 | |
2018 | 150 307 | |
2019 | 158 213 | |
2021 | 181 711 |
Oglądalność GP Sao Paulo 2021 w Polsce
Po wielu tygodniach przerwy poznaliśmy wyniki oglądalności wyścigu F1 w Polsce, które udostępnił na Twitterze Mariusz Wójcicki. Średnia oglądalność GP Sao Paulo 2021 na antenie Eleven Sports 1 wyniosła 288 tysięcy widzów. Niestety trudno te dane porównywać do wcześniejszych wyścigów w tym roku, bo znamy wyniki tylko z początku sezonu. Na ich podstawie widać jednak, że oglądalność F1 utrzymuje się na stałym wysokim poziomie. Dwa lata temu w innych okolicznościach, bo z Robertem Kubicą w stawce, wyścig oglądało średnio 368 365 widzów.
Wczorajsze popisy Hamiltona zgromadziły w Eleven 288 tys widzów 🙂 A Pan Hubert zgromadził też ładnie bo 205 tys 🙂
— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) November 15, 2021
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: