Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Sao Paulo 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Od 2021 roku wyścigi na torze Interlagos rozgrywają się o GP Sao Paulo, a nie o GP Brazylii. To wprowadziło rozróżnienie do niektórych statystyk.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
George Russell po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig Formuły 1.
Russell został 113. zwycięzcą wyścigu F1 w historii.
Russell to 20. Brytyjczyk, który wygrał wyścig F1.
Russell zanotował dziewiąte podium w karierze.
Russell po raz czwarty w tym sezonie i piąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Russell w ten weekend punktował pierwszy raz na torze Interlagos.
Russell po raz drugi w karierze startował z pierwszego pola do wyścigu F1, ale w Brazylii nie zaliczono mu Pole Position.
Russell wygrał niemal równo 10 lat od ostatniego zwycięstwa Jensona Buttona w F1 – GP Brazylii 2012. Między tymi dwoma zwycięstwami, jedynym wygrywającym Brytyjczykiem w F1 był Hamilton.
Lewis Hamilton zanotował 191. podium w karierze.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 184. różnych wyścigach F1.
Hamilton pierwszy raz w tym roku ruszył do wyścigu z pierwszej linii.
Hamilton nigdy nie wygrał sprintu w F1. Jego dwaj zespołowi partnerzy tego dokonali.
Carlos Sainz zanotował 15. podium w karierze.
Sainz zanotował drugie podium w Brazylii, ale pierwszy raz faktycznie pojawił się na podium. W 2019 roku po wyścigu został ukarany Hamilton, a na podium awansował Sainz.
Pierwsze Pole Position dla Magnussena i Haasa
Kevin Magnussen po raz pierwszy w karierze był najszybszy w kwalifikacjach i wywalczył Pole Position.
Poprzednim najlepszym wynikiem Magnussena w kwalifikacjach była czwarta pozycja, którą wywalczył trzykrotnie.
Magnussen to 106. kierowca, który wywalczył Pole Position w F1.
Magnussen to pierwszy Duńczyk, który zdobył Pole position w F1. Łącznie kierowcy z 24. krajów zdobywali PP w historii F1.
Magnussen wywalczył Pole Position do swojego 140. wyścigu w karierze. Tylko dwaj kierowcy dłużej czekali na pierwsze PP: Perez (215) i Sainz (150).
Magnussen do wyścigu ruszył z ósmego pola, ale w statystykach zaliczono mu Pole Position. To efekt tegorocznych regulacji, które przyznają statystyczne osiągnięcie Pole Position dla zwycięzcy kwalifikacji w weekendach sprinterskich. Historycznie Pole Position to pierwsze pole startowe. W Sao Paulo z pierwszego pola startowego ruszał Russell, ale w statystykach PP nie otrzymał. Jeżeli F1 zmieni regulacje na 2023 rok, bo taki jest plan, to sytuacja z GP Sao Paulo 2022 będzie jedyną taką w historii F1.
Magnussen zdobył Pole Position w kwalifikacjach w piątek, ósme miejsce w sprincie w sobotę i jeden punkt, a w niedzielę nie przejechał nawet pełnego okrążenia, bo wyeliminował go Ricciardo.
Magnussen wystartował w setnym wyścigu w barwach Haasa.
Magnussen dwukrotnie w karierze wycofał się z wyścigu F1 na pierwszym okrążeniu. W obu przypadkach stało się na torze w Interlagos (2017, 2022), a powodem była kolizja z udziałem Daniela Ricciardo.
Zespół Haasa w swoim 143. starcie w F1 wywalczył pierwsze Pole Position. Żaden inny zespół, który zdobył PP nie czekał na nie dłużej. Poprzednim rekordem było 87 wyścigów zespołu BAR przed Pole Position.
Poprzednim zespołem z USA, który wywalczył Pole Position była stajnia Shadow w GP Wielkiej Brytanii 1975.
W kwalifikacjach kierowcy Haasa zajęli pierwsze i ostatnie miejsce. Poprzedni raz taka sytuacja była w GP Brazylii 2017 w zespole Mercedes. Bottas wygrał, a Hamilton był ostatni. Wtedy Brytyjczyk rozbił się na początku kwalifikacji i nie ustanowił żadnego czasu. W GP Sao Paulo 2022 Mick Schumacher jechał normalnie, ale zajął ostatnie miejsce. Dzięki Alksonix za poprawkę dla tej ciekawostki.
Pozostali kierowcy
Charles Leclerc zanotował najlepsze wyniki w karierze na torze Interlagos: piąte pole startowe i czwarte miejsce w wyścigu.
Fernando Alonso po raz trzeci w tym roku zajął piąte miejsce w wyścigu.
Piąte miejsce Alonso, to jego najlepszy wynik w Brazylii od 2013 roku, gdy był trzeci.
Alonso nadrobił w wyścigu 12 pozycji w stosunku do pozycji startowej. Poprzedni raz nadrobił tyle pozycji 4,5 roku temu w Austrii.
Max Verstappen zdobył w tym roku 429 punktów i wyśrubował rekord F1. Poprzednim najlepszym osiągnięciem było 413 punktów Hamiltona z 2019 roku. Tegoroczny kalendarz jest dłuższy, są do zdobycia również punkty za sprinty. Verstappen może jeszcze ten rekord poprawić.
Verstappen zawsze w Brazylii awansuje do Q3 w kwalifikacjach i zdobywa punkty w wyścigu. Szóste miejsce w 2022 roku, to jego najgorszy wynik w barwach Red Bulla na Interlagos.
Sergio Perez zajął siódme miejsce w wyścigu. To jego najgorszy wynik w tym roku, licząc zawody w których dojechał do mety.
Esteban Ocon pierwszy raz awansował do Q3 w kwalifikacjach w Brazylii.
Valtteri Bottas zanotował najgorsze kwalifikacje w Brazylii w karierze.
Lance Stroll po raz szósty zajął 10. miejsce w wyścigu w tym roku.
Stroll zawsze przegrywa z zespołowymi partnerami w czasówce na torze Interlagos.
Stroll pierwszy raz w karierze awansował do Q2 w kwalifikacjach w Brazylii.
Vettel oba wyścigi o GP Sao Paulo ukończył na 11. miejscu.
Mick Schumacher po raz trzeci w tym roku był najwolniejszy w kwalifikacjach.
Alex Albon awansował do Q2 w kwalifikacjach. Poprzednim kierowcą Williamsa, który tego dokonał w Brazylii był Siergiej Sirotkin w 2018 roku.
Daniel Ricciardo nie dojechał do mety w w obu wyścigach o GP Sao Paulo.
Ricciardo piąty raz z rzędu nie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Dłuższą tego typu serię poprzedni raz miał jeszcze gdy jeździł w Toro Rosso w latach 2012 – 2013.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes zanotował 125. zwycięstwo w Formule 1 w tym szóste w Brazylii.
Mercedes poprzedni raz wygrał w GP Arabii Saudyjskiej 2021.
Mercedes wygrał co najmniej jeden wyścig w 11. kolejnych sezonach. To trzeci wynik w historii F1. Rekordem jest seria 20. kolejnych lat ze zwycięstwami Ferrari. 13 lat z rzędu wygrywał McLaren, a Lotus i Mercedes po 11 lat.
Mercedes zanotował pierwszy dublet w tym sezonie. Poprzedni raz zanotowali dublet ponad dwa lata temu w GP Emilii-Romanii 2020 (Hamilton, Bottas).
Mercedes pierwszy raz w tym sezonie miał obu kierowców w pierwszej linii na starcie.
Kierowcy Mercedesa od początku ery hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku jedynie w 2019 roku nie ruszali z pierwszej pozycji do zawodów w Brazylii.
Kierowcy Mercedesa w tym sezonie albo dojeżdżają do mety, albo odpadają z wyścigów w wyniku kraksy na pierwszym okrążeniu.
Russell osiągnął setne najszybsze okrążenie w wyścigu F1 dla Mercedesa.
Mercedes podczas weekendu o GP Sao Paolo 2022 zdobył łącznie 58 punktów. Wyrównali w ten sposób wynik Red Bulla z GP Emilii-Romanii 2022. W obecnych regulacjach zespół może zdobyć maksymalnie 59 punktów w weekend. W historii F1 jedynie Williams w jeden weekend zdobył więcej punktów – 66 w Abu Zabi 2014, gdy obowiązywała podwójna punktacja.
Red Bull zakończył serię dziewięciu kolejnych zwycięstw w F1. Osiągnęli taką passę po raz drugi w historii. Daje im to trzecie miejsce w historycznym rankingu. Ogólnym rekordem F1 jest 11 kolejnych zwycięstw McLarena z 1988 roku.
Red Bull zakończył serię 19. kolejnych wyścigów z minimum jednym kierowcą na podium. Po raz drugi w historii mieli taką serię, poprzedni latach w latach 2010-2011. Red Bull nigdy nie miał dłuższej serii z podiami. Ogólny rekord F1 należy do Ferrari z lat 1999 – 2002: 53 kolejne wyścigi z podium.
Obaj kierowcy zespołu Alpine zawsze punktują w GP Sao Paulo.
Pierwszy raz w tym roku obaj kierowcy Alfy Romeo zakończyli kwalifikacje już na Q1.
Kierowcy McLarena w komplecie nie dojechali do mety. Poprzedni raz zdarzyło się to w GP Belgii 2019.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Sao Paulo 2022
Sprinty w Formule 1 wygrywają tylko kierowcy Mercedesa i Red Bulla.
W 2022 roku trzy zespoły zanotowały co najmniej jeden dublet (Red Bull, Ferrari i Mercedes). Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w 2010 roku (Red Bull, Ferrari i McLaren).
Poprzedni raz dwóch brytyjskich kierowców zanotowało dublet ponad 12 lat temu – GP Kanady 2010 (Hamilton, Button). W obu przypadkach byli to zespołowi partnerzy, a na trzecim miejscu dojechał Hiszpan.
W 2022 roku Pole Position wywalczyło sześciu różnych kierowców, poprzedni raz zdarzyło się to w 2012 roku.
W tym sezonie Magnussen, Perez, Russell i Sainz zdobyli swoje pierwsze Pole Position w F1.
Poprzednim sezonem w którym było czterech nowych zdobywców Pole Position był sezon 1979.
W tym roku podium wywalczyło tylko siedmiu różnych kierowców.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 16. Leclerc i Perez mają ich po 10.
W tym sezonie tylko Verstappen i Sainz zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Zawodnikiem, który przejechał najwięcej okrążeń w tym sezonie jest Max Verstappen, który wycofał się w końcówkach dwóch wyścigów, a pozostałe ukończył.
Po raz pierwszy w historii F1 na podium odegrano hymn Wielkiej Brytanii pod nazwą „God Save the King”. Wszystkie dotychczasowe sukcesy brytyjskich kierowców i zespołów miały miejsce w trakcie panowania Elżbiety II, a wtedy obowiązywał hymn „God Save the Queen”. Hymn „God Save the King” odgrywano wcześniej w F1 dwukrotnie, przed zawodami o GP Wielkiej Brytanii 1950 i 1951, czyli jeszcze przed panowaniem Elżbiety.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Sao Paulo 2022
Kevin Magnussen wygrał kwalifikacje do GP Sao Paulo 2022 z czasem 1:11,674. Wynik kierowcy Haasa jest o prawie 4,4 sekundy słabszy od najlepszego wyniku w kwalifikacjach na torze Autodromo José Carlos Pace w historii, który zanotował Lewis Hamilton w 2018 roku – 1:07,281. Tegoroczny wynik jest tak słaby, bo osiągnięty na wilgotnym torze. W Q2 jeżdżono trochę szybciej.
George Russell ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Brytyjczyk na 61. kółku wykręcił czas na poziomie 1:13,785. Jest to wynik o ponad 3,2 sekundy gorszy od rekordu toru, który w 2018 roku ustanowił Valtteri Bottas – 1:10,540.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Max Verstappen. Holender w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej na linii mety odnotował 338,3 km/h. Jest to wynik o 1,6 km/h lepszy niż podczas ostatniej wizyty F1 na tym obiekcie, gdy w 2021 roku Carlos Sainz rozpędził się do 336,7 km/h
Najszybszy pit-stop podczas GP Sao Paulo 2022 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 23. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,04 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje 1,98 sekundy mechaników McLarena w GP Meksyku.
Frekwencja na GP Sao Paulo 2022
Zdecydowanie rekordowa frekwencja kibiców na trybunach toru w Sao Paulo pojawiła się podczas trzech dni weekendu w 2022 roku. Jest to ogólny rekord GP Brazylii na Interlagos. Organizatorzy rok temu sprzedali wiele biletów i zapowiedzieli powiększenie trybun, aby sprostać zapotrzebowaniu. Powstała np. rzucająca się w oczy trybuna na 5000 miejsc z miejscami na trawie, ale rozbudowano również trybuny w innych miejscach. Niestety od paru lat nie podają danych na temat frekwencji z poszczególne dni. W tym roku można szacować frekwencję w niedzielę na ponad 80 000 osób. W tabeli poniżej możecie zobaczyć porównanie danych dla kilkunastu ostatnich lat.
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 76 400 | |
2009 | 70 501 | |
2010 | 72 631 | 155 213 |
2011 | 71 803 | 143 916 |
2012 | 69 984 | 127 398 |
2013 | 66 823 | 130 475 |
2014 | 133 109 | |
2015 | 136 410 | |
2016 | 128 100 | |
2017 | 141 128 | |
2018 | 150 307 | |
2019 | 158 213 | |
2021 | 181 711 | |
2022 | 236 000 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: