Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Sao Paulo 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz drugi wygrał wyścig na torze Interlagos, było to również jego 17. zwycięstwo w tym sezonie i 52. w karierze.
Verstappen wyszedł na samodzielne czwarte miejsce w zestawieniu zwycięstw w Formule 1, zostawiając za sobą Alaina Prosta. Przed nimi jest tylko trzech kierowców: Hamilton – 103, Schumacher – 91 i Vettel – 53.
Verstappen wygrał na torze Interlagos po raz drugi, ale za każdym razem był to inaczej nazywający się wyścig. W 2019 roku GP Brazylii, a w 2023 roku GP Sao Paulo. Dlatego Holender ma teraz zwycięstwa w 28. Grand Prix, co jest drugim wynikiem w historii F1, prowadzi Hamilton, który wygrywał 31. różnie nazywających się wyścigów.
Verstappen został pierwszym kierowcą w historii F1, który wygrał 17 wyścigów w sezonie, poprawił własny rekord. Przed sezonem 2023 rekord wynosił 15 zwycięstw w 2022 roku. Po 13 zwycięstw w sezonie mają Schumacher i Vettel.
Nawet jeśli Verstappen nie wygra dwóch ostatnich wyścigów w tym sezonie, to ma już w kieszeni kolejny rekord. Alberto Ascari w 1952 roku wygrał sześć z ośmiu wyścigów w sezonie, a więc 75%. Verstappen w tym roku wygrał 85% wyścigów. Może jeszcze poprawić przeciętną. Gdyby nie wygrał żadnego z dwóch ostatnich wyścigów, to przeciętna przekroczy 77%, czyli to będzie nowy rekord.
Verstappen w dwa lata (2022 i 2023) wygrał tyle samo wyścigów Formuły 1 co Fernando Alonso przez całą karierę (20 lat) – 32 zwycięstwa.
Verstappen zanotował 96. podium w karierze.
Verstappen po raz 19. zanotował w tym roku podium i ustanowił nowy rekord Formuły 1. Dotychczasowym rekordem było jego 18 podiów w 2022 roku.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Verstappen zanotował drugie Pole Position na torze Interlagos, a także 11. w tym sezonie i 31. w karierze.
Verstappen zdobywając 11. Pole Position w tym sezonie ustanowił rekord osobisty. Do tej pory jego rekordem było 10 PP w 2021 roku. Rekordzistą F1 jest Vettel, który wywalczył 15 PP w 2011 roku.
Verstappen prowadził w tym roku przez 922 okrążenia i ponownie poprawił własny rekord Formuły 1. Wcześniejszym rekordem było 739 okrążeń na prowadzeniu Vettela w 2013 roku. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (75,76%).
Verstappen punktował w 39. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 39. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen zdobył 524 punktów w tym roku, ponownie poprawił własny rekord F1. Jego zeszłoroczny rekord to 454 punkty.
Verstappen to pierwszy kierowca w historii F1, który przekroczył 500 punktów w sezonie, ale co oczywiste pomaga mu w tym długi kalendarz, system punktacji i sprinty.
Verstappen ma aktualnie 266 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Poprawił własny rekord F1 sprzed tygodnia. Wcześniej rekordem była przewaga 155. punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywał punkty.
Verstappen zawsze w Brazylii awansuje do Q3 w kwalifikacjach i zdobywa punkty w wyścigu.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris zanotował 13. podium w karierze.
Norris wyrównał rekord Nicka Heidfelda dotyczący liczby podiów bez zwycięstwa. Czterech kierowców wygrało swój pierwszy wyścig przy okazji 15. podium. Norris w przyszłości powinien wygrać wyścig F1, to wtedy będziemy go porównywać do tamtej grupy.
Norris w tym roku wywalczył siedem podiów, czyli więcej niż łącznie w swoich poprzednich sezonach 2019 – 2022.
Norris po raz pierwszy w tym sezonie, a także po raz szósty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris zanotował najlepszy wynik w sprincie w karierze – drugie miejsce.
Norris zanotował zdecydowanie najlepszy wynik na Interlagos w karierze – drugie miejsce. Do tej pory jego rekordem była ósma pozycja. Brytyjczyk punktuje w Brazylii, jeśli dojeżdża do mety.
Fernando Alonso zanotował 106. podium w karierze.
Alonso ma na swoim koncie tyle samo miejsce na podium (106) co Alain Prost, co daje im wspólne czwarte miejsce w historycznym zestawieniu.
Najwięcej podiów w Formule 1 oraz procentowy udział podiów w liczbie startów:
1. Hamilton – 197 – 59,70%
2. Schumacher – 155 – 50,49%
3. Vettel – 122 – 40,80%
4. Prost – 106 – 53,27%
4. Alonso – 106 – 28,19%
5. Raikkonen – 103 – 29,43%
6. Verstappen – 96 – 52,46%#F1PL #ViaF1— CyrkF1.pl (@CyrkF1) November 6, 2023
Alonso po raz dziewiąty stanął na podium po wyścigach na torze Interlagos, ale nigdy nie wygrał. To nowy rekord F1. Wcześniej dzielił go z Kimim Raikkonenem, który miał osiem podiów w Bahrajnie bez zwycięstwa.
Alonso w 2003, 2013 i 2023 roku wyścigi na torze Interlagos kończył na trzecim miejscu.
Alonso w tym sezonie wywalczył sześć podiów przed wakacjami i dwa podia po wakacjach.
Alonso wywalczył podium wyprzedzając Pereza na linii mety o 0,053 sekundy. Cztery lata wcześniej doszło do podobnego pojedynku na Interlagos na ostatnim okrążeniu Gasly wyprzedził Hamiltona o 0,062 sekundy w walce o drugie miejsce. Hamilton po wyścigu dostał 5 sekund kary i wypadł z podium.
Czwarte miejsce w kwalifikacjach i trzecie w wyścigu to najlepsze wyniki Alonso na torze Interlagos od wprowadzenia silników V6 turbo w 2014 roku.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez po raz ósmy zdobył punkty na Interlagos w tym po raz siódmy z rzędu, ale nigdy na tym torze nie wywalczył podium. Trzykrotnie zajmował czwarte pozycje.
Piąte miejsce w wyścigu to najlepszy wynik Lance’a Strolla w karierze w Brazylii. Do tej pory jego rekordem była dziesiąta pozycja.
Piąte miejsce Strolla w wyścigu to jego drugi najlepszy wynik w tym roku. Lepiej poszło mu tylko w Australii, gdy był czwarty.
Stroll po raz trzeci w karierze wywalczył w kwalifikacjach miejsce w TOP3.
Stroll pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w Brazylii.
Stroll awansował do Q3 w kwalifikacjach przerywając serię sześciu kolejnych eliminacji w Q1.
Stroll pierwszy raz w karierze pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach na Interlagos.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy w karierze zdobył punkty na torze Interlagos.
Tsunoda po raz pierwszy w karierze zdobył punkty w sprincie.
Tsunoda zdobył w tym sezonie 13 punktów, w tym 10 w trzech ostatnich weekendach.
Hamilton zawsze zdobywa punkty na Interlagos, jeśli dojeżdża do mety. Ósme miejsce w 2023 roku to jego najsłabszy wynik na tym torze od 2013 roku.
Esteban Ocon tylko w 2022 roku awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Interlagos.
Odkąd wyścig na torze Interlagos zmienił nazwę na GP Sao Paulo, to Daniel Ricciardo dwukrotnie nie dojechał do mety, a w 2023 roku był na mecie, ale ucierpiał w kolizji w pierwszym zakręcie i gdyby nie czerwona flaga, to również wycofałby się z rywalizacji.
Ricciardo podobnie jak w debiutanckim sezonie 2011 odpadł w kwalifikacjach na Interlagos w Q1. To jedyne dwa takie przypadki w jego karierze.
George Russell w tym roku w sprintach trzykrotnie zajmował czwarte i trzykrotnie ósme miejsce.
Valtteri Bottas zanotował zdecydowanie najgorszy występ w kwalifikacjach w Brazylii w karierze – 18. miejsce.
Alex Albon w tym sezonie pokonał Sargeanta w każdej sesji kwalifikacyjnej i każdej sesji kwalifikacyjnej do sprintów: 26:0.
Kevin Magnussen w zawodach o GP Sao Paulo 2022 i 2023 nie przejechał nawet jednego okrążenia z powodu kolizji.
Magnussen trzykrotnie w karierze wycofał się z wyścigu F1 na pierwszym okrążeniu, za każdym razem miało to miejsce na torze Interlagos (2017, 2022 i 2023 rok). Zawsze w kolizji z Magnussenem uczestniczył lub przy okazji ucierpiał Daniel Ricciardo.
Charles Leclerc po raz drugi w karierze zanotował DNS (Did Not Start) czyli w ogóle nie wystartował wyścigu, mimo że się do niego zakwalifikował. Monakijczykowi taki pech przytrafił się dwukrotnie akurat w wyścigach, gdy miał ruszać z pierwszej linii.
Leclerc w tym roku zanotował: DNF (nie ukończył wyścigu), DNS (nie wystartował do wyścigu) i DSQ (został zdyskwalifikowany z wyścigu).
Leclerc zanotował najlepszy wynik na torze Interlagos w kwalifikacjach w karierze – drugie miejsce. Do tej pory jego rekordem była piąta lokata. Został mu zaliczony w statystykach start z pierwszego rzędu do GP Sao Paulo 2023.
Leclerc po raz pierwszy w karierze pokonał zespołowego partnera w kwalifikacjach na torze Interlagos.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 111. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał 19 wyścigów w tym sezonie, wyrównując rekord Mercedesa z 2016 roku. Red Bull ma jeszcze dwie okazje aby ten wynik poprawić. Kalendarz w 2023 roku liczy 22 wyścigi, a w 2016 roku było 21 wyścigów.
Red Bull prowadził w tym roku przez 1 060 okrążeń w wyścigach (87,10% ogółu), co pozwoliło im ustanowić nowy rekord F1. Dotychczasowym rekordem było 1 055 okrążeń na prowadzeniu Mercedesa w 2016 roku (83,2%). Red Bull swój wynik osiągnął w 20. wyścigach i jeszcze ma okazję go poprawić. Mercedes w 2016 roku miał 21 wyścigów w sezonie. Gdy spojrzymy na procenty, to wynik Red Bull jest drugi w historii, ale nie mają szans doścignąć McLarena, którego kierowcy prowadzili przez 97,28% okrążeń w 1988 roku.
Red Bull ustanowił nowy rekord F1 dotyczący rekord liczby punktów zdobytych w jednym sezonie. W 2023 roku wywalczyli łącznie 782 punkty, a dotychczasowym rekordem było 765 punktów Mercedesa w 2016 roku. Temu rekordowi trzeba się jednak przyjrzeć bliżej. Mercedes zdobył 765 punków w trakcie 21 weekendów wyścigowych w 2016 roku. Red Bull w tym roku 782 punkty w 20 weekendów, ale do tego zalicza się dodatkowe punkty za sprinty (70) i najszybsze okrążenia (10). Więc stosując ten sam system punktowy co dawniej, to Red Bull miałby aktualnie 702 punkty. Pozostały jeszcze dwa weekendy wyścigowe w tym roku, gdzie mogą zdobyć maksymalnie 88 punktów, dlatego na 100% poprawią swój aktualny wynik, a być może wyprzedzą Mercedesa bez uwzględnienia tych dodatkowych punktów. W 2016 roku obaj kierowcy Mercedesa regularnie dobrze punktowali, a walka o tytuł mistrzowski trwała do ostatniego okrążenia w Abu Zabi. W tym roku Verstappen punktuje znakomicie, ale Perez zmarnował wiele okazji.
Drugie miejsce Norrisa to najlepszy wynik McLarena w Brazylii od zwycięstwa Buttona w 2012 roku.
Po raz pierwszy od 2014 roku obaj kierowcy McLarena awansowali do Q3 w kwalifikacjach na torze Interlagos.
Aston Martin po serii słabych i bardzo słabych występów wywalczył w Brazylii 25 punktów. W tym roku tylko w Australii zdobyli ich więcej – 27.
Kierowcy Ferrari zanotowali dwa DNS (Did Not Start) w tym sezonie: Sainz w Katarze i Leclerc w Sao Paulo. W obecnej F1 DNS zdarza się niezwykle rzadko, więc dwie takie pechowe wydarzenia na przestrzeni czterech wyścigów, to niezwykła sytuacja.
Kierowcy zespołu Alpine zawsze punktują w komplecie w wyścigach o GP Sao Paulo: 3/3.
Yuki Tsunoda wywalczył pierwsze punkty dla ekipy AlphaTauri w sprincie w historii. To był ostatni aktualnie startujący w F1 zespół, który nie zdobył wcześniej punktów w sprincie.
Mercedes zanotował najsłabszy wynik na torze Interlagos pod względem liczby punktów w wyścigu w swojej historii.
Mercedes zanotował najgorsze kwalifikacje w Brazylii od 2012 roku. W latach 2013 – 2022 mieli zawsze minimum jednego kierowcę w TOP3, a 2023 roku najlepszy kierowca zajął piąte miejsce.
Jedenaste miejsce Logana Sargeanta to najlepszy wynik zespołu Williams na Interlagos od 2017 roku, gdy Massa był siódmy. W 2017 roku po raz ostatni wyjechali z Brazylii z punktami.
Obaj kierowcy Alfy Romeo nie dojechali do mety. Poprzedni raz mieli taki pechowy występ w GP Wielkiej Brytanii 2022.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Sao Paulo 2023
Verstappen został nieoficjalnym mistrzem sprintów w tym sezonie, zdobywając w nich 45 punktów. Ogółem punkty w sprintach w tym roku zdobywało 15. kierowców.
W Q1 w kwalifikacjach było 0,497 sekundy różnicy między pierwszym a szesnastym miejscem. To najmniejsza różnica w historii odkąd w 2006 roku wprowadzono podział kwalifikacji na trzy segmenty.
Tylko 14. kierowców zostało sklasyfikowanych (przejechało 90% dystansu) w GP Sao Paulo, to najmniejsza liczba w tym sezonie. Poprzednim wyścigiem, gdy tak mało kierowców zostało sklasyfikowanych było GP Singapuru 2022.
W latach 2017 – 2022 zdobywca Pole Position do GP Węgier wygrywał kilka miesięcy później wyścig na torze Interlagos. W roku 2023 na torze Hungaroring PP zdobył Hamilton, ale Verstappen zakończył ten trend wygrywając GP Sao Paulo – ciekawostka od Bajgiela.
W tym sezonie statystycznie co drugi kierowca wywalczył podium: 11. z 22. z zawodników.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się 20. wyścigów: Verstappen – 19, Perez i Alonso – 8, Norris – 7, Hamilton – 6, Leclerc – 4, Sainz – 3, Piastri – 2, Ocon, Russell i Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i przejechał komplet okrążeń. Norris również ukończył wszystkie wyścigi, ale nie przejechał w nich kompletu okrążeń.
W tym sezonie 21. kierowców zdobywało punkty, jedynym wyjątkiem jest Nyck de Vries.
Cztery wyścigi w tym roku były przerywane czerwonymi flagami. Łącznie czerwona flaga była wywieszana sześć razy, bo trzykrotnie w GP Australii.
Po raz piąty wyścig F1 na torze Interlagos został przerwany czerwoną flagą.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Sao Paulo 2023
Max Verstappen wygrał kwalifikacje z czasem 1:10,727. Nie był to najlepszy czas weekendu, bo w Q2 lepiej pojechał Lando Norris – 1:10,162. Wynik kierowcy McLarena jest o 2,9 sekundy słabszy od najlepszego wyniku w kwalifikacjach na torze Autodromo José Carlos Pace w historii, który zanotował Lewis Hamilton w 2018 roku – 1:07,281.
Lando Norris ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu. Brytyjczyk na 61. kółku wykręcił czas na poziomie 1:12,486. Jest to wynik o około 1,9 sekundy gorszy od rekordu toru, który w 2018 roku ustanowił Valtteri Bottas – 1:10,540.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Valtteri Bottas. Fin w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej na linii mety odnotował 333,9 km/h. Jest to wynik o 4,4 km/h słabszy niż podczas ostatniej wizyty F1 na tym obiekcie, gdy w 2022 roku Max Verstappen rozpędził się do 338,3 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP Sao Paulo 2023 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 27. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 2,22 sekundy. Rekordem tego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit-stop z Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Sao Paulo 2023
Rekordowa liczba kibiców pojawiła się na trybunach toru Interlagos w Sao Paulo podczas trzech dni weekendu w 2023 roku. Organizatorzy podali, że przez trzy dni było 267 000 kibiców, co oznacza poprawę o 13% w stosunku do roku ubiegłego. Jest to ogólny rekord GP Brazylii na Interlagos. W tabeli poniżej możecie zobaczyć jak wzrosła frekwencja na tym torze w ostatnich latach. Po sukcesie frekwencyjnym w 2021 roku postanowiono powiększyć trybuny, rozbudowano je w kilku miejscach oraz otwarto nowy obszar dla kibiców z miejscami na trawie. Rok temu sprzedano niemal komplet biletów, a przed sezonem 2023 ponownie zwiększono liczbę miejsc i sprzedano komplet biletów – stąd wyraźny rekord frekwencji. Warty podkreślenia jest fakt, że rekordy frekwencji na tym torze są ustanawiane, gdy w stawce nie ma kierowcy z Brazylii. Wcześniej przez niemal 40 lat z rzędu zawsze był co najmniej jeden Brazylijczyk w stawce w tym wielcy mistrzowie, ale na trybunach nie było tylu kibiców.
Sezon | Weekend |
---|---|
2010 | 155 213 |
2011 | 143 916 |
2012 | 127 398 |
2013 | 130 475 |
2014 | 133 109 |
2015 | 136 410 |
2016 | 128 100 |
2017 | 141 128 |
2018 | 150 307 |
2019 | 158 213 |
2021 | 181 711 |
2022 | 236 000 |
2023 | 267 000 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: