Wyścig o GP Sao Paulo 2024 przyniósł wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach. Szczegóły w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Sao Paulo 2024″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał ósmy wyścig F1 w tym sezonie, było to także jego trzecie zwycięstwo w karierze na torze Interlagos oraz ogólnie 62.
Verstappen wygrał wyścig po starcie z 17. pola.
Verstappen wygrywał wyścigi startując do nich z dziecięciu różnych pól startowych. Ustanowił nowy rekord F1, wyprzedził Alonso, który wygrywał po starcie z dziewięciu różnych pól.
W historii F1 tylko pięć wyścigów wygrano po starcie z 17. lub niższego pola:
W historii F1 tylko pięć wyścigów wygrano po starcie z 17. lub niższego pola:
22. pole – John Watson – GP USA Zachód 1983
18. pole – Rubens Barrichello – GP Niemiec 2000
17. pole – John Watson – GP Detroit 1982
17. pole – Kimi Raikkonen – GP Japonii 2005
17. pole – Max…— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) November 4, 2024
Verstappen zakończył serię dziesięciu kolejnych wyścigów bez zwycięstwa.
Poprzednim mistrzem świata (zakładam, że Verstappen w tym roku tytuł wywalczy), który w trakcie sezonu miał równie długą serię wyścigów bez zwycięstwa był Jenson Button w 2009 roku. Przebieg sezonów podobny: przewaga bolidu na początku sezonu i wiele zwycięstw, a potem spadek w układzie sił i walka o utrzymanie przewagi.
Verstappen zanotował 111. podium w karierze.
Verstappen po raz trzeci w tym sezonie, a także trzeci na torze Interlagos i 33. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
W ostatnich dniach Verstappen pobił rekord Michaela Schumachera dotyczący liczby kolejnych dni na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej kierowców. Stary rekord Schumachera to 896 dni. Biorąc pod uwagę obecny kalendarz i sposób liczenia tego rekordu, to Verstappen pobije go zdecydowanie, bo ma niemal gwarantowane prowadzenia do momentu startu sezonu 2025 za ponad cztery miesiące, czyli przekroczy 1000 kolejnych dni na prowadzeniu.
Verstappen może zapewnić sobie mistrzowski tytuł podczas kolejnej rundy w Las Vegas.
Esteban Ocon zanotował czwarte podium w karierze.
Ocon wcześniej nigdy nie finiszował w TOP7 w Brazylii.
Ocon wywalczył 18 punktów w GP Sao Paulo, a wcześniej w sezonie miał na swoim koncie ich łącznie tylko pięć.
Ocon prowadził w wyścigu przez 14. okrążeń.
Czwarte miejsce Ocona w kwalifikacjach to jego najlepszy wynik od czasówki do GP Monako 2023, gdy również był czwarty. Wtedy udało mu się wywalczyć trzecie miejsce w wyścigu, a w Sao Paulo 2024 był drugi.
Ocon po raz drugi w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Interlagos.
Pierre Gasly zanotował piąte podium w karierze.
Gasly wywalczył swoje drugie podium na Interlagos.
Gasly wystartował w 150. wyścigu F1 w karierze.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
George Russell piąty kolejny wyścig ukończył na pozycjach w TOP5.
Drugie miejsce Russella w kwalifikacji to jego najlepszy wynik w karierze na torze Interlagos. W 2022 roku ruszał do wyścigu z Pole Position, bo wygrał sprint po starcie z trzeciego pola.
Lando Norris po raz siódmy w tym sezonie oraz łącznie ósmy w karierze wywalczył Pole Position.
Szóste miejsce Norrisa w wyścigu, to jego najgorszy wynik w wyścigu od GP Arabii Saudyjskiej w marcu, gdy zajął ósme miejsce. Pomijam zawody w Austrii, gdzie nie dojechał do mety.
Yuki Tsunoda zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – trzecie miejsce. Do tej pory jego rekordem była szósta pozycja w GP Abu Zabi 2023.
Tsunoda pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Interlagos.
Tsunoda po raz trzeci w tym sezonie zajął siódme miejsce w wyścigu – nie miał lepszego rezultatu w tym roku.
Tsunoda po raz drugi z rzędu zdobył punkty na torze Interlagos.
Oscar Piastri po raz drugi z rzędu i piąty w tym sezonie zajął ósme miejsce w wyścigu.
Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Liam Lawson zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – piąte miejsce. Do tej pory jego rekordem była dziesiąta pozycja.
Lawson ukończył wyścig na dziewiątej pozycji. Dla Nowozelandczyka to trzecie dziewiąte miejsce w F1, nigdy nie był wyżej.
Lewis Hamilton zawsze zdobywa punkty na Interlagos, jeśli dojeżdża do mety. Dziesiąte miejsce w 2024 roku to jego najsłabszy wynik na tym torze licząc te, w których dojechał do mety.
Hamilton zanotował najgorszy występ w Brazylii jako kierowca Mercedesa.
Hamilton po raz 13. w karierze zakończył kwalifikacje na Q1.
Sergio Perez nie zdobył punktów w wyścigu, a więc zakończył serię siedmiu kolejnych punktowanych finiszów w wyścigach F1 rozgrywanych na torze Interlagos.
Perez po raz drugi z rzędu dojechał do mety wyścigu F1 i nie zdobył w nim punktów.
Oliver Bearman po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w wyścigu. Zarobił za to pierwsze punkty karne.
11. miejsce w kwalifikacjach to najlepszy wynik Bottasa od GP Chin, gdy był dziesiąty.
Fernando Alonso wystartował w 398. wyścigu F1 w karierze.
Zhou Guanyu po raz czternasty w tym roku był najsłabszy w kwalifikacjach, jest ostatni w 67% sesji kwalifikacyjnych.
Carlos Sainz zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach w sezonie oraz nie zdobył punktów w wyścigu.
Argentyńczyk Franco Colapinto po raz pierwszy w karierze wziął udział w wyścigu samochodowym w Ameryce Południowej. Ostatni raz ścigał się na tym kontynencie w kartingu.
Colapinto po raz pierwszy w karierze nie dojechał do mety wyścigu F1.
Nico Hulkenberg został zdyskwalifikowany z wyścigu – pokazano mu czarną flagę w trakcie rywalizacji za pomoc porządkowych w powrocie na tor. Poprzednią czarną flagę w trakcie wyścigu zobaczyli Giancarlo Fisichella i Felipe Massa w GP Kanady 2007, gdy wyjechali z alei serwisowej przy zapalonym czerwonym świetle.
Hulkenberg po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach na Interlagos. Niemiec na tym torze wywalczył swoje jedyne Pole Position w 2010 roku.
Lance Stroll po raz pierwszy w karierze zanotował DNS (Did Not Start) czyli w ogóle nie wystartował wyścigu, mimo że się do niego zakwalifikował. Kanadyjczyk zakopał się w żwirze podczas okrążenia formującego.
Stroll po raz drugi z rzędu i łącznie w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w Brazylii.
Alex Albon po raz pierwszy w karierze zanotował DNS (Did Not Start) czyli w ogóle nie wystartował wyścigu, mimo że się do niego zakwalifikował. Mechanicy zespołu Williams nie byli w stanie naprawić jego bolidu po kraksie w kwalifikacjach.
Siódme miejsce Albona w kwalifikacjach to jego najlepszy wynik w tym sezonie.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 121. zwycięstwo w Formule 1 w tym siódme na torze Interlagos.
Red Bull zdobył punkty w 64. kolejnym wyścigu. Wyrównali w ten sposób rekordową serię zespołu McLaren. Jedynie Ferrari może pochwalić się dłuższą serią punktowych wyścigów w F1 – 81.
Po raz pierwszy od GP Singapuru 2023 żaden kierowca Red Bull nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Alpine w trakcie weekendu w Brazylii zdobyło najwięcej punktów ze wszystkich zespołów.
Kierowcy zespołu Alpine zawsze punktują w komplecie w wyścigach o GP Sao Paulo: 8/8 okazji.
Zespół Alpine po raz pierwszy w swojej historii wywalczył podwójne podium w F1. Poprzedni raz ekipa z siedzibą w Enstone miała podobny sukces jako Lotus w GP Korei Południowej 2013, gdy drugie miejsce zajął Raikkonen a trzecie Grosjean.
Poprzednie podium dla zespołu z siedzibą w Enstone na torze w Brazylii wywalczył Alonso w barwach Renault w 2008 roku.
Mercedes w latach 2013 – 2024 zawsze ma minimum jednego kierowcę w TOP3 w kwalifikacjach, poza sezonem 2023, gdy ich najlepszy zawodnik był piąty.
Jedynym kierowcą Mercedesa, który odpadał w Q1 w kwalifikacjach na Interlagos jest Hamilton. W 2017 roku miał kraksę, a w 2024 roku był po prostu wolny.
McLaren zanotował 163. Pole Position w Formule 1 w tym 10. na torze Interlagos.
Poprzednie PP dla McLarena w Brazylii wywalczył Hamilton w 2012 roku.
McLaren w samym wyścigu zdobył tylko 12 punktów, to wyrównanie ich najgorszego wyniku w tym roku, osiągniętego na otwarcie sezonu w Bahrajnie. Wtedy kierowcy mieli te same pozycje co w Sao Paulo. Oczywiście w Sao Paulo był również sprint, gdzie zdobyli 15 punktów.
Ferrari to jedyny zespół, którego obaj kierowcy w tym roku wywalczyli Pole Position.
Po raz pierwszy w historii obaj kierowcy ekipy RB punktowali w tym samym wyścigu.
Po raz drugi w historii juniorski zespół Red Bulla (Toro Rosso, AlphaTauri, RB) miał obu zawodników w TOP5 w kwalifikacjach. Wcześniej taki sukces mieli również na deszczu w czasówce do GP Włoch 2008.
Po raz pierwszy od GP Brazylii 2008 do Q3 w kwalifikacjach awansowali obaj kierowcy juniorskiej ekipy Red Bulla, a zabrakło tam zawodników głównej ekipy. Ciekawostka od Maćka z Facebooka.
13. miejsce Bottasa w wyścigu, to najlepszy wynik dla ekipy Kick Sauber od deszczowego GP Kanady w czerwcu.
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Aston Martin nie zdobył żadnego punktu w trzech kolejnych wyścigach. Poprzednio tak słabą serię mieli na samym początku sezonu 2022.
Obaj kierowcy Astona Martina awansowali do Q3 w kwalifikacjach, by rozbić swoje bolidy w finałowym segmencie.
Williams po raz ostatni punktował w Brazylii w 2017 roku.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Sao Paulo 2024
Odbyło się łącznie 41. wyścigów Formuły 1 na torze Interlagos w latach 1973 – 2024.
GP Sao Paulo 2024 to czwarty wyścig w historii F1 odkąd wprowadzono system DRS, gdy nie był on w ogóle dostępny w trakcie rywalizacji. Poprzednie takie sytuacje to deszczowe GP Brazylii 2016, GP Belgii 2021 i GP Turcji 2021. Ciekawostka od Wojtka z serwisu X.
Po raz pierwszy w tym roku w jednym wyścigu odnotowano DNF, DNS i DSQ – nieukończony wyścig, brak startu w wyścigu oraz dyskwalifikacja z wyścigu. – Ciekawostka od Krzyśka z Facebooka.
W tym roku kierowcy pięciu różnych zespołów stawali na podium. W 2023 roku takich ekip było sześć, wypadł z tego grona Aston Martin.
Pięć zespołów zdobywało w tym roku podia, jedynie Mercedes z tego grona nie może pochwalić się podwójnym podium po żadnym wyścigu.
Dwóch Francuzów stało razem na podium na drugim i trzecim miejscu. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Hiszpanii 1997, gdy drugie miejsce zajął Olivier Panis a trzecie Jean Alesi.
Po raz pierwszy w historii F1 w trakcie kwalifikacji z udziałem Hamiltona i Verstappena żaden z nich nie awansował do Q3.
Po raz szósty w historii F1 sesja kwalifikacyjna została przeniesiona na niedzielny poranek: GP Japonii 2004, 2010 i 2019, GP Australii 2013, GP USA 2015 oraz GP Sao Paulo 2024.
Tylko kierowcy z Niemiec wygrywali kwalifikacje rozgrywane w niedzielne poranki. Ich dominację przerwał Brytyjczyk Norris w GP Sao Paulo 2024.
Kwalifikacje pięciokrotnie były przerywane czerwoną flagą. Wyrównano rekord liczby podobnych przerw podczas sesji kwalifikacyjnej, który do tej pory należał do GP Emilii-Romanii 2022.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Nie ma już kierowcy, który zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach. Jako ostatni odpadł z tego grona Verstappen w Brazylii.
Na 63. możliwe do zdobycia w tym roku podia: 19 wywalczył McLaren, 18 Ferrari, 17 Red Bull, 7 Mercedes, a Alpine 2.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Sao Paulo 2024
W związku z opadami deszczu tempo w kwalifikacjach było słabe, najlepszy wynik to 1:23.405 Lando Norrisa. Na suchym torze rozgrywano za to kwalifikacje do sprintu. W nich najszybszy był Oscar Piastri, który osiągnął czas 1:08.899. W 2023 roku najlepszy czas jednego okrążenia w zwykłych kwalifikacjach wynosił 1:10,162, czyli ponad 1,2 sekundy wolniej. Tempo w 2024 roku było lepsze, bo Pirelli przywiozło opony o stopień miększe, a wymieniony asfalt zapewnił lepszą przyczepność. Kwalifikacyjnym rekordem toru Autodromo José Carlos Pace pozostaje wynik 1:07,281 Lewisa Hamiltona z 2018 roku.
Max Verstappen ustanowił najlepszy czas okrążenia podczas wyścigu, który był rozgrywany na mokrym torze, więc to wynik zdecydowanie niereprezentatywny. Holender na 67. kółku wykręcił czas na poziomie 1:20,472. Jest to wynik o osiem sekund gorszy niż rok temu. Oficjalny rekord toru Interlagos w 2018 roku ustanowił Valtteri Bottas – 1:10,540.
FIA nie opublikowała danych dotyczących prędkości maksymalnych z wyścigu, więc nie będzie pełnego porównania. W sprincie największą prędkość osiągnął Lewis Hamilton – 347,8 km/h na linii mety. Rok temu w wyścigu najlepszy wynik w tym miejscu osiągnął Valtteri Bottas – 333,9 km/h, czyli znacznie wolniej.
Najszybszy pit-stop podczas GP Sao Paulo 2024 wykonali mechanicy Kick Saubera. Na 27. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Zhou Guanyu w 2,52 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje 1,90 sekundy Red Bulla w GP Chin i McLarena w GP Meksyku. Rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Sao Paulo 2024
Trzeci rok z rzędu zanotowano rekord frekwencji na torze Interlagos. W 2024 roku w trakcie trzech dni na torze było łącznie 291 717 osób. Jest to wynik o blisko 25 000 lepszy niż rok wcześniej. Rekordy są poprawiane, bo organizatorzy regularnie powiększają trybuny. Bilety na tegoroczne Grand Prix, podobnie jak na dwa poprzednie były wyprzedane w całości. Szczególne wrażenie robi otwarta w 2022 roku strefa dla kibiców z miejscami na trawie pod koniec drugiego sektora. W 2024 roku był to bardzo rozbudowany obszar, gdzie było miejsce dla wielu kibiców. W tabeli poniżej możecie zobaczyć jak wzrosła frekwencja na tym torze w ostatnich latach. W 2024 roku z powodu przeniesienia kwalifikacji na niedzielny poranek wielu kibiców ich nie zobaczyło, bo organizatorzy zbyt późno otwarli bramki i tysiące ludzi utknęło w kolejkach.
Sezon | Weekend |
---|---|
2010 | 155 213 |
2011 | 143 916 |
2012 | 127 398 |
2013 | 130 475 |
2014 | 133 109 |
2015 | 136 410 |
2016 | 128 100 |
2017 | 141 128 |
2018 | 150 307 |
2019 | 158 213 |
2021 | 181 711 |
2022 | 236 000 |
2023 | 267 000 |
2024 | 291 717 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: