Zapraszam na tradycyjne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Singapuru 2018. W podsumowaniu znowu dominuje Hamilton. Poza nim warto zwrócić szczególną uwagę na dokonania Raikkonena, Alonso, Hulkenberga oraz Magnussena.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton wygrał czwarty wyścig Formuły 1 o GP Singapuru, siódmy wyścig w tym sezonie oraz 69. w karierze.
Hamilton wygrał czwarty raz w Singapurze, czym wyrównał rekord tego Grand Prix należący do Sebastiana Vettela.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 124. różnych wyścigach F1.
Hamilton zanotował czwarte Pole Position w Singapurze, siódme w tym sezonie i 79. w karierze.
Hamilton zanotował czwarte Pole position w Singapurze, czym wyrównał rekord tego Grand Prix należący do Sebastiana Vettela.
Tor Marina Bay w Singapurze, to dziesiąty obiekt na którym Hamilton wywalczył co najmniej cztery Pole Position.
Hamilton po raz 44. w karierze wygrał wyścig po starcie z Pole Position.
Hamilton zawsze kwalifikuje się do GP Singapuru na jednym z pięciu pierwszych pól startowych.
Hamilton zanotował 129. podium F1 w karierze.
Hamilton po raz 80. stał na podium w barwach zespołu Mercedesa. Brytyjczyk wystartował w 113. wyścigach w tym zespole co oznacza, że ponad 70% z nich ukończył na podium.
Pozostali kierowcy
Max Verstappen po raz 17. ukończył wyścig F1 na podium.
Verstappen po raz czwarty w karierze wystartował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu. Holender jeszcze nigdy nie zdobył Pole Position, więc dla niego start z pierwszego rzędu oznacza start z drugiego pola. Jeżeli wywalczy Pole Position jeszcze w tym sezonie, to pobije rekord Sebastiana Vettela i zostanie najmłodszym zdobywcą PP w historii F1. W sezonie 2019 Verstappen będzie już zbyt „stary”, aby pobić ten rekord.
Sebastian Vettel zanotował 108. podium w karierze.
Vettel wywalczył siódme podium w Singapurze i utrzymał się na czele w klasyfikacji dotyczącej tego wyścigu. Za nim jest Hamilton z jednym miejscem na podium mniej.
Kimi Raikkonen po raz 199. w karierze zdobył punkty w wyścigu F1. Wkrótce zostanie trzecim kierowcą w historii, który przekroczy barierę 200. wyścigów z punktami.
Raikkonen ma już na koncie 1003 punkty wywalczone w barwach zespołu Ferrari.
Kimi Raikkonen hit 1,000 points with @ScuderiaFerrari in Singapore! 👏
He ranks fourth among the all-time points scorers for the Prancing Horse#SingaporeGP 🇸🇬 #F1FastFact pic.twitter.com/c7t8iG2Pyw
— Formula 1 (@F1) 17 września 2018
Raikkonen jako piąty kierowca w historii przekroczył pułap 15 000 okrążeń przejechanych w wyścigach Formuły 1. Ma ich teraz na koncie 15 017.
Daniel Ricciardo po raz pierwszy w tym sezonie dojechał do mety i nie znalazł się w czołowej piątce.
Alonso został sklasyfikowany w 250. wyścigu F1. Hiszpan od pewnego czasu jest na czele w tym zestawieniu.
Alonso w tym sezonie albo finiszuje w czołowej dziesiątce i zdobywa punkty, albo nie dojeżdża do mety.
Nico Hulkenberg wystartował w 150. wyścigu F1.
Hulkenberg nigdy w karierze nie stał na podium. Nie informuję o tym od pewnego czasu, ale Niemiec cały czas poprawia niechlubny rekord dotyczący liczby wyścigów w F1 bez finiszu na podium. Jeżeli Hulkenberg wreszcie stanie na podium, to zostanie kierowcą, który najdłużej czekał na pierwsze podium w Formule 1.
Stoffel Vandoorne jest jedynym zawodnikiem w tym sezonie, który przegrał z zespołowym partnerem wszystkie sesje kwalifikacyjne. Jego bilans przeciwko Alonso wynosi 0:15.
Pierre Gasly wystartował w 20. wyścigu F1 w karierze.
Sergio Perez zawsze zdobywał punkty w Singapurze i nigdy nie startował do tego wyścigu z jednego z dziesięciu czołowych pól. W tym roku zachował się odwrotnie, bo wystartował z siódmego pola startowego i nie zdobył punktów.
Kevin Magnussen po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Było to także pierwsze najszybsze okrążenie Duńskiego kierowcy w historii F1.
Carlos Sainz, Max Verstappen i Kevin Magnussen wystartowali w 75. wyścigu F1.
Esteban Ocon po raz czwarty w karierze odpadł z wyścigu przez kolizję na pierwszym okrążeniu.
Romain Grosjean zarobił dwa punkty karne i ma ich w tym momencie dziewięć. Jest zagrożony, bo za jedno przewinienie możną otrzymać maksymalnie trzy punkty, a po uzbieraniu 12. nakładana jest kara zakazu startu w kolejnym wyścigu. Grosjean musi pilnować się w najbliższych weekendach wyścigowych, bo jeden punkt wykasuje mu się 29 października. Do tego momentu będzie zagrożony.
Statystyki dotyczące zespołów
Co najmniej jeden kierowca Mercedesa znalazł się w pierwszym rzędzie na starcie wyścigu F1 po raz 111.
Mercedes wygrał 70. wyścig w erze hybrydowych silników turbo – w tym czasie rozegrano 94. wyścigi.
Kierowca Mercedesa po raz czwarty wygrał wyścig w Singapurze, co jest rekordem tego obiektu.
Kierowca Red Bulla prowadził przez co najmniej jedno okrążenie w stu różnych wyścigach.
Red Bull jest zdecydowanym liderem pod względem liczby miejsc na podium w Singapurze. Mają ich na swoim koncie 12., czyli tylko samo ile Mercedes i Ferrari łącznie.
Poza pierwszym GP Singapuru w 2008 roku, Red Bull zawsze ma oba samochody w czołowej siódemce w kwalifikacjach.
Od 2010 roku Red Bull ma zawsze co najmniej jednego kierowcę na podium w Singapurze.
Zespół Haas w trzecim sezonie startów w Formule 1 doczekał się najszybszego okrążenia w wyścigu, które wywalczył Magnussen.
Pozostałe ciekawostki
Hamilton, Verstappen i Vettel po raz trzeci razem znaleźli się na podium.
Pierwszy rząd na starcie stanowili Hamilton z Verstappenem co wydarzyło się po raz pierwszy w Formule 1.
Wyścigi F1 w Singapurze wygrywają tylko kierowcy, który byli mistrzami świata.
W tym sezonie Hamilton zanotował 12. miejsc na podium, a Raikkonen i Vettel po dziewięć.
W tym roku tylko Vettel, Raikkonen i Bottas zawsze awansują do trzeciego segmentu kwalifikacji.
Hamilton i Vettel prowadzili przez 69% okrążeń dotychczas przejechanych przez kierowców F1 w wyścigach o GP Singapuru od 2008 roku.
Sześciu pierwszych kierowców ukończyło wyścig na takich samych pozycjach na jakich ruszyli do wyścigu.
Hamilton wywalczył 660. podium dla brytyjskich kierowców.
Żaden zespół nigdy nie zanotował dubletu w Singapurze.
Za każdym razem w wyścigach o GP Singapuru na torze pojawiał się samochód bezpieczeństwa, łącznie było 18. wyjazdów w 11. wyścigach.
Po raz pierwszy w tym sezonie sędziowie nie przyznali żadnych kar przesunięcia na starcie, więc układ kierowców na polach startowych był identyczny z wynikami kwalifikacji.
Czasy okrążeń
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Marina Bay Street Circuit. Hamilton podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:36,015. Poprzedni rekord należał do Sebastiana Vettela, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:39,491.
Kevin Magnussen ustanowił nowy rekord obecnej konfiguracji toru (rekord toru czyli najszybsze okrążenie z wyścigu) Marina Bay Street Circuit. Magnussen na 50. kółku wyścigu osiągnął czas 1:41,905. Poprzedni rekord wynosił – 1:45,008 i został ustanowiony rok temu przez Hamiltona.
W tym roku zmieniono nieznacznie konfigurację toru Marina Bay, dlatego teoretycznie powinno się liczyć rekordy od nowa. Zmiana była jednak na tyle kosmetyczna (zmiana profilu dwóch zakrętów i skrócenie nitki toru o dwa metry), że jej wpływ na osiągane czasy był niezauważalny. Dlatego powyżej porównałem tegoroczne wyniki do poprzednich rekordów. Poza tym tegoroczne czasy osiągnięte w kwalifikacjach oraz w wyścigu są najlepsze w historii tego toru, bez względu na jego konfiguracje.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: