Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Singapuru 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Statystyki związane z Sebastianem Vettelem
Sebastian Vettel po raz pierwszy wygrał wyścig F1 w tym sezonie, a także po raz piąty triumfował w Singapurze oraz po raz 53. w karierze.
GP Singapuru to pierwszy wyścig, który Vettel wygrał pięciokrotnie w swojej karierze.
Vettel ma na koncie 53 zwycięstwa w F1. Do każdego wygranego wyścigu ruszał z jednej z trzech pierwszych pozycji. Aż 47 z tych zwycięstw odniósł ruszając z pierwszej linii, a tylko sześć z trzeciego pola – podobnie jak w GP Singapuru 2019.
Vettel wygrał pierwszy wyścig od GP Belgii 2018, czyli czekał ponad rok na kolejne zwycięstwo.
Sebastian Vettel zanotował 118. podium w karierze.
Vettel zanotował 52. podium w barwach Ferrari, czym wyrównał osiągnięcie Kimiego Raikkonena. Tylko Michael Schumacher (116) i Rubens Barrichello (55) mają na koncie więcej miejsc na podium wywalczonych w barwach Ferrari.
Sebastian Vettel jest samodzielnym rekordzistą wyścigów o GP Singapuru pod względem liczby zwycięstw (ma ich pięć, a drugi Hamilton cztery), podiów (ma ich osiem, a drugi Hamilton sześć) oraz okrążeń na prowadzeniu (252 Vettel i 249 Hamilton). Vettel remisuje z Hamiltonem pod względem liczby Pole Position w Singapurze – mają ich po cztery. Warto podkreślić, że wyścigów F1 w Singapurze rozegrano do tej pory 12.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Charles Leclerc po raz piąty w tym sezonie wywalczył Pole Position.
Leclerc pięć razy wygrywał w tym sezonie kwalifikacje i został samodzielnym liderem tej klasyfikacji, wyprzedza w niej Hamiltona i Bottasa, którzy mają po cztery PP.
Leclerc po raz ósmy z rzędu pokonał Vettela w kwalifikacjach.
Leclerc zanotował ósme podium w karierze.
Leclerc pierwszy raz w karierze awansował na podium w klasyfikacji generalnej kierowców F1.
Charles Leclerc zajmując drugie miejsce stracił szansę na dwa ciekawe rekordy. Ostatnim kierowcą Ferrari który wygrał trzy wyścigi z rzędu był Michael Schumacher w 2006 roku. Miał również szansę wyrównać historyczny rekord Damona Hilla i Miki Hakkinena. Ci dwaj kierowcy swoje trzy pierwsze zwycięstwa w F1 odnieśli w kolejnych wyścigach.
Max Verstappen zanotował 28. podium w karierze.
Verstappen drugi rok rzędu finiszował na podium w Singapurze.
Statystyki związane z pozostałymi zawodnikami
Lewis Hamilton wyrównał rekord Formuły 1 dotyczący liczby wyścigów w których prowadził przez przynajmniej jedno okrążenie. Hamilton jechał na czele w 142. różnych wyścigach podobnie jak Michael Schumacher. Trzeci w tym zestawieniu Sebastian Vettel prowadził w 102. wyścigach.
Hamilton to jedyny kierowca, który punktował w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton zdobył punkty w 27. kolejnym wyścigu. To drugi wynik w historii F1 (wyrównał rezultat Raikkonena). Lepszą passę osiągnął również Hamilton, który w latach 2016 – 2018 punktował 33 razy z rzędu. Co ciekawe między tymi dwoma passami Hamiltona był tylko jeden nieukończony przez niego wyścig bez punktów.
Hamilton zawsze kwalifikuje się do GP Singapuru na jednym z pięciu pierwszych pól startowych.
Valtteri Bottas po raz 56. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Od momentu awansu do Red Bulla, Alexander Albon zawsze kończy wyścigi w czołowej szóstce.
Szóste pole startowe, to najlepszy wynik Albona w kwalifikacjach w karierze.
Albon pierwszy raz odkąd jeżdżą razem w Red Bullu przegrał w wyścigu z Verstappenem.
Still on top = @LewisHamilton
But after Singapore, we have a new entry on the 'Laps Led In 2019′ list 🤔
Welcome, @Anto_Giovinazzi 👀 🙌#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/WDn0ihJeuV
— Formula 1 (@F1) September 23, 2019
Antonio Giovinazzi pierwszy raz w karierze prowadził w wyścigu F1.
Giovinazzi pierwszy raz w karierze punktował w dwóch kolejnych wyścigach.
Romain Grosjean drugi raz w karierze (na dziewięć okazji) nie awansował do Q2 w kwalifikacjach w Singapurze.
Lance Stroll zawsze odpada w Q1 podczas kwalifikacji w Singapurze.
Kevin Magnussen po raz drugi w swojej karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Poprzedni raz dokonał tego również w Singapurze rok temu. W obu przypadkach był poza punktami i mógł zjechać po nowe opony. Są to jedyne takie osiągnięcia również dla zespołu Haas w historii ich startów w F1.
Kimi Raikkonen wystartował w 307. wyścigu F1. Fin był zgłoszony do 309 weekendów wyścigowych, ale dwukrotnie nie ruszył do wyścigu. Fin wyrównał wynik Michaela Schumachera. Więcej wyścigów w F1 przejechali tylko Rubens Barrichello (322) oraz Fernando Alonso (311). Z tą statystyką jest problem, bo niektórzy uważają, że Fin nie wystartował do trzech wyścigów (z uwagi na specyficzne reguły w 2001 roku). Dlatego w różnych podsumowaniach liczba wyścigów Raikkonena będzie się również o jeden.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył jeszcze punktów.
Russell nie ukończył pierwszego wyścigu F1 w karierze.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Ferrari jako pierwszy zespół w historii F1 przekroczył barierę 15 000 okrążeń na prowadzeniu w wyścigach. W Singapurze to Leclerc przekroczył ten pułap. Drugi w tym zestawieniu McLaren traci prawie 4500 okrążeń.
Ferrari to pierwszy zespół, który zanotował dublet w wyścigu o GP Singapuru.
Ferrari zanotowało pierwszy dublet od GP Węgier 2017.
Ferrari zanotowało trzy zwycięstwa z rzędu po raz pierwszy od sezonu 2008.
Ostatni raz trzy Pole Position Ferrari zgarnęło na początku sezonu 2018, gdy trzykrotnie najszybszy okazywał się Vettel.
Verstappen wywalczył trzecie miejsce, co oznacza że Red Bull ma już 13 miejsc na podium w GP Singapuru. To zdecydowany rekord tego wyścigu. Od 2010 roku zawsze co najmniej jeden kierowca Red Bulla finiszuje na podium.
Czwarte pole startowe Verstappena to najgorszy wynik zespołu Red Bulla w kwalifikacjach w Singapurze od 2008 roku. W inauguracyjnym wyścigu w tym kraju (2008 roku) kierowcy Red Bulla nie awansowali nawet do Q3, ale to był ostatni sezon gdy ten zespół należał do środka stawki, do grona liderów dołączyli rok później.
Poza pierwszym GP Singapuru w 2008 roku, Red Bull zawsze ma oba samochody w czołowej siódemce w kwalifikacjach na tym torze.
Mercedes nie wygrał trzech wyścigów z rzędu. Wyrównali w ten sposób swoją najgorszą passę od początku ery hybrydowych silników V6 Turbo w 2014 roku, którą w tym czasie zanotowali tylko raz na początku sezonu 2018. Teraz przed nami GP Rosji, czyli wyścig, który do tej pory zawsze wygrywał zespół Mercedesa.
Po raz drugi w tym sezonie na podium nie było kierowcy Mercedesa. Poprzednio było tak w GP Niemiec.
Kierowca zespołu Alfa Romeo prowadził w wyścigu F1 po raz pierwszy od GP Belgii 1983 – Andrea De Cesaris. Ostatnim kierowcą Saubera, który prowadził w wyścigu był Esteban Gutierrez w GP Hiszpanii 2013. Trudno odpowiednio sklasyfikować obecny zespół Alfa Romeo w statystykach, czy to jest kontynuacja Saubera, czy nowe wcielenie starych zespołów Alfy Romeo.
Nie ma już zespołu, którego kierowcy w komplecie ukończyli wszystkie wyścigi. Ostatnią taką stajnią był Williams, ale Russell nie dojechał do mety.
Pozostałe ciekawostki
Za każdym razem w wyścigach o GP Singapuru na torze pojawiał się samochód bezpieczeństwa, łącznie było 21. wyjazdów w 12. wyścigach. W żadnym innym wyścigu F1 samochód bezpieczeństwa nie wyjeżdżał w każdej edycji.
Potwierdziła się zasada, że wyścigi F1 w Singapurze wygrywają tylko mistrzowie świata. Jedynym wyjątkiem był sezon 2016, gdy wygrał Nico Rosberg, który zdobył swój tytuł kilka tygodni później, więc w momencie wygranej tego tytułu jeszcze nie miał.
Antonio Giovinazzi to pierwszy kierowca spoza reprezentantów czołowej trójki zespołów, który prowadził w wyścigu F1 od GP Wielkiej Brytanii 2015, gdy na czele znajdował się przez pewien czas Valtteri Bottas z Williamsa.
Poprzednim Włochem, który prowadził w wyścigu F1 był Giancarlo Fisichella w GP Belgii 2009.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku jest niepokonany w wewnątrz-zespołowym pojedynku w kwalifikacjach.
Hamilton, Vettel i Kubica to jedyni kierowcy, którzy dojechali do mety w każdym wyścigu tego sezonu.
Prowadzący w pierwszej fazie wyścigu Leclerc momentami jechał aż 13 sekund wolniej niż podczas swojego najszybszego okrążenia w kwalifikacjach.
Po raz pierwszy w tym sezonie kierowca, który wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu nie finiszował w czołowej dziesiątce, a więc nie zdobył punktu.
Po raz pierwszy od 2009 roku w całym sezonie nie zostanie przyznany komplet potencjalnych punktów.
Czasy okrążeń
Nie pobito żadnego rekordowego czasu okrążenia aktualnej nitki toru Marina Bay Street Circuit w Singapurze. W kwalifikacjach najlepszy czas Leclerca (1:36,217) był o ponad 0,2 sekundy słabszy niż rekord Hamiltona z zeszłego roku (1:36,015). W wyścigu drugi rok z rzędu najszybsze okrążenie wykręcił Kevin Magnussen, jednak jego tegoroczny rezultat (1:42,301) jest o niecałe 0,4 sekundy słabszy niż wynik z minionego sezonu (1:41,905).
Frekwencja na GP Singapuru 2019
Organizatorzy wyścigu o GP Singapuru poinformowali, że weekendowa frekwencja w sezonie 2019 wyniosła 268 000 kibiców i był to drugi wynik w historii tej imprezy. Więcej kibiców było tylko podczas inauguracji, gdy trybuny były w pełni wypełnione. Szczegóły na temat frekwencji na tym torze w każdej jego edycji znajdziecie w tabeli poniżej. Organizatorzy tego wyścigu na przestrzeni lat podając frekwencję albo prezentowali wyniki dla całego weekendu albo dla samego wyścigu. Tym razem podano tylko weekend. W ich metodologii liczenia kibiców zawsze frekwencja niedziela pomnożona przez trzy równa się frekwencji weekendowej. Dlatego w tabeli radzę bardziej zwracać uwagę na dane dla samego wyścigu.
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 100 000 | 300 000 |
2009 | 80 000 | 240 000 |
2010 | 81 350 | 244 000 |
2011 | 82 500 | 247 500 |
2012 | 84 317 | 252 951 |
2013 | 87 509 | 262 527 |
2014 | 84 454 | 253 362 |
2015 | 86 970 | 260 912 |
2016 | 73 000 | 219 000 |
2017 | 86 800 | 260 400 |
2018 | 87 667 | 263 000 |
2019 | 89 333 | 268 000 |
Oglądalność GP Singapuru 2019 w Polsce
Oglądalność F1 w polskich telewizjach spadła podczas GP Singapuru. Być może wpływ miała inna godzina rozpoczęcia i to, że część kibiców przegapiła z tego powodu początek, a być może to kończący się efekt Roberta Kubicy i wyniki wracają do normy. Zobaczymy w kolejne weekendy. W Eleven Sports 1 wyścig oglądało średnio 235 000 widzów, jest to wynik poniżej tegorocznej średniej i czwarty spadek oglądalności z rzędu (oglądalność spada regularnie od GP Węgier, gdy był rekord – 348 000). W TVP Sport spadki są jeszcze większe, bo relację z GP Singapuru (od 45. minuty) oglądało tylko 181 000 widzów. Tutaj również widać trend spadkowy od czterech wyścigów, ale w przypadku TVP Sport strata widzów od rekordowego GP Węgier to ponad 67% (GP Węgier miało 553 000 widzów). W TVP Sport nie było studia przed wyścigiem w telewizji i to na pewno negatywnie wpłynęło na liczbę widzów. Porównanie oglądalności telewizyjnej F1 w polskich telewizjach w pierwszej połowie sezonu 2019 (do GP Węgier) znajdziecie pod tym linkiem.
F1 GP Singapuru
Eleven
kwalifikacje – 175 tys
wyścig – 235 tysTVP Sport
wyścig od 45 minuty – 181 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) September 23, 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: