Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Singapuru 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Carlos Sainz wygrał pierwszy wyścig w tym sezonie, a także drugi w karierze.
Sainz po raz drugi z rzędu, a także po raz piąty w karierze wywalczył Pole Position.
Sainz zanotował 17. podium w karierze.
Sainz prowadził przez cały dystans wyścigu po raz pierwszy w karierze.
Sainz zdobył Pole Position i prowadził przez cały dystans wyścigu, który wygrał. Zabrakło mu tylko najszybszego okrążenia do wielkiego szlema.
Sainz zawsze dojeżdża do mety w GP Singapuru.
Lando Norris zanotował dziewiąte podium w karierze.
Norris trzykrotnie stał na podium w tym sezonie, zawsze na drugim stopniu.
Norris w każdym kolejnym starcie w Singapurze notuje lepsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu. Brytyjczyk zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach i punktuje w wyścigu.
Lewis Hamilton zanotował 196. podium w karierze.
Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP8.
Hamilton to jedyny kierowca, który wystartował w każdym GP Singapuru, ma 14 startów w tym Grand Prix.
Hamilton zawsze kwalifikuje się do GP Singapuru na jednym z pięciu pierwszych pól startowych. Piąte miejsce w kwalifikacjach w 2023 roku, to wyrównanie jego najgorszego wyniku na tym obiekcie.
Hamilton po raz trzeci w Singapurze i w tym sezonie, a także po raz 64. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Pozostali kierowcy
Charles Leclerc po raz pierwszy przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje w Singapurze.
Leclerc drugi wyścig z rzędu ukończył na czwartej pozycji.
Pierre Gasly zanotował najlepszy wynik w karierze w GP Singapuru – szóste miejsce.
Gasly po raz pierwszy przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje w Singapurze.
Oscar Piastri zyskał dziesięć miejsc na mecie w stosunku do pozycji startowej, to jego rekord kariery.
Sergio Perez wystartował w 250. wyścigu F1. Tylko dziesięciu kierowców brało udział w większej liczbie wyścigów.
Perez siedmiokrotnie w tym roku nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Liam Lawson zanotował najlepszy wynik w karierze – dziewiąte miejsce. To również najlepszy wynik jakiegokolwiek kierowcy AlphaTauri w tym sezonie.
Lawson po raz pierwszy w karierze zdobył punkty w Formule 1. Jest 350. zawodnikiem, który tego dokonał.
Lawson po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Lawson od debiutu w F1 z weekendu na weekend notuje lepsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigach.
Kevin Magnussen zanotował najlepszy wynik w karierze w kwalifikacjach w Singapurze – szóste miejsce. Do tej pory jego rekordem było dwukrotnie dziewiąte miejsce. Duńczyk wyrównał swój najlepszy wynik w wyścigu, po raz trzeci w Singapurze był dziesiąty na mecie.
Fernando Alonso po raz pierwszy w tym roku nie zdobył punktów.
Alonso został pierwszym kierowcą w historii F1, który przejechał ponad 100 000 kilometrów w wyścigach. Po GP Singapuru 2023 ma ich na swoim koncie dokładnie 100 231 km.
George Russell nigdy nie zdobył punktów w Singapurze, tylko raz dojechał do mety na trzy próby.
Russell pierwszy raz awansował do Q3 w kwalifikacjach w Singapurze i zajął drugie miejsce. Wyrównał swój najlepszy wynik z tego sezonu, bo drugi był również w Australii.
Valtteri Bottas po raz drugi z rzędu i ogólnie po raz drugi w karierze zakończył kwalifikacje w Singapurze na Q1.
Bottas po raz pierwszy w tym roku nie dojechał do mety wyścigu F1.
Esteban Ocon po raz szósty nie ukończył wyścigu w tym sezonie, najwięcej w całej stawce. Francuz również nie ukończył trzech ostatnich zawodów w Singapurze.
Ocon zanotował najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze w Singapurze – ósme miejsce.
Yuki Tsunoda jeszcze nigdy nie dojechał do mety w GP Singapuru.
Tsunoda nie przejechał nawet jednego pełnego okrążenia w dwóch kolejnych wyścigach.
Lance Stroll w ogóle nie wziął udziału w wyścigu, wycofał się, bo odczuwał skutki sobotniej kraksy. Kanadyjczyk po raz drugi w karierze wycofał się z wyścigu, wcześniej z powodu zakażenia koronawirusem w GP Eifelu 2020.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen zakończył swoją serię dziesięciu kolejnych zwycięstw. Tyle wynosi aktualny rekord F1.
Verstappen nigdy nie wygrał kwalifikacji ani wyścigu w Singapurze. To jedyny tor z aktualnego kalendarza, który jest obecny w F1 od kilku lat, gdzie tego nie dokonał.
Verstappen zakończył swoją serię piętnastu miejsc na podium z rzędu, daje mu to trzecie miejsce w historii F1, wspólnie z Alonso. Tylko dwaj kierowcy mieli dłuższe serie z kolejnymi podiami: Schumacher (19) i Hamilton (16).
Verstappen zanotował najgorszy wynik w tym sezonie – piąte miejsce. Wszystkie poprzednie wyścigi kończył w TOP2.
Verstappen i Schumacher jako jedyni kierowcy w historii F1 mogą pochwalić się serią 15. kolejnych wyścigów z finiszami w TOP2.
Verstappen punktował w 34. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty i wyszedł na drugie miejsce w historycznej tabeli. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 34. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1, wcześniej osiągnął ją również Daniel Ricciardo. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen zakończył serię dwunastu kolejnych wyścigów, w których prowadził przez minimum jedno okrążenie. To jego rekord osobisty, który jest jednocześnie siódmym wynikiem w historii F1. Rekordem jest seria 18. kolejnych wyścigów z prowadzeniem Hamiltona.
Verstappen ma aktualnie 151 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Rekordem F1 jest 155 punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Verstappen nie awansował do Q3 po raz drugi w tym sezonie, ale po raz pierwszy z powodu słabego tempa. W Arabii Saudyjskiej przeszkodziła mu awaria.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Ferrari zanotowało 243. zwycięstwo w Formule 1.
Ferrari wygrało połowę z dotychczas rozegranych sesji kwalifikacyjnych w Singapurze: 7 na 14.
Ferrari to pierwszy zespół, który zdobył trzy Pole Position z rzędu w Singapurze. Żadna inna ekipa nie miała nawet dwóch PP z rzędu.
W czterech poprzednich wizytach w Singapurze w 2018, 2019, 2022 i w 2023 roku, kierowcy Ferrari w kwalifikacjach i w wyścigach zajmowali miejsca w TOP5.
McLaren zdobył 24 punkty w Singapurze, najwięcej od 2011 roku.
Kierowcy McLarena zakończyli najlepszą od trzech lat passę pięciu kolejnych awansów w komplecie do Q3 w kwalifikacjach.
Czwarte miejsce Norrisa, to najlepszy wynik McLarena w kwalifikacjach w Singapurze od 11. lat, gdy Hamilton zdobył Pole Position.
Hamilton wywalczył pierwsze podium dla Mercedesa w Singapurze od 2018 roku.
Zakończyły się rekordowe serie zwycięstw Red Bulla w historii F1 licząc ogólnie (15 zwycięstw) oraz od początku sezonu (14 zwycięstw).
Po raz pierwszy od pięciu lat i GP Rosji 2018, żaden kierowca Red Bulla nie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Zakończyli serię 102. kolejnych awansów minimum jednego kierowcy do Q3.
Jedenaste miejsce Verstappena, to najgorszy wynik zespołu Red Bulla w kwalifikacjach w Singapurze od 2008 roku. W inauguracyjnym wyścigu w tym kraju (2008 rok) kierowcy Red Bulla nie awansowali nawet do Q3, ale to był ostatni sezon, gdy ten zespół należał do środka stawki, bo do grona liderów dołączyli rok później. W latach 2009 – 2022 kierowcy Red Bull w kwalifikacjach w Singapurze zajmowali tylko miejsca w TOP8. W 2023 roku obaj odpadli w Q2.
Słaba forma w GP Singapuru sprawiła, że Red Bull nie ma szans poprawić rekordu McLarena z 1988 roku dotyczącego procentowej ilości okrążeń na prowadzeniu w całym sezonie. Rekord McLarena to 97,28% okrążeń. Przeciętna Red Bulla spadła do 87,9%. Dzięki dłuższemu kalendarzowi powinni jednak bez problemu pobić rekord liczby okrążeń na prowadzeniu w sezonie, który należy do Mercedesa z 2016 roku – 1 055.
Red Bull zakończył serię 11. kolejnych wyścigów o GP Singapuru z minimum jednym kierowcą na podium.
Szóste miejsce Gasly’ego w wyścigu, to najlepszy wynik dla ekipy z siedzibą w Enstone w Singapurze od 2017 roku, gdy Jolyon Palmer również był szósty.
Yuki Tsunoda był najszybszy w Q1 w kwalifikacjach. Pierwszy raz kierowca ekipy AlphaTauri był najszybszy w jakimkolwiek segmencie kwalifikacji. Jeżeli weźmiemy pod uwagę również Toro Rosso, to poprzedni raz taki sukces mieli w czasówce do GP Węgier 2014, gdy też w Q1 najszybszy był Jean-Eric Vergne.
Po raz pierwszy w tym sezonie obaj kierowcy Haasa awansowali do Q3 w kwalifikacjach. Poprzedni raz tak dobrze poszło im w czasówce do GP Austrii 2022. Po raz pierwszy zawodnicy Haasa w komplecie awansowali do Q3 w Singapurze.
Haas w swojej historii startów tylko dwukrotnie zdobył punkty w Singapurze: dziewiąte miejsce Grosjeana w 2017 roku i dziesiąte Magnussena w 2023 roku.
Jedenaste miejsce Albona, to najlepszy wynik Williamsa w Singapurze od ósmej pozycji Strolla w 2017 roku.
Albon awansował do Q2 w kwalifikacjach, co było najlepszym wynikiem kierowcy Williamsa w Singapurze od 2016 roku, gdy obaj kierowcy awansowali do Q2. W latach 2017 – 2022 ich zawodnicy tej stajni w komplecie odpadają w Q1.
W 2022 roku GP Singapuru było najlepszym wyścigiem dla Astona Martina pod względem zdobytych punków, a w 2023 roku najgorszym w sezonie.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Singapuru 2023
Za każdym razem w wyścigach o GP Singapuru na torze pojawiał się samochód bezpieczeństwa, łącznie były 24. wyjazdy w 14. wyścigach. W żadnym innym wyścigu F1 samochód bezpieczeństwa nie wyjeżdżał w każdej edycji.
Zmiany w układzie toru znacząco skróciły czas wyścigu o GP Singapuru, który był o blisko pięć minut krótszy od dotychczasowego rekordzisty z 2018 roku. Pozostało około 15 minut do limitu dwóch godzin, a wcześniej regularnie wyścigi na tym obiekcie trwały właśnie w okolicy dwóch godzin, czterokrotnie dystans był skracany z powodu osiągnięcia limitu czasu.
Dwanaście ostatnich wyścigów w Singapurze wygrywali kierowcy Ferrari, Red Bulla i Mercedesa, każdy zespół po cztery razy.
W latach 2013 – 2022 na podium po wyścigach w Singapurze stali jedynie kierowcy Ferrari, Mercedesa i Red Bulla. Lando Norris z McLarena przerwał tę dominację. Było to również pierwsze podium McLarena w Singapurze od 2012 roku.
Tylko w 2022 roku na podium po GP Singapuru nie stał nikt z pary Vettel – Hamilton.
Dziewięć z 14. wyścigów o GP Singapuru wygrał kierowca ruszający z Pole Position.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się piętnaście wyścigów: Verstappen – 14, Perez – 8, Alonso – 7, Hamilton – 5, Leclerc i Norris – 3, Sainz – 2, Ocon, Russell i Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Verstappen i Hamilton ukończyli wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywali punkty.
W tym sezonie pięciu różnych kierowców wywalczyło Pole Position.
Tylko Alonso w 2023 roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Po 15. weekendzie tego sezonu zmianie uległa kolejność w czołowej trójce w klasyfikacji generalnej. Od początku roku cały czas to było to: Verstappen, Perez i Alonso. Po GP Singapuru Hamilton wyprzedził Alonso.
Liam Lawson jest szóstym kierowcą z Nowej Zelandii, który zdobył punkty w Formule 1. Poprzednim był Brendon Hartley.
W drugim wyścigu F1 z rzędu udział wzięło tylko 19. kierowców.
McLaren zdominował sezon 1988 wygrywając 15 z 16 wyścigów, jedno zwycięstwo miało wtedy Ferrari. W 2023 roku również Ferrari przerwało dominację Red Bulla.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Singapuru 2023
W 2023 dokonano zmiany układu toru Marina Bay Street Circuit, który z tego powodu stał się znacznie szybszym obiektem. Według symulacji likwidacja czterech wolnych zakrętów przyśpieszyła nitkę toru nawet o 10 sekund. Dlatego wszelkie rekordy liczą się od nowa.
Carlos Sainz wygrał kwalifikacje do GP Singapuru 2023 z czasem 1:30,984. Jest to nowy, kwalifikacyjny rekord tego obiektu. Rok temu jeżdżono znacznie wolniej z powodu opadów deszczu. Rekordem poprzedniego układu toru w Singapurze był czas 1:36,015 Hamiltona z 2018 roku. Aktualne samochody na tym torze są znacznie wolniejsze niż pięć lat temu.
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie podczas wyścigu i ustanowił nowy, oficjalny rekord toru w Singapurze. Brytyjczyk na 47. okrążeniu wykręcił czas 1:35,867. Rekordem poprzedniego układu toru w Singapurze był czas 1:41,905 Magnussena z 2018 roku.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Esteban Ocon. Francuz w punkcie pomiaru prędkości na końcu pierwszego sektora odnotował 323,3 km/h. Rok temu podczas wyścigu o GP Singapuru najwyższą prędkość w tym samym miejscu odnotował Max Verstappen – 315,5 km/h. Zmiany w układzie toru nie miały wpływu na prędkości maksymalne w tym miejscu.
Najszybszy pit-stop podczas GP Singapuru 2023 wykonali mechanicy Red Bulla. Na 39. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,32 sekundy. Najlepszym wynikiem w tym sezonie pozostaje 1,98 sekundy Red Bulla w GP Węgier.
Frekwencja na GP Singapuru 2023
Organizatorzy wyścigu o GP Singapuru poinformowali, że weekendowa frekwencja w sezonie 2023 wyniosła 264 108 kibiców (Źródło). Sprzedano komplet biletów na wyścig, ostatnie wejściówki były sprzedawane jeszcze w trakcie weekendu. Frekwencja była sporo niższa niż w 2022 roku (302 000 kibiców) z powodu wyłączenia największej trybuny Bay Grandstand, która mieściła 27 000 kibiców. Organizatorzy w zamian przygotowali sześć nowych, mniejszych trybun oraz zwiększyli liczbę wejściówek bez miejsc siedzących, co pozwoliło odrobić tylko część strat. Wokół toru nie ma miejsca na zbudowanie nowych, dużych trybun, aby ponownie pojemność całego toru wynosiła 100 000 miejsc. Organizatorzy są bardzo zadowoleni z tegorocznej frekwencji, bo spodziewali się 250 000 kibiców przez trzy dni, więc wynik jest lepszy od oczekiwań. W tabeli poniżej możecie zobaczyć dane o frekwencji dla dotychczasowych zawodów w Singapurze. Od 2022 roku podają jedynie wynik dla całego weekendu.
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 100 000 | 300 000 |
2009 | 80 000 | 240 000 |
2010 | 81 350 | 244 000 |
2011 | 82 500 | 247 500 |
2012 | 84 317 | 252 951 |
2013 | 87 509 | 262 527 |
2014 | 84 454 | 253 362 |
2015 | 86 970 | 260 912 |
2016 | 73 000 | 219 000 |
2017 | 86 800 | 260 400 |
2018 | 87 667 | 263 000 |
2019 | 89 333 | 268 000 |
2022 | 302 000 | |
2023 | 264 108 |
Promotor GP Singapuru ma ciężki orzech do zgryzienia, bo nowy układ toru spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem. Gdy w 2026 lub w 2027 roku zakończy się budowa nowego obiektu NS Square w miejscu Bay Grandstand, to będą chcieli wrócić do starego układu (nie uda się go odtworzyć w 100%), bo NS Square ma mieć trybunę na 30 000 miejsc.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: