Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Singapuru 2024″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris wygrał trzeci wyścig w F1 w karierze.
Norris po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig prowadząc w nim od startu do mety.
Norris dwukrotnie wygrał w tym roku wyścigi mając ponad 20 sekund przewagi nad drugim kierowcą.
Norris po raz piąty w tym sezonie oraz łącznie szósty w karierze wywalczył Pole Position.
Norris po raz pierwszy w karierze w F1 po starcie z Pole Position utrzymał prowadzenie na pierwszym okrążeniu.
Norris w każdym kolejnym starcie w Singapurze notuje lepsze wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu. Brytyjczyk zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach i punktuje w wyścigu. W 2024 roku wygrał kwalifikacje i wyścig, więc za rok może to jedynie podtrzymać.
Norrisowi do zdobycia statystycznego wielkiego szlema zabrakło jedynie najszybszego okrążenia, które pod sam koniec wyścigu odebrał mu Ricciardo. Żaden kierowca McLarena w XXI wieku nie wywalczył wielkiego szlema. Kilkukrotnie było tego bardzo blisko, a najczęściej brakowało właśnie najszybszego okrążenia. Poprzednim kierowcą McLarena z wielkim szlemem był Mika Hakkinen w 1998 roku.
Norris zanotował 24. podium w karierze.
Max Verstappen wystartował w 180. wyścigu w barwach Red Bulla, wyrównując liczbę startów Schumachera w Ferrari. Przed nimi jest jedynie Hamilton w Mercedesie – 240 wyścigów.
Verstappen zanotował 109. podium w karierze.
Verstappen po raz trzeci w karierze ruszał z drugiego pola do GP Singapuru, nigdy nie miał tutaj Pole Position. Ruszając z drugiego pola dwukrotnie dojeżdżał drugi, a raz brał udział w dużej kraksie na starcie w 2017 roku.
Tor uliczny w Singapurze to jedyny obiekt w aktualnym kalendarzu, na którym Verstappen nigdy nie wygrał wyścigu.
Verstappen w karierze prowadził tylko przez trzy okrążenia w Singapurze w 2018 roku.
Verstappen nie wygrał żadnego z ośmiu kolejnych wyścigów F1. Dłuższą serię miał poprzedni raz w 2020 roku – 11. kolejnych wyścigów bez zwycięstwa.
Oscar Piastri zanotował dziewiąte podium w karierze.
Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Piastri zakończył serię siedmiu kolejnych wyścigów, w których prowadził przez minimum jedno okrążenie.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
George Russell po raz pierwszy w karierze zdobył punkty w GP Singapuru.
Charles Leclerc zawsze zdobywa punkty w GP Singapuru.
Leclerc tylko w 2023 roku przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje w Singapurze.
Leclerc zakończył serię czterech finiszów na podium z rzędu.
Lewis Hamilton wystartował w 350. wyścigu F1 i wyszedł na drugie miejsce w historycznym zestawieniu. Prowadzi Fernando Alonso, który ma na swoim koncie 395 wyścigów w F1.
Hamilton to jedyny kierowca, który wystartował w każdym GP Singapuru, ma 15 startów w tym Grand Prix.
Hamilton zawsze kwalifikuje się do GP Singapuru na jednym z pięciu pierwszych pól startowych: 15 na 15 okazji.
Hamilton zawsze zdobywa punkty w Singapurze jeśli jest na mecie: 12/15 razy. Trzech pozostałych wyścigów nie ukończył, dwukrotnie z powodu awarii a raz z powodu kraksy.
Carlos Sainz wystartował w 200. wyścigu F1 w karierze.
Sainz zawsze dojeżdża do mety w GP Singapuru.
Sainz zanotował najsłabszy wynik w wyścigach w tym roku – siódme miejsce. Biorę pod uwagę tylko te, w których dojechał do mety.
Fernando Alonso przegrał z zespołowym partnerem kwalifikacje w Singapurze tylko jeden raz na 14. okazji – Felipe Massa pokonał go w 2013 roku.
Alonso po raz dziesiąty zdobył punkty w GP Singapuru.
Alonso zdobył punkty w Singapurze po sześciu latach przerwy.
Nico Hulkenberg zajął szóste miejsce w kwalifikacjach, wyrównując swój najlepszy wynik w tym sezonie, a także najlepszy wynik zespołu Haas w Singapurze: szóste miejsce Magnussena w 2023 roku.
Hulkenberg po raz czwarty w karierze zajął dziewiąte miejsce w GP Singapuru.
Sergio Perez po raz dziewiąty zakończył kwalifikacje w Singapurze na Q2, ma także trzy awanse do Q3. Perez w wyścigach notuje na tym obiekcie bardzo wyrównane wyniki: regularnie zdobywa niewielkie punkty z trzema wyjątkami. W 2022 roku wygrał, w 2019 roku miał awarię, a w 2018 roku zajął dopiero 16 miejsce.
Franco Colapinto od momentu debiutu w F1 nie zajął w wyścigu gorszego miejsca niż 12.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy w karierze dojechał do mety w GP Singapuru.
Lance Stroll wystartował w 161. wyścigu F1 w karierze. Kanadyjczyk nigdy nie wykręcił najszybszego okrążenia w wyścigu, a więc pobił rekord F1 Johnny’ego Herberta w liczbie wyścigów w F1 bez takiego osiągnięcia (Herbert ma ich 160).
Stroll tylko raz na sześć okazji awansował do Q2 w kwalifikacjach w Singapurze.
Esteban Ocon tylko raz (sezon 2017) na sześć startów zdobył punkty w Singapurze. 13. miejsce w 2024 roku to jego drugi najlepszy wynik na tym torze.
Zhou Guanyu po raz jedenasty w tym roku był najsłabszy w kwalifikacjach.
Valtteri Bottas po raz trzeci z rzędu i ogólnie po raz trzeci w karierze zakończył kwalifikacje w Singapurze na Q1.
Pierre Gasly w 2024 roku zanotował zdecydowanie najsłabsze wyniki w karierze w Singapurze w kwalifikacjach (18) i w wyścigu (17).
Daniel Ricciardo po raz pierwszy w tym sezonie, a także po raz trzeci w GP Singapuru i 17. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren zanotował 188. zwycięstwo w Formule 1 w tym drugie w GP Singapuru.
McLaren po raz pierwszy w swojej historii wywalczył podwójne podium w Singapurze.
McLaren wywalczył podium w 14. kolejnym wyścigu, tylko raz w historii mieli lepszą serię: 19. kolejnych wyścigów z podiami na przełomie sezonów 2007 i 2008.
McLaren zanotował 161. Pole Position w Formule 1 w tym trzecie na torze w Singapurze.
Red Bull zdobył punkty w 61. kolejnym wyścigu. Tylko czterokrotnie w F1 były dłuższe serie: Ferrari – 81, McLaren – 64, dwa razy Mercedes – 62.
Po raz pierwszy od 2017 roku Ferrari nie wywalczyło podium w Singapurze.
Ferrari wygrało niemal połowę z dotychczas rozegranych sesji kwalifikacyjnych w Singapurze: 7 na 15.
Ferrari jedynie w 2009 roku zanotowało gorsze kwalifikacje w Singapurze niż w 2024 roku.
Mercedes zanotował najlepsze zespołowe kwalifikacje w Singapurze od 2018 roku.
Haas po raz trzeci w swojej historii wywalczył punkty w Singapurze dziewiąte miejsce Grosjeana w 2017 roku, dziesiąte Magnussena w 2023 roku i dziewiąte Hulkenberga w 2024 roku.
Williams zanotował najlepsze kwalifikacje w Singapurze od 2016 roku, w obu przypadkach mieli 11. i 12. miejsce.
Zespół RB po raz pierwszy w swojej historii wywalczył najszybsze okrążenie w wyścigu F1.
Po raz pierwszy od 2016 roku żaden kierowca ekipy Renault / Alpine nie awansował do Q3 w kwalifikacjach w Singapurze.
Po przerwie wakacyjnej kierowcy ekipy Kick Sauber trzykrotnie zajęli obie najsłabsze pozycje w kwalifikacjach.
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Singapuru 2024
Odbyło się łącznie 15. wyścigów Formuły 1 na torze Marina Bay Street Circuit w latach 2008 – 2024.
Po raz pierwszy w historii w trakcie GP Singapuru nie doszło do neutralizacji, nie pojawiła się nawet w ogóle żółta flaga. W poprzednich 14. wyścigach samochód bezpieczeństwa wyjeżdżał łącznie 24 razy.
Dziesięć z 15. wyścigów o GP Singapuru wygrał kierowca ruszający z Pole Position.
Pięć ostatnich wyścigów F1 w Singapurze wygrywali różni kierowcy.
Po raz trzeci z rzędu kierowca, który wygrał GP Singapuru prowadził w nim od startu do mety.
W latach 2013 – 2022 na podium po wyścigach w Singapurze stali jedynie kierowcy Ferrari, Mercedesa i Red Bulla. McLaren przerwał ich dominację zdobywając trzy podia w latach 2023 – 2024, a wspomniane trzy ekipy w tych czasie wywalczyły tylko po jednym.
Lando Norris wygrał GP Singapuru w czasie niecałych 101 minut. Poprawił o pięć minut rekord z 2023 roku. Kierowcy jeżdżą na tym torze znacznie szybciej od 2023 roku i wprowadzenia nowej konfiguracji. W 2024 roku w pobiciu rekordu pomógł również brak neutralizacji. Wcześniej wyścigi były bardzo długie, najczęściej trwały ponad 115 minut, a czterokrotnie dystans zawodów był skracany z powodu osiągnięcia limitu czasu.
Z obecnej stawki jedynie Hamilton i Norris zawsze awansują do Q3 w Singapurze.
Po raz drugi w historii na podium po GP Singapuru nie stał nikt z pary Vettel – Hamilton: sezony 2022 i 2024.
Po raz dziewiąty z rzędu wyścig F1 nie był przerwany wyjazdem samochodu bezpieczeństwa. Poprzedni raz podobna seria spokojnych wyścigów była na przełomie sezonów 2003 i 2004, gdy od GP Węgier 2003 do GP Hiszpanii 2004 nie było neutralizacji – również dziewięć kolejnych wyścigów bez SC.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Verstappen i Piastri to jedyni kierowcy, którzy w tym roku zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Na 54. możliwe do zdobycia w tym roku podia: 18 wywalczył McLaren, 15 Red Bull, 14 Ferrari, a 7 Mercedes.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Singapuru 2024
Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Singapuru 2024 z czasem 1:29,525. Wynik kierowcy McLarena był o 1,459 sekundy lepszy niż dotychczasowy kwalifikacyjny rekord aktualnej konfiguracji toru Marina Bay Street Circuit ustanowiony rok temu przez Carlosa Sainza – 1:30,984.
Daniel Ricciardo wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Australijczyk na 60. kółku wyścigu osiągnął czas 1:34,486. Jest to nowy, oficjlany rekord toru Marina Bay Street Circuit. Poprzedni był o 1,381 sekundy wolniejszy i należał do Lewisa Hamiltona z 2023 roku – 1:35,867.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu pierwszego sektora odnotował 318,4 km/h. Rok temu podczas wyścigu o GP Singapuru najwyższą prędkość w tym samym miejscu odnotował Esteban Ocon – 323,3 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP Singapuru 2024 wykonali mechanicy McLarena. Na 30. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,11 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy, a rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Singapuru 2024
Organizatorzy wyścigu o GP Singapuru poinformowali, że weekendowa frekwencja w sezonie 2024 wyniosła 269 072 kibiców (Źródło). Jest to wynik o blisko pięć tysięcy lepszy niż rok temu i rekordowy dla toru Marina Bay Street Circuit od momentu wprowadzenia tymczasowego układu. W 2024 roku sprzedano komplet biletów, rok temu także w ten sposób to komunikowano, prawdopodobnie udało im się nieco zwiększyć pojemność toru. Przypominam, że od 2023 roku na kilka lat (do 2026 lub 2027 roku) zmieniono układu toru w Singapurze z powodu budowy nowego obiektu rozrywkowego NS Square w miejscu wyburzonej Bay Grandstand, która mieściła 27 000 kibiców. Z tego powodu pojemność toru spadła z nieco ponad 100 000 do nieco ponad 80 000 (przygotowali kilka małych, dodatkowych trybun zamiast jednej dużej). Rekordem frekwencji dla GP Singapuru jest 302 000 kibiców przez cały weekend w 2022 roku.
Sezon | Niedziela | Weekend |
---|---|---|
2008 | 100 000 | 300 000 |
2009 | 80 000 | 240 000 |
2010 | 81 350 | 244 000 |
2011 | 82 500 | 247 500 |
2012 | 84 317 | 252 951 |
2013 | 87 509 | 262 527 |
2014 | 84 454 | 253 362 |
2015 | 86 970 | 260 912 |
2016 | 73 000 | 219 000 |
2017 | 86 800 | 260 400 |
2018 | 87 667 | 263 000 |
2019 | 89 333 | 268 000 |
2022 | 302 000 | |
2023 | 264 108 | |
2024 | 269 072 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: