Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP USA 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Statystyki dotyczące Valtteriego Bottasa
Valtteri Bottas wygrał pierwszy wyścig o GP USA, a także czwarty w tym sezonie i siódmy w karierze.
Bottas zanotował pierwsze Pole Position do wyścigu o GP USA, a także piąte w tym sezonie i 11. w karierze.
Bottas zanotował 45. podium w karierze.
Bottas po raz pierwszy finiszował na podium w GP USA.
Sezon 2019 jest najlepszym w karierze Valtteriego Bottasa w Formule 1. Fin ustanowił swoje osobiste rekordy dotyczące zdobytych w jednym sezonie punktów – 314, zwycięstw – 4, podiów – 15 i Pole Position – 5.
Bottas zajmie w tym roku drugie miejsce w końcowej klasyfikacji generalnej – najlepsze w karierze.
Bottas po raz 60. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Osiągnięcia Lewisa Hamiltona
Lewis Hamilton jest drugim kierowcą w historii Formuły 1, który zdobył sześć tytułów mistrzowskich. Lepszy jest tylko Schumacher z siedmioma tytułami.
Hamilton zanotował 150. podium w karierze. Brakuje mu pięciu wizyt na podium do wyrównania rekordu Schumachera.
Hamilton ustanowił nowy rekord największej liczby podiów w wyścigach F1 o GP USA. Brytyjczyk ma ich na swoim koncie osiem, a poprzedni rekord należał do Schumachera – siedem.
Hamilton to jedyny kierowca, który punktował w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton to jedyny kierowca, który dojechał do mety w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton zdobył punkty w 31. kolejnym wyścigu, to druga co do długości tego typu passa w historii F1. Dłuższą serię wcześniej osiągnął również Hamilton, który w latach 2016 – 2018 punktował 33 razy z rzędu. Hamilton może wyrównać ten rekord jeśli do końca roku będzie zdobywał punkty.
Hamilton dopiero po raz drugi w karierze (na osiem prób) nie ruszał do wyścigu F1 na torze w Austin z pierwszego rzędu. Zarówno w 2013 jak i 2019 roku ustawił się na piątym polu.
Statystyki dotyczące pozostałych zawodników
Max Verstappen zanotował 29. podium w karierze, czyli dogonił pod tym względem Daniela Ricciardo.
Verstappen jeżeli kończy wyścig o GP USA, to zawsze w czołowej czwórce.
Verstappen wystartował w 100. wyścigu Formuły 1 w karierze.
Charles Leclerc po raz pierwszy po przerwie wakacyjnej nie ruszał do wyścigu z pierwszej linii.
Leclerc po raz czwarty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Alexander Albon zdobył punkty w dziewiątym wyścigu z rzędu.
Od momentu awansu do Red Bulla, Albon zawsze kończy wyścigi w czołowej szóstce.
Ósme miejsce na mecie było najsłabszym wynikiem Carlosa Sainza w karierze w wyścigach o GP USA. Do tej pory nigdy nie zajmował w wyścigu w tym kraju w F1 pozycji niższej niż siódma.
Sainz wystartował w 100. wyścigu F1 w karierze.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył jeszcze punktów.
Kevin Magnussen wystartował w 100. wyścigu F1 w karierze. Duńczyk wziął udział w 101. weekendach Formuły 1, ale z powodu awarii samochodu jeden raz nie ruszył do wyścigu.
Sebastian Vettel po raz 100. w karierze wystartował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu. Tylko Hamilton (144) i Schumacher (116) są pod tym względem lepsi.
Vettel po raz pierwszy nie ukończył wyścigu o GP USA. We wszystkich poprzednich startach w tym kraju zdobywał punkty i był co najmniej ósmy.
Vettel ma obecnie na koncie 99 wyścigów w barwach Ferrari.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Mercedes zanotował 53. dublet w Formule 1.
Mercedes zdobył pierwsze Pole Position od lipca i wyścigu o GP Niemiec.
Kierowca Mercedesa po raz 200. startował do wyścigu F1 z pierwszego rzędu.
Po raz trzeci w tym sezonie nie było żadnego kierowcy Ferrari na podium.
Ferrari zakończyło passę sześciu Pole Position z rzędu. W historii tej stajni rekordem jest siedem PP z rzędu, co osiągnęli do tej pory dwukrotnie. Nie udało im się wyrównać tego rekordu.
Po raz piąty w tym roku obaj kierowcy Renault zdobyli punkty.
Szósty raz w tym roku McLaren punktował dwoma samochodami.
Żaden kierowca McLarena nie wywalczył w Austin lepszego miejsca startowego niż siódme, co w tym roku wyrównał Sainz. Jedynym wyjątkiem jest Hamilton, który w 2012 roku był drugi w kwalifikacjach.
Toro Rosso po raz pierwszy od 2016 roku miało kierowcę na jednym z dziesięciu czołowych pól startowych w USA: Gasly – 10 pole.
Po raz pierwszy w tym roku obaj kierowcy Alfy Romeo odpadli w Q1 w kwalifikacjach.
Pozostałe ciekawostki
Valtteri Bottas wygrał kwalifikacje o 0,012 sekundy, co jest najmniejszą przewagą w kwalifikacjach F1 na torze w Austin.
Za nami 19 wyścigów tego sezonu. W tym czasie Hamilton zanotował 16. miejsc na podium, Bottas 15., a Leclerc i Vettel po 9.
Hamilton zdobył w tym roku 381 punktów. Rekordem w historii F1 jest jego zeszłoroczny wynik – 408 punktów. Brytyjczyk ma realną szansę poprawić ten wynik w tym sezonie. Potrzebuje do tego np. dwóch trzecich miejsc.
Między pierwszym, a ostatnim tytułem mistrzowskim Hamiltona minęło 11 lat (2008-2019). To najdłuższa taka passa w historii F1. Poprzednim rekordem było 10 lat między pierwszym, a ostatnim tytułem Schumachera (1994-2004).
Charles Leclerc w tym sezonie wywalczył siedem Pole Position, a Bottas pięć. Leclerc ma w kieszeni nagrodę dla zdobywcy największej liczby Pole Position “Pole Position Trophy”, a jeżeli Bottas wygra dwie pozostałe sesje kwalifikacyjne, to otrzymają ją wspólnie. Ta nagroda została wprowadzona w 2014 roku i wygrywali ją tylko kierowcy Mercedesa.
Drugi rok z rzędu kierowca z Finlandii wygrał GP USA: Raikkonen – 2018 i Bottas – 2019.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku jest niepokonany w wewnątrz-zespołowym pojedynku w kwalifikacjach.
Lando Norris był najszybszy w pierwszym segmencie kwalifikacji. To pierwszy zawodnik spoza trzech najmocniejszych stajni, który w tym roku był najszybszy w jednej z sesji treningowych, jednym z segmentów kwalifikacji lub w wyścigu.
GP USA 2019 było 1000. wyścigiem F1 w którym wystartował co najmniej jeden kierowca z Wielkiej Brytanii.
Ferrari z logotypami akcji promocyjnej Mission Winnow na bolidach wygrało tylko jeden raz: GP USA 2018.
Czasy okrążeń
Valtteri Bottas przejechał najszybsze okrążenie w historii toru Circuit of the Americas. Bottas podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:32,029. Poprzedni rekord należał do Hamiltona, który ustanowił go w zeszłorocznych kwalifikacjach – 1:32,237.
Charles Leclerc ustanowił nowy rekord toru Circuit of the Americas (rekord toru czyli najszybsze okrążenie z wyścigu). Leclerc na 44. kółku wyścigu wykręcił czas 1:36,169. Poprzedni rekord wynosił – 1:37,392 i został ustanowiony rok temu przez Hamiltona.
Frekwencja na GP USA 2019
W momencie publikacji tego tekstu nie pojawiły się konkretne informacje na temat frekwencji. Tor Circuit of the Americas od 2016 roku nie informuje publicznie na temat frekwencji. Liczby jakie pojawiają się w tym temacie pochodzą bezpośrednio od Formuły 1 lub dziennikarzy.
Wiemy, że na niedzielny wyścig sprzedano komplet biletów, a Bobby Epstein (właściciel toru) szacował niedzielną frekwencję na 120 000 kibiców. Byłby to rekord tego toru, bo do tej pory największa frekwencja była w 2012 roku podczas pierwszego wyścigu F1 – 117 429. Prawdopodobnie także udało się pobić rekord dla całego weekendu, który do tej pory wynosił 269 889 kibiców w 2016 roku.
Oglądalność GP USA 2019 w Polsce
Oglądalność F1 w Polsce cały czas podlega sporym wahaniom. GP USA rozpoczęło się o tej samej porze, co GP Meksyku tydzień wcześniej. Wyścig w Meksyku zanotował rekord oglądalności w Eleven Sports 1 – średnio 368 406 widzów (szczegóły). Odbywający się siedem dni później wyścig o GP USA oglądało o ponad 100 000 osób mniej, bo średnia oglądalność wyniosła 266 086 osób. To jest wciąż dobry wynik, powyżej tegorocznej średniej.
W TVP Sport tydzień temu wyścig od 45. minuty oglądało średnio tylko 175 000 widzów, co było wyrównaniem najsłabszego wyniku w tym sezonie. W przypadku GP USA zanotowano spory wzrost, bo średnia widownia wyniosła 262 915 osób. Ogółem łączna liczba widzów w dwóch telewizjach spadła tylko nieznacznie w porównaniu do Meksyku. Czyżby nastąpił przepływ części widzów z jednej telewizji do drugiej?
F1 GP USA, Nielsen, 4+
Eleven
kwalifikacje 131 723
wyścig 266 086TVP Sport
studio 126 761
wyścig od 45 minuty 262 915— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) November 4, 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: