Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP USA 2021″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń i frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy ukończyli wyścig na podium
Max Verstappen po raz pierwszy w USA, a także ósmy w tym sezonie i 18 w karierze wygrał wyścig F1.
Verstappen wygrywał wyścigi Formuły 1 na 14. różnych torach, a ścigał się na 28. różnych obiektach.
Verstappen jeśli jest na mecie w GP USA, to zawsze w czołowej czwórce.
Verstappen zanotował 55. podium w karierze.
Verstappen po raz pierwszy w USA, a także po raz dziewiąty w sezonie i 12. w karierze wywalczył Pole Position.
Verstappen ma już gwarantowaną nagrodę za największą liczbę Pole Position w tym sezonie.
Verstappen 2/3 swoich Pole Position przełożył na zwycięstwa w wyścigach.
Verstappen w 2021 roku prowadził przez więcej okrążeń niż pozostali kierowcy razem wzięci.
Verstappen na na swoim koncie 113 wyścigów w barwach Red Bulla, tyle samo co Vettel. Jedynie Mark Webber dłużej jeździł w tym zespole – 129 wyścigów.
Lewis Hamilton zanotował 177. podium w karierze.
Hamilton po raz dziewiąty wywalczył podium w Stanach Zjednoczonych i poprawił własny rekord związany z liczbą miejsc na podium wywalczonych w tym kraju.
Hamilton po raz drugi w USA, a także piąty w sezonie i 58. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Hamilton w tym sezonie sześciokrotnie dojeżdżał do mety na drugiej pozycji. Podobna sytuacja miała miejsce w 2015 roku. Nigdy w jednym sezonie nie miał więcej drugich miejsc.
Hamilton ukończył wszystkie swoje dotychczasowe wyścigi o GP USA na jednym z czterech czołowych miejsc.
Hamilton to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń podczas wyścigów na torze w Austin.
Hamilton nigdy nie został mistrzem świata, jeśli nie prowadził w klasyfikacji generalnej po wyścigu na torze w Austin (licząc od 2012 roku).
Sergio Perez zanotował 14. podium w karierze.
Trzecie miejsce w kwalifikacjach, to najlepszy wynik Pereza z dotychczasowych wizyt w USA
Pozostali kierowcy
Charles Leclerc po raz szósty w tym roku zajął czwarte miejsce w wyścigu. Monakijczyk wywalczył w tym sezonie tylko jedno podium.
Daniel Ricciardo dojechał do mety w 33. kolejnym wyścigu. To najdłuższa passa obecnie w F1.
Valtteri Bottas ma na swoim koncie tylko jedno podium w USA (wygrana w 2019 roku), a startował w tym wyścigu czterokrotnie w barwach Mercedesa, który radził sobie wtedy na tym torze bardzo dobrze.
Bottas po raz 96. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. To rekordowa passa w całej historii F1. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Carlos Sainz zdobył punkty w dziesiątym wyścigu z rzędu, to jego najdłuższa seria z punktami w karierze.
Sainz w wyścigach w USA zajmuje zawsze miejsca w czołowej ósemce.
Lando Norris dwukrotnie startował w GP USA. W 2019 roku ruszał z ósmego pola, a wyścig ukończył na siódmym miejscu. W 2021 roku ruszał z siódmego pola, a wyścig ukończył na ósmym miejscu.
Yuki Tsunoda zdobył pierwsze punkty po przerwie wakacyjnej.
Kimi Raikkonen poprzedni raz przeszedł przez pierwszy segment kwalifikacji w lipcu.
Lance Stroll nigdy nie awansował do Q3 w kwalifikacjach, ani nie zdobył punktów w USA.
Ósme pole startowe, to najlepszy wynik Pierre’a Gasly’ego w USA. W wyścigach nigdy nie zdobył w tym kraju punktów.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull wygrał 73. wyścig w Formule 1.
Podwójne podium w USA oznacza, że Red Bull ma łącznie 200 podiów w Formule 1.
Po raz trzeci w tym sezonie obaj kierowcy Red Bulla stali razem na podium.
Red Bull w dwóch kolejnych wyścigach wywalczył podwójne podium. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce cztery lata temu.
Kierowca Red Bulla poprzedni raz ruszał z pierwszego rzędu do GP USA w 2013 roku.
Mercedes to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Mercedes pierwszy raz w erze hybrydowej przegrał kwalifikacje w USA.
Pierwszy raz juniorski zespół Red Bulla miał dwóch kierowców w Q3 w kwalifikacjach do GP USA.
Sześciokrotnie kierowcy Alfy Romeo kończyli w tym sezonie wyścigi na 11. pozycji.
Haas to jedyny zespół, który w tym roku jeszcze nie zdobył punktu.
Po raz pierwszy obaj kierowcy Alpine nie ukończyli wyścigu F1.
Bolid z silnikiem Hondy wygrał w USA po 30 latach przerwy.
Pozostałe ciekawostki
Na torze Circuit of the Americas jedynie kierowcy Red Bulla i Mercedesa do tej pory wygrywali kwalifikacje.
Wszystkie dotychczasowe wyścigi F1 na torze w Austin były wygrane przez kierowców startujących z pierwszego rzędu: pięć razy przez kierowcę z Pole Position i cztery razy z drugiego pola.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 13, Hamilton ma ich 12, a Bottas dziewięć.
Hamilton i Bottas zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach w tym sezonie.
Gasly, Russell i Schumacher* są niepokonani w wewnątrz-zespołowych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie. Schumacher nie wziął udziału w czasówkach w Monako oraz na Węgrzech, więc nie można mu zaliczyć tamtych porażek.
Perez awansował na czwarte miejsce w klasyfikacji kierowców, więc zawodnicy dwóch czołowych zespołów zajmują cztery czołowe miejsca w zestawieniu kierowców.
Verstappen i Hamilton łącznie 24 razy kończyli wyścigi na dwóch pierwszych pozycjach. Hamilton był lepszy 17. razy w takich sytuacjach.
Verstappen wygrał wyścig z przewagą 1,333 sekundy. W tym sezonie różnica między zwycięzcą, a kierowcą na drugiej pozycji mniejsza była tylko w Bahrajnie – 0,745 sekundy.
Porównanie punktów zespołów w 2020 i 2021 roku
Sezon 2020 liczył 17 wyścigów, a GP USA było 17. wyścigiem w 2021 roku, więc z tej okazji przygotowałem porównanie punktów zdobytych przez zespoły. Jak widać tylko cztery z nich są lepsze, a sześć pogorszyło swoje wyniki.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP USA 2021 z czasem 1:32,910. Wynik kierowcy Red Bulla jest o niecałe 0,9 sekundy słabszy od najlepszego wyniku w kwalifikacjach na torze Circuit of the Americas, który zanotował Valtteri Bottas w 2019 roku – 1:32,029.
Lewis Hamilton wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP USA 2021. Brytyjczyk na 41. kółku wyścigu wykręcił czas 1:38,485. Jego wynik jest o 2,3 sekundy gorszy od rekordu toru, który od 2019 roku należy do Leclerca – 1:36,169.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lance Stroll. Kanadyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 343,8 km/h. Jest to znacznie lepszy wynik niż podczas poprzedniej wizyty F1 na tym torze w 2019 roku. Wtedy największą prędkość w tym miejscu osiągnął Alexander Albon – 328,7 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP USA 2021 wykonali mechanicy Ferrari. Na 11. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Carlosa Sainza w 2,24 sekundy.
Frekwencja na GP USA 2021
Rekordowa liczba kibiców była na torze Circuit of the Americas podczas weekendu z F1 w 2021 roku. Jest duża szansa, że w ten sposób licząc jest to rekord całej Formuły 1. W mediach frekwencja została uznana największą na jakimkolwiek wydarzeniu sportowym na świecie od początku pandemii. Według oficjalnych danych przez cztery dni na torze było 400 000 osób. Moim zdaniem celowo podkręcili liczby, aby pochwalić się takim rekordem. Wiemy, że w niedzielę na torze było 140 000 osób, a w sobotę 120 000 kibiców. Do tych liczb nie można się przyczepić. Danych dla czwartku i piątku nie podano. Aby suma za cztery dni wyniosła 400 000, to brakuje 140 000. W piątek na torze było bardzo dużo osób, ale wyraźnie mniej niż w sobotę. Na pewno nie było ich więcej niż 100 000, a w czwartek na pewno nie było ich 40 000. Organizatorzy sprzedali komplet biletów na cały weekend, wiele z nich było kilkudniowych. Prawdopodobnie po prostu zsumowali te liczby i stąd 400 000. Realnie frekwencja na torze była trochę niższa.
Aktualizacja 28.10.2021. Weekendowa frekwencja została zweryfikowana i teraz podawane jest 380 000 kibiców. Ten wynik wygląda znacznie bardziej wiarygodnie.
Dla porównania w 2018 roku podczas całego weekendu było 264 000 kibiców. W 2019 roku sprzedano komplet biletów na wyścig – 120 000 miejsc. W tym sezonie z powodu ogromnego zainteresowania zwiększono pojemność toru do 140 000 osób.
W tym roku na GP Wielkiej Brytanii było 356 000 osób przez czterodniowy weekend i 145 000 w niedzielę. To były najlepsze dane o frekwencji w Formule 1 od wielu lat, na pewno od 2013 roku. Weekendowy wynik z GP USA 2021 może być ogólnym rekordem w całej F1, ale pod względem frekwencji jednego dnia bywało wiele razy więcej ludzi niż w USA.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.